Ervaring met mieren in huis op eerste verdieping?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
foxy80

Berichten: 7867
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Ervaring met mieren in huis op eerste verdieping?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-18 13:29

Raagh, mieren in huis!

Drie weken geleden voor het eerst gespot, in de slaapkamer, op ons eerste verdiep. Eerste instantie gevangen en lokdoosjes gezet. Binnen de 3 dagen echter liepen ze via houten plinten en houten deurlijsten over de hal naar de wc en badkamer (tot in het valse plafond) en tweede slaapkamer en tenslotte ook de hal beneden. Toen gif gaan spuiten want ze keken gewoon niet naar de lokdoosjes.
Na week geen mier meer gevonden.
Zaterdagavond weer mier op de slaapkamervloer, en zondagmiddag bleek dus dat ze in onze ingemaakte kleerkast zitten. Wel maar paar exemplaren (dus geen stoet) en dus weer gif gespoten. Het lijkt me dat ze uit de muur komen.
Wie heeft er ervaring met mieren in huis op eerste/tweede verdieping? Ik ben vooral op zoek naar geruststelling dat dit probleem opgelost kan worden. Ik ben echt totaal uit mijn plaat gegaan....

foxy80

Berichten: 7867
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Ervaring met mieren in huis op eerste verdieping?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-18 13:32

Toevoeging: is halfopen bebouwing, en ingebouwde kleerkast zit in hoek van woning waar dus niks aangebouwd is.

Ik had ook iemand gebeld van bestrijdingsdienst om te komen kijken, die zei dat het geen faraomieren zijn (ze zijn iets kleiner dan de klassieke tuinmier, bruin hoofd en lijfje en donker achterstuk zeg maar)
Bestrijden met zo een dienst raadde hij zelf niet aan want die gasten spuiten gewoon maar op, je kan beter zelf gericht gif inzetten.

foxy80

Berichten: 7867
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Ervaring met mieren in huis op eerste verdieping?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-18 13:35

Er zitten trouwens een paar mussen onder het dak, volgens die expert kunnen ze perfect met vogels meekomen en zo in de spouw raken. Maar hoe raak ik er dan vanaf? Iemand ervaring?

Mariska88

Berichten: 813
Geregistreerd: 30-04-09

Re: Ervaring met mieren in huis op eerste verdieping?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 14:11

Wij zelf hadden ook last van mieren,wel beneden dan. Maar ze liepen overal! Over het aanrecht, tafel etc! Paar keer de hele plinten ingespoten met gif en een stuk of 6 lok doosjes neergezet.. Nu geen last meer van gehad.. Ook buiten allemaal gaten en kieren ingespoten. En lokdoosjes neergezet.. Nu echt nergens last meer van..
Heeft wel een hele dag gestonken in huis van dat spul..

Dus zou opzoek gaan naar gaten en kieren in de muur/vloer etc en die flink inspuiten..

foxy80

Berichten: 7867
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Ervaring met mieren in huis op eerste verdieping?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-18 15:46

Hebben we dus 2 weken geleden gedaan alles qua vloer en plinten en delen deurlijsten inspuiten. Nu lijkt het of ze net boven de ingemaakte kleerkast of langs de binnenkant van de kleerkast weer boven komen.

Volgens de man van de verdelgingsdienst legt dit spul een film voor 3 weken, dus komend weekend sowieso weer alles herhalen.

mirriezz
Berichten: 2010
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Ervaring met mieren in huis op eerste verdieping?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 15:57

Bij mijn ouders thuis, toen ik een jaar of 12 was! We hadden daar vaak beneden last van (vliegende) mieren, en toen opeens ook op mijn slaapkamer op de eerste verdieping.
Het leek alsof ze vanuit de spouw kwamen en dan onder de vensterbank naar buiten.
Het was daar een kwestie van consequent bestrijden, mijn moeder heeft trouwens al meerdere jaren amper nog mieren.

Wij deden beneden (daar zaten ze aan de buitenkant van de muur) altijd een ketel kokend water in de holen gieten. Als het heel erg was gewoon 1x per dag, meestal was dat niet nodig.
Op mijn kamer lokdoosjes, gif en misschien heeft mijn vader toen nog gaten dicht gekit. Maar dat laatste weet ik echt niet zeker, t is zo lang geleden...

