Balkan (Albanië Kosovo Macedonië Montenegro) - Tips gezocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SplashIsLief

Berichten: 33029
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Balkan (Albanië Kosovo Macedonië Montenegro) - Tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-18 15:07

Wij gaan binnenkort toeren door de balkan. We vliegen naar Skopje en gaan vanuit daar rondreizen in de omgeving. We hebben geen idee hoe de wegen zijn en hoeveel zin we elke dag hebben om in de auto te zitten. We zullen per dag bekijken hoe ver we rijden.

Albanië, Kosovo, Macedonië en Montengro staan sowieso op het lijstje om te gaan ontdekken. Maar het zou zo maar kunnen dat we een puntje van Kroatië, Bosnië, Servië, Bulgarije of Griekenland mee pikken. Alle tips in deze omgeving zijn welkom (Leuke plaatsen, mooie natuur, fijne hotelovernachtingen, leuke restaurants etc.)

Splash † en Nuut † :+: Voor altijd in mijn hart, ik hou van jullie

Sinds 13 juli 2021 trotse mama van Nola <3


Winged

Berichten: 33000
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 15:14

Oh dit had mijn topic kunnen zijn. Wanneer vliegen jullie op Skopje? Ik ga 6 augustus...

Mijn reis gaat Skopje - Pristina (berenopvang) en mogelijk Prizren (Kosovo) - terug via Skopje naar Ohrid - Albanie (nader te bepalen nog, via instagram heel wat mooie zaken gezien. Wegen zijn er slecht schijnt, maar het OV komt weer op gang. Sowieso Sarande en the blue eye) - Macedonie (Podgorica en Kotor, waarschijnlijk Zabljak- Tarabrug) - Bosnie (Sarajevo (2 musea en de oude bobsleebaan), Mostar) - Terug vanaf Dubrovnik. Ik ga 20 dagen en reis met bus en mogelijk trein.

Let op: Kosovo - Servie is geen mogelijkheid. Andersom schijnt wel. Servie erkent Kosovo niet en dat maakt het reizen daar wat lastiger.
Laatst bijgewerkt door Winged op 23-07-18 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 15:18

Vorige zomer ben ik drie dagen in Tirana geweest en een dag in Dürres. Als je even zoekt op mijn berichten en Tirana, dan vind je wel wat. :j

Aanrader: http://www.bunkart.al/ - Bunk'art 2 ligt in de stad, Bunk'art 1 in een buitenwijk. Ik vond het heel indrukwekkend.

Bunkart.al schreef:
BUNK'ART 2 is the second phase of an historical-cultural project that is focused on the preservation of the collective memory and on telling the story of the communist regime, including the horrors of that regime. The project started in November 2014 with the opening to the public of BUNK'ART 1, a video museum exhibition situated inside the atomic bunker of the dictator Enver Hoxha, on the outskirts of Tirana and continues with the opening of BUNK'ART 2, on the 19th of November 2016 in the capital center. While BUNK'ART 1 is dedicated to the history of the Albanian communist army and to the daily lives of Albanians during the regime, BUNK'ART 2 reconstructs the history of the Albanian Ministry of Internal Affairs from 1912 to 1991 and reveals the secrets of “Sigurimi”, the political police that was the harsh persecution weapon used by the regime of Enver Hoxha. BUNK'ART 2 is the first major video museum exhibition dedicated to the victims of communist terror. The originator and general curator of BUNK'ART project is the Italian journalist Carlo Bollino, while the staff of the historical research is led by the journalist Admirina Peçi. BUNK'ART project is supported by the Albanian NGO “Qendra Ura”.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

raket

Berichten: 4081
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Balkan (Albanië Kosovo Macedonië Montenegro) - Tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 15:23

Wij zijn in Macedonie geweest, we zijn naar Bitola geweest, vond ik erg leuk en er is daar een enorm opgravingsterrein Heraklea. Ook leuk om te zien. Wij verbleven in Oaza Inn in Ohrid.
We zijn met de bus gegaan trouwens van Ohrid naar Bitola.
Ik vond het meer van Ohrid en omgeving erg mooi om te zien en echt heel veel te doen! Er gingen ook veel mensen rond het meer rijden, dus ook door Albanie. Ik vind de natuurparken erg indrukwekkend, Saint Naum en de stad zelf. Ik heb echt een heerlijke en relaxte vakantie gehad.

...

