Cap wassen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Cap wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-18 22:20

Aangezien met deze dagen enorm veel zweet, zat ik te denken om na deze dagen mn cap uit te wassen. Maar hoe stom als je je dan ineens bedenkt, kan dit eigenlijk wel?

En hebben jullie tips hiervoor?

Friesepoonie
Berichten: 113
Geregistreerd: 14-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 22:34

Ja hoor, gewoon in een emmer met een sopje. Biotex werkte hier altijd prima. Wel op de hand dus, en zeker niet in de machine...

fjordjes

Berichten: 12022
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Cap wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 23:02

Je kan 'm wassen in de vaatwasser of stomen boven een pan heet water. In de wasmachine zou kunnen als je die vol stopt met handdoeken maar ik zou 'm eerder in de vaatwasser doen.

_Charlot
Berichten: 1265
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 23:02

Ligt een beetje aan je cap.

Zoals bovenstaand, kan het sowieso in een emmer met sop.

In de wasmachine kan ook, maar niet elke cap kan hiertegen!

Doe je cap dan wel in een kussensloop en doe er een dekje bij in tegen het stoten!

Tatanka1
Berichten: 134
Geregistreerd: 03-02-10
Woonplaats: Groenekan

Re: Cap wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 23:27

Ik ben wel benieuwd wat voor cap jullie in de wasmachine/vaatwassers doen. Ik heb zelf deze Charles Owen cap.
Afbeelding
Lijkt me niet dat je deze op die manier kunt wassen.

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Cap wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 23:29

Ik doe de cap af en toe in een emmer met wat shampoo.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 23:30

Met dit weer spoelde ik ze gewoon uit met de slang als ik paard af spoelde.
Ik heb een poos ik Spanje gewoond, daar deden we tussendoor en vooraf de paarden afspoelen en direct de cap. Die zette je dan zeiknat op je hoofd. Héérlijk.

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-18 23:37

Handig om te weten natuurlijk, ik heb een BR Zenith met swarowski

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Cap wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 23:42

Die had ik ook! Gewoon wassen die hap. Droogt vanzelf.

Texas02

Berichten: 4573
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 23:43

Mijn Harry's Horse cap is laatst nog in de wasmachine geweest, in een kussensloop en tussen sjabrakken in..

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 23:44

Bij veel caps kan je tegenwoordig de binnenvoering eruit halen om te wassen, ideaal, beschadig je niets maar toch een lekker fris hoofd.

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-18 23:47

Seltje schreef:
Bij veel caps kan je tegenwoordig de binnenvoering eruit halen om te wassen, ideaal, beschadig je niets maar toch een lekker fris hoofd.


Heé, handig ideetje thanks! Ga dit morgen of zaterdag eena even checken!! Dat zou alles gemakkelijker zijn haha.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Cap wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 00:37

Ik gooi m al 8jaar in de wasmachine, kussensloop eromheen en gaan

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 09:12

Caps mogen dus NIET in de vaatwasser en wasmachine, lees de gebruiksaanwijzing er maar eens op na, de garantie vervalt direct. Ook een emmer met heet sop is af te raden. Door de hete temperatuur en wasmiddel weken de lijmlagen waarmee een cap in elkaar gezet is los. En een wasmachine laat je cap stuiteren in de trommel, ondanks je er meer meuk bij doet, dat geeft schade aan de schaal die je hoofd moet beschermen bij een valpartij...
Daarom zijn er tegenwoordig helmen met uitneembare en wasbare voering ontwikkelt. Je kan wel met een sopje en een vochtige doek de binnenkant schoonboenen als je cap een vaste voering heeft. Onder de tuinslang met koud water moet ook kunnen, regenbui moet een cap ook kunnen doorstaan.

Deze discussie is al vaker verschenen hier, er zijn altijd mensen die zo eigenwijs zijn dat ze toch hun cap in de wasmachine of vaatwasser blijven doen. Maar realiseer je wel dat een cap daar onveilig van wordt, en wel jouw hoofd moet beschermen waarom je hem ook op zet.

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Cap wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 10:21

Ik ben het eens met bovenstaande post.
Maar als je toch eigenwijs bent en je doet het wel.
Pas dan op met de vaatwasser. Die wast vaak ontzettend heet
En dat is echt niet bevordelijk.

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 10:36

Al vaker mijn cap gewassen, in een emmer met een lauw sopje biotex.
En een grote baksteen er bovenop, want anders komt mijn cap boven water drijven :+
Goed naspoelen zodat er geen zeepresten achterblijven en dan het overtollige vocht er met een handdoek uitdrukken. Dan gaat het drogen sneller. Daarna gewoon aan de lucht laten drogen.

