Pony na op de kletter bang voor de kar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Silkeannemei

Berichten: 26
Geregistreerd: 25-07-18

Pony na op de kletter bang voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-18 08:36

Hallo
Ik rijd met menn paarden silke en annemei moeder en dochter
Maar nu ze op de kletter zijn gegaan is silke niet meer zoals altijd

Als ze in 2 span staat gaat silke naar buiten staan
Maar in enkel span gaat ze dwars doen en ze is niet voor uit te krijgen
Annemei doet normaal

Maar kwn silke nu bang zijn daar door en hoe krijg ik dit weer goed


Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Pony na op de kletter bang voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 08:46

Hoeveel ervaring heb je zelf en hoeveel ervaring hebben de pony's? Zou spanning uit jezelf ermee te maken kunnen hebben? Durf je de pony aan te pakken op het moment dat ze reageerd?
Laat eens een ervaren menner met haar rijden en kijk hoe haar reaktie dan is. Anders misschien toch naar een beleerder brengen die haar zelfverteouwen weer kan terug brengen

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Silkeannemei

Berichten: 26
Geregistreerd: 25-07-18

Re: Pony na op de kletter bang voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-18 08:49

Ze staat al vanaf haar 3 de voor de kar
Maar dit jaar zijn ze zonder mij de hort op gegeaan hoe en wat kom je tocht niet snel achter

Rizette
Berichten: 4334
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 08:50

Kun je even een foto van je aanspanning plaatsen?

Silkeannemei

Berichten: 26
Geregistreerd: 25-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-18 08:52

Dit is de aanspanimg sorry dat ie gekantelt staat

Silkeannemei

Berichten: 26
Geregistreerd: 25-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-18 08:53

Afbeelding
Dit is de aanspannimg

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Pony na op de kletter bang voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 08:59

Ik weet niet veel van mennen af, maar als het wel goed gaat met z'n tweetjes dan zou ik zo voorlopig blijven mennen totdat ze weer voldoende zelfvertrouwen heeft om alleen ervoor te staan.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Silkeannemei

Berichten: 26
Geregistreerd: 25-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-18 09:10

Heb ook een wedstrijdje aanstaande zondag met hindernissen met men kar is het dan wel goed om er aan mee te doen
Ik wil silke vandaag lange lijnen in de bak doen om te kijken hoe ze reageert op een zacht bit
Ik heb een zachte stof gekocht waar door het wat zachter in de mond licht ja dit is een stof wat om het bit kan
Even een duidelijk heidje silke is de witte en annemei de bruine

janouk
Blogger

Berichten: 17851
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 10:29

Dat hangt helemaal van Silke af. De pony is bang geworden nadat ze aan de kletter zijn gegaan.
Soms lukt het om ze weer vertrouwen te geven en soms lukt het niet meer. Paard is nu eenmaal een vluchtdier en een slechte ervaring blijft heel lang hangen.

Het heeft tijd en veel geduld nodig om haar het vertrouwen terug te geven. En iedere kleine nare ervaring zal jullie weer terug brengen. twee stappen vooruit en twee stappen terug.

Een wedstrijd volgend weekend lijkt mij een heel slecht idee als de pony nu al aangeeft dat ze bang is. Dan maak je nog meer stuk in het vertrouwen dan er al is. Vooral omdat er veel om je heen gebeurt dat je zelf niet kan controleren. Juist nu voorkomen dat ze weer schrikt. Beter thuis oefenen.

En vaak komt het helemaal niet meer goed, en krijg je geen betrouwbaar enkelspan pony meer terug.
Het hangt van Silke af en van jouw geduld en vakmanschap.

Succes

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Pony na op de kletter bang voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 10:34

En beginnen van voorafaan?

Niet inspannen, maar naast de kar meenemen, erachter lopen, als dat goed gaat ernaast, dan naast Annemei. Als dat goed gaat, met tuig op, maar niet ingespannen. Als dat goed gaat, inspannen, klein stukje doen samen.

Als dat goed gaat, alleen inspannen, Annemei als handpaard direct ernaast laten lopen. Dan aan de zijkant, dan erachter, dan niet meer meenemen

JoyCiej007

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 10:45

Ik ga volledig mee met de reactie van Janouk.

Verder; kun je misschien ook nog foto's plaatsen van de gehele aanspanning van opzij?
Dus incl wagen en span??

Edit; waarom ga je nu ineens iets aan het bit veranderen? Dat zou ik niet zomaar doen als je niet zeker weet dat dat de oorzaak is van het aan de kletter gaan (lijkt mij ook sterk). Bedoel je een zeemleertje? Let wel op dat shetten een klein bekkie hebben dus dat veel bitten al te dik zijn. Door ze nog dikker te maken kan het haar (nog meer) pijn gaan doen. (En je moet het bit met zeemleer voor gebruik iedere x natmaken)

Heb jijzelf een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn van het schrikken en vluchten??

Silkeannemei

Berichten: 26
Geregistreerd: 25-07-18

Re: Pony na op de kletter bang voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-18 12:25

Ze vlucht niet maar is heel dwars


JoyCiej007

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 13:00

Je bent volgens eigen zeggen "op de kletter gegaan"....

Je vraagt hier iets, mensen nemen de moeite om je uitgebreid van advies te voorzien, maar met deze zeer summiere info gaat dat wel heel erg lastig worden....

Rizette
Berichten: 4334
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Pony na op de kletter bang voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 14:34

Wat is er nou gebeurt, is ze aan de kletter gegaan of is ze dat niet gegaan? Wat bedoel je met ze is heel dwars? Waar wanneer hoe ? Enig idee waarom? Heb je een foto van de zijkant?

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 14:46

Silkeannemei schreef:
Heb ook een wedstrijdje aanstaande zondag met hindernissen met men kar is het dan wel goed om er aan mee te doen
Ik wil silke vandaag lange lijnen in de bak doen om te kijken hoe ze reageert op een zacht bit
Ik heb een zachte stof gekocht waar door het wat zachter in de mond licht ja dit is een stof wat om het bit kan
Even een duidelijk heidje silke is de witte en annemei de bruine


Sowieso zou ik die wedstrijd afzeggen, niet vanwege het voorval, maar vanwege het weer. Het is egoïstisch om zondag zo'n inspannende dingen te doen met je pony's...

Verder zou ik het advies dat hier gegeven is ter harte nemen, daar zitten de nodige mensen met ervaring tussen.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Silkeannemei

Berichten: 26
Geregistreerd: 25-07-18

Re: Pony na op de kletter bang voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-18 15:19

De wedstrijd word niet afgelast maar er zijn exstra rust ingelast en het is ook niet een hele grote
Ze zijn op de kletter gegaan
Maar daarna doet silke heel dwars voor de kar

Silkeannemei

Berichten: 26
Geregistreerd: 25-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-18 15:21

JoyCiej007 schreef:
Ik ga volledig mee met de reactie van Janouk.

Verder; kun je misschien ook nog foto's plaatsen van de gehele aanspanning van opzij?
Dus incl wagen en span??

Edit; waarom ga je nu ineens iets aan het bit veranderen? Dat zou ik niet zomaar doen als je niet zeker weet dat dat de oorzaak is van het aan de kletter gaan (lijkt mij ook sterk). Bedoel je een zeemleertje? Let wel op dat shetten een klein bekkie hebben dus dat veel bitten al te dik zijn. Door ze nog dikker te maken kan het haar (nog meer) pijn gaan doen. (En je moet het bit met zeemleer voor gebruik iedere x natmaken)

Heb jijzelf een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn van het schrikken en vluchten??

Het zachte spul.is spesiaal gemaakt voor de bitten

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Pony na op de kletter bang voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 15:38

Maar blijft er dan nog genoeg ruimte in de mond?

Waarom geef je het bit de schuld van het dwars zijn?

Ben voorzichtig met de wedstrijd, al is er extra rust, het wordt erg benauwd en heet. Niet de ideale combinatie met een pony die al dwars kan zijn (van hitte en wedstrijddrukte worden ze niet blijer)

janouk
Blogger

Berichten: 17851
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 15:46

Ik denk dat je Saeltex latex bedoelt om het bit.
Niet mijn voorkeur. Paarden kunnen er brandwonden van krijgen in de mond. Diverse malen gezien. Niet bevorderlijk voo de mond. Shetlanders mondjes zijn al zo smal.
Kan je beter natuurzeem om het bit naaien, maar dat moet je zelf kunnen. Dat kan je nat maken voor je het in de mond doet.

Maar waarom wil je het bit zachter maken? Dat heeft niets met aan de kletter gaan te maken.
Heeft veearts pony nageken? Want als ze er vandoor zijn gegaan met de koets, kunnen ze behoorlijk blessures oplopen ook inwendig.
Vooral de mond.

Je pony wil je duidelijk iets vertellen. Aan jou om te luisteren en vertalen.

Eerst de veearts en tandarts laten komen en medische oorzaken uitsluiten. Dan pas verder puzzelen.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 15:49

Even van voor af aan.
Ze zijn dus (zonder jou) aan de kletter gegaan, is de wagen gekantelt? Zijn ze los gekomen? Is het span weer rijdend(!) naar huis gegaan?

Ben jij de vaste koetsier? Wissel je veel met anderen?
Wat versta jij precies onder dwars?

Die wedstrijd moet je laten varen denk ik, als ze zich niet veilig in het span gedragen dan is het ook gewoon gevaarlijk om een Marathon te rijden.

Tenzij het paard wonden in de mond heeft helpt een ander bit niet. Dan verander je dingen die het paard gewend is en ook nog eens zo dicht op een wedstrijd.

Als ik jou was dan zou ik niemand anders meer met jou span (tenzij het jou span niet is natuurlijk) laten rijden en het weer vanaf 0 opbouwen. Daarna rustig rijden en desnoods met iemand die ervoor loopt zodat ze genoeg vertrouwen heeft in jou en de wagen om een klein rondje in stap te maken.

Silkeannemei

Berichten: 26
Geregistreerd: 25-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-18 15:58

HopeMyDay schreef:
Even van voor af aan.
Ze zijn dus (zonder jou) aan de kletter gegaan, is de wagen gekantelt? Zijn ze los gekomen? Is het span weer rijdend(!) naar huis gegaan?

Ben jij de vaste koetsier? Wissel je veel met anderen?
Wat versta jij precies onder dwars?

Die wedstrijd moet je laten varen denk ik, als ze zich niet veilig in het span gedragen dan is het ook gewoon gevaarlijk om een Marathon te rijden.

Tenzij het paard wonden in de mond heeft helpt een ander bit niet. Dan verander je dingen die het paard gewend is en ook nog eens zo dicht op een wedstrijd.

Als ik jou was dan zou ik niemand anders meer met jou span (tenzij het jou span niet is natuurlijk) laten rijden en het weer vanaf 0 opbouwen. Daarna rustig rijden en desnoods met iemand die ervoor loopt zodat ze genoeg vertrouwen heeft in jou en de wagen om een klein rondje in stap te maken.


Ze zijn samen op de kletter gegaan zonder mij men bij rijder heeft ze niet kunnen houden ik weet niet door welke van de 2 het komt
Ik leen ze niet uit en rijd meestal zelf met men vaste groom maandag in mei zijn ze op de kletter gegaan
De kar is niet gekantelt en zijn door mensen die ze aan komen rennen gestopt en uit gespannen
Verder rijden kon niet wand het lijtsel oog van silke haar tuig was door midden en haar oog voor waar de ketting aan vast komt voor was ook stuk en.met een onveilig tuig is ook niet mee te rijden
De volgende dag naar de maker gebracht en vrijdag weer gereden
Toen was er nog niets aan de hand silke ging normaal voorwaarts
Maar ik merk niet echt dat silke er wat aan heeft over gehouden haar mond was niet open en had een klein schaaf wondje annemei had niets
Nu doet silke dwars

janouk
Blogger

Berichten: 17851
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Pony na op de kletter bang voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 16:08

Als het leidseloog kapot is, ligt het voor de hand dat er grote kracht is geweest op de leidsel en dus het bit en dus de mond.
Ik durf te wedden dat als de veearts de mond bekijkt, de pony schade heeft op de lagen of de tong of kaákgewricht.
Eerst laten controleren

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Sunshinedaan

Berichten: 640
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 16:11

leidseloog kapot, jeetje, dat moet wel hard gegaan zijn dan...

Silke doet dus dwars. En hoe dwars? Hoe uit zich dat?
Weigeren? Niet vooruit gaan? Bokken? Bijten? Niet stuurbaar?

Edit: bericht aangepast

Volg mijn avonturen met welshpony Charlie in Portugal op Instagram

simongek

Berichten: 5337
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 16:18

Dan zou ik eerst jouw pony maar eens na laten kijken. Dus ook echt iemand in de mond met verstand van zaken.

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 16:31

Silkeannemei schreef:
De wedstrijd word niet afgelast maar er zijn exstra rust ingelast en het is ook niet een hele grote
Ze zijn op de kletter gegaan
Maar daarna doet silke heel dwars voor de kar


Natuurlijk last een organisatie niet zomaar af, wat meen je wat Zoiets kost! Maar hier moet je zelf verantwoordelijk in nemen en je afmelden vanwege de extreme weersomstandigheden.

Sowieso is het beter om af te melden aangezien je de pony's niet onder controle hebt door de pony die dwars doet. Wat als ze wel gaat rennen en op hol slaat?


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 bezoekers