Onderbuikgevoel bij pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Hafje81
Berichten: 222
Geregistreerd: 28-05-10

Onderbuikgevoel bij pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-18 22:31

Dag iedereen,

Normaal gezien post ik hier niet snel iets, maar ik heb een soort slecht onderbuikgevoel bij mijn pony en de dierenarts is ook niet helemaal zeker. Het verhaal:
Ik heb een 8-jarig miniatuurhengstje, vinnig ding, maar wel eerlijk en braaf. Sinds 3 maanden is hij geruind en sinds 2 maanden staat er een paintmerrie bij hem en mijn andere ruin. Dit ging goed, de hormonen speelden soms wel eens op maar op zich geen probleem. Met de droogte en de zon heb ik al gemerkt dat ze al eens met 3 tegelijk in een stal staan (terwijl er 4 stallen zijn en schuilmogelijkheden op de wei). Ik vermoed dat er op zo een moment een probleem is geweest. De merrie is dominant en durft al eens uithalen. 2 weken geleden had mijn mini overal wondes: boven zijn oog, aan zijn bil, aan zijn mond, in zijn flanken. Niks ernstig en allemaal nog oppervlakkig. Maar sindsdien at hij ook moeizaam en was hij heel rustig terwijl hij normaal nogal vinnig is.
Vorige week de dierenarts gebeld, maar ik vertrok die dag op 4-daagse trektocht naar de Eifel met mijn ander paard (niet de merrie). Dierenarts vermoedde een slag op zijn kaak, maar gelukkig niet gebroken. Dus pijnstiller, antibiotica en ontstekingsremmer ingespoten. De dierenarts zou 2 dagen later hem nog eens inspuiten en ondertussen kwam een vriendin hem zijn dagelijkse ontstekingsremmer geven. Zaterdag zei mijn vriendin dat hij nog niet ok was, maar de dierenarts moest nog komen voor de inspuiting. Zondag kwam ik terug en merkte ik dat hij onder zijn kaak iets had: het bleek etter te zijn. Mijn idee was een slechte tand of abces dat was doorgebroken. De dierenarts gebeld, die kwam gisteren terug langs. Pony gesedeerd en zijn tanden nagekeken, niks te zien. Een slechte tand zou weinig voorkomen op 8-jarige leeftijd en haken had hij niet. De tanden stonden niet los en er was geen zwelling. Vermoedelijk dan nog steeds van de slag. Momenteel geef ik hem nog een week ontstekingsremmer en voor de komende 14 dagen antibiotica. En verder is het afwachten..
Vandaag heb ik het wondje proper gemaakt en zijn medicatie gegeven, maar ik vertrouw het niet.. mijn andere ruin is heel beschermend over hem, checkt regelmatig of alles ok is met de mini. Geen gedrag dat ik anders zie.. De mini heeft geen koorts, is niet heel veel afgevallen, maar eet nog steeds moeizaam en blijft continu mijn gezelschap opzoeken. Terwijl de andere 2 paarden achteraan in de wei staan, blijft hij langs mij staan. Iemand die hem niet kent, zou er niet veel aan merken, maar zijn gedrag is anders en dit in combinatie met het beschermende gedrag van mijn andere ruin, vertrouw ik het niet..
ik kan niet anders dan afwachten, en misschien ben ik te snel ongerust.. ik zou alleen denken dat het al veel beter moest zijn met al die antibiotica en ontstekingsremmers en dat is het niet. Na de ingespoten pijnstiller gaat het altijd wat beter, maar eenmaal uitgewerkt, is het weer hetzelfde..
ik weet dus niet wat ik er van moet denken.. ik kan toch moeilijk weer de dierenarts laten komen met als reden dat ik er een raar gevoel over heb?


Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 22:38

Voor de zekerheid een rontgenfoto van de kaak laten maken een mogelijkheid? Zoals ik het lees zou ik ook denken aan schade door trap tegen kaak, en het hoeft maar 1 botsplinter te wezen dat vervolgens ontsteking veroorzaakt...

