Niet goed kunnen inslapen

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 

ShenaBell

Berichten: 696
Geregistreerd: 10-09-08

Niet goed kunnen inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-18 13:20

Ik kan sinds mijn bevaing slecht inslapen en vaak als ik eenmaal slaap slaap ik erg ligt. Dus als ik een nacht heb gehad waarin ik 4 uur heb geslapen is dat erg veel. Nu probeer ik ook overdag te rusten en te slapen maar slapen doe ik dan helaas nooit en omdat mijn dochter veel last nu heeft van spruw en krampjes en vaak huilt krijg ik daardoor ook stress. Ik krijg hierdoor dus geen rust en ben ik erg prikkelbaar. Nu heb ik wel Melatonine pillen besteld hopen dat helpt. Heeft er iemand goeie tips wat ik kan proberen om me rust te krijgen?!

Alvast heel erg bedankt


Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Niet goed kunnen inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 13:27

Kijk goed uit met melatonine, die moet je echt op een vast tijdstip nemen en dan ook op een vast tijdstip gaan slapen. De tijd daartussen is ook heel belangrijk anders gooi je je hele ritme om.

De stress wat minderen gaat je waarschijnlijk het meeste helpen, maar dat is makkelijk gezegd..

Olikea

Berichten: 5449
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 13:29

Heel vervelend.
Bij mij hielp meditatie heel goed. google daar maar eens op.
Wat betreft de spruw (geef je borstvoeding) kan ik je 1 hele goede tip geven.
Gentiaan violet.. Ja, je kindje ziet er een paar dagen uit of ze op een pen gezogen heeft (en ja, je boobies worden er ook blauw van), maar het helpt heel goed.

Een co sleeper wil ook nog wel helpen, je kindje ligt veilig in zijn eigen bedje, maar wel vlak naast je, dus huilen is snel verholpen, zonder dat je uit bed moet, en je kunt gewoon lekker in bed voeden, ook weer zonder op te staan.

Heel veel succes er mee.

Julius <3

ShenaBell

Berichten: 696
Geregistreerd: 10-09-08

Re: Niet goed kunnen inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-18 13:37

Nee geef geen borstvoeding meer
Kwa spruw had ik al advies gehad om engelse thee erop te smeren ( zie nog geen verschil )
En snachts ( tot nu toe ) slaapt de kleine meid wel goed, nu alleen mama nog

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 13:39

Ik denk dat melatonine de oplossing niet gaat zijn. Want als je stress hebt, en die heb je met een kleine baby, ga je er als nog niet van inslapen.

Hoe oud is je kindje? Is het een optie haar af en toe even uit te besteden en zelf wat slaap te pakken? Soms doen een paar uurtjes echt al wonderen.
Waar is de papa van de baby in dit verhaal? Is het ook nog een mogelijkheid dat hij eens een nacht op zich neemt zodat jij bij kan tanken? Of slaap je dan ook niet in?

Licht slapen herken ik helaas, en ik denk vele moeders. Wat dat betreft is je leven van goed slapen wel voorbij als je een kind hebt, als ik mijn moeder moet geloven :') Zelf heb ik inmiddels leren leven met weinig slaap tgv een klein kind := :O En dat te accepteren, dan wordt de stress ook echt veel minder, waardoor ik makkelijker in slaap kon vallen.