Fitzroy

Berichten: 25089
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Balkan (Albanië Kosovo Macedonië Montenegro) - Tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 17:06

Splashislief: ik lees dat je met de auto gaat. Ik neem aan een huurauto? Mag je met een huurauto überhaupt al die landen in en grenzen over?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Goof

Berichten: 28728
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Balkan (Albanië Kosovo Macedonië Montenegro) - Tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 17:12

Gaaf, staat bij mij hoog op mijn lijstje. Wij gaan maar 2 weken en dat is niet genoeg om echt de Balkan in te duiken dus wij houden het bij Slovenie, maar als we eens langer gaan wil ik heel graag Kroatië, Bosnië en Servië meepakken.
Ik lees even mee, plaats je een fototopic als Je geweest bent?

SplashIsLief

Berichten: 33029
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-18 17:16

Bedankt alvast voor de tips :D Ik heb al een hele kaart gemaakt maar er komen toch weer nieuwe dingen voorbij!
Winged schreef:
Let op: Kosovo - Servie is geen mogelijkheid. Andersom schijnt wel. Servie erkent Kosovo niet en dat maakt het reizen daar wat lastiger.

Goed om te weten!

Fitzroy: We gaan inderdaad een auto huren en gaan er op letten dat deze over de landsgrenzen heen mag. :j We proberen momenteel via een collega van mijn vriend iets te regelen (zij komt oorspronkelijk uit Macedonië en haar familie woont daar nog).

Goof: Wij gaan ook maar 2,5 week dus zullen ook lang niet alles zien, maar ach een goede reden om terug te keren als het bevalt. Slovenië is ook erg mooi!!
En ik zal foto's plaatsen als ik terug ben :D

Splash † en Nuut † :+: Voor altijd in mijn hart, ik hou van jullie

Sinds 13 juli 2021 trotse mama van Nola <3

Goof

Berichten: 28728
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 17:17

SplashIsLief schreef:
Goof: Wij gaan ook maar 2,5 week dus zullen ook lang niet alles zien, maar ach een goede reden om terug te keren als het bevalt. Slovenië is ook erg mooi!!
En ik zal foto's plaatsen als ik terug ben :D


Ja, maar jullie vliegen daarheen en kunnen meteen op pad, wij rijden vanaf hier, dat scheelt weer haha.
Tof, ik ben benieuwd!

SDLT

Berichten: 137
Geregistreerd: 12-05-13
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 17:31

In de balkan kun je inderdaad een heel leuke vakantie beleven, een leuke tip is trouwens het meer van ohrid. Er zijn 2 leuke stadjes rondom het meer, de ene is struga waar je heerlijk langs een kraakhelder riviertje kunt eten. Mocht je dit te klein vinden dan is ohrid een leuke plaats, veel gezelligheid en ook veel shop gelegenheid. Ook is de kerk van st. Jovan een leuke bezienswaardigheid daar, hier heb je na een wandeling een mooi uitzicht over het meer.
Bitola is ook echt een aanrader, maar ik zou hier niet op het heetst van de dag naar toe gaan. Het kan daar namelijk echt bloedheet zijn.

Enige nadeel aan de balkan is dat sommige politieagenten helaas toch nog wel corrupt zijn. Deze zien goud geld in toeristen stoppen met onzin boetes, zoals geen lampen aan overdag.
Ik ben hier helaas hier toch een ervarings deskundige in geworden, dus als ze je vragen om geld in je paspoort te stoppen absoluut niet doen. Makkelijkste manier om er vanaf te komen is gewoon nederlands terug praten en doen of als je ze niet verstaat.

Ook zou ik echt opletten waar je parkeert, zorg dat er daar al personen zijn en het goed verlicht is. Vooral in servië komt het vaak voor dat er of ingebroken wordt of dat je zelfs overvallen wordt.

SDLT fotografie


Shadow0

Berichten: 43493
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 17:32

Ik ben in Slovenie geweest en vond het schitterend, maar qua cultuur en omgeving vond ik het meer voelen als de Alpen dan als de Balkan.

Bulgarije kwam daarin heel anders op mij over en vond ik erg mooi. We zijn destijds in het Rila-gebergte (incl klooster) geweest, het Pirin-gebergte, en Melnik. (Rila-klooster is overigens wel heel mooi maar niet zo dat je er een dag voor om moet rijden als je niet ook andere dingen in de buurt gaat doen.)

Stinkmodder

Berichten: 7974
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 17:32

Heel gaaf! Wij zijn net terug van een trip door Albanië, Macedonië en Kosovo (2,5 week).

Hadden een auto via Alamo. Moesten 40 euro extra betalen voor de border crossings.

Wegen zijn wisselend. We hebben over 200 km een keer 6 uren gedaan. Was een weg door de bergen die ooit geasfalteerd was Maar meestal waren de wegen prima te doen.