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Onderbuikgevoel bij pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 22:58

Jawel hoor, nooit zomaar je buikgevoel negeren als eigenaar.

Is er al een rongenfoto gemaakt?

Niet banketstaaf maar poetsen.

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 23:27

Juut schreef:
Voor de zekerheid een rontgenfoto van de kaak laten maken een mogelijkheid? Zoals ik het lees zou ik ook denken aan schade door trap tegen kaak, en het hoeft maar 1 botsplinter te wezen dat vervolgens ontsteking veroorzaakt...

Dit was ook mijn eerste ingeving, misschien een klein splintertje die nu een weg naar buiten aan het zoeken is met een ontstekingsreactie erbij....

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Elisa2

Berichten: 37050
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Onderbuikgevoel bij pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 08:45

Dit komt me herkenbaar voor, ik heb iets soortgelijks gehad met een paard. Paard had waarschijnlijk een trap gehad tegen zijn kaak en werd sloom, moeilijk eten etc. kwam een bult onder aan de kaak en een abces ontsteking. Nadat die opengebroken was herhaalde dit zich weer..

Ik ben naar de kliniek gegaan toen en heb rontgenfoto's laten maken, paard bleek zijn kaak op twee plekken gebroken te hebben en er waren botsplinters die waren gaan zweven en dus naar buiten toe uit moesten zweren. Dit heeft een jaar geduurd voordat alles er uit was, maar toen ik wist wat het was kon ik het proces wel ondersteunen met aangepaste voeding, aandacht en trekzalf.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

zwartepaerd

Berichten: 868
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: provincie Zeeland

Re: Onderbuikgevoel bij pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 09:26

Ik kan me alleen maar bij bovenstaande reacties aansluiten.
En het gedrag van je mini, het "zwaan kleef aan" bij de baas ken ik ook maar al te goed als er eentje van onze kleintjes zich niet helemaal lekker voelt ;)
Ik hoop dat je snel duidelijkheid krijgt, succes en beterschap voor het kleine mannetje!!

Sinds 2008 het adres voor gevlochten touwartikelen voor paard, hond & baasjes. Kies uit 28 verschillende kleuren en stel je eigen kleurencombinatie samen.
http://www.diereninpastel.nl

Koper

Berichten: 30233
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 09:36

Ook ik ga mee met de reacties hierboven. Z'n koppie op de foto, kijken of er ergens toch schade aan de kaak is. Als hij niet fijn kan eten zou je misschien eens kunnen kijken of hij dingen als slobber of geweekte grasbrok wel goed weg krijgt?

Sterkte! En altijd op je onderbuikgevoel af gaan.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

ImkeTarek

Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Re: Onderbuikgevoel bij pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 09:43

Mijn shetty heeft dit ook gehad, leek ook niet gebroken in eerste instantie..
Op de rontgenfoto helaas t tegenovergestelde, dus wel een breuk. Gelukkig netjes geheeld (4 of 5 jaar geleden nou), nu merk je er niks meer aan!

<3 Tarek <3 Wiepkje <3

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Onderbuikgevoel bij pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 09:54

Inderdaad een foto laten maken voor de zekerheid..

Het kan ook een inwendige ontsteking zijn. Heb ik eerder meegemaakt met een paard van mijn werkgever, stond opeens met een mega dik been en niemand wist hoe het kwam, paard kwam ook net uit de opfok. Die heeft waarschijnlijk ook een klap tegen zijn been gehad en daar is het inwendig gaan ontsteken, zijn been werd zo dik dat zijn huid openscheurde en er heel veel groen/gele troep uit kwam.. We hebben toen ontsteking remmers toegediend en zijn wond 2 keer per dag schoon gespoten met de slang en waterstofperoxide.. Na anderehalve week was het toen beter geworden..

