Jongeren geen idee hoe het werkt in het arbeidsleven?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
ARCTN

Berichten: 566
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Friesland

Jongeren geen idee hoe het werkt in het arbeidsleven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-18 12:38

Voorbeeld 1:

Scholier (werken en leren) mag een examen doen maar dit valt op een werkdag. Dit betekend dat er vrij gevraagd moet worden. In de kantine heeft leerling al opgemerkt dat op die dag, op dat tijdstip het examen is.
Wanneer het een aantal dagen voor het examen is, vraagt onze stagebegeleider of er al vrij gevraagd is, want hij heeft nog niks gehoord. Met grote verbazing merkt leerling op dat in de kantine al gezegd is wanneer het examen is. Collega legt uit dat dit geen vrij vragen is en dit persoonlijk/telefonisch bij mij gedaan moet worden, zoals ook in de personeelsgids staat. Leerling word boos en vind het belachelijk, achterlijk, stom... Leerling zegt zich dan die dag wel ziek te melden...


Voorbeeld 2:

Vakantiewerker vraagt midden in de kantine of het klopt dat het salaris al betaald is (normaal gesproken aan het eind van de maand, maar vanwege zomersluiting alvast uitbetaald)
Ik vertel hem dat dit inderdaad klopt. Hij vraagt of het klopt dat hij te weinig salaris heeft gekregen. Hierop antwoord ik dat vakantiewerker straks bij mij binnen kan lopen in kantoor en we er dan even naar kijken. Uiteindelijk blijkt het salaris goed gegaan te zijn.

Voorbeeld 3:
Leerling moet naar huisarts en krijgt verwijzing voor ziekenhuis en het advies gelijk maar te gaan. Leerling doet dit, maar geeft dit niet bij mij door. Wanneer leerling wel erg lang wegblijft belt stagebegeleider de leerling op. In principe zou ik voor het lange wegblijven zonder mij op de hoogte te stellen een vrije middag rekenen. Maar ik ben de beroerdste ook niet, dus dit niet gedaan.


Ben ik nou zo'n rare die deze 'acties' niet begrijpt? Het is toch heel logisch om vrij te vragen en niet maar gewoon mede te delen?
Vragen over het salaris stel je toch bij diegene die daar verantwoordelijk voor is, of bij de baas/begeleider?
Je stelt werkgever toch op de hoogte als plannen anders lopen dan verwacht?

Ik zie bij alle jongeren die hier over de vloer komen dat ze echt totaal geen benul hebben hoe het werkt op de arbeidsmarkt. Krijgen ze daar geen begeleiding in op school? Doen ouders hier niet mee?
Of ben ik nou gewoon een muts die maar beter met de jeugd mee moet gaan?

Ben erg benieuwd of er meer bokkers met deze ervaringen zijn!

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladderd de gelegenheid vrolijk voorbij...


Lestrange01

Berichten: 2801
Geregistreerd: 20-01-14

Re: Jongeren geen idee hoe het werkt in het arbeidsleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:40

Nee. Ouders leggen dit niet uit die denken dat school dat doet, en ik heb school nooit ook maar een woord horen zeggen over werk en het arbeidsleven.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Jongeren geen idee hoe het werkt in het arbeidsleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:45

Leren werken is een leerproces. En nee, dat was vroeger geen onderdeel van het school curriculum (bij mij althans niet) en blijkbaar nog steeds niet. Je hoeft er niet in mee te gaan. Afhankelijk van de reden en de manier van opstellen achteraf bepaal je als leidinggevende of er consequenties aan het gedrag zitten. Dat is ook onderdeel van het leerproces.

Wit beyond measure is man's greatest treasure

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:46

Dit valt nog mee.

Heb het meegemaakt dat er 1 niet kwam opdagen. Wij maken ons natuurlijk zorgen en gaan bellen. Blijkt dat haar moeder de was niet gedaan heeft, zij daarom geen schone broek had en gewoon niet kwam opdagen. Zonder iets te laten weten, zonder te bedenken dat je op 21 jarige leeftijd zelf je was kan doen.

Van de 2 dagen per week stage lopen, standaard 1 dag per week ziek zijn. Elke week! Heel toevallig elke maandag.
Diegene betrappen door haar op straat tegen te komen op de fiets vanaf haar paard naar huis. Haar ermee geconfronteerd. Boze moeder aan de telefoon, want op de stal waar haar paard stond, was niemand die haar paard eten kon geven.

Meiden van 20 jaar die nog nooit van Glassex gehoord hebben of die voor het eerst een stofzuiger in hun handen krijgen.

Zo onwijs veel meegemaakt.

