Voorwaardelijke straf voor 78-jarige paardenhandelaar

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13895
Geregistreerd: 20-04-16

Voorwaardelijke straf voor 78-jarige paardenhandelaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-18 15:56

omroep brabant
Overige

Afbeelding
Foto: © FEI Photos

De rechtbank in Den Bosch heeft een 78-jarige man uit Son en Breugel veroordeeld tot een gevangenisstraf van 362 dagen, waarvan 360 dagen voorwaardelijk. Hij kreeg ook een taakstraf van 200 uur. Hij pleegde meerdere keren ontucht met een destijds 16-jarig meisje dat bij hem thuis kwam om paard te rijden. Ook probeerde hij één keer een andere rijdster aan te randen.

Geen bezwaar
De paardenhandelaar liet meerdere meisjes bij hem thuis op zijn paarden rijden. Ook betaalde hij hun startgeld voor wedstrijden. Bij één van die meisjes pleegde de verdachte tussen april (toen zij 16 jaar was) en oktober 2016 meerdere keren ontuchtige handelingen. Volgens de verdachte was dit met haar welbevinden.

De rechtbank oordeelde dat de man – die 60 jaar ouder is dan zijn slachtoffer – misbruik maakte van zijn machtspositie. Het meisje wilde immers blijven paardrijden. Volgens de rechtbank ondervindt het meisje nog steeds nadelige gevolgen van wat er destijds gebeurde.

Knuffel

Tijdens het onderzoek naar deze zaak, meldden zich nog twee rijdsters bij de politie. In de zomer van 2017 gaf de verdachte aan één van hen een knuffel na een goede wedstrijd. Intussen probeerde hij met zijn handen achterin haar broek bij haar billen te komen. Dit lukte niet omdat het slachtoffer een strakke rijbroek en een riem droeg.

Bij de andere rijdster zou de verdachte op haar billen hebben geslagen en haar op de mond hebben gezoend. Hiervoor is echter onvoldoende bewijs en de rechtbank spreekt de man hiervan dan ook vrij.

Claustrofobie
De rechtbank legde de man een vrijwel geheel voorwaardelijke celstraf op, omdat de verdachte inmiddels 78 jaar is en kampt met een slechte gezondheid, waarvoor hij onder behandeling is in het ziekenhuis. Ook is vastgesteld dat hij last heeft van claustrofobie. Hierdoor neemt de rechtbank aan dat een celstraf voor de verdachte (flink) zwaarder zal vallen dan voor een gemiddelde verdachte. Daarnaast nam hij inmiddels maatregelen om herhaling te voorkomen; zijn rijpaarden staan niet meer aan huis. Ook de reclassering acht de kans op herhaling laag.
Laatst bijgewerkt door aniek1985 op 25-07-18 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Voorwaardelijke straf voor 78-jarige paardenhandelaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 15:58

Typefout in titel: paardenhandelaas i.p.v. paardenhandelaar :)

aniek1985
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 13028
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 15:59

Bedankt, ik pas het aan.

luuntje

Berichten: 13929
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 16:05

Dus als je oud ben krijg je weinig straf.
Raar hoor.

[o]

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 16:07

luuntje schreef:
Dus als je oud ben krijg je weinig straf.
Raar hoor.


Volgensmij staat dat er niet?

Wat erg voor de meiden die dit is aangedaan :(:) je blijft dit toch zo vaak horen..

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Re: Voorwaardelijke straf voor 78-jarige paardenhandelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 16:12

Wat een lichte straf, waarschijnlijk zal er ook weinig 200 uur taakstraf opzitten.

Jolien87

Berichten: 17379
Geregistreerd: 27-08-06

Re: Voorwaardelijke straf voor 78-jarige paardenhandelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 16:28

Dan ben ik benieuwd welke straf hij wél heeft gekregen.

JoyCiej007

Berichten: 17409
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Voorwaardelijke straf voor 78-jarige paardenhandelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 16:31

Als hij geen goede gezondheid heeft EN oud EN claustrofobisch dus daarom niet hoeft te zitten; hoe willen ze hem dan die 200uur taakstraf laten uitvoeren?....

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 16:32

JoyCiej007 schreef:
Als hij geen goede gezondheid heeft EN oud EN claustrofobisch dus daarom niet hoeft te zitten; hoe willen ze hem dan die 200uur taakstraf laten uitvoeren?....


Daarom, ik denk nooit dat hij het gaat doen. Zeker omdat hij genoeg excuses heeft gekregen. Wel nog in goede staat om zich te vergrijpen.


anjali
Berichten: 14918
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 16:35

In allerlei varianten komt dit heel vaak voor in de paardenwereld.In de restvan de maatschappij ook,maar hier is het zo dat meisjes die graag bij de paarden zijn maar er zelf geen hebben,dan vanalles toelaten wat ze anders niet zouden doen.En het vaak niet aanklagen omdat ze dan het paard van die man kwijtraken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110483
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Voorwaardelijke straf voor 78-jarige paardenhandelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 16:59

Bizar dat zijn gezondheid in acht wordt genomen.
Wat maakt dat nou uit? Fout is fout en dan moet hij imo gewoon boeten.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Retlaw

Berichten: 3639
Geregistreerd: 17-03-05

Re: Voorwaardelijke straf voor 78-jarige paardenhandelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 17:48

Hij was niet te oud en te ziek om zich aan deze meisjes te vergrijpen... dan mag je nu ook letterlijk en figuurlijk zitten op de blaren!

Anoniem

Re: Voorwaardelijke straf voor 78-jarige paardenhandelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 17:51

Wat ontzettend sneu voor die meisjes dat de dader er met deze "straf" af komt.

OleJon
Berichten: 2494
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 17:58

Retlaw schreef:
Hij was niet te oud en te ziek om zich aan deze meisjes te vergrijpen... dan mag je nu ook letterlijk en figuurlijk zitten op de blaren!

net wat ik ook dacht

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 18:02

JoyCiej007 schreef:
Als hij geen goede gezondheid heeft EN oud EN claustrofobisch dus daarom niet hoeft te zitten; hoe willen ze hem dan die 200uur taakstraf laten uitvoeren?....

Een taakstraf in de open lucht? :D

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 19:04

Koper schreef:
JoyCiej007 schreef:
Als hij geen goede gezondheid heeft EN oud EN claustrofobisch dus daarom niet hoeft te zitten; hoe willen ze hem dan die 200uur taakstraf laten uitvoeren?....

Een taakstraf in de open lucht? :D


hahah ja, hoe doet hij dat in het ziekenhuis :roll: staat hij buiten met een bed of tijdens de consultatie.
Claustrofobie is een erge ziekte, maar gemolesteerd is een straf voor eeuwig... Dat mensen er zo goed mee wegkomen, wat erg.

Elisa2

Berichten: 36688
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Voorwaardelijke straf voor 78-jarige paardenhandelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 06:50

Vieze ouwe kerel..

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Janneke2

Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Voorwaardelijke straf voor 78-jarige paardenhandelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 07:09

Ach jakkes wat een ellende allemaal...!

Als incestvrouw gesproken: het is intens rot voor die meisjes!!
(Maar geen trauma voor de rest van je leven.)

Als paarden community: ja - die machtspositie. Het zijn zijn paarden en jij wil je lieveling niet kwijt.
Om attent op te zijn!

En twee dagen zitten met claustrofobie lijkt mij een loeizware straf.
En gezond of niet: zou hij die werkstraf niet uitvoeren, mag hij de rest van de straf ook uitzitten.
Ik zie weinig reden om te schelden op de rechter.

En ik vind het zinnig dat de paarden niet meer aan huis staan.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Fem

Berichten: 12479
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Re: Voorwaardelijke straf voor 78-jarige paardenhandelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 07:21

Ik heb in de positie van die meiden gezeten en ik kan net als Janneke2 zeggen dat het geen trauma voor de rest van je leven hoeft te zijn, het is echt maar net hoe je er mee om gaat.

Neemt niet weg dat het soms triest gesteld is met het rechtsysteem en ik de straf ook mager vind.

Sometimes I'm hard on me,when dreams don't come easy.
I wanna look back and say, I did all that I could.
Yeah at the end of the day, Lord I pray, I have a life that's good.

c_alsemgeest

Berichten: 20569
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 08:03

Koper schreef:
JoyCiej007 schreef:
Als hij geen goede gezondheid heeft EN oud EN claustrofobisch dus daarom niet hoeft te zitten; hoe willen ze hem dan die 200uur taakstraf laten uitvoeren?....

Een taakstraf in de open lucht? :D

schoffelen...

ik vind het onzin, dader hield geen rekening met de schade die hij aan de meisjes toe bracht met zijn daden.
Ik vind dat de rechtbank ook geen rekening hoort te houden met zijn welbevinden.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 08:13

Nieuwsredactie schreef:
Claustrofobie
De rechtbank legde de man een vrijwel geheel voorwaardelijke celstraf op, omdat de verdachte inmiddels 78 jaar is en kampt met een slechte gezondheid, waarvoor hij onder behandeling is in het ziekenhuis. Ook is vastgesteld dat hij last heeft van claustrofobie. Hierdoor neemt de rechtbank aan dat een celstraf voor de verdachte (flink) zwaarder zal vallen dan voor een gemiddelde verdachte. Daarnaast nam hij inmiddels maatregelen om herhaling te voorkomen; zijn rijpaarden staan niet meer aan huis. Ook de reclassering acht de kans op herhaling laag.


Nou en? Laat hem lekker creperen in zijn cel, beter laat dan nooit zou ik zeggen. Dit soort straffen zorgt ervoor dat mensen het heft in eigen hand willen nemen.

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 10:37

Deze straf is echt veel te laag!!

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Janneke2

Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 12:03

Citaat:
ik vind het onzin, dader hield geen rekening met de schade die hij aan de meisjes toe bracht met zijn daden.
Ik vind dat de rechtbank ook geen rekening hoort te houden met zijn welbevinden.


Lijfstraffen herinvoeren....? :Y)

Ik snap dat mensen boos zijn - dat ben ik net zo goed.

Maar dat is toch geen reden om rechtspraak af te schaffen?

.....een rechter die 'geen rekening hoeft te houden met de persoonlijke omstandigheden van de dader is overbodig.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Voorwaardelijke straf voor 78-jarige paardenhandelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 13:54

Ik ken het meisje waar het om gaat persoonlijk, en ik weet ook wat dit met haar heeft gedaan, en nog steeds met haar doet. Op zo'n jonge leeftijd al zo geschaad worden kan geen enkele taakstraf goed maken, ook geen gevangenis straf trouwens.. Ik hoop dat deze man gewoon nooit meer in de buurt mag komen van minderjarige.

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Elisa2

Berichten: 36688
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 15:32

CharmingS schreef:
Ik ken het meisje waar het om gaat persoonlijk, en ik weet ook wat dit met haar heeft gedaan, en nog steeds met haar doet. Op zo'n jonge leeftijd al zo geschaad worden kan geen enkele taakstraf goed maken, ook geen gevangenis straf trouwens.. Ik hoop dat deze man gewoon nooit meer in de buurt mag komen van minderjarige.


|( dat word altijd zo onderschat he, wat een impact zoiets heeft op het leven van een slachtoffer.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, carin0903, CharleyT, Enzo_Ollie, GrapeshotBot, LuffB, manubres, miicchhellee, NadjaNadja, pol013, sterregoud, Talindos en 30 bezoekers