Paard uit wei halen op pensionstalling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Hout4

Berichten: 3
Geregistreerd: 24-07-18

Paard uit wei halen op pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-18 19:16

Het is misschien een domme vraag, als je je paard op een pensionstalling hebt staan mag je hem dan zelf uit de wei halen om er op te gaan rijden, poetsen enz. Of moet je dat van tevoren aangeven?
Laatst bijgewerkt door Murthul op 24-07-18 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag verwijderd

6


NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 19:20

Dat is afhankelijk van de pensionstalling zelf, en kun je het beste daar navragen. Bij ons mag dat inderdaad gewoon zonder dat je het van te voren aangeeft, en ik heb zelf ook nog niet van een stal gehoord waarbij dit niet mag :)
Laatst bijgewerkt door NienkeV1994 op 24-07-18 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Paard Optimaal - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden
Bestel mijn e-book 'Ingrediënten in Paardenvoeding' over de 50 meest voorkomende ingrediënten

Yom
Berichten: 3750
Geregistreerd: 01-01-11
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 19:20

Nooit moeten overleggen, wel ff kijken dat je geen paard alleen achterlaat. Die zette we dan maar even binnen

Kaatje_S

Berichten: 1003
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: [Over_Bokt] Paard uit wei halen op pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 20:44

Ik heb nog nooit meegemaakt dat je niet zelf mag weten wat je met je eigen paard doet, wanneer je wil. De openingstijden in acht genomen

Groetjes Karen, Funi, Blíðfari en Sigþór

Murthul

Berichten: 17063
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Re: Paard uit wei halen op pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 21:37


De Turtle.

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Paard uit wei halen op pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 22:18

Dat zou een mooie boel worden als dat niet mocht :')

Hout4

Berichten: 3
Geregistreerd: 24-07-18

Re: Paard uit wei halen op pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-18 06:41

Dankje wel voor de antwoorden :)

6

c_alsemgeest

Berichten: 20565
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Paard uit wei halen op pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 06:50

ligt aan de stal... vorige stal deden we het altijd netjes in overleg of haalden we het maatje wat erbij stond er ook even uit. (of kwam je gewoon niet op de tijden dat ze op het land staan). Want anders werd de groep best onrustig. Met andere combi's kon het wel... lag heel erg aan welk paard het was, maar even overleggen en er was altijd een oplossing voor.
Als ze 24-7 op het land staan vind ik het een ander verhaal.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Paard uit wei halen op pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 10:06

Ligt aan de situatie
Als je groetjes van 2 hebt op postzegeltjes dan is het misschien handig om Met degene van het tweede paard te overleggen of dat paard alleen kan achterblijven of niet
Maar in een groep
Nog nooit mee gemaakt dat je je paard er niet gewoon uit mag vissen
(Zou voor mij ook serieus een dealbreaker zijn trouwens, als dat niet zou mogen of telkens in overleg of op afspraak zou moeten)

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

maya12333

Berichten: 379
Geregistreerd: 11-06-11
Woonplaats: Gouda

Re: Paard uit wei halen op pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 10:11

Heb wel eens de regel gehad dat je wel je paard uit de groep mocht halen, maar voor die dag niet weer terug. Anders kwam er teveel onrust in de groep.

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Paard uit wei halen op pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 10:16

Hier mag je doen wat je wilt, zolang er geen paard alleen achterblijft in de wei. Staan er nog 2, dan neem je ze dus allebei mee naar stal.

LiannePuthzy

Berichten: 6914
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Paard uit wei halen op pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 10:24

Ik mag mijn paard pakken zonder overleg, uiteraard moet ik wel netjes alle draadjes van de andere stukken weer dichtdoen (moet door 2 andere stukken wei/groepen paarden) en er uiteraard op letten dat er achter mijn paard geen andere paarden aankomen, maar dat is in mijn ogen vrij logisch

Puthzy 1996~07-07-2020
Pinokio 15-05-2015

Strooigoed


Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 11:07

maya12333 schreef:
Heb wel eens de regel gehad dat je wel je paard uit de groep mocht halen, maar voor die dag niet weer terug. Anders kwam er teveel onrust in de groep.


Dus dan staat je paard de rest van de dag op stal als ze er smorgens op gaan en je alleen in de ochtend naar je paard zou kunnen ?
Zou voor mij ook weer een reden zijn om verder te kijken

Een bestaande groep Die gewoon gewend zijn aan elkaar gaat echt niet over de flos van een paard er uit halen/terug zetten

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Paard uit wei halen op pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 11:09

Hier in de buurt ook zo'n pensionstal waar je je paard niet van de wei mag halen. Je moet maar doorgeven dat ze 'm binnen laten als je wil rijden. Vind dat echt belachelijk.
Gelukkig staat de mijne nu 24/7 buiten. Zou wat zijn als ik hem dan niet van de wei mocht halen haha.

Heb nog nooit ergens gestaan waar ze je vertelden wat je wel en niet met je paard mocht doen. Hooguit inderdaad dat als ze per koppel staan dat je dan de andere even meeneemt zodat die niet alleen staat.

Equisync. Sportmassage voor paarden. PB voor een afspraak of informatie.
Andor <3
You're perfectly perfect to me.

secricible

Berichten: 25677
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Paard uit wei halen op pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 11:11

hier werd er begin van het weideseizoen altijd terughoudend in gedaan op mijn pensionstal, omdat de kudde dan nog moest stabiliseren. Na een maand oid was het prima, zolang er idd geen paarden alleen kwamen te staan.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Paard uit wei halen op pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 11:33

Vaak mag het wel, mits er geen paard alleen achterblijft of ze erg onrustig worden.

