CHIO Aken 2018: Nederlands dressuurteam vierde

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13986
Geregistreerd: 20-04-16

CHIO Aken 2018: Nederlands dressuurteam vierde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-18 22:45

knhs
Dressuur

Afbeelding
Emmelie Scholtens en Apache. Foto door Marjoow

De Nederlandse dressuurruiters zijn toch wel teleurstellend als vierde geëindigd in de landenwedstrijd van het CHIO Aken. Individueel was Emmelie Scholtens met Apache de beste Nederlandse combinatie op plaats 12.

Na de eerste proef, de Grand Prix die donderdag verreden werd, stond de formatie van bondscoach Rien van der Schaft nog op de derde plaats. In de Grand Prix Special, die als tweede proef meetelde voor het landenklassement, zat er te veel tegen en zakte TeamNL terug naar de vierde plaats achter Denemarken.

Gemengde gevoelens
Bondscoach Rien van der Schaft kijkt met wat gemengde gevoelens terug. “We hadden best wel wat kansen om een plek hoger te komen, maar dan moet het allemaal net een klein beetje meer mee zitten. Hans Peter was heel goed aan de gang, maar halverwege ging het wat mis. Emmelie had wat foutjes, maar heeft mooie hoge scores gehaald. Dat zelfde geldt eigenlijk ook voor Madeleine. Debutant Anne Meulendijks heeft het als benjamin van ons team echt goed gedaan. Dat is voor de toekomst veelbelovend. Het zat allemaal heel dicht bij elkaar, maar het had net iets meer mee moeten zitten voor de derde plaats.”

Emmelie Scholtens realiseerde met haar Apache net als in de Grand Prix het beste resultaat voor Nederland. Helaas slopen er in deze tweede proef wel wat foutjes, tot tweemaal toe galoppeerde de beeldschone hengst aan in de uitgestrekte draf, desondanks kwam er toch ruim 74% op het scorebord. Emmelie vertelt over haar rit: “Ik baal enorm van die foutjes die niet echt horen. Verder kan ik alleen maar heel trots zijn dat ik met zulke fouten toch nog deze score weet te halen en dat Apache zo geconcentreerd door de baan ging. Ik heb er niet echt een verklaring voor, het is gewoon echt heel jammer.”

KNHS Talententeamlid Anne Meulendijks, debuterend in het seniorenteam bij het CHIO Aken, ging als eerste van start voor Nederland. Na haar mooie proef was Anne begrijpelijk tevreden. “Ik ben heel blij met deze score van ruim 71%. Natuurlijk waren er nog volop dingen die beter kunnen, maar het was onze allereerste Special. Thuis heb ik deze proef wel een keer geoefend, maar dit was voor het eerst in de ring. Na CHIO Rotterdam hoorde ik dat ik deze landenwedstrijd in Aken mee mocht rijden. Eerder dit jaar was ik vooral gefocust op de Grand Prix-proef. We zijn op dit niveau nog zo nieuw. Ook de Grand Prix heb ik nog maar zeven keer in wedstrijdverband gereden. Ik geniet er enorm van.”

Madeleine Witte-Vrees scoorde met Cennin tijdens het CHIO Rotterdam niet zoals gehoopt, ook nu was het nog geen topscore, maar ging het wel beter. Madeleine vertelt: “De punten komen overeen met m’n gevoel na deze proef. De fout in de eners tikt flink aan, dat is een onderdeel waar we normaal gesproken juist goede punten op scoren. Ook de pirouettes hadden beter gekund. Dat maakt net het verschil. Cennin had iets scherper mogen zijn, echt last van de hitte hadden we niet tijdens het rijden. De piaffe ging wel een stuk beter dan in Rotterdam, maar we zijn nog niet terug op het niveau dat we kunnen. Morgen kijken hoe het in de kür gaat.”

Voor Hans Peter Minderhoud verliep de wedstrijd uitermate teleurstellend. Zijn Zanardi zag spoken en wilde onvoldoende meewerken. “Hier ben ik natuurlijk helemaal niet blij mee. Gisteren loerde hij in de piaffe in de dezelfde lijn ook naar de tribune, maar ging hij gewoon door. Vandaag dus niet. Het losrijden voelde heel goed aan, dus ik baal enorm.”

Winnaars
Na de eerste proef ging het team van de Verenigde Staten nog aan de leiding. Hun kopvrouw Laura Graves kon met haar Nederlands gefokte paard Verdades in de tweede proef echter ook geen topprestatie neerzetten waardoor de Amerikanen terugzakten achter Duitsland.
Bij de Duitsers gebeurde juist het omgekeerde. Isabell Werth was in de Grand Prix met een weinig gehoorzame Emilio nog de minste van de Duitsers. In de Grand Prix Special stond alles weer op scherp en won Werth en nam daarmee het hele Duitse team op sleeptouw.

Klik op onderstaande afbeelding voor een video:


Uitslag Nations Cup CHIO Aken
1. Duitsland, 464.351
2. Verenigde Staten, 459.371
3. Denemarken, 444.106
4. Nederland, 439.215

Uitslag Grand Prix Special individuele klassement:
1.Isabell Werth (Dui) – Emilio, 79.128 %
2.Helen Langehanenberg (Dui) – Damsey FRH 79.021%.
3.Kasey Perry-Glass (VS) - Goerklintgaards Dublet, 78.787%

12 Emmelie Scholtens – Apache, 74.043%
16 Madeleine Witte-Vrees – Cennin, 72.404%
19 Anne Meulendijks – MDH Avanti N.O.P., 71.681%
27 Hans Peter Minderhoud – Zanardi, 64.489%

Bekijk hier alle individuele uitslagen.

De beste 18 combinaties, met een maximum van drie per land mogen morgen van start in de kür. De kür gaat om 9.45 uur van start. Kijk hier voor de startlijst

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Suzanne F.

Berichten: 49158
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 18:28

Best schokkend eigenlijk. Duitsland weet al jaren en jaren en jaren een toppositie te houden en Nederland zakt af tot een tweederangs dressuurland. Jarenlang kon er niemand in de buurt komen van Duitsland (goud) en Nederland (zilver). En wat sturen we nu naar Aken? Waar gaat het mis? Waarom lukt het Duitsland wel? Onze paarden doen er kwalitatief niet voor onder. Onze fokkerij is best op hoog niveau.
Maar toch lukt het niet als het er op aan moet komen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Getup

Berichten: 8247
Geregistreerd: 27-01-07

Re: CHIO Aken 2018: Nederlands dressuurteam vierde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 18:36

yep....en er zijn toch al een paar 75+ combinaties nodig... Apache scoort nu wel echt gôed en lijkt stabiel. Zonik was er nu natuurlijk niet bij. En ze zullen misschien eerder op Dreamboy inzetten ipv Zanardi.

Wat is er trouwens met Arlando gebeurd?

Spenk
Berichten: 21738
Geregistreerd: 30-08-05

Re: CHIO Aken 2018: Nederlands dressuurteam vierde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 18:51

Armando is al poos verkocht.

Getup

Berichten: 8247
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 19:14

Ik was te lui, om wat volledigs te typen :o
bedoelde: wat is er in Aken tijdens de Spécial met Arlando gebeurd? Er staat : "WD" achter.

Careri18
Berichten: 156
Geregistreerd: 18-07-18

Re: CHIO Aken 2018: Nederlands dressuurteam vierde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 19:19

Volgens mij had Arlando bloed aan zijn mond ( niet de eerste keer overigens).

Suzanne, heb je het vanochtend gezien? Ik denk dat we inderdaad een 2de rangs dressuurland zijn geworden en dat komt omdat de andere landen wel geluisterd hebben naar dat het publiek harmonie wil zien en niet dat getrek en kort in de hals.

Vanochtend was gewoon fantastisch om te zien hoe de top de paarden zo mooi in de aanleuning heeft en zelf ook erg mooi ( en volgens de boekjes) erop zitten.

Isabell was een klasse apart, die leek zowat met een los teugeltje te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 08:06

of komt dat gewoon doordat deze amazones en ruiters terug zijn bij het "Doel van de dressuur" en het paard als atleet respecteren als / en opleiden tot een topatleet

Isabel toont daarin ook de grootste te kunnen zijn, dat siert haar

zij hebben opgepakt wat de FEI tijdens de OS-spelen van Londen en Rio duidelijk heeft gemaakt en waar de FEI voor staat

fysiek en mentaal in balans altijd vanuit het paard denken en doen, trainen op het niveau van je paard,
dan stralen hun ogen ook tijdens een zwaar onderdeel en als ze een foutje maken dan is er geen paniek en angst maar doen ze daarna weer extra hun best voor je (weet dit uit eigen ervaring)

als je dat niet snapt lukt het niet meer om te scoren


basisreglement 1984 HNS
Afbeelding

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 10:49

Zolang onze top coaches het gooien op het feit dat het buitenland betere paarden heeft in plaats van de rijderij, zoals ik in de Hoefslag las, wordt het niet beter hier. Ik gun het ze van harte, maar het gaat hem niet worden zo. En dat is mijn bescheiden mening. Maar ja, ik heb er geen verstand van, zeggen diezelfde top coaches. Wij op internet, weten er niks van.
Vond Madeleine niet goed rijden en Zanardi ging compleet in de staak in de piaffe. Of dat nou kwam doordat ie iets zag of niet, het gebeurde wel. Ik kan blij worden van de kur van Emmelie en van de proeven van Anne. Ik hoop alleen maar dat deze laatste niet in de handen terecht komt van bepaalde trainers. Ik zou wel eens willen dat zo iemand in Duitsland haar heil zou zoeken als ze hoger op wil. :o

In der Ruhe liegt die Kraft.

Careri18
Berichten: 156
Geregistreerd: 18-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:01

vur schreef:
Zolang onze top coaches het gooien op het feit dat het buitenland betere paarden heeft in plaats van de rijderij, zoals ik in de Hoefslag las, wordt het niet beter hier. Ik gun het ze van harte, maar het gaat hem niet worden zo. En dat is mijn bescheiden mening. Maar ja, ik heb er geen verstand van, zeggen diezelfde top coaches. Wij op internet, weten er niks van.
Vond Madeleine niet goed rijden en Zanardi ging compleet in de staak in de piaffe. Of dat nou kwam doordat ie iets zag of niet, het gebeurde wel. Ik kan blij worden van de kur van Emmelie en van de proeven van Anne. Ik hoop alleen maar dat deze laatste niet in de handen terecht komt van bepaalde trainers. Ik zou wel eens willen dat zo iemand in Duitsland haar heil zou zoeken als ze hoger op wil. :o


Echt he, daar zakt je broek toch vanaf? De mijne wel toen ik dat vanochtend las: De heren zien geen verschil met rijden, maar het hollandsche team wordt gewoon minder gepunt..................dan denk ik echt, koop een nieuwe bril of zo.

Dallista

Berichten: 4418
Geregistreerd: 10-09-10

Re: CHIO Aken 2018: Nederlands dressuurteam vierde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:22

Ik ben geen dressuur expert, kijk gewoon voor het mooie, en heb genoten gisteren bij de Kür op Muziek, van alles wat voorbij kwam. Vind het vooral zo knap dat zoveel paarden zoveel rust uitstralen, en als ze dan klaar zijn met de proef schijnbaar heeeeel relaxed met losse teugel weglopen. Niets spanning of wat dan ook.
Had wel flink te doen met de mensen die op de korte zijde in de zon zaten, oef...

Elisa2

Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Re: CHIO Aken 2018: Nederlands dressuurteam vierde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:43

Ik vind Werth ook een klasse apart, prachtige mooie open aanleuning en de paarden allemaal super van achter naar voor. Ze rijdt ook best wel van die paarden waar je in eerste instantie het talent niet aan af ziet zeg maar. En het ziet er allemaal zo simpel uit..

Ik heb de nederlanders niet zien rijden, alleen de kur gezien en daar echt van genoten qua niveau en rijderij. Het op druk rijden ben ik sowieso geen fan van.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

emma_evg
Berichten: 434
Geregistreerd: 08-08-15

Re: CHIO Aken 2018: Nederlands dressuurteam vierde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:59

Ik ben wel van mening dat we wel weer op de goede weg zijn. Het echte dieptepunt hebben we al wel achter dr rug. Aan de andere kant is dat ook het mooie van dr sport, de paarden gaan op een gegeven moment met prnsioen, en dan moet er weer ern nieuwe generatie klaar staan. Het feit dat dat miste plus dat sommige ruiters niet echt harmonieus rijden is vgm dr oorzaak dat we niet meer meededen voor de medailles.

Echter, er zijn nu al wel weer meerdere combinaties waar ik echt wel blij van word. Zonik natuurlijk, Gal stelt hem ook super voor, mooi met het neusje eruit. Apache is nu stabiel, Dream boy komt eraan (hoewel ik HP hm wel aardig met druk vind rijden, dat is jammer), Expression, Desperado, Avanti. Dus ik dsnk dat we in Tryon best een medaille kummen winnen, maar nog geen gouden of zilveren.

wbt het staken van Zanardi, het blijven paarden en iedereen kan zoiets een keer hebben. Werth had het met Emilio in de eerstr proef ook. Dus dat hoeft niet perse aan de rijderij te liggen.

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Re: CHIO Aken 2018: Nederlands dressuurteam vierde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:21

Ik stem voor Anne en Avanti! Wat laten zij een mooie proef zien elke keer. En dat terwijl ze nog zó onervaren zijn op dit niveau (senioren)

Het heeft tijd nodig om het nieuwe team te vormen. Wie zullen ze naar Tryon sturen? Madeleine, Emmelie of toch Anne? Want HP en Edward gaan toch sowieso, dan is er nog maar plek voor twee. Ik heb begrepen dat Apache niet van het reizen is.

Ik vind de harmonie bij Madeleine ver te zoeken helaas, misschien kan ze er niks aan doen. Het is ook niet makkelijk en ik mag niet oordelen met m'n M1. Maar.. Ik zou daaraan werken als ik zo'n toppaard had als Cennin. Alhoewel, zij scoren over het algemeen wel erg hoog.. Ook wel richting de 80 procent. Dus misschien valt het allemaal wel mee?

Topcombi's zoals Catherine en Isabel blijven gewoon nog een hele poos domineren. Dat weet ik wel.

Magnifique M2*
Crucero JM M2*

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:51

In de de kur heeft ze wel tegen de 80% gereden. In de GP zit ze vaak rond de 73 a 74% met een uitschieter naar boven van ruim 75 en naar beneden van 70%. https://data.fei.org/Horse/Performance. ... 7F03228408
Dus op zich niet slecht maar voor het landenresultaat voor een medaille wellicht net niet genoeg? Edward en Zonik hebben we wel echt nodig, dus ik hoop dat die daar gaat presteren in Tryon.

In der Ruhe liegt die Kraft.

Getup

Berichten: 8247
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:09

76.255 is de score van de "meest slecht presterende duitser", dus daar kunnen we niet tegenop.

Ik kan het ook niet,maar vindt het er bij Cennin en zijn amazone gewoon niet harmonisch uitzien...
ben heeel benieuwd hoe het verder gaat met Anne en Avanti, ze lijken me veelbelovend en scoorden in de U25 altijd stabiel ( en hoog :D ) .

Spannend hoor, wie er meegaan naar Tyron, is nog niet zo makkelijk...

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Re: CHIO Aken 2018: Nederlands dressuurteam vierde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:30

De bondscoach is wel heel positief over Anne steeds dus ik hoop dat hij de goede keuze maakt. Ik denk dat Anne heel stabiel kan scoren. Als zij nu al op 71 procent zit... Dat kan nog veel beter worden! Edward en Zonik kunnen ook knallen, maar soms is het ook even minder. Blijft ook een pittig beestje natuurlijk..

