Moet ik denken aan een postnatale depressie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxmyrtheexx

Berichten: 868
Geregistreerd: 06-04-08
Woonplaats: De Steeg

Moet ik denken aan een postnatale depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-18 11:48

Hoi allemaal,

Ik heb bijna 8 maand geleden een prachtig zoontje gekregen. Ik heb een probleemloze zwangerschap en bevalling gehad en een makkelijker kind kun je volgens mij niet hebben. Hij is altijd vrolijk en sliep al vrij snel de hele nacht door.

Echter zit ik al maanden slecht in m’n vel. Ben erg prikkelbaar en irriteer me al snel aan dingen (wat mijn relatie niet echt ten goede doet) en voel me ook aggressief als ik geirriteerd ben onder het mom, dat ik dingen door het huis heen wil gooien. Ik ben constant moe, heb nergens zin in. Ben ongeconcentreerd en vergeetachtig en ook vreselijk labiel.

Als ik met deze symptomen rond kijk zie ik wel dingen van mijzelf terug in postnatale depressie, maar niet alle punten die ze opnoemen en zoals hierboven genoemd heb ik ook geen zware bevalling gehad o.i.d. waardoor ik toch twijfel. Ook mijn partner vind het een beetje ver gezocht, waardoor ik dus twijfel of ik hiervoor wel naar een huisarts moet gaan..

Ik heb dan een beetje het idee van ja, die ziet me alweer aankomen....

Zijn er meer mensen die zich kunnen vinden in mijn verhaal?

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Moet ik denken aan een postnatale depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:00

Deze symptomen kunnen zoveel oorzaken hebben. Klinkt wel hormonaal. Vind postnatale depressie ook vergezocht, maar kan sowieso geen kwaad een huisarts te raadplegen. Die kan ook bloed laten prikken en onderzoeken op tekorten of abnormale waarden.

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Moet ik denken aan een postnatale depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:06

Ik zou even bij de huisarts langsgaan en bloed laten prikken idd. Zo bleek ik zelf flinke bloedarmoede te hebben waardoor ik constant moe bleef en daardoor prikkelbaar was. Kan me goed voorstellen dat dat bij jou ook het geval is.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:19

Ik vind het ook heel erg hormonaal klinken.

Ik had er ook last van (nog steeds helaas), maar dat is te wijten aan de overgang. Ik ben op latere leeftijd moeder geworden. Ik had een top zwangerschap, me nog nooit zo goed gevoeld. Daarna kwam de overgang hard aan.


Beterschap, ts. Ik zou hier niet alleen mee blijven worstelen, maar hulp zoeken.

MarChak

Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-01-08
Woonplaats: op mijn eerste Chakra

Re: Moet ik denken aan een postnatale depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:33

Veel huisartspraktijken hebben een zgn. Praktijkondersteuner, waar je een goed gesprek mee kunt voeren, misschien is dat een optie. Het is hoe dan ook een hele omslag in je leven, zo'n kleintje erbij.

Ik herken vooral die extra vermoeidheid, en dat je daar niet bepaald echt gezelliger van wordt.
Neem je voldoende rust, lig je op tijd op bed 's avonds (zonder mobiel actief te blijven ;) )? Desnoods tegelijk met je kleintje 's middags even rusten? De verleiding is groot om in die tijd 'even snel' van alles te doen waar je met een wakkere kleine niet aan toe kom, maar een uurtje even de ogen dicht midden op de dag zou best verschil kunnen uitmaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:36

Werk je? Want ik vind het niet klinken als een depressie, ook geen postnatale. Eerder als een burn out of oververmoeidheid door e.e.a. Heb je veel stress?

Laat in ieder geval je bloed controleren.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Moet ik denken aan een postnatale depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:40

Mocht een huisarts niks kunnen vinden: dan kan het ook een goede tip zijn om na te gaan of je synthetische Oxytocine hebt gehad tijdens / na je bevalling. Dat kan ook dergelijke klachten veroorzaken.

xxmyrtheexx

Berichten: 868
Geregistreerd: 06-04-08
Woonplaats: De Steeg

Re: Moet ik denken aan een postnatale depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-18 13:01

Bedankt voor de snelle reacties. Ik ga dan toch maar eens bloed laten prikken bij de huisarts. Hormonaal ben ik sowieso niet echt stabiel want er kan gerust een half jaar tussen 2 menstruaties in zitten bij mij...

Ik werk wel, maar slechts 3 dagen in de week en dat loopt momenteel ook niet echt lekker, omdat ik veel vergeet. Dat is als receptioniste niet heel erg praktisch, wel probeer ik nu alles op te schrijven, dat helpt wel.
Het lastige is ook wel dat ik vrij perfectionistisch ben, dus ik wil bijvoorbeeld dat het huishouden perfect op orde etc.. dat maakt het niet veel makkelijker.

Ik ga wel optijd slapen, heb altijd al veel slaap nodig gehad, maar kan slecht overdag slapen want dan ga ik piekeren

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:11

Zeker naar de huisarts gaan!

_Elke

Berichten: 1740
Geregistreerd: 03-01-14

Re: Moet ik denken aan een postnatale depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:18


daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:19

Dit klinkt mij als PCOS, heb het zelf ook en herken alles wat je zegt. Niet gemeen bedoeld, kan het zijn dat je ook moeite hebt met je gewicht?

Is ook hormonaal, via bloedtesten kan het opgespoord worden en echo van de eierstokken.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 23-07-18 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Tink89
Berichten: 2931
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:20

Laat je huisarts dan ook even je schildklierwaarden checken. Die zijn vaker niet goed na een bevalling en kunnen veel verklaren.

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Moet ik denken aan een postnatale depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:26

Ben je toevallig ingeleid? of weeënopwekkers gehad? Dat doet hele rare dingen met je lijf...

xxmyrtheexx

Berichten: 868
Geregistreerd: 06-04-08
Woonplaats: De Steeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-18 13:41

_Elke schreef:
Klinkt zeker weten als iets met je hormonen. Dit lijstje wel eens langsgelopen?

https://www.oudersvannu.nl/baby/kraamti ... depressie/

Bekende kampt er nu mee, 1 op 10 vrouwen heeft er last van. Ik zou zeggen praat er over met mensen/ huisarts!


Dit was een van de sites die ik bekeken heb inderdaad en ik kan me in 8 van de 13 punten vinden, vandaar dat ik me dit ook af begon te vragen. Ik heb net de huisarts gebeld en de assistente ging overleggen met de huisarts of bloedprikken akkoord is. Wordt vandaag of morgen terug gebeld.
Zal vragen of ze alles mee kunnen nemen hierin.

chocobroodje schreef:
Ben je toevallig ingeleid? of weeënopwekkers gehad? Dat doet hele rare dingen met je lijf...


Ik ben verder niet ingeleid. Mijn voorweeën duurden wel erg lang maar de bevalling was slechts 5 uurtjes.

daffie1986 schreef:
Dit klinkt mij als PCOS, heb het zelf ook en herken alles wat je zegt. Niet gemeen bedoeld, kan het zijn dat je ook moeite hebt met je gewicht?

Is ook hormonaal, via bloedtesten kan het opgespoord worden en echo van de eierstokken.


Ik heb niet zo zeer moeite met mijn gewicht. Ik heb namelijk mijn hele leven ondergewicht gehad en ben nu eindelijk op gewicht, maar ik heb wel een buik en dat ben ik niet gewend en het wordt ondanks het sporten nog niet veel beter. Dat stoort me wel...

pdn123

Berichten: 66
Geregistreerd: 08-06-11
Woonplaats: ergens in een fijn huis

Re: Moet ik denken aan een postnatale depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:48

Goed dat je de huisarts hebt gebeld. Uit eigen ervaring weet ik dat er geen reden hoeft te zijn, waarom je voelt zoals je je voelt. En dat het niet goed is, om hier meer door te lopen.

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:51

Ik denk eerder aan een combinatie van hormonen die nog uit balans zijn en niet kunnen loslaten. Met dat laatste bedoel ik dat ik het gevoel heb dat je nog niet helemaal door hebt hoe groot de impact van een kind op je leven is en hoe je daar omheen moet gaan organiseren. Dat je dacht, oh, dat doe ik wel even erbij. Net als alle andere supervrouwen zal je genoegen moeten nemen met minder goed of minder schoon. Grote kans dat dat wel makkelijker wordt naarmate je hormoonhuishouding beter in balans is.

xxmyrtheexx

Berichten: 868
Geregistreerd: 06-04-08
Woonplaats: De Steeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-18 14:04

daffie1986 schreef:
Dit klinkt mij als PCOS, heb het zelf ook en herken alles wat je zegt. Niet gemeen bedoeld, kan het zijn dat je ook moeite hebt met je gewicht?

Is ook hormonaal, via bloedtesten kan het opgespoord worden en echo van de eierstokken.


Ik heb nog even gegoogled wat dit inhoud, maar ik heb inderdaad erg last van acne sinds de zwangerschap en ook meer last van beharing, vooral in het gezicht.

En zoals eerder vermeld duurt het erg lang voordat ik weer ongesteld wordt omdat mijn eiblaasjes niet rijpen.. hierdoor het het ook 1,5 jaar geduurd voordat ik zwanger was.

xxmyrtheexx

Berichten: 868
Geregistreerd: 06-04-08
Woonplaats: De Steeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-18 14:07

Maflinger_S schreef:
Ik denk eerder aan een combinatie van hormonen die nog uit balans zijn en niet kunnen loslaten. Met dat laatste bedoel ik dat ik het gevoel heb dat je nog niet helemaal door hebt hoe groot de impact van een kind op je leven is en hoe je daar omheen moet gaan organiseren. Dat je dacht, oh, dat doe ik wel even erbij. Net als alle andere supervrouwen zal je genoegen moeten nemen met minder goed of minder schoon. Grote kans dat dat wel makkelijker wordt naarmate je hormoonhuishouding beter in balans is.


Haha, ja dat zeggen meer mensen maar dat loslaten is makkelijker gezegd als gedaan. Als hij ligt te tijgeren en zn romper is daarna weer helemaal vies dan sta ik het liefst alweer met een stofzuiger en dweil in de handen

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Moet ik denken aan een postnatale depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 14:08

Het kan van alles zijn, inclusief een postpartum depressie. Ga met de huisarts praten. Leren omgaan met je perfectionisme is sowieso een goed idee, dat moet niet tegen je gaan werken.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Moet ik denken aan een postnatale depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 14:18

Ohh jeetje meis ik herken dit zo! en nu na 2,5 jaar heb ik er nogsteeds last van. ik heb alleen een hele nare bevalling gehad en ben zo door het lint gegaan tijdens de keizersnede dat de hand van de chirurg vast zat tussen mijn buikspieren en ik meerdere keren ben weggezakt. ik wil er niet meer aan terug denken en heb er toen na 9 maanden wegstoppen heel veel over gepraat met iedereen die ik kende en toen is het wel iets beter gegaan maar ik heb zelfs mn vent in elkaar gemept toen (hij had gelukkig niks en ik een gebroken pols :') ) het gaat nu wel beter maar soms met vlagen weer minder. ik ben ook gestopt met de pil wat echt heerlijk is! voel me zoveel beter! ben er zelf nooit mee naar een huisarts geweest want durf toch geen bloed te laten prikken dus heeft toch geen nut.

je zit nu ook op de 9 maanden na de geboorte dat is een piek in je hormoonhuishouding die hierna als het goed is weer een beetje normaal gaat worden.

xxmyrtheexx

Berichten: 868
Geregistreerd: 06-04-08
Woonplaats: De Steeg

Re: Moet ik denken aan een postnatale depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-18 14:47

@indi_vito Zo he, dat is ook niet niks. Klinkt heftig.. fijn dat het wel iets beter gaat nu! Maar toch dat is niet niks..

Ik hoop snel een verklaring te hebben in elk geval. Ik heb morgenavond ook met een vriendin van ons afgesproken, zij werkt normaal gesproken met probleemjongeren e.d. Maar ze is af en toe net een halve therapeut, en aangezien het gerust 3 mnd duurt voordat je bij maatschappelijk werk terecht kunt probeer ik het eerst eens bij haar.

xxmyrtheexx

Berichten: 868
Geregistreerd: 06-04-08
Woonplaats: De Steeg

Re: Moet ik denken aan een postnatale depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 00:33

Even een update:

Vanochtend bij de huisarts geweest om bloed te prikken. Ik hoop hier vrijdag uitslag van te hebben, dus dat is nog even afwachten.
Wel bedankt voor jullie reacties want dat heeft mij er toch toe gezet om toch eens langs te gaan.

Vanavond ook 2 uur gepraat met die ene vriendin van ons en ik moet zeggen dat het al veel geholpen heeft. Er zullen nog wel een aantal gesprekken volgen maar er is een start gemaakt. De grootste conclussie vanavond is toch wel dat ik (door mijn perfectionisme) de lat voor mezelf erg hoog leg. Ik wil op alle fronten ( werk, mama, partner, vriendin etc.) het perfect doen en aangezien dat niet gaat en er dan allemaal dingen fout gaan, faal ik voor mijn gevoel en haal mezelf daarin dan naar beneden. Dus ik heb als huiswerk meegekregen dat ik die negatieve gedachtes naar helpende (positieve) gedachtes om moet gaan zetten en hier gaat ze mij ook bij helpen om dit te trainen.
Dus een kleine stap op de weg naar “boven”

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Moet ik denken aan een postnatale depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 08:32

Goed om te horen, je kunt ook eens contact opnemen met Eileen Engels van kraamtranen. Het schijnt dat veel vrouwen na een bevalling een tekort aan progesteron hebben/ krijgen. (wat juist piekt tijdens de zwangerschap en daarom voel je je goed)
Progesteron is het Feel Good hormoon.

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Moet ik denken aan een postnatale depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 15:11

Fijne update!

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 15:16

Elisa2 schreef:
Goed om te horen, je kunt ook eens contact opnemen met Eileen Engels van kraamtranen. Het schijnt dat veel vrouwen na een bevalling een tekort aan progesteron hebben/ krijgen. (wat juist piekt tijdens de zwangerschap en daarom voel je je goed)
Progesteron is het Feel Good hormoon.

En als dat het is, daar is wat aan te doen.
Zelf heb ik die capsules nu enkele dagen, en inderdaad de benaming feel good hormoon is niet overdreven.
Deze tip zou ik zeker wat mee doen!