Vervroegd met pensioen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-18 11:03

Ik ben benieuwd of er meer bokkers hier mee bezig zijn, vroeger met pensioen of deeltijdpensioen, of misschien zelfs nu al van hun pensioen genieten :D

Het is allemaal zo vanzelfsprekend.. Je werkt 5 dagen per week, met elk jaar vier weekjes vakantie, en dat doe je 40 tot 50 jaar lang.. en dan kun je met een beetje geluk nog 10 tot 20 jaartjes slijten vanuit je luie stoel..

Ik en mijn vriend zijn nu 33 en 37, en dan begin je toch hier en daar wat ouderdomskwaaltjes te krijgen, je bent geen 18 meer..
Mijn ouders van rond de 60 hebben een hele lijst van klachten en slikken een hoop pillen, en er zijn maar weinig mensen van rond de 70 die nog echt helemaal fit en gezond zijn.

We hebben daar lang over nagedacht, zoals zo veel mensen.. In eerste instantie hadden we het plan om gewoon eens een jaar vrij te nemen, een jaar lang de tijd voor ons zelf, de wereld rond reizen..
Maar ja, na dat jaar kom je weer in diezelfde sleur terecht.. work, eat, sleep, repeat..

Dus inmiddels gaan we het anders aanpakken; we willen eerder met pensioen :j
We willen van het leven genieten vóórdat we oud zijn.
En dan niet een of twee jaartjes, maar nóg eerder. Minstens 20 jaar eerder. Over 10 jaar willen we zeker kunnen stoppen met werken.

En dat vergt wel wat inzet en geluk. We zullen wat meer moeten bezuinigen, veel moeten sparen en slim moeten beleggen. Momenteel zijn we heel precies aan het uitrekenen hoeveel we per maand kwijt zijn, en hoe veel daar van over blijft als we geen werk meer hebben.

Ik ben erg benieuwd of er meer bokkers zijn met plannen voor een vervroegd pensioen of deelpensioen, en hoe jullie dit aanpakken!

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:09

Mijn huidige werkgever stimuleert om zelf na te denken over je pensioen. Ik bouw dan ook geen pensioen op bij mijn werkgever maar krijg wel alle hulp geboden om zelf “iets op te zetten”.

Ik ben nu 27 en sinds dit jaar begonnen met de uitvoering van mijn plan haha.

Tot mijn 25e heb ik bij verschillende pensioenfondsen iets opgebouwd. Via waarde-overdracht staat dat in één pot. Mocht ik over een aantal jaren wel weer werkzaam zijn bij een werkgever met pensioenregeling laat ik dat oversluiten. Wellicht kan ik mijn huidige plan dan wat aanpassen maar ik weet zeker dat ik ook zelf wil blijven sparen voor mijn vervroegde pensioen.

Ik wil in ieder geval de mogelijkheid creëeren om niet fulltime te hoeven werken en wellicht vanaf mijn 60e vervroegd te kunnen stoppen. Maargoed misschien voel ik mij op mijn 60e nog kiplekker en in de bloei van mijn leven :')
Dan ga ik nog lekker even door. Maar de mogelijkheid is er dan wel.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 23-07-18 11:22, in het totaal 2 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:12

Wij hebben een rekening bij hofhoorneman bank en die belegt ook. En als we genoeg hebben kappen we er ook mee :')

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:15

Ik denk hier vaak over na.
Maar ik ben ook bang om daardoor niet nu van het leven te genieten.
Mijn beide schoonouders zijn jong gestorven en hebben niet van hun pensioen kunnen genieten.

Daarom probeer ik nu van het leven te genieten, wat meer vrij, soms onbetaald verlof etc.
Want stel dat ik de 50 ook niet ga halen, dan kan ik in ieder geval zeggen dat ik wel heb geleefd en heb genoten.

