Trainingsschema dressuur aan de hand van supercompensatie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ladyson

Berichten: 3219
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Trainingsschema dressuur aan de hand van supercompensatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-18 14:07

Via een blog heb ik wat over supercompensatie gelezen en dat heeft erg mijn interesse getriggerd. Ik kan er alleen eigenlijk maar weinig informatie over vinden m.b.t. de dressuurtraining.

Korte uitleg supercompensatie: Doordat je de spiercellen tijdens de training beschadigt (het is te zwaar), gaat het lichaam eraan werken om dit de volgende keer te voorkomen. Hierdoor verbeteren je cellen en dus je conditie en kracht. Dit werkt echter alleen zo als er tussendoor voldoende rust/hersteltijd tussen de trainingen zit, anders maak je de spiercellen alleen maar meer kapot. Als je echter te lang wacht, dan is het effect voorbij en blijf je gewoon op het oude niveau hangen. Door je trainingsschema hierop te baseren, kun je dus een hoop resultaat "cadeau" krijgen.

Wat linkjes met meer uitgebreide informatie:
https://www.equinova.nl/supercompensatie/
https://horseconnect.nl/word-de-beste-personal-trainer-van-je-paard/
https://www.equinesupportinternational.com/wp-content/uploads/2017/03/Dutch-professionals-1-Carolien-Munsters.pdf

Hoe kan ik dit nu zelf het beste toepassen op mijn trainingsschema? Of waar kan ik meer informatie vinden? Ik ben maar een simpele (wel fanatieke) amateur en wil best bijv. een hartslagmeter kopen, maar heb ook begrepen dat je krachtinspanning niet perse terugziet in de hartslag dus dat dit juist een vertekend beeld kan geven (bij piaffe daalt vaak de hartslag, maar dat betekent niet dat het een lichte oefening voor het paard is). Ik loop er een beetje in vast door het gebrek aan beschikbare informatie erover, en een cursus a 900 euro bij Carolien Munster zou ik graag doen, maar dat is me toch echt te prijzig :Y) . Op bokt heb ik wel een paar oude topics erover teruggevonden, maar daar is de informatie ook vrij beperkt.


ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Trainingsschema dressuur aan de hand van supercompensatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 14:17

Er worden vaak clinics door de endurancevereniging georganiseerd.
Uiteraard toegespitst op die discipline maar dan nog uiterst leerzaam.Ik heb er toen veel van geleerd.Als niet lid betaal je dan iets meer.

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 14:23

Ik denk dat het puur in de dressuur ook niet makkelijk toe te passen is?
Zelf heb ik geleerd dat een parcours springen of meerdere in uitjes, door water lopen, heuveltjes training en lange stukken in een flink tempo galopperen zorgen voor spieropbouw, maar dat kom je in de dressuur niet tegen.
Dressuur is meer gericht op beheersing en balans, daar heb je ook een bepaalde spierontwikkeling voor nodig, maar dat zit denk ik veel meer in de aansturing.
Mijn dressuurpaarden waren altijd opvallend ontwikkeld, maar dat kwam achteraf veel meer door het werk op de niet dressuur dagen. :D

Sometimes you win en sometimes you learn.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 14:31

Terwijl mijn dressuurpaarden weer moeiteloos een endurance lopen, blijkbaar doen ze met het bakwerk genoeg basisconditie op.Want zoveel anders dan af en toe een buitenritje doe ik niet.

Ik vond het iig heel interessant en ik was al niet vh iedere dag trainen en dacht al veel na over opbouw maar heb er nog meer geleerd over uitharden en rustperiodes ivm microschade.

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 10:41

Ik bedoel ook niet dat het niet super interessant is hoor!
En een clinic volgen in die richting is altijd heel leerzaam.
Maar klasse 1 is inderdaad met een basis conditie goed te rijden, daarna zou je er beter wel gericht op trainen ook om blessures te voorkomen.

En het plannen van wanneer je bijvoorbeeld een rustdag geeft kan in de dressuur ook nut hebben, alleen geloof ik dat je minder met de daadwerkelijke supercompensatie te maken hebt dan bij gerichte training daarop.

Menselijke krachttrainers pakken bijvoorbeeld per dag een andere spiergroep zodat ze bijvoorbeeld hun armen na een intensieve training wat laten rusten en dan hun benen trainen, zodat ze minder vaak een rustdag hoeven te pakken.
Dat is bij paarden natuurlijk ook gedeeltelijk inzetbaar, maar aangezien dressuur meer duurtraining is dan krachttraining is het binnen de dressuur niet heel makkelijk af te wisselen met een ander soort belasting.
Dan moet je toch al wat ander werk bijvoegen. :)

Sometimes you win en sometimes you learn.

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 10:59

Interessant en nog onderbelicht onderwerp! Zelf beschouw ik bosritten van 20-30 km met heuvels en een gemiddeld tempo van minimaal 9 km per uur als zware training waarna supercompensatie kan plaatsvinden.

Gisteren hebben we voor het eerst aan een crossles meegedaan. Springen doen we bijna nooit, dus dan is dat een mooie manier om de spieren eens op een totaal andere manier aan te spreken en te laten 'schrikken'. Menselijke krachttrainers wisselen ook eens in de zoveel tijd van oefeningen om die supercompensatie te kunnen krijgen.
Na zo'n totaal andere belasting geef ik dan wel even helemaal vrij (op de wei). Dan haal ik er het meeste uit.

Een uurtje dressuur gebruik ik juist als hersteltraining en pas ik ook de dagen na zo'n bosrit toe. Dan heb ik het wel over 'basisdressuur', dus geen hogere oefeningen.
Ook dressuur valt zwaarder te maken denk ik, bijvoorbeeld door meer herhalingen van dezelfde oefening achter elkaar, minder rust tussen de verschillende oefeningen... Met fitness maken mensen hun training op die manier ook zwaarder.

Overigens geef ik mijn paarden ook wheypoeder, net als dat menselijke sporters eiwitshake drinken tijdens en na het trainen. Dit om de ontstane scheurtjes in de spieren te helpen vullen. Sindsdien herstellen mijn paarden aanzienlijk sneller en kan ik geen spierpijn aan ze ontdekken.

Ik lees verder mee, wie weet komt er nog nieuwe informatie voorbij!


Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Trainingsschema dressuur aan de hand van supercompensatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:08

Mijn tip zou zijn om je paard te lezen. Wat een zware training is verschilt natuurlijk per paard en per niveau. Daarnaast is soepelheid en balans ook nodig voor dressuur, naast kracht.
Idealiter houden we een 3-2-1 schema aan; Dag 1 zwaar werk, dag 2 middelzwaar/licht en dag 3 rust of enkel wat stapwerk / licht draven. Lukt niet altijd :+ Maar inderdaad ook ivm met het herstel en verbeteren van de spieren. Door te blijven bewegen zorg je dat eventuele verzuring sneller opgelost wordt en het paard soepel blijft.

Nugget
All that is gold does not glitter, Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither, Deep roots are not reached by frost.

Anoniem

Re: Trainingsschema dressuur aan de hand van supercompensatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:32

Ik lees graag mee, toen eens gelezen over een 1-2-3 schema, waarbij 1 dag rijden, 1 dag longeren en 1 dag rust. En dat herhalen. Maar dan rij je 2 of hooguit 3x per week en vind dat erg weinig.

Tango1979

Berichten: 2524
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 16:01

Ik ben hier ook heel bewust mee bezig met mijn instructrice. Concreet gezien houdt dit in dat ik 2 a 3 dagen "krachttraining" doe. Uithoudingsvermogen is geen probleem, dus daar train ik niet specifiek op. Onder krachttraining versta ik dan vooral: meer op het achterbeen. Deze 2 a 3x verdeel ik heel bewust over de week, dus nooit twee dagen achter elkaar.