Goof

Berichten: 28755
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:46

ARCTN schreef:
Ben ik nou zo'n rare die deze 'acties' niet begrijpt? Het is toch heel logisch om vrij te vragen en niet maar gewoon mede te delen?
Vragen over het salaris stel je toch bij diegene die daar verantwoordelijk voor is, of bij de baas/begeleider?
Je stelt werkgever toch op de hoogte als plannen anders lopen dan verwacht?

Ik zie bij alle jongeren die hier over de vloer komen dat ze echt totaal geen benul hebben hoe het werkt op de arbeidsmarkt. Krijgen ze daar geen begeleiding in op school? Doen ouders hier niet mee?
Of ben ik nou gewoon een muts die maar beter met de jeugd mee moet gaan?

Ben erg benieuwd of er meer bokkers met deze ervaringen zijn!


Dat lijkt logisch als je al langer mee gaat in het arbeidsleven, maar iedereen moet het een keer leren. Volgens mij schets je enkel voorbeelden van nieuwe, jonge, onervaren mensen, die mogen dit toch nog leren? En vragen? En fouten maken? Je kan van een nieuweling niet verwachten dat hij alles begrijpt, leer het hem dan.
Een school begeleidt een leerling in schoolse vaardigheden en bij bijvoorbeeld stages, maar dingen in de praktijk leer je..... jaja, in de praktijk.

Kortom; ja, ga met de jeugd mee ja.
Stel je eigen verwachtingen bij en in plaats van je te ergeren, steek er even wat energie in tijd in om ze alles te leren wat ze nodig hebben zowel bij jou als in het verdere arbeidsleven. Heb je veel meer aan ;)

jaji
Berichten: 169
Geregistreerd: 16-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:48

Naar mijn idee ben je geen muts, maar zijn de leerlingen behoorlijk onbeleefd. Vrees dat ze dit thuis niet geleerd hebben, en vind dit een verantwoordelijkheid van de ouders in eerste instantie. Heeft te maken met hoe je met andere mensen om gaat. School kan dit soort dingen ook duidelijk maken in de lessen, maar de basis lijkt me bij de ouders te liggen.

Die leerling die kwaad werd (voorbeeld 1) ... zou bij mij mogen vertrekken, maar goed. Compleet respectloos gedrag.

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:48

Wauw ik zou dat allemaal niet eens durven 8)7

Op school heb ik dat in ieder geval niet meegekregen, maar mijn ouders hebben me wel zo opgevoed dat ik dat soort dingen nooit zou doen. Ik ben echt geen doetje en ik kan af en toe best pittig zijn :o maar dat zijn dingen die ik echt nooit doen uit respect voor mijn baas en ik zit er ook niet op te wachten om ontslagen te worden.

Maar volgens mij zijn normale opvoedingen tegenwoordig zeldzaam := Ik verbaas me er sowieso over hoe vrij jongeren / mijn leeftijdsgenoten zijn
Laatst bijgewerkt door Linde99 op 24-07-18 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:49

Nee dat krijg je op school niet geleerd. Misschien met toekomstige studenten gewoon even een introgesprekje houden en dan dit mededelen.

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:50

Nee, want dit wordt ze vaak gewoon niet verteld, dus ze gaan ervanuit dat het net zo werkt als bij hun ouders of op school. Ik was 16 en ik had net m'n eerste bijbaantje. En toen werd het zomervakantie en ging ik dus ook niet meer naar mijn baan toe "want het is toch vakantie?" :') Laten we voorop stellen dat ik echt geen helder licht was als puber, maar dit soort acties komen mij dus wel bekend voor. Elke jongere moet leren hoe het werkt, en de meesten zullen zoiets maar 1 keer meemaken en vervolgens wel beter weten. Begeleiding op school is er sowieso niet, in mijn ervaring ontmoedigen scholen vaak ook juist het hebben van bijbaantjes. Dus dan is het iets wat de ouders hen moeten bijbrengen, maar die gaan er waarschijnlijk ook vaak vanuit dat hun kind die algemene kennis al wel heeft opgedaan misschien?

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:50

Leren werken is letterlijk "training on the job".

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:50

Ik vind het helemaal niet gek. Je hebt het over leerlingen. Gaan dus nog naar school, waarschijnlijk hun eerste baantje. Zulke dingen moeten ze nog leren. En misschien is die jongen zelfverzekerder om in een groep naar zijn salaris te vragen dan om bij iemand op kantoor te komen als eerste stap.

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:51

Kaka schreef:
Leren werken is een leerproces. En nee, dat was vroeger geen onderdeel van het school curriculum (bij mij althans niet) en blijkbaar nog steeds niet. Je hoeft er niet in mee te gaan. Afhankelijk van de reden en de manier van opstellen achteraf bepaal je als leidinggevende of er consequenties aan het gedrag zitten. Dat is ook onderdeel van het leerproces.