Aan de andere kant wíl ik ook wel met 60 jaar met pensioen. Maar dat duurt nog zo'n 30 jaar, wie zegt dat dan niet alles is veranderd qua pensioenleeftijd en sparen?
Je moet echt een gigantische spaarpot hebben wil je 10/20 jaar eerder stoppen.

joyce83

Berichten: 5209
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:20

Ik denk er soms ook aan. Net zoals Yvje86 hang ik er ook wel in vast dat ik denk wie weet hoe het later geregeld is. Wat als je veel geld hebt gespaard en er is iets kun je het eerst opleven, wat als je nu op een houtje bijt en dan flink spaart en je haalt de leeftijd niet?

Maar ik ga het wel volgen, wie weet komt er iets voorbij waarvan we denken dat zou ook wel een goed idee kunnen zijn.

akishino
Berichten: 1872
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:23

Toevallig zijn mijn man en ik hier ook over aan het brainstormen, dus ik lees even mee.
Ik ben 36 en heb een wia uitkering, hij is 41 en werkt al vanaf zijn 18de zo'n 40-60 uur per week. Hij bouwt gewoon pensioen op via zijn werkgever.
Ik ben er nooit zo mee bezig geweest, ik kijk niet ver vooruit, door mijn gezondheid leef ik meer van dag tot dag. Maar ik begrijp heel goed dat mijn man alle mogelijkheden wil bekijken en onderzoeken om eerder met pensioen te gaan. Hij doet vanaf zijn 18de lichamelijk zwaar werk, zie dat maar eens zonder gezondheidsproblemen vol te houden tot je 67/68 jaar!
We zijn nu samen met mijn schoonvader wat optie's door aan het nemen. Maar we zijn er nog niet uit wat het beste is.

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:39

Ik heb sinds enkele jaren AOW en pensioen. Totaal gewerkt 48 jaren, nooit werkeloos geweest .Na ingang daarvan nog enkele keren gewerkt bij diverse werkgevers, gestopt wegens te laag salaris. Mijn gewenst salaris is: CAO+werkgevers aandeel pensioenpremie +10% omdat ik een jongere niet in de weg wil zitten.
Na ingang AOW en pensioen val je in een enorm gat, veel tijd. De klussen thuis zijn alleen niet altijd gezellig. Wel rij ik 2 bijrijpaarden, gelukkig geeft dat veel afleiding.
Gezondheid(zorg) is niet alleen een groot probleem maar ook frustratie/ irritatie.
Zolang ik nog een sprintje kan trekken op een paard zal ik niet klagen.
Paard 3 is welkom maar ik merk wel dat eigenaren je direct afschrijven als ze mijn leeftijd weten.
Of misschien toch weer eens solliciteren, immers tijd genoeg.

Dyanne_z

Berichten: 408
Geregistreerd: 04-12-12
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:51

Mijn plan is om de hypotheek zo spoedig mogelijk af te lossen.

Mijn schoonouders konden eerder met pensioen door het verhuren van meerdere woningen.
Ik hoop dat zoiets voor ons ook mogelijk zal zijn

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:55

Ik denk hier zeker over na :j Ik ben nu bijna 44....het liefst wil ik rond de 55 stoppen of veel minder werken.

Ik werk nu fulltime (40 uur) omdat ik alleen woon en flink wat uitgaven heb :o
Ik heb een goede pensioenregeling/opbouw.

Plan:

1. Gebruik maken van het generatiepact via mijn CAO:
Een oudere werknemer kan ervoor kiezen korter te gaan werken met behoud van een bepaald percentage van het loon en met behoud van de volledige pensioenopbouw. (in praktijk is dit vaak een dag minder werken met behoud van 80% pensioen en loon)

2. Soberder leven met minder luxe, klein wonen, maar meer genieten van de kleine dingen.

3. Mijn moeder is weduwe op leeftijd (75) en als ze er niet meer is komt er een hele flinke erfenis vrij.
Dit geld gebruiken om pensioen af te kopen (stoppen) / veel minder gaan werken. (ik heb geen kinderen, dus ik hoef het geld niet achter te laten, maar mag op voor mijn dood :D )

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-18 12:20

Snorlex, wat fijn dat je bij jouw werkgever zelf je pensioen kan opbouwen!
Die pensioenfondsen daar heb ik nooit iets mee gehad. Je legt er zo enorm veel geld in, maar hoe groot is de kans dat je al dat geld weer terug krijgt? Zeker als de pensioenleeftijd verder stijgt. En stel je wordt ongeneeslijk ziek voordat je 67 bent.. als je dan een eigen pensioenspaarpot hebt dan kun je daar in ieder geval mee doen wat je wilt, en stel je haalt die 67 niet, dan komt dat geld iig terecht bij familieleden.

yvje86, heel begrijpelijk wat je schrijft :j Voor mij is het 't ook niet waard om volop te moeten bezuinigen voor dan 7 jaar eerder pensioen. Áls we eerder willen stoppen, dan ook flink eerder :Y)
Er zijn natuurlijk veel mensen die hun werk leuk vinden, en aan die weekenden en avonden genoeg hebben om echt van het leven te genieten, maar vooral mijn vriend heeft niet genoeg lol in het leven als hij zich bedenkt dat hij de dag erna weer moet gaan werken. We hebben vorige maand vier weken vakantie gehad, en zelfs dat vinden we eigenlijk te weinig om echt te kunnen genieten en tot rust te kunnen komen.
Om 20 jaar eerder te kunnen stoppen heb je inderdaad een flinke spaarpot nodig, maar door zuinig te leven heb je ook genoeg aan een iets kleinere spaarpot natuurlijk. Zonder werk heb je geen twee auto's nodig, je hebt meer tijd om zelf je eten te verbouwen en goedkoop te koken.. We hebben nog meer ideeën om veel te besparen zonder dat we er voor ons gevoel op achteruit gaan. En als je in 10 jaar tijd een huis kan afbetalen dan kun je in die tijd ook genoeg geld sparen om daar de komende 20 jaar van te leven.. hopen we dan :Y)

akishino, ik ben benieuwd of jullie eruit komen, fijn dat jullie voor advies bij schoonvader kunnen aankloppen :D En inderdaad, als je zo'n zwaar werk doet dan ben je enorm blij als je iets eerder kan stoppen. Mijn moeder werkt in de zorg, ook enorm zwaar, en zit nu al een half jaar in een ziektetraject omdat haar knieën versleten zijn, en toch werkt ze nog gedeeltelijk. Je wordt helemaal opgebruikt in de huidige maatschappij, veel bedrijven interesseert het nauwelijks iets dat jij op je 60e gewoon versleten bent. Groot gelijk dat je man iets probeert te regelen.

Wij (of eigenlijk mijn vriend) is zich aan het verdiepen in beleggen. Dat is riskant, in het ergste geval mislukt het en moet je alsnog tot je 67e werken, maar als het wél lukt dan kun je letterlijk je geld voor je laten werken.
Het zou goed mogelijk moeten zijn om met niet té veel risico zo'n 5% rendement te behalen.
Stel je legt 20.000 in, dan krijg je het eerste jaar 1.000 erbij.. Het tweede jaar krijg je 5% over die 21.000 enz. En stel je legt daarbij nog eens elke maand €500 in.
Een relatief klein bedrag kan na 10 of 20 jaar uitgroeien tot een flinke smak geld.

Rene62
Berichten: 53
Geregistreerd: 19-02-16
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:25

Ik ben 56 en al ruim een jaar met pre pension. 40 jaar bij defensie gewerkt en volgens de toen geldende regels met wat overgang regels mocht ik met 55 jaar stoppen.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-18 12:42

Nico12, wat jammer dat je niet volop van je pensioen kan genieten.
Ik zie het inderdaad af en toe om me heen.. mensen die zich gewoon gaan vervelen als ze ineens geen baan meer hebben.
Ik kan me er zelf niks bij voorstellen eigenlijk := Ik heb regelmatig een tijdje zonder werk gezeten in de WW, en ik vond die vrije tijd juist heerlijk. Ik heb altijd veel te veel hobby's gehad, en heb eigenlijk gewoon geen tijd om te werken :+

Ik denk dat ik zelf, ook na ons pensioen (mocht dat idd lukken) nog wel een beetje blijf werken, maar dan hobbymatig. Ik werk nu als huwelijksvideograaf, en dat is gewoon leuk werk, maar ik zou dan genoeg hebben aan een paar opdrachten per jaar bijvoorbeeld, gewoon voor de lol :D

Dyanne, als je de hypotheek afgelost krijgt dan scheelt dat inderdaad ook veel. Dan zou je uiteindelijk ook gewoon gehuurd kunnen gaan zitten, en je geld van het huis opmaken, als je verder geen kinderen hebt.

listiglistje, ideaal dat je werk zo'n regeling biedt!
Fijn dat je ook nog ooit van je moeder wat erft. Niet te snel hopelijk :))
En handig dat je alles zelf kan opmaken. Dat geldt voor ons ook, wij hebben ook geen kinderen en weinig familie, dus kunnen alles ook helemaal opsnoepen.
Inderdaad, kleiner en soberder wonen is ook een goed idee als je daar van houdt. Niet voor iedereen geschikt natuurlijk, maar wij zitten in dezelfde richting te denken.
Ik vind tiny houses geweldig, mijn vriend houdt van minimalisme, en zodra de dieren er niet meer zijn zullen we daar ook zeker naar gaan kijken. Luxe en spullen en tv's doen ons weinig, en onze droom is het wonen op een boot. Dat kost je zo'n 2000,- per jaar aan liggeld en elektra/water in een Nederlandse haven, en we kunnen ermee de wereld rond zeilen <3

Rene, wat heerlijk dat je met pensioen bent, lekker vroeg ook!
Hoe bevalt het?

anneve

Berichten: 1464
Geregistreerd: 23-09-07

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:04

Interessant onderwerp. Er zijn veel blogs over dit onderwerp geschreven. Financieel onafhankelijk worden is voor veel mensen (waaronder ikzelf) een doel. Het niet meer afhankelijk zijn van werk, heerlijk lijkt me dat. Dat je alleen maar hoeft te werken omdat je het graag doet.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:09

Je hebt met 33 en 37 al wat ouderdomskwaaltjes, denk je? Mijn hemel :+

En je wilt met 43 en 47 toch echt kunnen stoppen met werken? Dan wil je dus met geld dat je met 15 jaar werken hebt gespaard, 40 jaar niet-werken kunnen overbruggen?

Dream on.

En verkijk je ook niet op opeens hele dagen 'niets' te moeten. Dat is halverwege de 40 echt niet leuk. Vraag maar aan langdurig werklozen.

Als je nu echt volslagen tegen je zin aan het werk bent lijkt het me een stuk realistischer om nu proberen werkt te vinden dat je wél leuk vindt.

Vervroegd pension vanaf dat je 55-60 bent, dat begint realistisch te worden. Je hebt dan statistisch gezien alsnog 30 jaar te gaan - en vermoedelijk pas AOW vanaf 70, gezien de huidige ontwikkelingen, en dus alsnog 15 jaar zonder inkomen te overbruggen.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-18 13:33

anneve, wat leuk dat jij je er ook in aan 't verdiepen bent :D
Financieel onafhankelijk, die term gebruikt mijn vriend ook het liefst. Inderdaad, niet meer afhankelijk van je werk.
Zijn er nog blogs die je kan aanraden om te lezen?
Wij lezen zelf vooral boeken erover en kijken wat youtube kanalen. Ik kan eventueel een paar e-books met wat mensen delen die interesse hebben.

