Verrassingsveulentje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_megannn

Berichten: 8
Geregistreerd: 21-07-18
Woonplaats: Ermelo

Verrassingsveulentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-18 11:27

Normaal lees ik alleen dingen mee, maar nu begin in zelf maar iets. Op 7 april 2018 kreeg ik een telefoontje dat mijn 5jarige pony een veulen had gekregen. Ik dacht; dit is een goeie grap. Maar nee... Er was toch echt een veulentje uit mn pony gekomen.

Niemand heeft doorgehad dat mijn merrie drachtig was en er ook niet eens aan gedacht, maar toch is het inmiddels oudere, gegroeide veulentje er heel leuk uitgekomen! Ik heb tot minder dan 24 uur voor de bevalling nog gereden, oeps...

Het is een merrietje en ze is geboren als valk, maar is nu verhaard naar een grullo kleur! Ik moet zeggen ze is echt wel een prachtig veulen, ook al is het stiekem een ongelukje! De vader is verder onbekend, want ze is dan twee eigenaren voor mij gedekt..

Hieronder staan wat foto’s van haar eerste periode tot aan nu :)

een foto van enkele dagen oud, een foto van 1,5 maand oud en twee van 15 weken.(ik hoop dat ze in de goede volgorde staan) Als er meer foto’s gezien willen worden, tell me. ;)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door petraaken op 07-08-18 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel + tekst OP aangepast.

KimIndah

Berichten: 625
Geregistreerd: 03-02-14
Woonplaats: Veldhoven

Re: Hoe bouw je weer op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 00:27

Leuk! Een grullo! <3

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 00:51

3x per week rustig oppakken en elke keer iets langer. Eerst beginnen met merrie en veulen veilig uit elkaar halen. Veulen in een veilige box met toezicht. 10 minuten om te beginnen met rijden is lang zat. Niet het veulen mee laten lopen. Dat is irritant en onveilig. Longeren ipv rijden kan ook.

_megannn

Berichten: 8
Geregistreerd: 21-07-18
Woonplaats: Ermelo

Re: Hoe bouw je weer op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-18 10:14

@KimIndah, wow ja! We hebben geen idee wie de vader is, maar een grullo komt wel het meest overeen denk ik... helaas zal ik nooit weten wie haar vader is :(

@Anne_GTI dankjewel voor je reactie! Merrie en veulen kunnen al voor langere tijd uit elkaar.

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 10:15

Damn... Sommige mensen proberen jaren zo'n leuk kleurtje te fokken en jij krijgt hem gewoon in de schot geworpen. :+ Wat een lekker ding zeg.
Ik kan me voorstellen dat je niks aan haar gemerkt hebt. Je hebt haar natuurlijk niet zo lang en weet niet hoe ze 'normaal' is.
Wat betreft het intensief blijven rijden tot de bevallen, laten we maar zo zeggen, je hebt haar gewoon lekker fit gehouden. :Y) Eerlijk is eerlijk, dieren herstellen beter van een bevalling als het lichaam in geode conditie is.
Verder geen kennis van zaken, wilde je gewoon even heel veel plezier wensen. Hoe heet baby en is het een hij of een zij? Ga je hem haar houden?

absque_dubio

Berichten: 7847
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 10:19

Heb je ook een recente foto van de merrie? Op de foto's krijg ik het idee dat ze behoorlijk heeft ingeleverd op het veulen, maar wie weet is dat inmiddels bijgetrokken?
Ik zou het zo doen:
2 weken: 3 keer in de week longeren 20 minuten
2 weken: 2 keer in de week longeren 20 minuten + 2 keer in de week rijden 20 minuten
2 weken: 2 keer in de week longeren 25 minuten + 2 keer in de week rijden 25 minuten
2 weken: 2 keer in de week longeren 25 minuten + 2 keer in de week rijden 30 minuten

_megannn

Berichten: 8
Geregistreerd: 21-07-18
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-18 10:21

@AbbyBlues , haha ja echt bijzonder zo’n kleurtje ineens! Ik weet niet hoe mijn merrie het voor elkaar heeft gekregen, maar ze heeft het veulen er met een deken op uit gekregen.
De inmiddels wat grote baby is een merrietje en heeft de naam “Lune de la Forêt”! Vanwege het witte maantje op haar hoofd is het Lune en de la Forêt is de stalnaam..

_megannn

Berichten: 8
Geregistreerd: 21-07-18
Woonplaats: Ermelo

Re: Hoe bouw je weer op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-18 10:31

@absque_dubio, ja ik zal die even bij deze reactie toevoegen. Ze had inderdaad alles gegeven voor het veulen, maar het is niet meer zo erg als op de eerste foto gelukkig! Ze heeft nu best wel een veulenbuik. Heb geen foto’s van afgelopen 2 weken, zie ze vandaag pas weer. Bedankt voor het duidelijke schema! Heel fijn!

Dit was 24 juni, ongeveer 2 maanden na bevalling
Afbeelding

En dit was 8 juli
Afbeelding

absque_dubio

Berichten: 7847
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Hoe bouw je weer op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 10:35

Ah gelukkig zie je wel dat ze opknapt van het gras. :D Krijgt ze ook extra hooi op het land? En voer je haar brok bij?
Je veulen wordt echt mooi donker op de laatste foto. En hele mooi naam.

_megannn

Berichten: 8
Geregistreerd: 21-07-18
Woonplaats: Ermelo

Re: Hoe bouw je weer op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-18 10:49

@absque_dubio, Ja ze krijgt hooi en 2 kilo merriebrok per dag! Het is een bijzonder veulentje, nooit verwacht dat dat in mn pony zou zitten hahaha

absque_dubio

Berichten: 7847
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 10:53

Als ze aan het werk gaat, na het werk nog een extra kilo brok bijvoeren?
Mijn pony met ook een veulen aan de voet en weer onder het zadel krijgt het dubbele van jouw pony. :o
Nee, als er dan een veulen uit komt, verwacht je al helemaal niet zo'n bijzondere knappe. :D Houdt je hem ook? Of gaat hij tzt weg?

_megannn

Berichten: 8
Geregistreerd: 21-07-18
Woonplaats: Ermelo

Re: Hoe bouw je weer op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-18 10:56

@absque_dubio ja als ze weer het werk oppakt krijgt ze meer bijgevoerd! Ze kreeg aan het begin 4 kilo merrie brok per dag, omdat ze toen echt heel mager was en nu een tijdje wat minder.
Voorlopig blijft ze bij de mensen waar mijn pony vandaan komt en ze staat ook via daar te koop nu. Ik zou haar wel heel graag willen houden, maar mijn ouders denken daar nog wat anders over helaas..

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 11:16

Jeeetje wat een leuk veulen :oo ik ga snel een staatslot kopen hahaha

Ik zou rustig aan beginnen met wat loswerken, mijn strategie is: dag longeren, dag rijden, dag wandelen, 1 a 2 dagen vrij. En dan gewoon beginnen met 10 minuten a een kwartier en dan goed stappen, drafje, stappen, galopje, stappen klaar.

_megannn

Berichten: 8
Geregistreerd: 21-07-18
Woonplaats: Ermelo

Re: Hoe bouw je weer op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-18 13:28

@har166 haha ja als ik ook t de loterij had gewonnen, mocht ze sowieso blijven! Ga zeker iets met je strategie doen :) bedankt!