Hier sluit ik me helemaal bij aan.

Je laatst voorbeeld vind ik trouwens dubbel. Ik snap hoe jij de situatie ervaren hebt en het was fijn als hij even gebeld had. Maar er een vrije middag voor rekenen mag niet. Huisartsenbezoek is calamiteitenverlof geweest en dat is doorbetaald. Door de ziekenhuisafspraak (die dus meteen moest) is het calamiteitenverlof doorgelopen. Als er ruimte was om even te bellen was dat zeker wel zo netjes geweest, eens, maar er een vrije middag voor tellen is wel erg dubieus.

In mijn werkende leven heb ik van beide kanten aardig wat ervaren. Zowel jongeren die niet weten hoe het moet, alsook werkgevers die denken te weten hoe het hoort en denken over je heen te kunnen lopen. Soms omdat ze er vanuit gaan dat wat ze altijd al doen het juiste is, soms omdat ze regels van 20 jaar geleden nog steeds toepassen. Beide partijen horen zich in dat proces te blijven ontwikkelen.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

SdaphneS

Berichten: 11422
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:51

Het zijn jongeren die nog moeten leren hoe werken nou precies moet en de daarbij horende verplichtingen, omgangsvormen en afspraken.
Ik ga mee met wat Goof zegt. Stel je eigen verwachtingen bij en zie dit als een kans om ze te leren kennen en vaardigheden aan te leren. Is vast veel leuker dan te lopen klagen. :)

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:52

Voorbeeld 2 en 3 doe ik ook zo..
Als ik (of manlief) naar de HA/TA moet is dit sowieso al eigen tijd.

Als mijn man een (mid)dagje vrij wilt, geeft hij dat door aan zijn leidinggevende.
Als dat officieel moet dan kan dat enkele dagen duren (en dan vragen ze het alsnog eerst aan zijn leidinggevende of het uitkomt).

Ook op mijn werk hoeft alles niet altijd officieel.
Ik meld ook gerust in de pauze dat ik op een bepaalde dag niet ingeroosterd kan worden.

Daarentegen werkt mijn man heel veel uren (pakt ook veel in het weekend op) en ik werk ook regelmatig op dagen dat ik niet ingeroosterd ben en ze hebben onverwacht iemand nodig.
Dan word er ook gevraagd (op de werkvloer of even in de pauze) of ik morgen extra kan komen.
Dat gaat dan gewoon over en weer.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:54

secricible schreef:
Huisartsenbezoek is calamiteitenverlof geweest en dat is doorbetaald. Door de ziekenhuisafspraak (die dus meteen moest) is het calamiteitenverlof doorgelopen.

HA is géén calamiteiten verlof (tenzij er een ongeval is geweest).
Wettelijk gezien krijg je er geen betaald vrij voor, tenzij in een CAO anders is afgesproken (vaak met een max van 2 uur).
Mijn man heeft geen CAO en dus kost de HA en TA eigen verlofuren.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Kayleigh__

Berichten: 1072
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:56

Nee, dit leren ze niet op school.
Ik liet de eerste werkdag altijd alles zien en besprak wat de verwachtingen van beide partijen waren. De bedrijfsregels werden besproken en stonden ook op papier welke ze op de eerste dag meekregen. Op een enkeling na geen problemen gehad met nieuwe / jonge medewerkers.
Vind sommige voorbeelden die in de openingspost genoemd worden niet eens heel gek. Als zij niet weten hoe het vanuit het bedrijf werkt, kun je ze weinig kwalijk nemen.

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:56

Naar mijn mening zouden jongeren beter gewezen moeten worden op hun verantwoordelijkheden VANUIT SCHOOL, de puntjes op de I komen vanuit de werkgever, vind ik. Maar ik merk in de praktijk (horeca) ook dat dit helaas heel anders gaat. Niet alleen met de voorbeelden die jij geeft, maar ook met een kater op werk komen en er van uit gaan dat het oké is dat ze dan een off day hebben, verwachten gewoon met rust gelaten te worden dan. Te laat komen, ook zoiets. Niet even bellen, nee, gewoon een half uur later binnen komen stappen alsof er niks aan de hand is. Alcohol nuttigen, roken op de werkvloer, tijdens het werk. Spullen uit de koelkast laten staan een heel weekend, en dan hij het aanspreken daarop reageren met 'oh, ik had een offday, was er klaar mee' doei 300 euro. Deze laatste betrof dan een vaste werknemer die al jaren bij ons werkt maar ook nog in de categorie jongere valt. Tis dus niet alleen een stukje opleiding maar ook heel sterk mentaliteit.