De dag na zo een training, doe ik lichter werk. Dit kan zijn longeren met bijzet, 30 minuten lang en laag, of wat proeflijntjes.

Daarnaast probeer ik elke week te springen en een buitenrit te maken. Vrije beweging heeft hij elke dag minimaal 9 uur.

Een keer met een hartslagmeter trainen is wel heel fijn hoor. Ik merkte hier door dat ik in draf moeilijk zijn hartslag omhoog krijg (vindt hij makkelijk) wat ik ook doe. In galop kan ik zijn hartslag beter verhogen.

Gameboy (Lord Leatherdale x Negro) B+12(PR 201), L1+9 (PR 198.5)
Cassandra B+10(PR 199), L1+11 (PR 200), L2 + 9(PR 189)

pol013

Berichten: 8977
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 16:05

Myrthe3 schreef:
Ik lees graag mee, toen eens gelezen over een 1-2-3 schema, waarbij 1 dag rijden, 1 dag longeren en 1 dag rust. En dat herhalen. Maar dan rij je 2 of hooguit 3x per week en vind dat erg weinig.

Dat is nou ook net het idee: slimmer trainen en niet meer. Als je dit goed toe kunt passen hoef je ook minder vaak 'hard' te trainen om effect te krijgen. Kun je de andere dagen aan iets anders werken of iets leuks doen of niets.

Tango1979

Berichten: 2524
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 16:41

pol013 schreef:
Myrthe3 schreef:
Ik lees graag mee, toen eens gelezen over een 1-2-3 schema, waarbij 1 dag rijden, 1 dag longeren en 1 dag rust. En dat herhalen. Maar dan rij je 2 of hooguit 3x per week en vind dat erg weinig.

Dat is nou ook net het idee: slimmer trainen en niet meer. Als je dit goed toe kunt passen hoef je ook minder vaak 'hard' te trainen om effect te krijgen. Kun je de andere dagen aan iets anders werken of iets leuks doen of niets.


Ik vind dit ook wel heel paard afhankelijk. Die van mij maak ik echt niet blij met 2x rijden, 2x longeren 2x rust. Die werkt het liefst elke dag onder het zadel. Wel is het heel belangrijk om de intensiteit van je rijden af te wisselen. De dag nadat ik heb gesprongen of buiten heb gereden, merk ik dat hij dressuurmatig veel fijner loopt.

Gameboy (Lord Leatherdale x Negro) B+12(PR 201), L1+9 (PR 198.5)
Cassandra B+10(PR 199), L1+11 (PR 200), L2 + 9(PR 189)

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Trainingsschema dressuur aan de hand van supercompensatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 16:52

Andersom werkt het ook: na een dag dressuren loopt mijn paard fijner in het bos. :D

Libera

Berichten: 3969
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Trainingsschema dressuur aan de hand van supercompensatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 17:12

Ik werk meestal 2 dagen achter elkaar, dan de derde dag rust.
Ik wissel het trainen af door bijv op de verzamelde galop of wissels te focussen de eerste dag, en dan de tweede dag iets heel anders zoals middendraf of passage te doen. Dan spreek je ook andere spiergroepen aan.
Maar als het een keer beter uitkomt rijd ik ook gerust twee dagen niet. Ik longeer nauwelijks, paarden lopen wel 12 uur per dag buiten.

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

pol013

Berichten: 8977
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Trainingsschema dressuur aan de hand van supercompensatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 17:43

tango: je hoeft ook niet perse niet te werken. Je kunt wel iets anders gaan doen.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Trainingsschema dressuur aan de hand van supercompensatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 18:01

Ik werk ook volgens supercompensatie, maar daarvoor moet je wel flink trainen op het moment dat je wel traint. Ik kan me niet voorstellen dat je met dressuren aan de hand de spieren genoeg kan beschadigen.

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 18:25

Geryon schreef:
Ik werk ook volgens supercompensatie, maar daarvoor moet je wel flink trainen op het moment dat je wel traint. Ik kan me niet voorstellen dat je met dressuren aan de hand de spieren genoeg kan beschadigen.