Ellen_ov

Berichten: 1316
Geregistreerd: 12-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 10:57

Die BR zenith heeft als het goed is wel een uitneembare voering? Ik heb ook een BR cap, even kwijt welke, maar de voering was ik en dan spoel/was ik de schaal goed onder de kraan/douche gewoon met de hand en een sopje. gaat harstikke mooi. Ik zou de cap ook niet in de vaatwasser/wasmachine doen, uiteindelijk is het de bedoeling dat die wel goed je hoofd blijft beschermen.

Maliboe
Berichten: 456
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Vierhuizen (groningen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 11:03

Ellen_ov schreef:
Die BR zenith heeft als het goed is wel een uitneembare voering? Ik heb ook een BR cap, even kwijt welke, maar de voering was ik en dan spoel/was ik de schaal goed onder de kraan/douche gewoon met de hand en een sopje. gaat harstikke mooi. Ik zou de cap ook niet in de vaatwasser/wasmachine doen, uiteindelijk is het de bedoeling dat die wel goed je hoofd blijft beschermen.


Een BR zenith heeft geen uitneembare voering, althans de mijne niet. Ik zou hem afspuiten met de tuinslang maar zeker niet in de wasmachine of vaatwasser.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Cap wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 11:30

Doen! En daarna lekker op je hoofd zetten met dit weer. :D :))

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 18:42

daantjuhhh schreef:
Ik ben het eens met bovenstaande post.
Maar als je toch eigenwijs bent en je doet het wel.
Pas dan op met de vaatwasser. Die wast vaak ontzettend heet
En dat is echt niet bevordelijk.


Mijn cap heeft geen uitneembare voering.

@daantjuhh, geen idee hoe je het bedoelt. Maar ik hev nergens gezegd dat ik het in de wasmachine ga doen oid.

Waarschijnlijk ga ik het gewoon in een sopje doen, net voor mn vakantie, dan kan het goed drogen.

xMriit
Berichten: 75
Geregistreerd: 08-02-13

Re: Cap wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 19:38

Ik heb een jáááren geleden ook eens z'n soort BR Zenith gehad, maar dan van een ander merk (global dacht ik). Nadat deze een paar keer flink was nat geworden, hadden pa of ma hem op de verwarming gelegd. Dat is geen aanrader, toen is dat "stofje" wat er aan de buitenkant omheen zit een beetje "losser" komen te zitten.

Zeker met deze temperaturen zou ik hem gewoon op stal aan de lucht laten drogen ;)

Nielojram

Berichten: 7797
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Cap wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 19:44

Ik heb twee GPA's zonder uitneembare voering.
Wasmachine durfde ik niet aan, vaatwasser wel.
Werkte niet...

Heb beide caps 24 uur in de vriezer gelegd, en ze stinken nu niet meer.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 20:10

BopjeBo schreef:
Caps mogen dus NIET in de vaatwasser en wasmachine, lees de gebruiksaanwijzing er maar eens op na, de garantie vervalt direct. Ook een emmer met heet sop is af te raden. Door de hete temperatuur en wasmiddel weken de lijmlagen waarmee een cap in elkaar gezet is los. En een wasmachine laat je cap stuiteren in de trommel, ondanks je er meer meuk bij doet, dat geeft schade aan de schaal die je hoofd moet beschermen bij een valpartij...
Daarom zijn er tegenwoordig helmen met uitneembare en wasbare voering ontwikkelt. Je kan wel met een sopje en een vochtige doek de binnenkant schoonboenen als je cap een vaste voering heeft. Onder de tuinslang met koud water moet ook kunnen, regenbui moet een cap ook kunnen doorstaan.

Deze discussie is al vaker verschenen hier, er zijn altijd mensen die zo eigenwijs zijn dat ze toch hun cap in de wasmachine of vaatwasser blijven doen. Maar realiseer je wel dat een cap daar onveilig van wordt, en wel jouw hoofd moet beschermen waarom je hem ook op zet.


_/-\o_

Naast dat bij een emmer heet sop de lijmlagen worden aangetast, kan dit eventuele haarscheurtjes door temperatuurverschil ook doen vergroten.

Gewoon niet doen dus :)

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Re: Cap wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 22:34

Dank u voor het bijstaan _/-\o_

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 01:23

Banyu schreef:
daantjuhhh schreef:
Ik ben het eens met bovenstaande post.
Maar als je toch eigenwijs bent en je doet het wel.
Pas dan op met de vaatwasser. Die wast vaak ontzettend heet
En dat is echt niet bevordelijk.


Mijn cap heeft geen uitneembare voering.

@daantjuhh, geen idee hoe je het bedoelt. Maar ik hev nergens gezegd dat ik het in de wasmachine ga doen oid.

Waarschijnlijk ga ik het gewoon in een sopje doen, net voor mn vakantie, dan kan het goed drogen.

Ik heb nergens jou persoonlijk aangesproken.
Al snap ik dat dat wel zo over komt omdat ik spreek met je!
Maar ik bedoel in het algemeen!
Dus niet persoonlijk jij.
Mijn excuus