hoefwand wel of niet schuren en waarom wel of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Monique1963

Berichten: 8623
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

hoefwand wel of niet schuren en waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-18 19:25

Wat doen jullie?

Hoefwand wel of niet schuren en waarom wel of niet?

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.


Pandora2
Berichten: 19852
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 19:47

Ik niet, ik vijl alleen onderaan een beetje recht bij mijn spaanse propje die redelijk scheef staat. :+
Mijn smid ook niet trouwens. Door de wand te vijlen ( is dat wat je bedoelt, toch ? ) komt de laklaag eraf en dit is een bescherming tegen uitdroging. Heb ik altijd zo gehoord :)

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 19:52

Ik doe het zelf niet, maar ik weet dat Jaime Jackson bekappers het wel doen. Die hebben daar een speciaal tooltje voor met schuurpapier en halen dat er even overheen. Met de vijl erover zie ik het nut niet van in, tenzij er een flinke haal of haak zit. Volgens mij is het idee erachter dat dan opgelopen schimmelsporen die in haarscheuren zitten weggehaald worden en geen broedplaats meer hebben.

Monique1963

Berichten: 8623
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-18 19:56

dank voor jullie reacties, ik hoop op nog meer reacties

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Koper

Berichten: 30220
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 00:34

Ik schuur helemaal niks want ik betaal iemand om mijn dieren te bekappen. En mijn bekapper schuurt wel. Dat is omdat schuurpapier fijner is dan een vijl, en je de boel zo netjes afwerkt. Schuurpapier is met zand, dus na een paar dagen heb je het zelfde effect toch wel als je paard een zandpaddock oid heeft. En bij die van mij is het dus meteen.

Pandora2 er zit geen laklaag op een hoef. Tenzij je die er zelf eerst op smeert.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: hoefwand wel of niet schuren en waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 05:55

Niet, de hoefwand aan de buitenkant vijlen is alleen optisch bedrog (je vijlt flares weg die aantonen dat de hoefwand aan de onderkant te lang wordt gelaten, waardoor de hoefwand uit elkaar gedrukt wordt door gewicht van het paard) en de hoefwand wordt er ook nog eens dunner en dus zwakker door.

Azmay

Berichten: 17989
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: hoefwand wel of niet schuren en waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 06:22

Heeft geen nut, de enige smid die ik het bij mijn paarden heb zien doen was een vreselijke prutser en toen ik vroeg waarom hij het deed wist hij het eigenlijk ook niet. Enige wat je doet is de hoefwand dunner maken en dat wil je normaal juist niet.


Monique1963

Berichten: 8623
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-18 09:15

Dank, interessant jullie meningen. Ik ben op zoek naar onderbouwde info of er aan de buitenkant van de hoefwand nu wel of niet een beschermend laagje zit.

Ik vraag het hierom omdat ik de megasus horse runners heb gekocht. (Hoefschoenen die met klittenband op de hoefwand worden vastgemaakt) En om dat klittenband op de hoefwand te kunnen plakken moet je dus de hoefwand grondig schuren aan de buitenkant. Dus niet het loopvlak, maar echt de buitenkant van de voet. En ik kon nergens vinden of de hoefwand nu wel of geen beschermlaag heeft die je er zodoende dus afschuurt.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Pandora2
Berichten: 19852
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 09:30

Koper schreef:
Pandora2 er zit geen laklaag op een hoef. Tenzij je die er zelf eerst op smeert.


Tuurlijk geen echte laklaag :+ Ik doelde op de beschermende laag aan de buitenkant.

Taucha

Berichten: 1168
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 09:32

Ik denk dat je de hoefwand dient te schuren voor het opplakken, omdat zo de vetlaag weggehaald wordt die zich altijd vormt door bv mest etc. Je kunt dat ook met wat aceton doen, echter wordt er van uit gegaan dat je op stal eerder een vijl/schuurpapier zult hebben dan aceton.

Azmay

Berichten: 17989
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 09:33

Monique1963 schreef:
Dank, interessant jullie meningen. Ik ben op zoek naar onderbouwde info of er aan de buitenkant van de hoefwand nu wel of niet een beschermend laagje zit.

Ik vraag het hierom omdat ik de megasus horse runners heb gekocht. (Hoefschoenen die met klittenband op de hoefwand worden vastgemaakt) En om dat klittenband op de hoefwand te kunnen plakken moet je dus de hoefwand grondig schuren aan de buitenkant. Dus niet het loopvlak, maar echt de buitenkant van de voet. En ik kon nergens vinden of de hoefwand nu wel of geen beschermlaag heeft die je er zodoende dus afschuurt.


Dan denk ik dat dat gewoon kan, heb geen rede om het wel te doen maar jij dus wel. De rede om het niet te doen is dat de wand iets dunner word maar met beleid hoeft dat geen probleem te zijn.

Die laklaag lijkt mij onzin, als ze er ijzers onder gooien vijlen ze toch altijd de hoef nog op maat op het einde? Een week later zie je dat niet meer.

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 10:02

wat hier eerder betiteld werd als laklaag is de periopel: deze groeit vanuit de kroonrand mee en is inderdaad bedoelt om vocht in de hoef te houden, en ook vocht van buiten niet teveel invloed op de hoef te laten hebben. Ik zou deze periopel vooral niet wegvijlen.
Niet zo'n fijn idee die megasusoplossing van klittenband plakken op een hoefwand. De hoefwand is van nature glad, dat hecht natuurlijk niet lekker. Dat betekent dat je voor bevestiging van deze schoen het oppervlak behoorlijk moet opruwen om een hechting mogelijk te maken.

Monique1963

Berichten: 8623
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: hoefwand wel of niet schuren en waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-18 10:20

Right. Daar was ik al bang voor. Ik ga even zoeken op info over de periopel, nu ik weet hoe dat heet. Dank allemaal en ik kom hier nog met een linkje als ik goede info gevonden heb.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Re: hoefwand wel of niet schuren en waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 10:27

hier een link naar een onderzoek naar het verschil in moisture content :https://thehorse.com/118146/environmental-effect-on-hoof-wall-hydration-studied/
Waarschijnlijk zal een beetje opruwen niet betekenen dat je de hoef hiermee zodanig beschadigd dat er vochtverlies in hoornwand zal plaatsvinden

Monique1963

Berichten: 8623
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-18 10:49

dank alweer, dus volgens het onderzoek in de link van Elbony komt de vochtigheid van de hoef van binnenuit. Niet via de hoefwand.

Citaat uit dit onderzoek : They concluded, "If the hoof wall horn moisture content does not vary between horses in different environments, then the application of moisture to the outside of the horse’s hoof may have no effect on the internal hoof wall moisture content."

na enig surfen vond ik o.a. van Wil "de forum hoefsmid" hier op bokt ook een antwoord over de Periopel. Hij zei : "De periopel zit net onder de kroonrand en geeft de hoef voor een paar centimeter een beschermend laagje mee."
Maar als ik het zelf goed begrijp gaat dit beschermende laagje niet helemaal mee naar beneden de hele hoefwand mee.
[MD] weke kroonranden??

Nog wat info over de periopel

https://www.smallteaser.com/@heleendavi ... en-weten-o

http://paardenhoeven.info/blog/2012/11/ ... n-de-hoef/

Mijn conclusie: Bovenstaande info zou betekenen dat het schuren van de hoefwand geen nadelig effect zou hebben op de vochtigheid van de hoef. Tenminste als je de periopel vlak onder de kroonrand niet wegschuurt. Maar zeg als je 2 cm uit de kroonrand blijft, dan zou het geen kwaad moeten kunnen.

En daar zit met de Megasus runners systeem voor mij dus het probleem. Mijn paard heeft geen hoge hoeven, nogal plat en flare en die stikkers nemen zowat de gehele hoefwand in beslag, wat dan automatisch inhoudt dat je de hele hoefwand moet schuren zodat de stikkers blijven plakken, wat dan weer automatisch inhoudt dat ik de periopel wel wegschuur, wat niet ok is in mijn geval. Bij paarden met een hogere hoef, zal het misschien geen probleem zijn om dit systeem te gebruiken.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

anjali
Berichten: 15017
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 11:22

Monique1963 schreef:
Right. Daar was ik al bang voor. Ik ga even zoeken op info over de periopel, nu ik weet hoe dat heet. Dank allemaal en ik kom hier nog met een linkje als ik goede info gevonden heb.

Dat heb ik altijd al gedacht. Je ziet toch ook bij een onbehandelde hoef dat de buitenkant glanzend is.En veel smeden gaan daar inderdaad overheen zitten schuren.Ik vond dat altijd al vreemd.Je gaat je eigen nagels toch ook niet bovenop ruwvijlen!

Monique1963

Berichten: 8623
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: hoefwand wel of niet schuren en waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-18 11:25

eh Anjali, je kunt de buitenkant van de hoefwand dus wel schuren, maar je moet zorgen dat je een cm of 2 uit de periopel blijft

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 11:27

Misschien even een foto plaatsen van haar hoef en de hoefschoen ernaast zodat we kunnen zien tot waar hij ongeveer zou komen.
Heb even gegoogled op de megasus, maar zelfs bij hoeven met genoeg "hiel" die niet ongeschoven zijn,
zit de achterste lip te hoog, en het klitteband daaronder dus ook, daarmee wordt je gedwongen in de periopel te werken. Zou je zelf de achterste lippen+klittenband niet kunnen inkorten tot acceptabele lengte voor jouw paard?

