Bit niet in willen doen en niet uit willen doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniemm0
Berichten: 58
Geregistreerd: 17-04-18

Bit niet in willen doen en niet uit willen doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 11:08

Hoi bokkers!
Ik heb mijn paardje inmiddels alweer 1 jaar.... Nu ben ik tegen wat problemen aangelopen, hij wil het bit niet in nemen (ook niet met appelstroop) hij gooit dan zijn hoofd omhoog dat je er niet bij kan en je ziet in zijn igen dat het 1 en al stress is voor hem. Hij is inmiddels 6 jaar, en voordat wij hem hadden werd hij ingereden op een niet zo'n leuke manier, nu ben ik hem zelf weer aan het beleren omdat hij de winter stil stond en helemaal vanaf 0 begon, eenmaal bezig te zijn met hem, kan ik nu op hem rijden alleen het bit ziet hij als stress. Met het uitdoen gooit hij zijn hoofd achterover met gevolg dat het bit tegen zijn tanden aan klappert.
Nu hij wel eenmaal het vertrouwen in mij heeft vind hij het bit maar niks en ik rijd hem nu "tuigloos" dus zonder bit alleen een halster en neckroop, en nu wil ik hem ook laten wennen weer aan de teugels maar is het dan verstandiger om bitloos te gaan rijden?

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Bit niet in willen doen en niet uit willen doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 11:14

Al halverwege je bericht dacht ik: waarom rij je dat niet gewoon bitloos? Maar dat doe je dus al :D

Ik zou zeker je paard bitloos gaan rijden en hem niet meer gaan vermoeien met een bit in zijn mond. Blijkbaar vind hij het echt heel erg vervelend en als het bit elke keer tegen zijn tanden klapt zorgt er natuurlijk ook niet voor dat hij het prettiger gaat vinden :+

Om je paard weer te laten wennen aan teugels kan je doen door bijvoorbeeld te wandelen of longeren met je hoofdstel, maar ook door eerst (na het wandelen en longeren) wel met neckrope te sturen, maar je teugels erbij te pakken als een soort tussenstap. Vervolgens de neckrope om zijn of haar nek en sturen met je zit en teugels en dan pas alleen op teugels.

Ik zou je paard ook gewoon gaan rijden met je zadel. Dat is een stuk beter voor zijn rug. Dus: kleine stapjes. En voorlopig het bit niet meer gebruiken.

Anoniemm0
Berichten: 58
Geregistreerd: 17-04-18

Re: Bit niet in willen doen en niet uit willen doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 11:40

Ik rijd hem al met zijn zadel, heb al een bitloos hoofdstel voor hem besteld die heb ik aan het einde van de week binnen. Dus nu nog steeds lekker ontspannen tuigloos rijden

Anoniem

Re: Bit niet in willen doen en niet uit willen doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 11:44

Kan zijn dat hij zere tanden heeft, dus misschien eens de tandarts laten kijken?

Amber_anne

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Bit niet in willen doen en niet uit willen doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 11:48

Gewoon bitloos als het paard het bit zo erg vindt. Het bit heeft toch geen toegevoegde waarde op het moment (eigenlijk haast nooit). Waarom doe je geen teugels aan het halster en dan op de Neckrope rijden met de teugels aan het halster

Anoniemm0
Berichten: 58
Geregistreerd: 17-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 11:52

Joolien schreef:
Kan zijn dat hij zere tanden heeft, dus misschien eens de tandarts laten kijken?

Is hij al geweest, 2 week terug dus dit kan het niet zijn

Anoniemm0
Berichten: 58
Geregistreerd: 17-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 11:52

Amber_anne schreef:
Gewoon bitloos als het paard het bit zo erg vindt. Het bit heeft toch geen toegevoegde waarde op het moment (eigenlijk haast nooit). Waarom doe je geen teugels aan het halster en dan op de Neckrope rijden met de teugels aan het halster

Op deze manier ben ik langzaam aan ook bezig om te rijden ;)

Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Re: Bit niet in willen doen en niet uit willen doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 11:58

Bitloos is prima.
Hoofdstel om doen gaf ook stress bij mijn pony. Dus nu maken we het bit los en doen we rustig het kopstuk achter zijn oren en dan pas rustig het bitje in.
Het probleem was niet het bit maar het gevaarte wat op zijn ogen af komt.

Sintara

Berichten: 7393
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:01

Wat betreft dat klapperen tegen de tanden enzo, je paard weet niet dat hij dat zelf doet/ aan zichzelf te danken heeft.

Reageert hij ook als hij iets over zijn hoofd heen krijgt, zoals een halster of teugel? Doet hij dan zijn hoofd ook snel omhoog? Dat kan erop wijzen dat hij een keer zijn hoofd heeft gestoten, tegen de rand van de box bijvoorbeeld. Oefen dan vooral op een plek waar hij goed zijn hoofd omhoog kan doen.

