Warm weer en me konijn eet minder

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
annikeee19
Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-08-14

Warm weer en me konijn eet minder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 13:40

Eten jullie konijnen ook minder met dit warme weer ?

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 13:54

Me hond, me kat, me paard en zelfs me moeder eten ook minder met dit weer. Zelfs me spelling lukt niet meer.

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 13:55

Suzanne F. schreef:
Me hond, me kat, me paard en zelfs me moeder eten ook minder met dit weer. Zelfs me spelling lukt niet meer.

Held. _/-\o_ :')
Laatst bijgewerkt door Esaqar op 25-07-18 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Olle

Berichten: 2726
Geregistreerd: 30-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 13:55

Suzanne F. schreef:
Me hond, me kat, me paard en zelfs me moeder eten ook minder met dit weer. Zelfs me spelling lukt niet meer.


_/-\o_

Kana

Berichten: 9056
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 13:56

Suzanne F. schreef:
Me hond, me kat, me paard en zelfs me moeder eten ook minder met dit weer. Zelfs me spelling lukt niet meer.

Hahahaha!


Ja dat is volgens mij vrij normaal. Zelf heb ik een kat en zorg ik voor extra lekkere dingen zodat ik zeker weet dat hij wat binnen krijgt. Meer kuipjes wat ik vermeng met extra water bijvoorbeeld.

Emoe
Berichten: 728
Geregistreerd: 11-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 13:59

Ik heb al een tijdje geen konijnen meer en heb niet direct antwoord op je vraag.

Ik weet wel dat je met dit weer heel alert moet zijn op maden. Zie je verder ook gedragsveranderingen bij je konijn?

Lees onderstaand artikel maar eens!

https://www.ad.nl/binnenland/dierenbesc ... ~a58ac818/

mazzeltje89
Berichten: 104
Geregistreerd: 11-01-10
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 14:17

Mijn konijnen eten ook wat minder dan normaal.
Echter is minder eten niet geheel zonder risico bij konijnen. Hoe warm het ook is, ze moeten voldoende binnen krijgen om de darmen op gang te houden. Als de darmen stil liggen, heb je eigenlijk een dood konijn.
Voer je konijn in de ochtend heel vroeg en in de avond heel laat. Of snachts. Kijk goed of hij eet.
Natuurlijk altijd vers water. Konijnen zijn al slechte drinkers van nature en niet schoon/vers water zal het niet beter erop maken.
Beperk het geven van brok en zorg ten alle tijden dat ze vers hooi hebben.
Verder in de avond groeten als witlof, andijvie en wortels. Hier zit veel vocht in. Ik geef het lekker koud uit de koelkast. Vermijd liever het geven van sla, brood en koolsoorten. De kans op gasvorming is hier al groter bij en icm slechter eten en het warme weer, verhoogt nog eens extra het risico.

Verder moeten ze altijd in de schaduw kunnen liggen. Ongeacht waar de zon staat. De volle zon is letterlijk levensgevaarlijk.
Hier vries ik grote flessen met water in voor extra afkoeling. Je hebt ook speciale coolpads. Geef geen gewoon koelingselement. Het koelvloeistof is schadelijk als ze het element kapot knagen.

Indien je hok en konijn schoon zijn, is de kans op maden een stuk kleiner. Goede hygiëne is een must met dit weer. Er bestaan sprays om maden zoveel als mogelijk te voorkomen.

mar10tje
Berichten: 365
Geregistreerd: 05-04-07
Woonplaats: Groene Hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 14:23


ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 14:25

Hier ook hoor. :j
konijn ligt de hele dag wat in de schaduw te dommelen, en vanavond gaat hij weer eten.

xYaartje
Berichten: 1464
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 14:45

Hier ook. Liggen veel met zijn tweeën bij elkaar. Om de paar uur bied ik ook nieuw vers hooi aan (zelfs als ze het geen wat ze hebben nog niet op is). Dan worden ze actief en merk je toch al dat ze dan sneller en makkelijker gaan eten :) . Probeer het ook altijd direct voor hun neer te leggen zodat ze zo min mogelijk hoeven te bewegen. Maar wel kunnen eten als ze dat willen :) .
'S avonds krijgen ze ook nog eens hun brokken en dat is de volgende ochtend netjes op :) .
Laatst bijgewerkt door xYaartje op 25-07-18 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 14:49

Esaqar schreef:
Suzanne F. schreef:
Me hond, me kat, me paard en zelfs me moeder eten ook minder met dit weer. Zelfs me spelling lukt niet meer.

Held. _/-\o_ :')


*thee over toetsenbord* _O-

Maar TS, goed in de gaten houden dat je konijn voldoende drinkt (en goed keutelt).
Hou ook het achterwerk goed in de gaten ivm maden en vliegeneitjes).
Minder eten is niet zo erg, zolang ze maar voldoende drinken.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 15:10

Helemaal prima, als je konijnen (neem aan dat je er niet maar eentje hebt) maar blijft eten, blijft drinken en er gezond en actief uitzien.
3 x per dag kontje controleren is ook slim.. maden vreten als een dolle en dat ligt op de loer nu. Heb je dat al bekeken?

annikeee19
Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-08-14

Re: Warm weer en me konijn eet minder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 16:00

Dankjewel iedereen :)

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Re: Warm weer en me konijn eet minder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 16:11

Ik legde inderdaad een bevroren fles water in het hok waar ze dan tegenaan gingen liggen.

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 17:03

Die van mij eet gewoon normaal. Sterker nog als hij eten krijgt is hij even actief als anders. Om vervolgens met een volle buik weer terug te ploffen op z'n koelelement. Die wissel ik inmiddels 2x per dag. Krijgt overigens onbeperkt hooi wat ook goed gegeten wordt.

Zoals al aangegeven js het belangrijk dat ze blijven eten. Hoe voelen de oren aan? Als die warm zijn heeft je konijn het ook warm. Zorg vooral voor veel verkoeling en let goed op of ze wel blijven eten en drinken dus let op de mesthoek.

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 17:09

Suzanne F. schreef:
Me hond, me kat, me paard en zelfs me moeder eten ook minder met dit weer. Zelfs me spelling lukt niet meer.

Ooooh held :')

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: Warm weer en me konijn eet minder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 18:22

Belangrijk is 's avonds laat de brokken voeren, omdat ze minder actief zijn is het darmstelsel ook trager en kunnen brokken wat hard op de maag vallen. Natuurlijk groenvoer kan de hele dag door en is lekker. Biedt een waterbak aan ipv een fles, daar drinken ze beter uit en zorg ervoor dat er geen stress momenten zijn en een koele plek, eventueel met icepod/bevroren fles/gekoelde tegel.

cursebreaker

Berichten: 11457
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 18:33

Dat is vrij normaal met dit weer.

Je kunt in ieder geval zorgen dat je dan groenten geeft waar veel vocht in zit bv. zodat ze dat wel ten alle tijden genoeg binnen krijgen - zoals andijvie bv. Verder gewoon blijven aanbieden wat je al doet en altijd onbeperkt hooi. Als ze iig wel maar iets eten en je ziet dat de ontslasting goed is - puntje om op te letten. Verder zal er niet snel wat aan de hand zijn als ze even wat minder eten nu. Gewoon zorgen dat je altijd voer hebt om aan te bieden. En als je denkt dat ze echt last vd warmte hebben, kun je ze helpen afkoelen door icepods/koelelementen (gewone koelelementen wel met een theedoek ofzo bedekken) ofzo inderdaad uit de diepvries neer te leggen. Mijn konijnen gingen daar altijd heel graag tegenaan liggen bv. om af te koelen.