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Re: Ervaring met mieren in huis op eerste verdieping?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:10

Tip 1: Niet uit je plaat gaan vanwege wat diertjes in huis.
Tip 2: Gericht gif inzetten op de plek waar ze vandaan lijken te komen en dat even volhouden. Daarnaast eventuele gaten dichtkitten en dan ben je er zo vanaf :)

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Ervaring met mieren in huis op eerste verdieping?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:48

Bij mij hadden ze ook een wandelpaadje richting een kast. Ik heb dat wandelpad en de kast nogal uitbundig met Glassex gesprayd, en ze maakten meteen rechtsomkeert. Heb ze daarna niet meer gezien. Koperen muntjes werkten bij mij niet, gingen alle mieren met een keurige bocht omheen alsof het een rotonde was :+

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Ervaring met mieren in huis op eerste verdieping?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 17:20

Lokdoosjes.
Maar idd,hier eens dure lokdoosjes gekocht,ze keken er niet eens naar.
Dit jaar de goedkoopste lokdoosjes die er te vinden waren,een half uur na zetten,doosje vol mieren,een wek later,geen mier meer te zien.

Probeer verschillende merken.
Vapona waren de doosjes waar er geen interesse in was (waren precies zakjes vloeistof die je moest lekprikken)

foxy80

Berichten: 7867
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Ervaring met mieren in huis op eerste verdieping?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-18 17:51

Normaal ga ik niet snel uit mijn plaat, maar dit was de druppel te veel. Zeker toen ik ze uit het valse plafond van de badkamer zag komen.
Gaten dichtkitten is mijn idee ook, maar die beesten vinden echt elk minuscuul gaatje zo lijkt het. Ik vermoed wel dat de enorme droogte hier aanleiding geeft voor hun zoekgedrag. Enkel in de badkamer zagen we op een gegeven moment echte een spoor lopen (toen we het alleen met de lokdoosjes probeerden).
Die expert zei ook dat lokdoosjes niets of weinig doen. Hij zei heel eerlijk dat hij ook geen fan was van de dozen die zelf gebruiken, dus dat zegt genoeg.
Ik lees enorm veel huis-tuin-keuken tips, maar na het debacle met de lokdoosjes waag ik me er niet meer aan. Had ook kaneel en waspoeder gestrooid maar dan zoeken ze gewoon naar een gaatje verderop in de plint, want achter de plint lopen ze gewoon door.
Ik zie ook geen mieren op de buitenmuur trouwens, wat ook niet hoeft. Die vogels brengen voldoende eten (oa poep, dode jongen).

Sokje, waar kwamen ze bij jou vandaan?

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Ervaring met mieren in huis op eerste verdieping?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 19:59

Deels via een open raam, deels via gaten in de buitenmuur. Die heb ik overigens niet dichtgemaakt en het raam is ook nog dag en nacht open. En ik had er serieus echt veel :=

Barramundi

Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Re: Ervaring met mieren in huis op eerste verdieping?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 02:24

Ja! Wij hebben een complete invasie gehad. Zowel in de keuken als in de badkamer (achter de spiegel en onder het bad vandaan).
Wat ik geleerd heb toen we naar bestrijdingstips gingen vragen bij de hardwarestore is dat je kennelijk suiker-mieren en proteine-mieren hebt. Dat verklaart waarom ze sommige lokdoosjes wel lusten en sommige niet (er even vanuit gaande dat dit in NL niet anders is).

Wij hebben:
- Alles wat eetbaar is voor die beesten in de koelkast gezet, door trial & error kom je er vanzelf achter wat je wel kunt laten staan en wat niet.
- Het bad afgekit (was niet gedaan kwamen we achter :+ )
- Eerst overal lokdoosjes gezet waar ze overigens in grote getale op afkwamen, maar er waren nooit genoeg doosjes om ze allemaal te voeren
- Uiteindelijk met gif gaan spuiten wat idd een afweerlaag neerlegt voor 6 weken en toen werd het wel minder.
- Elke mier die ik zag is gelijk opgedweild/weggeveegd en dat wekenlang volgehouden.

De keuken-kolonie kwamen we pas vanaf toen we het nest gevonden hadden. Dat zat IN een scharnier van een keukenkastje.
De badkamerkolonie heeft het uiteindelijk zelf opgegeven, werden het gif waarschijnlijk zat ofzo.

Succes!

foxy80

Berichten: 7867
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Ervaring met mieren in huis op eerste verdieping?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 11:28

Heel interessant. Er wordt wel opgemerkt dat lokdoosjes soms wel en soms geen succes hebben, maar dit is de eerste verklaring daarvoor. Nu sinds gisteren weer geen mieren gezien. Als ik er nu weer zie, ga ik er vangen voor determinatie. Ondertussen wachten we met smart op afloop bouwverlof om een dakwerker te pakken te krijgen ivm die vogels.