Als hij op de teugels etc ook reageert kan je het beste daar eerst mee aan de slag gaan. En dan later bijvoorbeeld het bit aan één kant los halen van het hoofdstel, en weer later vanaf de zijkant het bit ook echt in doen..

Oftewel, het hele proces in stukjes hakken :) En neem er vooral goed de tijd voor. Probeer hem niet te snel af te zijn en het bit erin te hangen voor hij het doorheeft. Als hij het kwaaltje nog maar net heeft opgelopen kan het helpen, maar het kan ook de angst vergroten.
Laatst bijgewerkt door Sintara op 24-07-18 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:03

Shetlover17 schreef:
Joolien schreef:
Kan zijn dat hij zere tanden heeft, dus misschien eens de tandarts laten kijken?

Is hij al geweest, 2 week terug dus dit kan het niet zijn


Ooit had ik ook zo een pony 20 jr geleden, het dier kon niet tegen metaal/allergie. destijds had een tuigmaker zijn halster aangepast tot een rij halster en we hebben wat kilometers gemaakt!
het hoeft niet altijd tanden of de ruiterhand te zijn, maar helaas kunnen ze niet praten!

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:03

Als je hem toch aan het bit wilt wennen, doe dan koekjes ipv appelstroop. Of andere eet beloning die hij lekker vindt. Mijn paard mocht ik niet aan haar hoofd komen, niet aan haar oren, niet aan haar mond, dus bit in doen was nogal een gegoochel. Toen ben ik bix in mijn hand gaan leggen met bit in doen tot ze zelf het bit in haar mond nam. Nu krijgt ze nog steeds altijd als ze het bit inneemt een beloning maar ook als ik het uitdoe krijgt ze een beloning. Wel grappig want als ik nu met het bit kom aanlopen, zoekt ze het zelf op en neemt het zelf in, in afwachting van de beloning. En als we klaar zijn met rijden en weer op de poetsplaats staan buigt ze zelf haar hoofd zodat ik het hoofdstel kan afnemen. Overigens rijd ik altijd op halster en heb ik het bithoofdstel met een extra stel teugels er alleen in hangen voor als ze gaat klieren.

Amber_anne

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:48

Shetlover17 schreef:
Amber_anne schreef:
Gewoon bitloos als het paard het bit zo erg vindt. Het bit heeft toch geen toegevoegde waarde op het moment (eigenlijk haast nooit). Waarom doe je geen teugels aan het halster en dan op de Neckrope rijden met de teugels aan het halster

Op deze manier ben ik langzaam aan ook bezig om te rijden ;)


Haha top dan toch, denk dat de stap naar een bitloos hoofdtelefoon vanaf een halster met teugels heel klein zal zijn en geen grote problemen zal opleveren als je gewoon blijft rijden zoals je doet.

Wil je perse dat het paard het bit accepteert?

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 13:02

"Wat doen we met de mond van een braaf paard....?"

Antwoord: niets. Ja, er gaat eyen in, een bit, een wormkuur.

Bij Linda Tellington leeerde ik 'mondwerk' doen.
Google eens op Tteam.
En een van de spelletjes die ik regelmatig speelde met mijn vorige paard was zweepje in de mond (...dat deed de merrie op een goed moment zelf...) en zweepje ronddraaien over de tong.

Met wat handigheid kun je het mondslijmvlies strelen/ masseren, soms steken paarden hun tong uit, die streel ik dan ook.

Bitloos rijden is volstrekt prima, maar zpu er ooit iets nodig zijn mbt tandarts, wormkuur, etc is het wel zaak om een 'mond mak' paard te hebben.


Verder: petje af dat je ziet dat het pure stress is voor je dier!
:o ik wil niet de taalpolitie uithangen :o
...maar het ik ben eigenlijk erg blij geweest met deze les: een oude rot in het vak die rustig tegen mij zei: "Weet je zeker dat het dier het niet wil...?"
(Uiteraard heeft dit dier menselijkerwijs redenen zat om niet te willen - maar dat wil ;) niet zeggen dat het dier er over heeft nagedacht en dan besluit principieel tegen bitten te zijn.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 24-07-18 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Bit niet in willen doen en niet uit willen doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 13:05

Eens met Janneke. Ik zou eens beginnen met hem andere dingen in de mond te laten nemen, desnoods een appelbitje, een bitje van leer, zoiets. Gewoon verder niks mee doen, alleen maar in de mond laten nemen. Zoiets klappert ook niet tegen de tanden, is een heel nieuwe ervaring. Van daaruit opbouwen. Niet per sé met het idee om met een bit te gaan rijden, maar gewoon omdat het wel heel handig kan zijn dat je er uiteindelijk bij kan, mocht het een keer nodig zijn.