Ibbel, zo dacht ik ook altijd.. voor je 50e stoppen met werken, dat kán toch niet?! Totdat we wat gingen lezen en rekenen, en het blijkt heel goed mogelijk :j
En ja, die ouderdomskwaaltjes.. vanaf je 30e begin je af te takelen, dat is algemeen bekend toch? :+ Ik denk dat we rond die leeftijd allemaal wel wat strammer worden, wat sneller overbelast, en wat minder energie dan toen we 18 waren. En als je, zoals wij, op een boot wil gaan wonen dan kun je dat beter doen op je 40e dan op je 60e, er zijn weinig mensen die dan nog fit en gezond genoeg zijn voor een wereldreis.
In ieder geval is het zeker goed mogelijk om op vroege leeftijd financieel onafhankelijk te worden.
Dit is een duidelijk en interessant stukje tekst:
https://www.meesman.nl/waarom-beleggen/ ... -rendement
Als je 10 jaar lang €1000 inlegt in een belegging die 8% rendement haalt, dan heb je na 10 jaar €175.000 volgens het voorbeeld in de link. Over dat geld haal je vanaf dan nog steeds rendement, namelijk zo'n 14.000 per jaar. Van dat geld kun je gewoon rond komen als je zuinig leeft. Je haalt elk jaar iets meer eraf dan het rendement, want je wil je geld wel op hebben tegen de tijd dat je pensioen ingaat. Dus je hebt dan best een leuk inkomen.
Nu is 8% wat optimistisch, in onze berekeningen gaan we uit van 5%, maar wij hebben al een aardig startbedrag en zouden het in 10 jaar moeten kunnen halen :j

wilma84
Berichten: 400
Geregistreerd: 18-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:39


yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:43

8nnemiek schreef:
En ja, die ouderdomskwaaltjes.. vanaf je 30e begin je af te takelen, dat is algemeen bekend toch? :+ Ik denk dat we rond die leeftijd allemaal wel wat strammer worden, wat sneller overbelast, en wat minder energie dan toen we 18 waren. En als je, zoals wij, op een boot wil gaan wonen dan kun je dat beter doen op je 40e dan op je 60e, er zijn weinig mensen die dan nog fit en gezond genoeg zijn voor een wereldreis.


Het ligt aan je levensstijl, want je kunt oud worden zonder kwaaltjes. Ik zelf ben 51 (auw) en heb 2 paarden een hond en werk 36 uur. En ik voel me fitter dan menig stalgenootje die nog 30 moeten worden.
Je moet niet te veel "semi wetenschappelijk stukken lezen, maar dingen gewoon doen, dan leef je veel leuker.

Investeren in de toekomst lijkt leuk en gemakkelijk. Zet eerst de roze bril af. En kijk dan verder...

succes!!

Raiza

Berichten: 1608
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: In het mooie zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:45

wat een nobel plan, maar ik vermoed dat je het wel erg rooskleurig allemaal ziet als je verwacht dat je de komende 10 jaar bij elkaar kan sparen wat je de 40-50 of misschien nog wel meer jaren daarna nodig hebt. Als je al uitgaat van een minimaal bedrag van 25000 per jaar (en dat is al echt weinig, geen vetpot) dan moet je komende 10 jaar dus zo'n 750.000 minimaal bij elkaar sparen (uitgaande van voldoen aan vrijwillige AOW premies en maar zeer beperkte pensioenopbouw verder). Dat is zo'n 75.000 per jaar sparen!
En slim beleggen... als je zulke bedragen aan spaargeld hebt, wordt de heffing over je Box 3 vermogen dermate dat je echt een hele goeie belegging moet hebben.
Daarnaast is 25000 per jaar met 2 personen ook aanpoten, en heb je wel heel veel tijd om dingen te doen, maar geen geld daarvoor ;)

Als je dan nog wat geld over wilt hebben voor vakanties, leuke uitstapjes etc moet je al ver over de miljoen sparen in 10 jaar tijd. Als dat je lukt, geloof ik echt niet dat je dan wilt stoppen met werken, tenminste.. als ik zoveel kan verdienen in 10 jaar tijd dan zou mijn salaris zo geweldig zijn dat ik daar echt niet over 10 jaar mee zou stoppen.

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:53

Ik lees vol belangstelling mee, wij hebben een eigen bedrijf dus niemand die mij zegt wanneer ik moet stoppen haha. Maar ik ben 37 mijn partner 49 en wij willen stoppen als manlief 60 is. Ik ben dan dus 48. Maar ik ben nu al bezig met dingen waar ik dan mijn tijd mee wil volmaken (instructeursdiploma niv 4 op zak en nu bezig tot zadel/tuigrepartateur) Zie mezelf niet op die leeftijd stilzitten! Mijn man heeft naast ons bedrijf (supermarkt) ook nog andere ondernemingen die minder tijd kosten dus waar we mee door kunnen. Tevens hebben we geld zitten in vastgoedfondsen, daar doen we ieder jaar investeringen mee in ons huis/erf.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:55

Wonen op een boot... ik loop elke keer als ik in een haven ben weer blij weg in de wetenschap dat ik geen boot heb. Want dat kost een godsvermogen aan onderhoud...

Met jullie leeftijd zou ik het eerder zoeken in deeltijdpensioen: minder werken. Heb je in ieder geval ook je sociale vangnet nog een beetje geregeld.

Het is heel grappig om die leeftijden zo voorbij te zien komen. Er zijn mensen die al met pensioen willen zijn op het moment dat ik nog denk aan een volgende stap in mijn carrière. Ik denk dat ik heel ongelukkig zou worden als ik niet meer zou werken.

Raiza

Berichten: 1608
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: In het mooie zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:59

8nnemiek schreef:
Als je 10 jaar lang €1000 inlegt in een belegging die 8% rendement haalt, dan heb je na 10 jaar €175.000 volgens het voorbeeld in de link. Over dat geld haal je vanaf dan nog steeds rendement, namelijk zo'n 14.000 per jaar. Van dat geld kun je gewoon rond komen als je zuinig leeft. Je haalt elk jaar iets meer eraf dan het rendement, want je wil je geld wel op hebben tegen de tijd dat je pensioen ingaat. Dus je hebt dan best een leuk inkomen.
Nu is 8% wat optimistisch, in onze berekeningen gaan we uit van 5%, maar wij hebben al een aardig startbedrag en zouden het in 10 jaar moeten kunnen halen :j


Als je 175000 gespaard hebt en je zou 8% netto resultaat halen, erg hoog, denk dat 5% netto veel realistischer is, en ook al aan de hoge kant, maar stel dat je 14000 rendement per jaar haalt, gaat daar al 1000 af voor de belastingdienst aan rendementsheffing. 13000 per jaar om van te leven: huur (want hypotheek is zonder inkomen niet mogelijk), GWL, ziektekostenpremie, boodschappen, vervoerskosten, verzekeringen etc. Dat is echt geen leuk inkomen hoor %)

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-18 14:14

wilma84, bedankt, leuke blog, ik heb hem meteen in mijn favorieten gezet :j

Ipsilonka, leuk dat je mee leest! En zo te lezen hebben jullie er ook al goed over nagedacht. Wat gaaf dat je zadel/tuigreparateur wil worden. Ideaal toch, als je niet meer afhankelijk bent van een vast loon, maar gewoon wat bij kan verdienen met werk of hobby's die je echt graag doet?

Raiza schreef:
Daarnaast is 25000 per jaar met 2 personen ook aanpoten, en heb je wel heel veel tijd om dingen te doen, maar geen geld daarvoor ;)

25.000 per jaar? := Dan leef je toch enorm duur!
Ik heb een tijd lang van € 600 per maand moeten rondkomen.. geen probleem, en ja, inclusief mijn deel van de huur/gas/elektra en zonder huurtoeslag, en ik hield nog geld over om te sparen.