Ik hoor ook heel vaak "als ik klaar ben met mijn opleiding en ik krijg niet dat en dat betaald (dan hebben ze het gerust over 3000, 5000 of zelfs 10000 euro per maand) dan ga ik wel de ziektewet in" whut!???

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

mirriezz
Berichten: 2010
Geregistreerd: 12-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:57

School leert dit vaak niet, omdat er vele manieren van vrij vragen zijn die varieren van bedrijf tot bedrijf.

Persoonlijk voorbeeld van mij: bij bedrijf 1 checkte ik of ik geen vergaderingen had en meldde dan in de gezamenlijke agenda dat ik die dag vrij was. Iedereen keek in die agenda, dus als iemand mij die dag nodig zou hebben, hoorde je dat vanzelf.
Bedrijf 2: ik stuurde eerst een mail naar mijn chef, kreeg daar goedkeuring op, schreef dan een briefje, mijn chef tekende dat en ik leverde het daarna in bij degene die de urenregistratie deed.

Het bedrijfsleven, vooral mensen die langer bij 1 bedrijf werken, is gewend aan hún manier van vrijvragen en denkt er vaak niet bij na dat een nieuwe werknemer die niet kent.

De eerste keer dat ik vrijvroeg in bedrijf 2 had ik dus alleen via email vrij gevraagd. Na 2 weken werd ik gebeld door de urenregistratie waar dat briefje nou bleef. Dus ik aan de telefoon: briefje, welk briefje? Vervolgens moest ik dus bij mijn chef vragen hoe dat zat. Kon ik ook niet weten dat er briefjes waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:57

Alle jongeren moeten dat leren toch? Ik heb dit soort dingen allemaal van mijn werkgever geleerd, en dat gaat dus met vallen en opstaan. Natuurlijk zijn sommige dingen een beetje brutaal en onhandig, en gaat het echt niet bij iedereen zo, maar ik denk dat je dit soort dingen sowieso uitgelegd moet krijgen..

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:58

Brainless schreef:
secricible schreef:
Huisartsenbezoek is calamiteitenverlof geweest en dat is doorbetaald. Door de ziekenhuisafspraak (die dus meteen moest) is het calamiteitenverlof doorgelopen.

HA is géén calamiteiten verlof (tenzij er een ongeval is geweest).
Wettelijk gezien krijg je er geen betaald vrij voor, tenzij in een CAO anders is afgesproken (vaak met een max van 2 uur).
Mijn man heeft geen CAO en dus kost de HA en TA eigen verlofuren.


huisarts is calamiteitenverlof, behalve als je ook buiten werktijd kunt gaan. Idem voor de tandarts. Voor een fulltimer is de huisarts dus géén verlofuren.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... 15EALw_wcB

EDIT: overigens bedankt dat je daarmee mijn vorige post illustreert ;)
Laatst bijgewerkt door secricible op 24-07-18 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

loez

Berichten: 11067
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:58

dubbelpost
Laatst bijgewerkt door loez op 24-07-18 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

loez

Berichten: 11067
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:59

Nope... hier hebben we er ook zo een... vermoeiend |o

Loopt ong al 5 jaar mee dus weer hoe het werkt

[o]

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:59

De meesten komen hiermee in aanraking als ze bijvoorbeeld een bijbaantje of stage hebben. Dus meestal weinig ervaring en dat moeten ze echt nog leren.

Alles wat voor werkenden heel vanzelfsprekend is, hoeft dat niet te zijn voor jongeren die stage lopen of net gaan werken. Dus ik zou dit rustig gaan uitleggen aan de jongeren. Bij voorbeeld 1 gaat het mij wel kriebelen over ziek melden, dat zou ik op een hele duidelijke manier uitleggen dat het gat van de deur bij wijze dan te vinden is. Ziek = ziek, maar ziek afmelden en vervolgens iets anders doen, dat gaat er bij mij echt niet in. Je krijgt niet voor niets vrije dagen te besteden. Of overleg dat je in opvolgende weken per dag een uur langer gaat werken ofzo.

Ik denk dat het apart nemen van deze jongeren en uitleggen hoe het gaat in het werkzame leven, het beste werkt.
Laatst bijgewerkt door Sakura789 op 24-07-18 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt


upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 13:00

Klinkt me eerder alsof dit dan niet duidelijk uitgelegd is, schriftelijk dan wel mondeling.

Jongeren moeten kunnen leren. Als je meteen vindt dat ze het 'fout doen' heb je zelf ook nog wat te leren. :)

Britta31

Berichten: 13128
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 13:01

Onze dochter moet het zelf regelen.Maar kijk altijd wel mee op de achtergrond en vraag dan ook of het al gebeurt is.Natuurlijk ook al commentaar gehad dat ik een bemoeial ben.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jenn_Mellow en 88 bezoekers