[o]

ShenaBell

Berichten: 696
Geregistreerd: 10-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-18 13:44

Omdat ik weinig slaap krijg ik stress omdat ik dan weinig kan hebben omdat ik zo moe ben. Snachts slaapt de kleine( 4 weken oud ) goed en komt pas weer rond 5 uur ik zelf ga 21.30 naar bed dus heb genoeg uurtjes om bij te tanken. Maar ja als ik niet kan inslapen pak ik dus jammer genoeg ook niet die uurtjes.
Vader pakt savonds de laatste fles zodat ik op tijd te bed ga zo hebben en kunnen we beide evenveel slaap pakken.
Dus mijn probleem is dus echt het inslapen zelf als dat goed gaat denk ik zeker wel dan me stress overdag stukken minder word

Janneke2

Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 13:47

Gefeliciteerd met je dochter...!
Kijk efkes of de melatonine werkt, bedenk wel: letterlijk betekent melatonine zwartstof. Het is het lichaamseigen spul wat je aan hoort te maken als het donker is. (En er is een advies bij melatonine 'investeer in goede gordijnen', zodat je slaapkamer echt donker is.)
Nog twee andere supplementen met in wezen lichaamseigen stoffen: GABA en L-Glutamine werken allebei 'remmend', kalmerend in op je zenuwstel. (Tegen stress en helpen met in slaap komen.)

Salvia officinalis als supplement is geconcentreerde salie, dus in wezen gewoon een kruid. Planten hebben snel 100 verschillende stoffen 'aan boord', maar het spul heeft een uitstekende staat van dienst mbt haar kalmerende werking. Helpt dus ook tegen stress en slecht inslapen.

Ik hoop dat je snel goed kunt slapen en geniet van je kindje!

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

ShenaBell

Berichten: 696
Geregistreerd: 10-09-08

Re: Niet goed kunnen inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-18 13:49

Janneke bedankt voor je tips ik ga hier zeker naar kijken!

0Lunerancea0

Berichten: 200
Geregistreerd: 03-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 13:52

Wat doe je vlak voor je gaat slapen? Ik slaap altijd slecht in als ik vlak van tevoren nog beeldscherm (tv/laptop/mobiel) heb gekeken of veel heb gegeten. Ik raad aan hier minstens een uur voor je naar bed gaat mee te stoppen (mocht je dat doen) en vlak voor je naar bed gaat niet meer veel actiefs te doen maken (bij mij helpt een boek lezen heel goed).
Melatonine werkt wel een beetje tegen inslapen, maar niet tegen doorslapen. Sowieso zijn de in NL voorgeschreven doses te laag om het goed te laten werken, dus pas hiermee op.

ShenaBell

Berichten: 696
Geregistreerd: 10-09-08

Re: Niet goed kunnen inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-18 13:57

Voordat ik ga slapen doe ik altijd eerst de kattenbak en geef ik de katjes eten, ga dan naar de wc neem een douche en ga dan te bed dus doe niet gek veel vind ik

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 13:59

Ik heb ooit een cursus gevold waar het onderwerp nachtrust ook werd besproken. Dingen om mee te nemen...

Slaapkamer moet goed donker zijn.
Slaapkamer moet goed geventileerd en koel zijn.
In de slaapkamer geen gebruik maken van elektronische apparaten, dus geen mobiel of tablet (sowieso slecht om daarop te kijken voor het slapen gaan, want gebruik breekt het natuurlijke Melatonine af)

Slaapkamer is om te slapen, dat is de belangrijkste, je moet je lichaam programmeren om te slapen op je slaapkamer, net als dat je moet plassen als je een WC ziet.
Dat betekend dat het verstandig is op de slaapkamer alles weg te halen wat niet met slaap te maken heeft, geen TV en geen boeken lezen. Als je wil lezen voor het slapen gaan, doe dit dan in de woonkamer, of maak ergens anders een lees hoekje met een lekkere luie stoel.

Wetenschappelijk is ook bewezen dat je beter slaapt als je geen tijdsindicatie kunt zien, dus weg met de elektrische wekker die de tijd aan geeft, tenzij je het licht uit kunt zetten en alleen met een druk op een knopje kunt zien hoe laat het is. Maar zelfs dan moet jij jezelf aanleren om niet naar de tijd te kijken tijdens de slaap uren.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Anna79

Berichten: 3370
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 14:10

Ga je ook veel eerder op bed dan eerst? Als ik om half tien op bed ga, lig ik anderhalf uur naar het plafond te staren.
Ik zou alleen Melatonine slikken als je eerder daar ook last van had. Dan heb je misschien een vertraagde aanmaak. Het kan ook komen omdat het zolang licht is, dan stijgt je Melatonine spiegel pas later...

Probeer inderdaad vaste bedtijden aan te houden. En voor de rest; probeer het los te laten, er is niets dat meer averechts werkt dan proberen te slapen en je er druk over maken. Als je net een kindje hebt verandert er zoveel, ook qua hormonen, hier kan je best een poosje van slag van zijn. Probeer het te accepteren dat het nu eenmaal zo is. Het lichte slapen is ook heel normaal nu je een kind hebt.
Ik heb hier ook veel last van gehad, het wordt uiteindelijk beter. Probeer inderdaad af en toe een rustdag voor jezelf te nemen, dat iemand echt even de zorg voor je overneemt.

Sterkte!

tiwi1969

Berichten: 7591
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 14:12

Als je naar bed gaat met het idee dat slapen toch niet gaat lukken dan is het bijna zeker dat je niet in slaap valt.

Wat voor mij goed werkt is Yoga Nidra slaapmeditatie, een vorm van geleide meditatie. Op YouTube zijn filmpjes in overvloed, zowel Nederlandstalig als Engels. In het begin is het even zoeken welke stem voor jou prettig is.
Voor mij werkt een mannenstem het beste.
Ik zet het filmpje aan en leg mijn telefoon op de kop naast mijn bed zodat ik geen licht van het scherm zie, ga liggen en doe de oefeningen mee. Dit zijn aandachts- en ademhalingsoefeningen, je hoeft je dus niet dubbel te vouwen in bed.
Werkt zo goed dat ik het einde van de filmpjes niet ken...

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

Gwenvd

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Niet goed kunnen inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 14:17

Gefeliciteerd met je dochter!!

Ik heb na mijn bevalling maanden lang slaap problemen gehad. Hormonen waren killing! Ook veel melatonine gebruikt maar deze zorgde weer voor hele onrustige nachten met veel dromen.

Ik kan je alleen maar aanraden, accepteer dat het zo is, ook als je op bed ligt, van rustig lekker liggen rust je ook. Probeer een boekje te lezen en zo min mogelijk prikkels te krijgen. Weinig licht, geen beeldschermen enz. Misschien beetje warme melk erbij.

Ontzwangeren kan echt even duren, het ging bij mij vanzelf over en inmiddels slaap ik weer als een roosje.

Strooigoed

zonnebloem18

Berichten: 24819
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Niet goed kunnen inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 18:21

Gentiaan Violet is echt geweldig bij spruw, veel beter dan de middeltjes via de huisarts.

Voor het in slaap vallen gebruik ik vaak een white noise app, dat leidt me af van alle andere onzin waar mijn hersenen aan willen denken.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 18:51

Oei, dat is zwaar en frustrerend. Ik heb heel veel slaapjes overdag gedaan als zoontje ook sliep. Dat gaf mij veel rust en daardoor sliep ik s nachts ook beter. Ik was altijd al een lichte slaper, dat is alleen maar erger geworden sinds de komst van m’n zoontje. Hij heeft bij mij 6 weken op de kamer geslapen, daarna heb ik m in z’n eigen kamer gelegd. Van ieder geluidje werd ik wakker, zo licht sliep ik. Mij hielp het om hem dus in z’n eigen kamer te laten slapen en om de slaapstand aan te houden midden in de nacht. Je hoeft echt niet volledig wakker te zijn als je je kindje moet troosten of voeden. Zorg ervoor dat je goed weet waar alles staat en ligt en leer jezelf een vast ritme aan.
Stressen over de hoeveelheid slaap die je krijgt helpt trouwens averechts. Je hebt niet voor niet lang zwangerschapsverlof. Maak daar gebruik van: rustig aan, volg het ritme van je kind, slaap wanneer zij ook slaapt ook overdag. Uiteindelijk kom je nu toch maar toe aan weinig dingen: boodschappen, poetsen, voeden, spelen en douchen. Doe een stapje terug in je snelheid, dan ben je overdag ook relaxter en ga je er makkelijker mee om.

Edit: je komt vanzelf weer in je oude ritme, maar nu even niet ;)

ShenaBell

Berichten: 696
Geregistreerd: 10-09-08

Re: Niet goed kunnen inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-18 08:12

Ik heb gister voordat ik naar bed ging lekker warm en relax gedoucht daarna even gelezen, een banaan gegeten en had al de kamer zo donker mogelijk gemaakt
Maar niks mocht baten heb ruim 2 uur wakker gelegen denk ik ( had me wekker weggedraaid ) voor dat ik lichtjes sliep
Het is dat ik gedroomd had dus weet ik dat ik geslapen heb maar anders zou ik zeggen was weer de hele nacht wakker
Voor as nacht die pillen proberen

tokedri
Berichten: 1555
Geregistreerd: 17-11-09

Re: Niet goed kunnen inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 08:17

Waarom ga je zo vroeg naar bed als je toch niet kunt slapen?
Mss beter normalere tijd gaan en dan slaap je mss veel eerder

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 08:22

Ik had ook altijd veel last met inslapen, maar tegenwoordig niet meer, ik drink voor dat ik ga slapen een kopje Slaap lekker thee van Pickwick, daar zit onder andere Valeriaan in.

Toen het nog erger was slikte ik homeopathische slaappillen, Deep Sleep van Golden Naturals, daar zitten allerhande kruiden in die o.a. zorgen dat je gedachten 'uit' gaan. Bij mij hielp dit erg goed

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Niet goed kunnen inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 19:31

Hoe gaat het nu met je ts? Kan me voorstellen dat je met deze hitte helemaal geen oog meer dicht doet -O-

Iris82

Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Niet goed kunnen inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 20:18

Kijk uit met melatonine. 1 of 2 mg is vaak veel te veel en heeft geen extra effect behalve dat je raar kan gaan dromen. Ik doe het al jaren goed op 0,3. Kunt gewoon tabletjes kopen van een drogist huismerk.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Kaaaren
Berichten: 3984
Geregistreerd: 02-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 20:19

Een geleide meditatie wil misschien ook helpen om slaperig te worden en ontspannen.
Via de calm app op de iPhone of op youtube zijn er vast ook heel veel te vinden.

luuntje

Berichten: 13929
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 20:23

Ik slik melatonine . Heb ik van de huisarts gekregen.
Sinds een week of 2 draag ik een oogmasker.
Dit helpt om ‘s ochtends langer door te kunnen slapen.

[o]

Ladyson

Berichten: 3211
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 20:26

Iris82 schreef:
Kijk uit met melatonine. 1 of 2 mg is vaak veel te veel en heeft geen extra effect behalve dat je raar kan gaan dromen. Ik doe het al jaren goed op 0,3. Kunt gewoon tabletjes kopen van een drogist huismerk.


Arts zei tegen mij juist dat vrij verkrijgbare melatonine helemaal geen effect heeft. Ik heb toen pillen van 5 mg gehad op recept waar ik het goed op deed. Waren best prijzig overigens.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Niet goed kunnen inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 06:13

Ga je inderdaad gewoon niet te vroeg naar bed? Mijn huisarts gaf eens de tip om gewoon zo lang beneden op de bank te blijven zitten totdat je bijna omvalt van de slaap en dan direct in bed te gaan liggen. Dan doorbreek je even dat patroon en negatieve sfeer van in bed liggen en niet kunnen slapen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amand0, estell__, gerlienke, Googlebot, IASCrawler, sandra1312, SjakieXX, spookyskippy en 38 bezoekers