Sterkte met je paard TS en probeer het te koelen als dat mogelijk is. Je zou een koelpack kunnen inwikkelen in een handdoek en die proberen vast te maken aan zijn halster terwijl hij in zijn stal staat voor een minuut of 10/15.

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Hafje81
Berichten: 222
Geregistreerd: 28-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-18 23:40

Even een update:

Momenteel ben ik een week antibiotica en ontstekingsremmers aan het geven. Het wondje blijft etteren en ponylief eet wel, al is het het maar heel traag en laat hij zijn eten tussendoor uit zijn mond vallen.

Vandaag heb ik gezien dat er langs de etterende wonde een tweede gaatje is ontstaan waar ook etter uit loopt.
Mijn vermoeden begint dus meer en meer te zijn hetgeen hier al is gezegd: botsplinters die eruit komen.

Nu is mijn vraag wat hier aan gedaan kan worden? gewoon wachten tot ze eruit gezweerd zijn? Heeft het nut een RX foto te laten maken? Dan weet je misschien wel iets, maar doet een dierenarts andere dingen met dit gegeven?

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Onderbuikgevoel bij pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 00:02

Ik denk dat ik toch wel zeker zou willen weten wat voor schade er te zien zou zijn.
Dus niet afwachten tot het telkens open zweert of iets.
Misschien voor je eigen gemoedsrust ook wel beter :)

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

Koper

Berichten: 30233
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 00:12

Je zult toch een foto nodig hebben om te kunnen bepalen wat je moet doen. Nou ja niet jij natuurlijk. Maar de veearts.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Elisa2

Berichten: 37050
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Onderbuikgevoel bij pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 08:28

Eens met mijn voorgangers..nu heb je alleen maar een vermoeden maar je "weet" niks. Misschien moet er wel geopereerd worden oid, of is het een kies.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Onderbuikgevoel bij pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 08:43

Ik zou zelf altijd willen weten hoe een eventuele breuk loopt. En dan laten beoordelen of er iets gedaan zou moeten worden.

Er was ook een tijd terug een topic van een veulen dat vast had gelegen mijn zijn kaak. Leek in eerste instantie mee te vallen, achteraf bleek heel zijn kaak verbrijzeld:
SofieHavan @ [IM] Vaarwel, mijn mooie bonte Qui Que Bou

Alleen door dit topic zou ik het altijd gecontroleerd willen hebben :j

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Onderbuikgevoel bij pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 08:47

Morgen opladen en naar de kliniek, dat dier heeft heel veel pijn. Ik herken het gedrag mbt zich totaal niet goed voelen, heb er ook één die hetzelfde gedrag vertoond wanneer het mis is en dan is het ook echt mis.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 09:03

Dat zou ook mijn advies zijn. Die kaak kan best behoorlijk beschadigd zijn en igv losse of uitstekende botfragmenten zal het beestje geopereerd moeten worden. Dus naar de kliniek en niet langer
afwachten.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 09:04

Opladen naar de kliniek, zoals eerder geadviseerd.
Met je nieuwe update is dat nog meer spoed geworden. Niet meer wachten hoor!

Niet banketstaaf maar poetsen.

Rizette
Berichten: 4334
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 09:04

Je komt niet onder een foto uit. Stel dat de breuk zo erg is dat het niet meer beter kan worden wil jij dan zo doorsukkelen. Valt je mini niet erg af? Misschien wijs om het geweekte pulp te geven of voer te zoeken wat het wel kan eten. Nu zal het w.s. veel honger hebben omdat het slecht kan eten. Is het een financiele reden dat je nog geen foto hebt laten maken van de kaak? Ik denk dat je daar dan echt overheen moet gaan stappen.

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 09:12

Hafje81 schreef:
Even een update:

Momenteel ben ik een week antibiotica en ontstekingsremmers aan het geven. Het wondje blijft etteren en ponylief eet wel, al is het het maar heel traag en laat hij zijn eten tussendoor uit zijn mond vallen.

Vandaag heb ik gezien dat er langs de etterende wonde een tweede gaatje is ontstaan waar ook etter uit loopt.
Mijn vermoeden begint dus meer en meer te zijn hetgeen hier al is gezegd: botsplinters die eruit komen.

Nu is mijn vraag wat hier aan gedaan kan worden? gewoon wachten tot ze eruit gezweerd zijn? Heeft het nut een RX foto te laten maken? Dan weet je misschien wel iets, maar doet een dierenarts andere dingen met dit gegeven?


Jee, je bent wel afwachtend, zeg. Hoeveel meer signalen moet je nog hebben dat er iets niet klopt? Laad dat arme dier op (zonder halster ivm wellicht gebroken kaak) en ga ermee naar de kliniek.

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Onderbuikgevoel bij pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 09:39

Zeker zo snel mogelijk foto's laten maken. Hij heeft ongetwijfeld veel pijn met dat gedrag. Ik duim voor je dat het meevalt en ja, bij onderbuik gevoel altijd ernaar handelen want 10 tegen 1 dat het juist is! Sterkte vandaag /3

Ik heb de kinderen weg moeten doen omdat de hond er allergisch voor is.

Hafje81
Berichten: 222
Geregistreerd: 28-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-18 09:24

De pony is terug bijgekomen, eet goed, al is het nog heel traag, dus hij heeft er nog wel last van lijkt me.
Hij is zijn vrolijke vinnige zelf, daar merk ik dus niet veel meer aan. Daarmee mijn misschien wat afwachtende houding.
Ik geef veel om mijn dieren en ben ongerust over het minste, maar als ik zie dat hij echt nog wel eet,vinnig is en terug bijkomt, mag ik toch wat "afwachtend" zijn?

Maar goed, ik kom meerdere keren per dag bij hem en hou het in de gaten. Hij krijgt nog antibiotica.
De dierenarts heb ik terug gecontacteerd. Ik ga hem fotos doorsturen van de wondjes zodat hij dat alvast kan bekijken. Aangezien hij eet en terug bijgekomen is, zou hij opteren om nog af te wachten tot het einde van de week en als het dan niet beter is, toch een foto laten maken. Dit kan hij zelf niet, maar ik heb een adres doorgekregen.
De dierenarts heeft heel de kaak bevoeld en deze stond nog muurvast, dus hij zou het vreemd vinden dat het gebroken zou zijn. Een barst moet vanzelf helen en moest het dan toch blijken dat het over is, is het wel het einde. Hopelijk is dit niet het geval.

Het is zeker geen dierenarts die over 1 nacht ijs gaat en ik vertrouw ook echt wel op zijn oordeel.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Onderbuikgevoel bij pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 13:23

Dus de situatie zoals je deze 2/3 dagen terug omschreef is nu volstrekt anders?

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 13:28

Een RX laten maken van die kaak. Dan weet je waar je aan toe bent en kan je gericht gaan behandelen.
Had je ook geld uitgespaard uiteindelijk.

Hafje81
Berichten: 222
Geregistreerd: 28-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-18 14:47

Ninx schreef:
Dus de situatie zoals je deze 2/3 dagen terug omschreef is nu volstrekt anders?


Hij heeft een paar dagen gehad dat hij suffer en energielozer was. Ook was hij afgevallen. Nu zijn we een week verder en zie ik dit inderdaad niet meer. Enkel het moeizamer eten valt op, maar hij eet wel, zij het op zijn gemak.

Desondanks denk ik dat inderdaad niet meer ga wachten en een afspraak voor een foto ga maken. Dan is het tenminste zeker..
Bedankt voor het objectieve advies!

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Re: Onderbuikgevoel bij pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 15:01

Kan je de wond niet spoelen met betadine oplossing?
Zeker nu met dit weer zou ik die wond heel nauwlettend in de gaten houden.
Wie weet spoel je die eventuele splinters er ook wel uit.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: assebassie, janderegelaa, kiki1976, schaapie18, Theseus en 59 bezoekers

cron