Middel tegen zand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Molfre

Berichten: 2627
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Middel tegen zand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-18 12:17

Omdat mijn IJslander (27jr) inmiddels 2x in zijn leven zandkoliek gehad heeft (meest recent was november jl. hij is toen door het oog van de naald gekropen), ben ik op zoek naar een goed werkend middel tegen zand.

Op dit moment is het gras natuurlijk super kort en trekken ze de wortels mee, ik voer hooi bij in een slowfeeder en Seniores Priores, maar dat voorkomt natuurlijk niet alles.

Zandweg eet hij niet, hij is net zo lang bezig met hannessen tot er een netjes hoopje naast zijn voerbak ligt. Gewoon olie bijvoeren is niet voldoende, dat heb ik de hele zomer en winter vorig jaar gedaan en nog heeft hij een fikse aanval gehad.

Wat zou ik nog meer kunnen proberen? Of heeft er misschien iemand tips over hoe ik de zandweg wel naar binnen krijgt? Wat werkt nou echt goed?

Merry of soul she sailed on a day,
over the sea to Skye.


puppy1128

Berichten: 5007
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 12:45

Ik koop vlozaad bij pit-pit.com. Beetje vochtig maken en die van mij vind het dan heerlijk. Ik geef dan 100-120 gram per dag en 5 dagen achter elkaar. Kan je uiteraard enkele dagen aan vast plakken, mocht er veel zand uit komen.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Middel tegen zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 12:48

Colosan kan helpen, en lijnzaad ook

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Middel tegen zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 13:10

Zandweg mengen met zijn seniores priores, of andere slobber. Evt nog wat lekkers er door (ik doe 18plus muesli, vind ze heerlijk).
(Al dan niet Gekookt) lijnzaad is ook goed, maar vervangt naar mijn mening een kuurtje zandweg niet.

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Middel tegen zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 13:13

Zandweg heb je ook in brokjes, dat weigert hij ook?

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Middel tegen zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 13:34

Vlozaad eten ze idd prima.Ook lekker goedkoop!

MonteKarlo

Berichten: 2199
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Brabant

Re: Middel tegen zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 13:36

Die van mij is ook zo’n aansteller met eten en had ook zand in de darmen. Ik ben toen synovium sand oil gaan voeren, dit zijn brokjes en dit at hij wel op.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 13:59

MonteKarlo schreef:
Die van mij is ook zo’n aansteller met eten en had ook zand in de darmen. Ik ben toen synovium sand oil gaan voeren, dit zijn brokjes en dit at hij wel op.


Hier net zo. Paarden eten het prima, geef elke maand een kuurtje van 7 dagen en dat lijkt goed te werken.

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

Molfre

Berichten: 2627
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Middel tegen zand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-18 15:40

Bedankt voor alle tips! De zandweg brokken heb ik nog niet geprobeerd, maar ik heb er mijn twijfels bij :Y)

Alleen (gekookte) lijnzaadolie is dus niet voldoende, hij kreeg best veel en kreeg nog steeds een fikse zandkoliek.

Die zandolie, die blijkt bij jullie wel voldoende? En heb je dat ook bijvoorbeeld in een mest test gemerkt? En met de vlozaad? Ik lees dat dat namelijk erg slijmerig kan worden.

Meneer eet normaal gesproken alles, zelfs boterhammen met ham of pindakaas, maar dingen die echt goed voor hem zijn laat hij nu dus staan :roll:

Merry of soul she sailed on a day,
over the sea to Skye.

ampi
Berichten: 89
Geregistreerd: 16-03-15

Re: Middel tegen zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 15:54

Synovium sandoil 369 eten mijn kieskeurige mannen prima op en haalt goed zand uit de darmen. Zijn net kleine biksjes


NinaCharlie

Berichten: 3178
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Middel tegen zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 15:56

Hier werkt de Sand Off Extra van de Paardendrogist prima. Plus ze bieden 100% smaakgarantie. Eten ze het niet, krijg je je geld terug.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Middel tegen zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 18:28

Vlozaad kun je gewoon droog voeren.Ik weekte de brok even en roerde het er vlak voor het voeren door.
Was niet slijmerig.

Jet

Berichten: 11941
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 19:34

Je kan ook gewone lijnzaadolie geven, als ze zand in hun darmen hebben moet je dat opvoeren tot 200 ml. per dag ( dat is echt veel om te zien). Het schijn beter te werken nog dan gekookte lijnzaad en het is veel makkelijker in het gebruik. Over het voer, beginnen met 30-50 ml. per keer. Per 3 dagen doe je er dan wat bij ( 20-40 ml.). Die 200 ml. verdeel je over minimaal 2 voerbeurten.
Verder helpt droog hooi ( geen voordroog of gras dus) ook om zand af te voeren.

Sterkte ermee hoor!

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 20:08

ik geef ( ook ijsco ) na opname in utrecht, en op hun advies elke maand een week 350 gram psyliumzaad in bakje warme slobber per dag. slobber weken en zaad erin net voor voeren

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Middel tegen zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 20:59

Wow, 350 gram is wel veel!Ze adviseren op de bijsluiter 100 gram per dag voor een week als je een zandeter hebt.
Zou dat dan wel afdoende zijn?

Mareintje

Berichten: 235
Geregistreerd: 13-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 21:46

Ik gebruik meestal lijnzaad. Niet de olie maar de (zelf) gekookte zaadjes. Kost bijna niets en kan je gewoon kopen bij Ranzijn. Lijnzaad neemt veel water op en zwelt in de darmen op tot een gelei-achtige massa. De darminhoud passeert langzamer en neemt opgehoopt zand mee naar buiten.

Calente

Berichten: 251
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 08:24

Hier ook Sand Off Extra van de Paardendrogist! Gaat er zo in, het wordt niet slijmerig zoals psyllium, dat at die van mij echt niet. Ik vind het ideaal :)
Net een kuurtje gedaan ivm het korte gras en droge grond.

Calente: B+15 L1+5

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Middel tegen zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 08:40

Ik geef ook De sand of extra. Mijn shet lust dat niet dus die krijgt psyllium door zijn speedibeet.

16969
Berichten: 92
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Middel tegen zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 08:44

Zandweg door het voer :)

neile

Berichten: 2010
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Middel tegen zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 08:47

Ik geef nu psylliumvezels maar ben nog zoekende naar de hoeveelheid water die ik er bij moet gooien. Ik durf eigenlijk liever niet droog geven gezien het echt héél hard opzwelt en plakkerig wordt als je er nog maar een beetje water bij doet, wat moet dat dan geven in de maag...

Yeguada La Musa
Seni Diosa - Seni Rapida x Seni Indio
Solea WH - Hada WH x Catavino LG

TE KOOP: 17.5 inch Adam Ellis dressuurzadel, zwart, medium-wide boommaat, demo-model, met lak afwerking op de lepel. Stuur pb'tje voor vrijblijvend meer info en foto's.

Barchetta

Berichten: 77
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 08:53

Mijn paard krijgt lijnmeel, doet ze het super op. Lijnmeel even aanlengen met voldoende water, en klaar is het. Heb laatst een zak van 25 kg gehaald voor € 25,-

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 22:42

sassefras schreef:
ik geef ( ook ijsco ) na opname in utrecht, en op hun advies elke maand een week 350 gram psyliumzaad in bakje warme slobber per dag. slobber weken en zaad erin net voor voeren



het is zeker veel, toen hij thuis kwam van kliniek was het 800 gram per dag. ik vrees dat alle beste bedoelingen met kleine schepjes niks uithalen ( ik heb dat ook altijd braaf gedaan, en ruim 10 kilo zand in paardje )

bren979
Berichten: 211
Geregistreerd: 18-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 22:53

sassefras schreef:
sassefras schreef:
ik geef ( ook ijsco ) na opname in utrecht, en op hun advies elke maand een week 350 gram psyliumzaad in bakje warme slobber per dag. slobber weken en zaad erin net voor voeren



het is zeker veel, toen hij thuis kwam van kliniek was het 800 gram per dag. ik vrees dat alle beste bedoelingen met kleine schepjes niks uithalen ( ik heb dat ook altijd braaf gedaan, en ruim 10 kilo zand in paardje )


800 gram ongeweekt psylliumzaad per dag...??
Op de emmer staat namelijk 100 gram voor een paard, maar heeft dat dus (te weinig) zin voor goede afvoer? Want ik weekte de zaadjes wel, met heel veel water/appelsap in de slobber. En stond ervan te kijken hoeveel vocht het opneemt, sls je te weinig vocht erbij doen dan wordt het echt een vaste gelei achtige massa! Vandaar dat ik het niet ongeweekt durf te geven

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Re: Middel tegen zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 00:11

ik was ( en ben nog ) verbaasd , maar t heeft onze gijs wel gered van een operatie. zaadjes weken heeft aldus dok faculteit geen zin, slobber maken zaad erbij en voeren. gijs heeft met weer 350 gram binnen

Afbeelding

en hard aan t werk


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 130123, Appelien, Earth en 26 bezoekers