Monique1963

Berichten: 8623
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-18 11:51

Ze heeft de megasus hoefschoenen nu al 2 weken, maar ingewikkeld verhaal maar het werkt niet. Ik heb filmpjes gemaakt en een soort logboek bijgehouden in dit topic

Katyatje @ [BEH] Megasus horse runners... jouw mening?

Ik heb even stills uit de filmpjes gehaald vandaar de matige kwaliteit.

Foto 1 is dat we de buitenwand geschuurd hebben, de runners aan het passen zijn en aan het afmeten zijn tot hoe hoog het klittenband op de hoef moet worden geplakt. Daar zie je al dat ik in mijn onwetendheid tot over de periopel heb geschuurd.

Afbeelding

Foto 2 heb ik de klittenbandstikkers erop geplakt. De een te laag, de ander te hoog. Toch is die te hoog zit het beste voor het systeem van de runners, maar dan zit je dus vet op de periopel. Er komt namelijk over dat klittenband een beschermkap heen die dan dus zowat IN de kroonrand zit bij mijn paard.

Afbeelding

Foto's 3 en vier zijn de staat van het klittenband na een paar dagen, maar duidelijk kun je zien dat ze (bijna) op de periopel zitten.


Afbeelding

Afbeelding

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Koper

Berichten: 30220
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 12:13

Wijslander schreef:
Niet, de hoefwand aan de buitenkant vijlen is alleen optisch bedrog (je vijlt flares weg die aantonen dat de hoefwand aan de onderkant te lang wordt gelaten, waardoor de hoefwand uit elkaar gedrukt wordt door gewicht van het paard) en de hoefwand wordt er ook nog eens dunner en dus zwakker door.

Neehee, het gaat niet over vijlen. Het gaat over schuren. Met schuurpapier. Daar krijg je geen flares mee weg :')

TS wie heeft in hemelsnaam dat paard bekapt?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 12:25

allemachtig wat een prut systeem. Ik had ook nog niet begrepen dat je als je het klittenband er eenmaal op hebt geprutst, het moet blijven zitten, ook al gebruik je de schoen alleen maar tijdens het rijden. Klittenband en paardenhoeven is toch echt niet de meest ideale combinatie. Alle zand, gras, hooi en andere reut blijft er zsm aan plakken, ook al dek je het af met een tegenstrip.
Maar nog even los daarvan, is de vorm van de hoefschoen niet geschikt voor alle typen hoeven. Daar ben je nu zelf achtergekomen. Dit is het bekende probleem bij hoefschoenen in het algemeen.
Dat je de schoenen zo vaak verliest in 1 rit, wil ook wat zeggen hè.
De beste bescherming van de paardenvoet is toch echt zijn eigen voet, maar die moet dan wel gezond elastisch verend en "gehard" zijn voor het gebruik om de ondergrond waar je op rijdt.
Misschien eens kijken of je haar voeten kunt helpen met gezonde hoef bouwstenen aanleveren in het voer. Waarbij je zou kunnen denken aan b.v. haver, hennep, diatomeëen aarde. Vooral niet alleen biotine geven, dat helpt niet zoveel. Zink en koper en zwavel zijn zeer belangrijk voor voeten en vacht en ook omega vetzuren niet vergeten.
Een gezond voetendieet duurt alleen wat langer dan een hoefschoen die je er opplakt.

Monique1963

Berichten: 8623
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: hoefwand wel of niet schuren en waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-18 13:53

Dank voor alle tips, lijnolie (omega) krijgt ze, nu ben ik nog op zoek naar een supplement met calcium, fosfor, magnesium, zink, koper en selenium.

En ik heb andere hoefschoenen, easyboots en renegades, maar vanwege dat ze die blijft aftrappen dacht ik, ik probeer eens wat anders wat geen achterkant heeft en er niet permanent onder zit.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: hoefwand wel of niet schuren en waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 14:46

Oh, de hoefwand opschuren zal geen probleem zijn!

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 15:02

Wijslander schreef:
Niet, de hoefwand aan de buitenkant vijlen is alleen optisch bedrog (je vijlt flares weg die aantonen dat de hoefwand aan de onderkant te lang wordt gelaten, waardoor de hoefwand uit elkaar gedrukt wordt door gewicht van het paard) en de hoefwand wordt er ook nog eens dunner en dus zwakker door.



Dat dus en daarom wil ik het ook niet hebben.
Alleen de hoeven bekappen en netjes afwerken maar niet de hoefwand vijlen als extraatje voor de mooi.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: hoefwand wel of niet schuren en waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 17:26

Als het (vijlen) gedaan wordt om flares weg te halen, gaat er iets fout met bekappen. Door goed te bekappen moet je juist flares weg krijgen.

Dat er bij beslagen paarden wat gevijld wordt 'voor het mooie' en voor de correcte aansluiting op het ijzer kan geen kwaad.

Opschuren kan dus ook geen kwaad, mits je maar een stukje van de kroonrand wegblijft.

Jammer dat de horserunners niet werken zoals gewild


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers