Mogelijkheden periode buitenland tijdens werk (onderwijs)

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sheran

Berichten: 17224
Geregistreerd: 20-10-07

Mogelijkheden periode buitenland tijdens werk (onderwijs)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-18 16:46

Dag allemaal,

Al een tijd zit ik in dubio: ik heb een baan in het onderwijs op een erg leuke school waar ik liever niet weg wil. Aan de andere kant merk ik dat ik echt meer wil dan dit, en dan met name dat ik naar het buitenland toe wil. Eerst was dat sowieso geen mogelijkheid omdat ik naast mijn baan nog aan het studeren was, maar nu ik klaar ben zijn de mogelijkheden wellicht iets ruimer. Daarom ben ik nu aan het onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om tijdens je werk een periode in het buitenland te verblijven (natuurlijk na goedkeuring van de school).

Om me heen zie ik vaker dat mensen voor hun werk naar het buitenland gaan. Zo heb ik drie vrienden die regelmatig een paar maanden naar een ander land worden overgeplaatst, en heb ik verschillende vrienden binnen de onderzoekswereld die ieder jaar wel een paar conferenties hebben over de hele wereld. Het onderwijs heeft deze voor de hand liggende opties natuurlijk niet, maar wellicht zijn er nog wel andere mogelijkheden. Mijn school stimuleert een brede ontwikkeling, dus wellicht is er na goed overleg en bij een mogelijkheid die ook bijdraagt aan mijn latere periode binnen de school wel een kortdurend verlof mogelijk, waarna ik weer zou kunnen terugkomen. Dit is allemaal nog puur speculatief natuurlijk, wellicht is het helemaal niet mogelijk, maar niet geschoten is altijd mis.

Het eerste waar ik aan dacht is natuurlijk lesgeven in het buitenland, in het kader van een soort uitwisseling. Ik kon me best voorstellen dat er scholen in het buitenland zijn die een paar maanden een docent nodig hebben, en dat ik daarvandaan weer kennis mee kon brengen naar mijn eigen school. Het 'punt' daarbij is dat ik Grieks en Latijn geef. Er is maar een beperkt aantal scholen dat dat aanbiedt, en ik ben alleen maar bevoegd om dat vak in het Nederlands te geven. (ik heb stiekem al even op Sint Maarten en Aruba enzo gekeken, maar daar hebben ze geen gymnasia zo te zien :D)

Natuurlijk ben ik best bereid aanvullende certificaten te halen als dat helpt om ergens in het onderwijs aan de slag te kunnen. Ik ga aankomend voorjaar mijn DALF C1 (Frans) halen.

Zijn er mensen die tips of ervaringen hebben?
:)

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!


Goof

Berichten: 28602
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Mogelijkheden periode buitenland tijdens werk (onderwijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 16:48

Ik denk dat je eerst op een rijtje moet hebben wat je precies wil doen in het buitenland; wil je 'gewoon' in een ander land werken en of wil je reizen en tijd voor jezelf nemen?

Sheran

Berichten: 17224
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-18 16:50

Goof schreef:
Ik denk dat je eerst op een rijtje moet hebben wat je precies wil doen in het buitenland; wil je 'gewoon' in een ander land werken en of wil je reizen en tijd voor jezelf nemen?


Ik hoef niet per se te reizen of tijd voor mezelf te hebben. Gewoon werken en er echt even 'zijn' is voor mij het belangrijkste :)

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Goof

Berichten: 28602
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Mogelijkheden periode buitenland tijdens werk (onderwijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 16:57

Ah ok. Ja dan maakt jouw vak het wel lastig omdat je beperkte mogelijkheden hebt.
Je Frans zal je dan wel verder helpen. En als docent Nederlands bijvoorbeeld, op 1 van de ABC-eilanden? Of op een school in het buitenland waar bijvoorbeeld ook veel Nl kinderen komen?
Ik heb vroeger namelijk wel eens contact gehad bijvoorbeeld met een Nederlandse dame die Nederlands gaf aan kinderen op een basisschool in Perth, Australie. Daar wonen hordes Nl expats en om de taal goed eigen te maken krijgen de kinderen extra les. Zou zoiets niet leuk zijn? Wil je ook echt fulltime aan de slag en verdienen wat je hier ook verdient?

Sheran

Berichten: 17224
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-18 17:02

Goof schreef:
Ah ok. Ja dan maakt jouw vak het wel lastig omdat je beperkte mogelijkheden hebt.
Je Frans zal je dan wel verder helpen. En als docent Nederlands bijvoorbeeld, op 1 van de ABC-eilanden? Of op een school in het buitenland waar bijvoorbeeld ook veel Nl kinderen komen?
Ik heb vroeger namelijk wel eens contact gehad bijvoorbeeld met een Nederlandse dame die Nederlands gaf aan kinderen op een basisschool in Perth, Australie. Daar wonen hordes Nl expats en om de taal goed eigen te maken krijgen de kinderen extra les. Zou zoiets niet leuk zijn? Wil je ook echt fulltime aan de slag en verdienen wat je hier ook verdient?



Heb je daar nog een certificaat voor nodig, voor het geven van Nederlands in het buitenland? Want dat is natuurlijk ook prima. Dat zou heel erg leuk zijn. Ik hoef echt niet te verdienen wat ik hier verdien, maar er niet op verliezen is leuk :)

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Mogelijkheden periode buitenland tijdens werk (onderwijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 07:44

Voor Nederlandse scholen in het buitenland zijn de meeste al blij als je kan lesgeven en daarnaast goed Nederlands beheerst.
Ik spreek uit ervaring want ik woon in Vancouver en ben mede oprichter van de Nederlandse school in Vancouver. ;)

Dit jaar gaan we bij Stichting NOB (Nederlands Onderwijs Buitenland) aansluiten en worden we de eerste NOB school in Canada!

Het NOB heeft een groot netwerk en contact met Nederlandse scholen over de hele wereld. https://www.stichtingnob.nl/

Daarnaast zijn er ook Nederlandse scholen die (nog) niet bij het NOB zijn aangesloten en misschien zitten te springen voor een docent met leservaring. Google tegen de tijd dat je weet waar je heen wilt, er is meer mogelijk dan je denkt! Dat je daarvoor openstaat blijkt natuurlijk dat je dit topic opende. +:)+

Succes!

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Sheran

Berichten: 17224
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-18 19:46

Wat een fantastische site, dank je wel! Ja ik spreek goed Nederlands (ik geef immers een vak waarin grammaticale kennis nogal belangrijk is, ook van het Nederlands) dus wat dat betreft kunnen ze nog wel wat aan mij hebben :P

Idealiter zou ik in het zuiden van Europa willen werken, bij voorkeur in Frankrijk (daar ligt echt mijn hart) of Italiƫ. Ik vind het alleen erg lastig hoe ik moet beginnen! Waar in Frankrijk maakt niet zoveel uit, al heb ik voorkeur voor ergens buiten Parijs.

Ik zit momenteel in Nice voor een taalcursus en hier merk ik weer dat ik echt heel veel meer op mijn plaats ben in dit land dan waar dan ook in Nederland. In Nederland weet ik nooit waar ik heen moet, waar ik wil wonen, wat ik later wil. Hier lijkt alles veel meer op zijn plek te vallen.

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Supervixen

Berichten: 12748
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 20:19

Mijn zusje heeft zes jaar in Mozambique lesgegeven op de Nederlandse school daar. Ze is basisschoolleerkracht maar gaf ook het VWO en HAVO kinderen les (de lagere leerjaren). Zij gaf alleen lessen in spelling, lezen en taal op de Nederlandse school, omdat het voor deze kinderen belangrijk is om het Nederlands te onderhouden.
In haar klas zaten max 15 kinderen zo ongeveer en dan had ze alle niveau's zo ongeveer bij elkaar, dus van kleuter tot twaalf jaar. Voortgezet onderwijs was volgens mij een apart groepje.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Sheran

Berichten: 17224
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Mogelijkheden periode buitenland tijdens werk (onderwijs)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-18 22:12

Dat lijkt mij dus echt geweldig :)

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Supervixen

Berichten: 12748
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Mogelijkheden periode buitenland tijdens werk (onderwijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 05:31

Dat was het ook, maar er zijn ook veel mindere kanten. Ik ben er ook drie keer geweest. Maputo, waar ze werkte, is zeer onveilig. Er heerst ontzettende armoede, de straten zijn heel vies, in het donker is het heel gevaarlijk op de weg (en elke dag is het om 17u donker), je hebt 24u per dag een bewaker voor je deur en een huis met tralies voor alle ramen, voorzieningen zijn slecht, de helft van het jaar is het dag en nacht boven de 30 graden. Dat soort dingen moet je je ook realiseren.

Maar aan de andere kant was het krugerpark maar 3 uurtjes rijden bijvoorbeeld, dus daar heeft ze veel gekampeerd in de weekenden. We hebben vanuit Maputo ook een paar schitterende reizen gemaakt.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa


Sheran

Berichten: 17224
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Mogelijkheden periode buitenland tijdens werk (onderwijs)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-18 13:19

Ik doelde ook niet zozeer op Mozambique (hoewel het heel mooi klinkt hoor!) maar meer op het type onderwijs dat je beschrijft. Ik hou ervan om veel verantwoordelijkheid te nemen, dingen zelf te mogen organiseren.

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

NiNa_14
Berichten: 2297
Geregistreerd: 11-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 13:31


Supervixen

Berichten: 12748
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 13:32

Snap ik, maar ik bedoel dat je het niet te rooskleurig moet zien. Er zijn ook nadelen aan werken in het buitenland.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Sheran

Berichten: 17224
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Mogelijkheden periode buitenland tijdens werk (onderwijs)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-18 13:40

Ja, die zijn er zeker :j. Het is ook daarom dat ik het niet per se voor eeuwig wil doen (dat weet je immers pas op het moment zelf). Maar ik wil het wel graag proberen en ervaren. Qua wonen en werken in het buitenland heb ik alleen maar ervaring met Frankrijk, wat natuurlijk nog een heel 'normaal' land is. Alleen wat losser in de afspraken en wat ingewikkelder in de administratie. Natuurlijk is Nederland ook heel goed qua pensioenstelsel, ziekenfondsen etc, maar daar krijg je pas echt problemen mee als je definitief gaat emigreren.
Nederland is een fijn land maar ik voel me daar nergens echt op mijn plek, heel apart.

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 18:42


Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Joltsje

Berichten: 9020
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Mogelijkheden periode buitenland tijdens werk (onderwijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 09:07

Wat leuk ts.

Collega van mij gaat in november op aruba beginnen. Daar staan ze echt te springen om basisschool leerkrschten. En ik denk dat je daar zo aan het werk kunt

Be your best self


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers