Nationaal hitteplan en wedstrijden rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nibbit

Berichten: 10405
Geregistreerd: 03-06-05

Nationaal hitteplan en wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-18 11:19

De komende week en weekend wordt erg warm, landelijk gemiddeld 30-32 graden. Dus waarschijnlijk op plekken nog hoger.
's avonds koelt het ook niet echt af.

Tot nu toe heb ik niet veel last van de warmte gehad, maar dit wordt wel erg warm...

De KNHS heeft hier weinig regels over, de organisatie mag zelf weten of de wedstrijd doorgaat.

Gaan jullie op wedstrijd met 30+ op de thermometer??


Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23370
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Nationaal hitteplan en wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:20

Ik haal hem niet eens van het land met dit weer, ik rij geen wedstrijden maar zou het ook zeker niet doen.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!


Laurievc

Berichten: 4406
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:22

Ik probeer altijd wedstrijden te vinden waar ik in de ochtend kan starten. Op het heetst van de dag start ik normaal niet tenzij het echt om de hoek is en ze dus niet lang op transport moeten. Dan ben ik ook met een uur klaar.
Rijden doe ik ook gewoon. Ofwel ochtend/avond ofwel aangepast naar de hitte, maar met de hitte te blijven ontlopen kom je ook nergens. Degelijk stalbeleid/koelmogelijkheid doet al veel in mijn ogen :)

Nibbit

Berichten: 10405
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Nationaal hitteplan en wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-18 11:26

Ik reed tot nu toe ook gewoon, geen probleem, ze wennen er aan (en wij ook)
Maar met 30+ en dan in de trailer.

Ik zal kijken hoe het deze week gaat, ik neig nu naar afmelden {:}

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Nationaal hitteplan en wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:27

Hier zijn vrijwel alle concoursen afgelast en degene die dat niet zijn mag je je kosteloos afmelden.

MerelV

Berichten: 1762
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: Nationaal hitteplan en wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:29

Wij hebben regiokampioenschappen dit weekend. Ik organiseer dit mede vanuit mijn vereniging, maar de regio beslist over de doorgang. Wij zorgen voor voldoende waterpunten om te koelen en zelf ook te drinken. We zijn ook in overleg om de starttijden aan te passen en daarmee het programma in te korten.

Vanwege de organisatie en de noodzakelijkheid van dit kampioenschap voor deelname aan de hippiade kan je niet zo maar afgelasten. Wel proberen wij er natuurlijk alles aan te doen, om de warmte te bestrijden.

New Hennessy L1+29
Fabulous Faline 17-05-2010 - 25-11-2021, ons sprookje is ten einde
Dressuur jurylid M

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:31

Ik geef eerlijk toe dat als mensen serieus overwegen om met 34 graden op concours te gaan ze wel de goede sport hebben gekozen :=
Paarden hebben een veel lagere temperatuur voor hun comfortzone dan mensen. En om dan perse te willen gaan rijden op mogelijk het heetst vd dag?
Dan vraag ik mij wel af wat de meerwaarde daarvan is.
En hitteplan of niet, je kunt nog zoveel water geven, spoelen en spul in je paard gieten,feit blijft dat ze in mega hete temperaturen moeten dressuren en springen etc. Puur voor onze lol.
Niet om te overleven of omdat wij als mens volledig afhankelijk zijn van ons bestaan van een dier zoals vroeger of bv in armere landen maar voor de hobby.
Lekker weekje geen concours en zorgen dat ze op het heetst vd dag niet hoeven te werken. Prettiger voor alle partijen lijkt mij

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Beterpaard

Berichten: 35
Geregistreerd: 12-10-17
Woonplaats: Groene Hart

Re: Nationaal hitteplan en wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:51

Ik zou absoluut niet naar wedstrijd gaan met deze temperaturen tenzij vroeg in de ochtend of later op de avond gestart kan worden. Het is onverstandig om paarden met deze hoge temperaturen te laten werken. Ik vind dan ook dat de organisatie zeker maatregelen met noemen, wat wellicht neerkomt op aflassen. Veel mensen onderschatten wat voor impact rijden en transport met hoge temperaturen op het paardenlichaam heeft. Beter een niet gereden wedstrijd dan een ziek paard lijkt mij...

http://www.paardgevoelig.nl
https://www.instagram.com/paardgevoelig
https://www.facebook.com/Paardgevoelig-169534196924308

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:59

Yvank_ schreef:
Hier zijn vrijwel alle concoursen afgelast en degene die dat niet zijn mag je je kosteloos afmelden.

En zo zou het moeten zijn bij dit soort temperaturen _/-\o_
Verder eens met Lowara.

Oy with the poodles, already

Laibadji

Berichten: 1685
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:09

Ik zal mijn paarden bij dit weer niet belasten. Ooit meegemaakt met een koetsentocht bij dit weer dat er op het einde van de (veel te zware) rit 5! paarden doodvielen. Mensen vonden het ook logisch om hun paard in het paarden zwembad te laten afkoelen :evaw: echt zooooooo dom!

Sindsdien ben ik als de dood voor zo warm weer. Mijn paard is mij meer waard dan mijn eigen zinnetje doordrijven.

Ps: wat de wandeling betreft, ik werkte toen voor grote industrieel met paarden. Grooms hebben vaak aangegeven dat het te zwaar was maar iedereen moest doorrijden.

Het is mijn inziens onverantwoord dat organisaties de wedstrijden laten door gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:14

Dus in landen zoals Spanje, Italië, Frankrijk moeten ze in de zomer maar geen wedstrijden rijden?

Het is inmiddels al zolang warm dat de paarden ook wel wennen aan de temperatuur. Alles zit hem in de voorbereiding. Neem voldoende water mee, zorg dat je groom klaar staat zodra je de ring uitkomt kan afsponsen, rijd wat korter los en neem wat extra momenten om te stappen.

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:26

Ik vind de warmte daar altijd een veel minder benauwde en drukkende warmte dan hier met 35 graden.
Mijn paard kan heel goed tegen warmte en die begint het nu toch ineens zwaarder te krijgen. Geeft duidelijk aan dat het te warm voor hem is. Dus ik rij alleen nog savonds laat.

JudithGigi

Berichten: 4160
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Nationaal hitteplan en wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:33

Gisteren gewoon gestart :) paard heeft nauwelijks gezweet, en buiten het parcours lekker in de schaduw gestapt en constant water tot onze beschikking gehad. Als je je aanpast is het prima te doen hoor :j

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Nationaal hitteplan en wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:36

Gisteren was het dan ook maar 28 graden met een windje en geen 35+ wat het hier gaat worden deze week.

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:43

Is er een verplichting vanuit de KNHS om wedstrijden boven een bepaalde temp af te lassen eigenlijk?
Ik heb zelf nog niks opgegeven omdat ik mijn paard met deze hoge temp niet midden op de dag in de trailer en in de brandende zon hard aan het werk wil hebben, maar ik weet zeker dat er zat mensen zijn die wel gewoon gaan als er geen grens wordt gesteld.

Cioccolato

Berichten: 6548
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Nationaal hitteplan en wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:51

Ik heb laatst een eventing gereden in renswoude met al warm weer, slechte organisatie, 7 uur tussen de onderdelen. Dat ging nog met een eigen gemaakte paddock.
Maar hoe warm het nu is en ze het willen hebben..
Ik piep niet snel, en rij altijd wel door en start ook gewoon. Paard loopt als een trein. Maar met deze temperaturen.. Ik heb nog niks opgegeven en ik ga ook niks opgeven. Ik train wel door, rustig. 's ochtends of 's avonds, voor of na de hitte.

Wat een ander doet moet die zelf weten, maar ik vind het toch net te warm worden.


JudithGigi

Berichten: 4160
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:51

Yvank_ schreef:
Gisteren was het dan ook maar 28 graden met een windje en geen 35+ wat het hier gaat worden deze week.


Nou zelfs daarvoor werd ik hier op stal al een dierenmishandelaar genoemd hoor :')
35+ (hier in Limburg wordt het maar max 35 overigens) is weer een ander verhaal, dan zou ik echt al heel vroeg willen starten

Denise12345
Berichten: 8
Geregistreerd: 12-02-13

Re: Nationaal hitteplan en wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:57

Eigenlijk heb ik donderdag a.s. priveles om 15:30. Met de 33 graden die ze opgeven ga ik het zeker afzeggen. Merk dat mijn paard het toch moeilijker heeft met de warmte ondanks het een Andalusier is. Andere warmte hier... veel meer benauwd.

Wedstrijden rijden met deze temperatuur doe ik zeker niet.

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:59

Ik heb een zomerstop ingelast. Mijn paard heeft echt last van de warmte (al vanaf 25+ gr) + de dazen maken het onuitstaanbaar. Die wedstrijden komen vanzelf wel weer. Geen haast! :D

Eivissa (v. Rubiquil) <3 samen sinds 25-06-2013
Dressuur B + 11 | L1 + 11 | L2 + 11 | M1 + 2

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:59

Ik rijd ze nu ook ‘s morgens vroeg en ‘s avonds, midden op de dag zeker niet.
Ik heb ook ‘s avonds les.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Nationaal hitteplan en wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:35

Ik rijd niet meer maar ik heb 1976 nog meegemaakt kwa warmte. Toen zijn alle wedstrijden geschrapt in de regio. Ponyclub gaf geen les meer en alle dieren verplicht op rust.

Ik snap niet dat er mensen zijn die nu nog denken aan wedstrijd rijden met deze temperaturen. Dan wel dat het gewoon doorgaat. Alleen heel vroeg in de ochtend is het te doen. Maar alleen al transport zou je niet moeten willen nu. Als er iets mis gaat onderweg heb je gekookt paard,

S avonds rijden zou hier nog niks uitmaken of je moet na 2200 gaan rijden, voor die tijd ook 25 graden plus

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:42

Paarden hebben lang de tijd gehad om aan het weer te wennen, echter, je staat niet altijd uit de zon met je trailer dus op wedstrijd gaan prima maar dan zorgen voor een extra persoon die je paard vast houd terwijl je parcours verkend of je protocol haalt. Ideale temperatuur voor paarden is max 15 graden dus nu op de trailer in de zon word dat zo drie keer zoveel.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:42

Heb woensdagavond twee proefjes op 10 minuten rijden met de trailer, maar twijfel ook. Wrs rond 19:30/20:00 starten.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:49

Hier in Zeeland is het tot nu toe nog geen dag te warm geweest om te rijden en aankomend weekend geven ze rond de 23 graden af.Ik ga zaterdag dus gewoon een oefenwedstrijdje rijden.

xDenies

Berichten: 13489
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:52

Het is toch juist te bijzonder voor woorden dat we hier over na moeten denken? Dat we berichten overal moeten blijven plaatsen dat mensen rekening met de warmte moeten houden met hun dieren?

Het is toch van de zotte dat er creaties op deze aardbodem rondlopen die te egoïstisch voor woorden zijn dat ze dit niet zelf kunnen verzinnen?
Is een wedstrijd overslaan dan écht te veel gevraagd? Ontbreekt ons echt de kennis wat warmte met een dier doet?
Dat een organisatie niet eens de voorhand hier in kan nemen …

En de vergelijking maken met Spanje en dergelijke landen … dat maakt ook wel weer duidelijk hoe en wat. :Y)
Laatst bijgewerkt door xDenies op 23-07-18 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

S H I N E L I K E A S T A R
L U P A ⋆ ~ B O D H I ~ M E R A
HamsterScapingLittle Paws Pet Shop
voor al je producten voor HamsterScaping


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marie111 en 2 bezoekers