Ik vind het stiekem wel schattig dat Zanardi zo stout is. Niet leuk voor HP maar hoe hij er zelf mee om gaat vind ik wel leuk (vooral via Insta te zien) Ik vind het wel een prachtig dier.

Magnifique M2*
Crucero JM M2*

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Re: CHIO Aken 2018: Nederlands dressuurteam vierde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:31

Ik vind dit soort topics trouwens altijd super leuk om in mee te lezen/schrijven. Alleen bloeden ze al gauw dood. Is er niet een topsport dressuur topic waar je alles in kunt bijhouden?

Magnifique M2*
Crucero JM M2*

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 15:08

Niet dat ik weet. Alleen subtop maar dan voor de mensen die subtop rijden.
Ik denk dat de bondscoach voor zekerheid gaat maar dan ligt het er ook aan of Apache gaat vliegen of niet. Geen idee hoe het ervoor staat met hem.

In der Ruhe liegt die Kraft.

emma_evg
Berichten: 434
Geregistreerd: 08-08-15

Re: CHIO Aken 2018: Nederlands dressuurteam vierde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 15:22

Opzich vind ik dat ook een goed idee!
idd heel interessant deze topics.

dus, wie gaat er eentje aanmaken?

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:21

Ik lees net op de fb van Hoefslag reacties op het artikel van Madeleine dat ze een gele kaart heeft gehad met losrijden :oo Jammer dat daar niets over wordt gepubliceerd!

Suzanne F.

Berichten: 49158
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:35

dresjoepie schreef:
Ik lees net op de fb van Hoefslag reacties op het artikel van Madeleine dat ze een gele kaart heeft gehad met losrijden :oo Jammer dat daar niets over wordt gepubliceerd!


Terecht denk ik. Ik heb ooit eens een filmpje gezien tijdens het NK dat ik echt geschokt was dat dit tot de top van Nederland behoorde. Het was een en al gehang en gesleur.
Alleen Edward met Zonik behoort terecht tot de wereldtop. Verder wordt het erg moeilijk.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"


lotte002

Berichten: 1528
Geregistreerd: 29-01-06

Re: CHIO Aken 2018: Nederlands dressuurteam vierde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:39

heb gister van de meeste combi's kunnen genieten ! daar valt Madeleine zeker niet onder ik vind dat jury's dit nog harder mogen af straffen ! terecht die gele kaart als dat zo is met losrijden.

vorig jaar tijdens het NK foto's gemaakt van alle ruiters en amazones maar bij Madeleine heb ik echt 3 x na moeten denken of het wel verstandig is ze op facebook te plaatsen..

Tazzey
Berichten: 9498
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:39

dresjoepie schreef:
Ik lees net op de fb van Hoefslag reacties op het artikel van Madeleine dat ze een gele kaart heeft gehad met losrijden :oo Jammer dat daar niets over wordt gepubliceerd!


Zolang dat niet officieel bevestigd is zijn het gewoon speculaties, zoals zo vaak als het op de topsport aankomt.

Josien_

Berichten: 8989
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:43

Is het met Aken niet al jaren het geval dat ze een "minder" team sturen omdat het zo dicht op het NK zit?
Dat las ik ergens en kan er ook mee te maken hebben dat er minder gescoord wordt. Dat wil wel ook zeggen dat de top niet breed is vrees ik.

"Welsh Cobs are like patato chips, you can't have just one!" /3 =:)

EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:44

Ik vind het beeld van Isabel met haar paarden over het algemeen ook heel fijn, maar toch heb ik bij haar vaker gezien dat de paarden in verzet gaan. Deze keer Emilio, maar ook met haar andere paarden heb ik het vaker gezien. Soms tot echt staken in een proef. Dat mag op dat niveau echt niet voor komen vind ik. Waar ligt dat dan weer aan? Want ze lijkt niet met heel veel druk te rijden. Of misschien toch?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dollyspikkel en 46 bezoekers