Prrrr, op dat bootonderhoud verkijk je je snel gelukkig. Als je veel zelf kan doen dan valt het heel erg mee.
Onze huidige boot was behoorlijk afgeleefd en hebben we volledig verbouwd, maar doordat we allebei handig zijn en mijn vriend alles weet van motoren en elektra hebben we haast alles zelf kunnen doen en is het schip nu meer waard dan wat we er uiteindelijk in totaal aan uit hebben gegeven. En het is gewoon ontzettend leuk om te doen. De volgende wordt een maatje groter, en ook weer een oudje waar we zelf aan kunnen klussen.
Deeltijdpensioen is voor mij zelf zeker een optie, ik wil zelf (meer hobbymatig) verder blijven werken. Maar dan zonder de stress en dead-lines. Mijn vriend niet, die wil helemaal stoppen, maar je weet het nooit natuurlijk, wie weet komt ie daar later nog op terug.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-18 14:18

Raiza schreef:
8nnemiek schreef:
Als je 10 jaar lang €1000 inlegt in een belegging die 8% rendement haalt, dan heb je na 10 jaar €175.000 volgens het voorbeeld in de link. Over dat geld haal je vanaf dan nog steeds rendement, namelijk zo'n 14.000 per jaar. Van dat geld kun je gewoon rond komen als je zuinig leeft. Je haalt elk jaar iets meer eraf dan het rendement, want je wil je geld wel op hebben tegen de tijd dat je pensioen ingaat. Dus je hebt dan best een leuk inkomen.
Nu is 8% wat optimistisch, in onze berekeningen gaan we uit van 5%, maar wij hebben al een aardig startbedrag en zouden het in 10 jaar moeten kunnen halen :j


Als je 175000 gespaard hebt en je zou 8% netto resultaat halen, erg hoog, denk dat 5% netto veel realistischer is, en ook al aan de hoge kant, maar stel dat je 14000 rendement per jaar haalt, gaat daar al 1000 af voor de belastingdienst aan rendementsheffing. 13000 per jaar om van te leven: huur (want hypotheek is zonder inkomen niet mogelijk), GWL, ziektekostenpremie, boodschappen, vervoerskosten, verzekeringen etc. Dat is echt geen leuk inkomen hoor %)


Zoals ik al zei, dat was maar een voorbeeld, en wij beginnen niet zoals in het voorbeeld vanaf €0 maar wij hebben al een flinke spaarpot.

Ik heb het topic trouwens niet geopend om te discussiëren over of het wel of niet mogelijk of leuk is om eerder te stoppen, maar om mensen te vinden die er net als wij serieus mee bezig zijn of geïnteresseerd in zijn.
Het zou leuk zijn om tips en ideeën uit te wisselen.

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 14:27

pensioen.. klinkt goed, maar als je werk je hobby is en je doet wat je leuk vindt is dat wat mij betreft ook goed.
Ik heb ruim 25 jaar op kantoor gewerkt, de eerste 10 jaar fulltime, en toen de kinderen kwamen parttime. Sinds vorig jaar ben ik daarmee gestopt en ben ik fulltime thuis. Maar ik werk nog wel mee in het melkveebedrijf van mijn vriend, vervelen doe ik me nooit, maar ik vind het wel heerlijk om mijn eigen tijd te kunnen indelen (tot op zekere hoogte uiteraard, de dieren gaan altijd voor). Qua geld hebben we wel een stapje terug moeten doen en het inkomen van een boer is nooit zeker, daarentegen hebben we ook niet veel privé uitgaven. Dat komt wel goed dus.
Ik heb wel een zakcentje achter de hand (verkoop huis/erfenisje) waar ik liever nog niet aankom, maar voor de zekerheid voor de toekomst.
Het is zeker goed om op tijd te beginnen met nadenken over en sparen voor een pensioen.

anneve

Berichten: 1464
Geregistreerd: 23-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 14:28

8nnemiek schreef:
anneve, wat leuk dat jij je er ook in aan 't verdiepen bent :D
Financieel onafhankelijk, die term gebruikt mijn vriend ook het liefst. Inderdaad, niet meer afhankelijk van je werk.
Zijn er nog blogs die je kan aanraden om te lezen?
Wij lezen zelf vooral boeken erover en kijken wat youtube kanalen. Ik kan eventueel een paar e-books met wat mensen delen die interesse hebben.

:j

https://www.simpelrijkleven.nl/
https://www.porterenee.nl/

Via deze blogs nog veel meer informatie over dit onderwerp.