Tips:

BunkArt art 1, net buiten Tirana
Stadswandelingen in Tirana/Skopje
Blue eye
Gjirocastro
Meer van ohrid (ook de Albanese kant)
Beer sanctuary bij Pristina
Hiken bij Pec
Kasteel van Prizren
Strandjes aan de Albanese Riviera
Bergen van noord Albanië
Cuba Libre (leuke tent bij het meer van ohrid met heerlijke cocktails)

Je kunt er trouwens heerlijk en goedkoop uit eten

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 17:35

In Albanie is Berat een echte aanrader, en Kotor (Montenegro) was ook leuk, maar erg veel toeristen. Houd er rekening mee dat grensovergangen veel (heel veel!) tijd kosten.

Ik vond ook de route van Berat naar Tirana via de binnenlanden indrukwekkend, mn het uitzicht over de industriele woesternij van Elbasan.

Het restaurant en het hotel in Tirana moet ik nog zoeken, waren ook aanraders.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 23-07-18 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt1

Berichten: 2572
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Balkan (Albanië Kosovo Macedonië Montenegro) - Tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 17:41

Ik ben in Bosnië, Servië en Montenegro geweest (gevlogen op Belgrado en terug vanuit Podgorica, in de tussentijd op de bonnefooi) . Een prachtige reis! Als je specifieke vragen hebt dan lees ik ze graag!


Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 17:55

Ik ben vorig jaar met mijn moeder naar macedonie geweest en we hebben daarbij een excursie naar Albanie gedaan. een paar jaar eerder zijn wij vanuit nederland via sloveniè naar kroatiè gereden

Kroatie
- rovinj (venetië in het klein)
- plivitc meren (wel erg toeristisch)
- het eiland Krk

Slovenië
wij verbleven 3 á 4 dagen in Slovenië omdat mijn vader echt even tijd nodig had om bij te komen.
Wij verbleven toen in Ljubljana, de hoofdstad van Slovenië. Erg mooie stad om door heen te lopen. en we zijn toen met een lift naar het kasteel gegaan.

Macedonië
wij zaten aan het meer van ohrid in ohrid
- ohrid heeft zelf een hele mooie oude binnenstad, leuk om doorheen te wandelen, vooral de stille achteraf straatjes.
- je kunt aan het water maar ook verder terug in de stad heerlijk eten
- wij hebben St. naum bezocht incl de natuurbronnen.
- in het meer kun je heel goed snorkelen
- als je de Ohrid zalm wilt eten moet je naar Albanië :D aan de macendonische kant is het meer beschermt door UNESCO aan de Albaneze kant niet.
- struga is ook heel leuk om te bezoeken. maar als het heet is pas tegen het einde van de dag gaan (Zelfde geld voor Ohrid *D )
wij verbleven in Sveti villa stefan boven op de heuvel ongeveer 7 km buiten Ohrid. de kamers zijn Extreem schoon, de eigenaresse is opgegroeid in nederland tijdens de oorlog en spreekt dus vloeiend nederland. je krijgt een simpel maar goed ontbijt en het is kleinschalig dus geen handdoeken op de bedjes in de vroege ochtend. beneden loop je zo het meer in en hun zelf hebben ook een ''eigen'' strand
zeker een aanrader :)
https://www.tui.nl/vakantie/macedonie/m ... ti-stefan/

Albanië
- een ééndaagse rondtrip langs het meer waar we pocradec en lynn hebben bezocht. heel erg indrukwekkend omdat albanië 20 jaar geleden het noord-korea van europa was en je daar nog veel van terug ziet, overal bunkers, in de kleine dorpjes staan nog veel heeeele oude huisjes waar volgens mij geen stromend water is (niet overal) maar ook de gebruiksnormen (mannen sluiten de hele dag dealtjes in het cafe en vrouwen zorgen voor de kinderen, het huis en het land)
Laatst bijgewerkt door Lillian__ op 23-07-18 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Floris[o][o]
Shetlandpony_floris_andme @instagram
Guess, & Polly i kerstmuts you
Armani de hemel is weer een ster rijker, rust in vrede :'(

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 17:55

Ik heb hier overnacht in Tirana: Pension Andrea. Ook erg fijn, schoon, centraal en niet duur (ik betaalde 16 euro per nacht voor een driepersoons kamer in mijn eentje, zat nog een keukenblokje bij ook).
Laatst bijgewerkt door Karin op 23-07-18 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Balkan (Albanië Kosovo Macedonië Montenegro) - Tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 17:57

En iemand hier toevallig tips voor Moldavie en west Oekraine? (ook Balkan :-) )


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kieffertje en 74 bezoekers