Kun je iets vertellen over de trainingen die jij doet met betrekking tot supercompensatie?

rink

Berichten: 1845
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 18:51

Ik kende het principe niet maar ik denk dat ik onbewust wel meer in die manier train. Ik ben zelf lichamelijk niet in staat 4/5 keer te rijden. ik rijd dan ook maar 2/3 keer per week op subtop training niveau en de rest vd week longe of vrij. resultaat is een goed gevormd paard waar de spieren er goed opkomen en nu na een half jaar blessureleed door pech pas spierafbraak plaats vind.


Afbeelding

Als paardrijden makkelijk was, had het wel voetbal geheten..

Piekosjj

Berichten: 5446
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Trainingsschema dressuur aan de hand van supercompensatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 19:17

Interessant onderwerp! Ik heb hier met mijn afstudeeropdracht wat ervaring mee opgedaan (het bedrijf deed ten tijde aan HR meting bij dressuurpaarden)
Over het algemeen, is een HR meting tijdens een dressuurtraining redelijk 'nutteloos', het geeft je namelijk geen data waar je meer mee kan. De HR gaat namelijk meestal omhoog als het tempo omhoog gaat, en niet zozeer bij de zwaarte van de oefening. Er werd al eerder het voorbeeld aangehaald van de piaffe en bij de meeste paarden klopte dit voorbeeld inderdaad.

Ik heb zelf altijd geleerd dat supercompensatie meer voor een cardio-training (dus endurance, galoptraining, of hardlopen/racefietsen bij mensen) geldt dan voor krachttraining. Ik merk zelf na een fijne hardlooptraining dat mijn HR de dag erna lager ligt en dus mijn volgende training beter verloopt - ik kan sneller lopen op een zelfde hartslag. Ik heb zelf al heel wat jaartjes geen dressuur meer gereden dus hoe het daarbij zit zou ik niet zo goed uit kunnen leggen. De paarden die wij hebben gemeten bij het bedrijf kwamen ook maar eens per week, dus daar kun je dan ook geen supercompensatie in zien qua HR.

Ladyson

Berichten: 3219
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Trainingsschema dressuur aan de hand van supercompensatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-18 19:46

Fijne en interessante reacties al! Ik krijg zelf eigenlijk tijdens mijn les altijd te horen dat het nog een kwestie van kracht is voor een bepaalde oefening lukt/verbetert, het uithoudingsvermogen is eigenlijk nooit het issue.

Op basis hiervan zou ik gevoelsmatig toch insteken op dat kracht benodigd is ipv uithoudingsvermogen. Bodybuilders trainen heel bewust per spiergroep, en kijken niet naar hun hartslag. Hardlopers trainen juist hun uithoudingsvermogen aan de hand van de hartslag. Mijn vriendin die in de eredivisie volleybalt heeft nog nooit van supercompensatie gehoord en daar trainen ze van maandag tm donderdag aaneensluitend. We hadden zelf bedacht dat dit misschien is ivm dat het een teamsport is waarbij er weer andere belangen zijn.

Als ik logisch redeneer (en de post van Piekosjj hierin mee neem), zou ik dus denken dat je eerder je training op spiergroepen/oefeningen zou moeten afstemmen voor dressuur dan obv hartslag. In de praktijk alleen een stuk lastiger te realiseren aangezien je niet stil op een apparaat zit zoals in de sportschool. Carolien Munster hamert juist wel weer op meten=weten.. Maar goed, je kan wellicht ook andere dingen meten dan alleen de hartslag.

Hebben we niet een insider van een topruiter zitten op bokt die eens kan polsen hoe zulke schema's worden opgesteld?

Piekosjj

Berichten: 5446
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Trainingsschema dressuur aan de hand van supercompensatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 19:54

Klopt, daar heb je gelijk in. Waarom denk je dat Valegro zo ontzettend dik is? Voor een 10 minuten durend proefje heb je echt geen uithoudingsvermogen nodig :D

Je moet dressuur inderdaad meer zien als bodybuilden, het is een technische sport ipv een fitte sport. De makkelijkste vergelijking is denk ik met endurance (ok, ik rijd/groom nu bij een endurance ruiter :)) ). Daarbij is fitheid, uithoudingsvermogen en een lage HR het allerbelangrijkst. Bij dressuur is het kracht, souplesse en precisie. Het bedrijf waar ik mijn afstudeeropdracht deed keek naast HR voornamelijk naar de beweging vh paard dmv bewegingssensors. Loopt 'ie recht, zit de ruiter recht, bewegen de benen gelijkmatig? En die dingen zijn inderdaad niet de bepalen met een HR meter.

janouk
Blogger

Berichten: 17835
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 19:58

http://www.dierfysiotessa.nl/hartslagmeting

Onze fysio kan je helpen met de basismeting en het opstellen van eennpassend trainingsschema bij jouw paard, jouw kunnen en jouw trainingsdoel

De metingen laten zien dat getrainde paarden gemakkelijker een ZZ dressuur lopen, dan met de koets een M dressuurptoef: dat kost veel meer kracht

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 20:09

Ladyson schreef:
Op basis hiervan zou ik gevoelsmatig toch insteken op dat kracht benodigd is ipv uithoudingsvermogen.


Spieren kun je dan ook weer op 2 manieren trainen, op spierkracht maar ook op spieruithoudingsvermogen, wat dan weer iets anders is dan conditie. Mensen trainen kracht bijvoorbeeld door 5 keer het maximale gewicht te drukken, terwijl spieruithoudingsvermogen getraind wordt door een lager gewicht te pakken maar dan veel herhalingen te doen.

Met mijn vriend die zelf veel sport, heb ik het vaak over hoe je dit nu kunt vertalen naar de paardensport. Herhalingen zijn prima te realiseren, maar een paard traint natuurlijk niet met gewichten - behalve het ruitergewicht dan.

Supercompensatie geldt bij de mensen juist bij krachttraining, maar of dat bij een paard ook zo is?

Piekosjj

Berichten: 5446
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Trainingsschema dressuur aan de hand van supercompensatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 20:14

Wellicht zou je het 'gewicht' kunnen vervangen door bijv graad van verzameling?

Absolem

Berichten: 2760
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 20:19

Idealiter train ik 1 dag en dan een dag rust. Met weer als dit las ik echter vaak twee dagen rust in omdat het weer opzich al heel belastend is en ik die hitte ook niet altijd trek. Maar goed ik rijd dan ook een Fries ook die niet zo best tegen de hitte kan.

Ik probeer de ene week te trainen op kracht en sterk afzetten. En de andere week train ik op souplesse en balans om de rust er in te houden. Ik probeer een dag in de week te longeren. Een dag in de week buiten te rijden. En de rest rij ik een gewoon in de bak.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

faunty

Berichten: 1790
Geregistreerd: 06-06-13

Re: Trainingsschema dressuur aan de hand van supercompensatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 20:34

Let op dat je geen 2 dingen door elkaar haald !
Het principe waarbij je traint tot er vermoedheidsfactoren te zien zijn noem je overload. Om te trainen moet er sprake zijn van overload. Op het moment dat je dan de juiste rusttijd aanhoud -> 12 tot 72 uur afhangkelijk van de training , kan je aanspraak doen op de supercompensatie.
Bij overload hebben we het dan puur over musculatoire overload.
Houd er bij een zware training altijd rekening met minimaal 48 uur recovery. In die 48 uur kan je dus niet trainen , maar kan je wel oefenen. Oefenen is alles waarbij geen overload ontstaat.

Zo kan je dus 2 dagen achter elkaar rijden , als 1 training is en de andere oefenen.

Belangrijk is om ook rekening te houden met het mentale principe van training en oefenen.

https://equiphysique.com
iedereen, elk paard fit- to-have-fun!
Instructie en revalidatie op maat in de regio west brabant


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jansenjap, Keldeo en 43 bezoekers