Anoniemm0
Berichten: 58
Geregistreerd: 17-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 15:08

Amber_anne schreef:
Gewoon bitloos als het paard het bit zo erg vindt. Het bit heeft toch geen toegevoegde waarde op het moment (eigenlijk haast nooit). Waarom doe je geen teugels aan het halster en dan op de Neckrope rijden met de teugels aan het halster

Op deze manier ben ik langzaam aan ook bezig om te rijden ;)[/quote]

Haha top dan toch, denk dat de stap naar een bitloos hoofdtelefoon vanaf een halster met teugels heel klein zal zijn en geen grote problemen zal opleveren als je gewoon blijft rijden zoals je doet.

Wil je perse dat het paard het bit accepteert?[/quote]

Neehoor, dat is voor mij geen probleem... Hij is heel voorzichtig en wijs met mij, dus hij doet mij niks kwaads wat hij bij anderen wel doet... Maar bitloos is denk ik wel de beste optie

Anoniemm0
Berichten: 58
Geregistreerd: 17-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 15:13

Janneke2 schreef:
"Wat doen we met de mond van een braaf paard....?"

Antwoord: niets. Ja, er gaat eyen in, een bit, een wormkuur.

Bij Linda Tellington leeerde ik 'mondwerk' doen.
Google eens op Tteam.
En een van de spelletjes die ik regelmatig speelde met mijn vorige paard was zweepje in de mond (...dat deed de merrie op een goed moment zelf...) en zweepje ronddraaien over de tong.

Met wat handigheid kun je het mondslijmvlies strelen/ masseren, soms steken paarden hun tong uit, die streel ik dan ook.

Bitloos rijden is volstrekt prima, maar zpu er ooit iets nodig zijn mbt tandarts, wormkuur, etc is het wel zaak om een 'mond mak' paard te hebben.


Verder: petje af dat je ziet dat het pure stress is voor je dier!
:o ik wil niet de taalpolitie uithangen :o
...maar het ik ben eigenlijk erg blij geweest met deze les: een oude rot in het vak die rustig tegen mij zei: "Weet je zeker dat het dier het niet wil...?"
(Uiteraard heeft dit dier menselijkerwijs redenen zat om niet te willen - maar dat wil ;) niet zeggen dat het dier er over heeft nagedacht en dan besluit principieel tegen bitten te zijn.)


Haha thanks! :p
Aan mij laat hij snel merken wat er aan de hand is en ik begrijp hem ook (wij hebben echt een klik tussen ons en begrijpen elkaar ook zonder woorden wat we van elkaar willen) simpel gezegd heeft hij mij uitgekozen wat best bijzonder is!

Dus bitloos rijden vertrouw ik echt wel met hem, echter met anderen kan hij niet goed/snel opschieten maar met mij dus wel... Kan echt alles met hem doen :)

Anoniemm0
Berichten: 58
Geregistreerd: 17-04-18

Re: Bit niet in willen doen en niet uit willen doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 15:17

Hij was eerst trouwens echt een probleem paard die alles voor stress zag, maar heb er al mijn tijd en moeite in gestoken zodat hij het vertrouwen weer terug kreeg, waardoor hij mij volledig vertrouwt en alleen het bit als stress ziet. Maar dat krijg ik dus er niet uit, dus denk bitloos rijden? Doe ik nu al met hem en het is 1 en al ontspanning en geen stress meer in welke omstandigheden ook (waren ook laatst bezig om te zagen en hij keek er niet eens van op!)

Sintara

Berichten: 7393
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Bit niet in willen doen en niet uit willen doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 15:25

Fijn dat het bitloos rijden zo goed gaat, dan ligt er ook niet zo´n druk op. Gewoon rustig oefenen en stapje voor stapje.. Dan komt het vast snel goed!

En uiteindelijk hoef je natuurlijk het bit niet echt te gaan gebruiken als dat niks toevoegt, maar het is alsnog fijn als hij je met zijn mond gaat vertrouwen. Nare ervaringen vervangen met positieve :)

Anoniemm0
Berichten: 58
Geregistreerd: 17-04-18

Re: Bit niet in willen doen en niet uit willen doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 17:55

Ja maar het volgende probleem is dus dat hij waarschijnlijk naar een manege gaat waar ze met bit moeten rijden, dus gaan we overleggen of het ook bitloos zou mogen aangezien hij dat fijner vind, ook dan de eerste keren rijd ik hem zelf en derest van de week rijd er iemand anders op... Maar dat kan ook verkeerd aflopen aangezien hij iemand nodig heeft die veel met hem spiegelt en waar hij op kan vertrouwen en iemand die vergevorderd is en niet net gevorderd is of iets dergelijks...

miszblueeyes

Berichten: 651
Geregistreerd: 02-06-12

Re: Bit niet in willen doen en niet uit willen doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 18:05

wat ik me dan afvraag of het paard dan wel geschikt is voor manege paard..
verder vind ik je goed bezig

Anoniemm0
Berichten: 58
Geregistreerd: 17-04-18

Re: Bit niet in willen doen en niet uit willen doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 18:08

Ik denk niet dat hij geschikt zou zijn als manege paard... Eerder voor recreatief of wedstrijd gericht zou hij geschikt voor zijn. Maar deze winter moet hij zijn beweging krijgen en ook dat erop gereden moet worden en dan is de enige optie de manege...
Of we gaan dus elke week met hem naar de manege om lessen te nemen met hem voor in een binnenbak privelessen of het is dat andere wat ik al zei, maar ik geen voorstander van ben

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 19:07

Sorry, ik begrijp het even niet. Je investeert blijkbaar veel tijd in je paard om zijn vertrouwen terug te winnen nadat hij 'niet zo leuk is ingereden', rijdt bitloos omdat hij slecht op een bit reageert, hebt zo al het een en ander bereikt met je paard, wat heel mooi is natuurlijk, en dan moet hij ineens in de winter naar een manege om mee te lopen in de lessen? Of is het niet echt jouw eigen paard, maar een verzorgpaard? Je geeft heel warrige informatie. Qua bitprobleem zou ik ook zeggen: gewoon lekker bitloos rijden als hij dat fijner vindt. En ik zou hem lekker zelf blijven rijden, hij zal er echt niet mee zitten als hij in de winter wat minder gereden wordt, als hij maar een aantal uren buiten kan staan in de wei of in een ruime paddock met vriendjes.

Anoniemm0
Berichten: 58
Geregistreerd: 17-04-18

Re: Bit niet in willen doen en niet uit willen doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 21:30

@askja ik denk dat je me verkeerd begrijpt ;)
Het is idd mijn eigen paard alleen ik heb er niet veel over te zeggen ivm hij afgelopen winter ook stil stond en ik vanaf 0 moest beginnen.
Dat willen we deze winter niet weer, de trailer vind hij ook nog eng dus daar ben ik ondertussen ook mee bezig om dat eruit te krijgen dat hij dat niet eng hoeft te vinden.
Hij staat in een groep paarden/pony's ook in de winter, dan kan hij lekker rennen alleen het land is dan te nat om dan te rijden

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Bit niet in willen doen en niet uit willen doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 21:46

...er zijn best maneges waar bitloos gereden wordt.
Dus wellicht is de eis 'je mag alleen onze les in met bit' geen harde eis. Misschien meer een gewoonte. Misschien vatbaar voor overleg ('kijk, ik heb mijn dier prima onder controle zonder bit').

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 22:05

Ik zou idd bitloos gaan rijden, een andere manege zoeken waar het ook bitloos mag?
Anders weer starten met het bit alsof er nog nooit een bit in is geweest.
Nu snap ik dat er problemen zijn.

Neem een hoofdstel die ruimte heeft tussen kopstuk (oren moeten vrij zijn en niet strak tussen het leer zitten) en frontriem haal de neusriem eraf, bit aan 1 kant bij de bovenste gesp losmaken. In alle rust kopstuk omhangen snoepje of een favoriet in je hand leggen, daar het bit overheen.

Eerste paar keren lekker snoepje laten happen meer niet. Als dat gewoon is kan je in alle rust het bit in de mond omhoog halen en vast gespen. Als dank je paard lekker de wei op sturen, of een bak eten geven.

Ik heb op deze manier verschillende laten wennen aan het bit. Ooit 1 gehad die met hooi problemen had en lang gras. De anderen hebben alles leren eten met bit.
Hoe meer problemen jij er van maakt (bewust of onbewust) hoe lastiger het wordt. Een bit is een normale zaak behandel het ook zo.

Ik heb niet helemaal uit het verhaal begrepen of tijdens het rijden ook heftig wordt gereageerd. Anders halster onder het hoofdstel, teugels aan halster en teugels aan het hoofdstel. Stuur op het halster en vraag heel zachtjes mee op het bit. Mocht je paardje het niet snappen langzaam en rustig je hand uitsteken met de teugels.

Ik ben zeker voor bitloos als dit beter werkt voor je paard.

Edit: Ik las net nog dat het paard ook het bit niet wil uitdoen. Bovenste gesp weer losmaken, en heel rustig het bit laten zakken. Wacht tot ze zelf het bit loslaten. En weer een snackje geven.
Misschien een idee om een Endurance halster/hoofdstel aan te schaffen? Kan je het bit vast maken met een klip.