Het hangt er ook een beetje vanaf hoe lang de paarden op de wei staan. Stel je paard mag 3 uur per dag op de wei en dat is gelijk zijn ochtend of middagmaal, dan is het niet handig om juist dan lekker uitgebreid te gaan poetsen en rijden. Je paard mist dan een (groot) deel van zijn vrije beweging en maaltijd. Ik als eigenaar zou daar dan zoveel mogelijk omheen plannen en gaan rijden in de "staluren" zodat mijn paard ook zo veel mogelijk vrije beweging heeft en daarnaast nog extra beweging en tijd buiten de box.

Maar niet iedereen houdt daar rekening mee is mijn ervaring...

daantjuhhh

Berichten: 26789
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Paard uit wei halen op pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 11:46

Wij hadden vaste clubjes van 2 of 3 paarden op de wei. Alle weides grenzen aan elkaar. Dus geen probleem om een paard er uit te halen en de ander te laten staan.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Paard uit wei halen op pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 16:04

Joyce B , bij zeer beperkte weidegang is dat idd wel een dingetje
Even niet aan gedacht puur ondat ik zelf nooit een paard op een dergelijke stalling zou zetten
Aangezien de weidegang in de zomer meestal ook de vrije beweging is voor die dag

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Bambelien
Berichten: 300
Geregistreerd: 30-07-18

Re: Paard uit wei halen op pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 09:10

JoyceB, mee eens. Ik probeer het rijden ook zoveel mogelijk om de weidegang heen te plannen. En dan hangt het er natuurlijk echt wel vanaf of je paard een paar uurtjes of 24/7 buiten staat.

TS, uit nieuwsgierigheid, loop je hier nu tegenaan of heb je een stalling op het oog waarbij regels rondom weidegang zijn?

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:25

Er zijn, naast stallen waar die paar uurtjes echt de enige buitenlooptijd is, ook stallen waar de paarden deels op de wei en deels op het zand staan en de uren weidegang 1 of meer hooimaaltijden vervangen. en stallen waarbij ze ook in de winter nasr buiten op de wei mogen, maar dan veel korter. Maar wei is dus vaak ook eten. En dat is ook iets om naast de vrije beweging in de gaten te houden bij beperkte weidegang. Lopen ze van de ochtend tot avond in ruim gras dan is een onderbreking bij bepaalde paarden juist weer een goed plan.

Hier ontstaat er onrust als iemd vlak voor einde weidegroep 1 of twee paarden er uit haalt en de restopgeleiden laat staan (klein groepje). Dan willen ze ook mee en gaan rennen en lopen zich in het zweet en de wei stuk

Dan vraag ik altijd om de anderen ook gelijk mee te nemen of om de doorgang open te laten zodat ze zelf terug kunnen lopen naar het zandgedeelte.

Momo94
Berichten: 1105
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 09:01

Ik vind het wel een beetje vreemd dat je dan je eigen paard niet uit de weide mag halen.. :') Het is jou paard.

Es_ther

Berichten: 18690
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 09:07

Op mn oude werk werd dat ook wel eens gedaan.
Dan mochten ze terug als er nog plek was aan het eind van de werkdag, anders mocht het niet (of de eigenaar moet m zelf weer binnen halen).

Voor paddocks hadden we allemaal groepen met regels. Geen jonge dieren bij luchtzuigers, die mocht niet naast die, bij 1 moest er perse een lege paddock tussen. Dan was het heel naar als iemand ging rijden terwijl zijn "groep" naar buiten ging, want dan moest je de planning omgooien.
Werd soms gek van die regels :+.

Verzorgpony staat 24/7 buiten bij de eigenaar met vriendje. Dus die kan ik altijd uit de wei plukken en er weer uithalen.

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 09:40

Bestaat dat echt nog dat er pensionstallen zijn waarbij je niet zomaar je paard uit de wei kan halen als het je uitkomt?

Mijne staat 24/7 op de wei en je kan doen wat je wil. Moet zeggen dat ik nooit zou kiezen voor een pensionstal waarbij je het van te voren moet aangeven of overleggen. Ik kijk altijd wanneer het bij mij uitkomt als ik daar al over na moet gaan denken van te voren.

Mocht er beperkte weidegang zijn(en verder paddock) zou ik zeker wel rekening mee houden dat het paard gewoon op de wei blijft. Maar als het niet anders kan moet ik ze er toch gewoon af kunnen halen zonder overleg.
Zou haar die tijd niet af willen nemen omdat ik wil rijden. Maar dan moet je het paard natuurlijk wel van de paddock kunnen halen als je dat wil.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 31-07-18 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Es_ther

Berichten: 18690
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 09:42

Tigra_ schreef:
Bestaat dat echt nog dat er pensionstallen zijn waarbij je niet zomaar je paard uit de wei kan halen als het je uitkomt?

Mijne staat 24/7 op de wei en je kan doen wat je wil. Moet zeggen dat ik nooit zou kiezen voor een pensionstal waarbij je het van te voren moet aangeven of overleggen. Ik kijk altijd wanneer het bij mij uitkomt als ik daar al over na moet gaan denken van te voren.

Mocht er beperkte weidegang zijn(en verder paddock) zou ik zeker wel rekening mee houden dat het paard gewoon op de wei blijft. Maar dat is dan voor het paard zelf. Zou haar die tijd niet af willen nemen omdat ik wil rijden. Maar dan moet je het paard natuurlijk wel van de paddock kunnen halen als je dat wil.


Bij mn oude werk gingen ze maar een uurtje de paddock in p/d en ongeveer 2/3 uurtjes in de wei.
Dus veel pensionklanten kwamen ook pas na werktijd en in het weekend was er een groepje waarbij wij de paarden rond de middag buiten zette en zij de paarden later op de dag binnen zette.

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Iris94 en 37 bezoekers