Onderzoek: Ervaring met paarden met röntgenbemerking

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
AnnetB

Berichten: 622
Geregistreerd: 25-05-09
Woonplaats: Cothen

Onderzoek: Ervaring met paarden met röntgenbemerking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-18 17:25

Regelmatig kom ik ze tegen, knappe fitte paarden met veel talent en met helaas een röntgen bemerking. Afgekeurd voor de sport. Nu ben ik ontzettend benieuwd naar hoe het deze paarden vergaat. Krijgen ze last van van die chip of 3 op het straalbeen? Heb je een paard met een bemerking dan lees ik graag wat je ervaring is. Heb je last van de bemerking? Doe je iets extra's? Doe je dingen niet?

Stal de Zeven Morgen

www.dezevenmorgen.nl


EllyC

Berichten: 8103
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Onderzoek: Ervaring met paarden met röntgenbemerking

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 17:34

Mijn dressuurpaard heeft een 3 op sesambeentje. 13 jaar later, 2x Z2 geweest en heeft er nog nooit last van gehad.
Dat was overigens ook de voorspelling van de DA destijds.

W-Mellaer's Wamailin M (6, jeugdkampioen Belgie connemara, drachtig van Bon Coeur B, 2024), Bon Mailin EC (1, te koop), Indy (20) B ruin en Vip (22) Z2 dressuur met 2 amazones)

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Onderzoek: Ervaring met paarden met röntgenbemerking

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 17:34

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

welmoed__

Berichten: 6540
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: Onderzoek: Ervaring met paarden met röntgenbemerking

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 17:38

Interessant topic, ik volg!

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 06:41

Mijn paard is 2,5 jaar geleden goedgekeurd met een klein avulsiefragmentje bij de kogel. Ze is daar voor aankoop Z1 dressuur mee geworden en daar geen last van. Wel een bandenblessure gekregen na ongelukje in de stal vlak nadat ik haar kocht en daar 2 jaar mee zoet geweest.

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 17:01

Een stalgenoot was hier nogal rigoureus in:
Je kunt pech hebben, een paard na enkele jaren hoefkatrolproblemen. Je kunt best wat veel pech hebben, je volgende paard na enkele jaren hoefkatrolprobleem, maar als je derde paard na een paar jaar ook hoefkatrolproblemen krijgt dan ben je een kl*te ruiter die z'n paarden kapot rijdt.

In mijn optiek heeft ie gelijk in de zin dat best een hoop problemen voortkomen uit diverse variaties gebrek aan correct management.

Ik stel het nog wat scherper: er zijn best wat paarden de dood in gejaagd door volgelingen van diverse goeroes die zelf geen bleek vermoeden hebben waar het over gaat en maar hun eigen interpretatie geven aan de uitleg van de goeroe, in plaats van er een dierenarts bij te halen.
De voorbeelden ervan zijn vrij simpel op diverse fora, ook Bokt, te vinden.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Onderzoek: Ervaring met paarden met röntgenbemerking

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 17:14

Ik ben het ermee eens dat de meeste paarden kapot gereden worden, en daarom hecht ik ook minder belang aan de rontgenologische keuring. Met goed management kun je heel ver komen, en je hoeft niet altijd te weten hoe het van binnen zit mits het paard klinisch goed en ook zeker te weten pijnvrij loopt.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


pol013

Berichten: 8963
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Onderzoek: Ervaring met paarden met röntgenbemerking

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 08:17

Paarden die echt afgekeurd zijn voor de sport zal het niet goed vergaan. Maar op basis van röntgen foto's worden paarden zelden echt afgekeurd. Je krijgt hooguit een advies waarbij verhoogd risico een term zal zijn.

En paarden met 'een verhoogd risico' kunnen zomaar een jarenlange probleemloze wedstrijd carrière hebben.

SparklingApp

Berichten: 1942
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 09:43

Eens met Pol.
Ik heb hier een paard, als 4 jarige twijfelachtig op de klinische keuring en daarom besloten foto's te laten maken.
Paard kreeg stelselmatig een tweetje op alle foto's en kreeg een negatief koopadvies voor de sport, voor recreatie zagen ze het nog wel zitten.
Uiteindelijk heeft dat paard z dressuur en heel wat crossen, endurance en parcoursen gelopen en nooit een blessure gehad.
Nu is ze 26 en wel een beetje op, maar dat hebben meer paarden op die leeftijd. :D

Sometimes you win en sometimes you learn.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vlindy en 35 bezoekers