Branden door de aanhoudende droogte...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 21:32

California staat dermatitis regelmatig in de hens dat Ze daar dus best wel wat ervaring in hebben
Maar daarnaast is de beplanting ook heel anders en veel meer toegespitst op het klimaat wat daar heerst.
Zweden is een totaal ander klimaat en dus bijbehorend ook qua flora en fauna totaal niet toegespitst op het huidige hete weer

Een Amerikaanse kennis van me
Die zelf heel lang in Californie heeft gewoon voor zij naar Zweden emigreerde heeft heel wat ervaring Met de calofornische branden
En nu in Zweden , Die situaties zijn echt niet vergelijkbaar
Tis voor beide heel erg
Maar het is echt niet te vergelijken

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 23:07

Zweden kwam net in het 23.00u journaal voorbij. Heftige beelden!

Yaralisa

Berichten: 2180
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Zeeland

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 05:09

Ik zit momenteel in Californië, vlakbij Yosemite National Park. Hier staat zo’n 5500 hectare in brand en het vuur is maar voor ongeveer 5% onder controle. Alles hier ligt onder een dikke deken van rook, de zon is amper zichtbaar en de stank hangt overal. Echt heel bizar om mee te maken..

Je merkt inderdaad wel dat de mensen hier heel veel ervaring hebben met bosbranden. Brandweerauto’s rijden af en aan en alles verloopt heel gestructureerd.
Wat ik ook wel bijzonder vind, is dat je echt overal borden en posters ziet staan met ‘Thank you firefighters’ etc.

Ik zag de beelden van Zweden ook, daar is het ook ontzettend heftig zeg!

HaKuNaMaTa

Berichten: 2405
Geregistreerd: 15-07-12

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 05:27

Hier bij escharen is langs een weg ook echt kilometers weggebrand door een vermorsend, bossen liggen er overal om heen, valt mee dat die niet meegegaan zijn..

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 09:00

Volgens mij maakt het helemaal niets uit wat nu erger is of niet erg is. Alle brand is erg of dat nu een verlaten eilandje in de oceaan is of een druk gebied, brand is erg.

Hier brandt ondertussen meer dan 30.000 hectare en dan alle "kleine" brandjes nog lang niet meegeteld. Wel zijn de kleine branden nu gelukkig flink in aantal afgenomen.

Ook is er in Arboga in of andere idioot die branden aansteekt, 7 zijn geblust en ze hebben zo'n 20 pogingen gevonden. Bizar zo'n mensen...

In Dalarna is de brand zeer gevaarlijk, omdat daar militair terrein in brand staat waar veel nog niet ontplofte munitie ligt.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 09:38

Vannacht schrok ik wakker van de stank van verbrand plastic (rond 2.30), naar buiten gekeken, op twitter gezocht, maar zag niks en kon niks vinden.
Vanmorgen vroeg stond er bij de buurman een nasmeulende vuurton |o

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 20:47

https://www.nu.nl/buitenland/5379356/hi ... n-zweden-1

Eindelijk! *\o/*

Aantal branden is ook flink afgenomen op het moment, maar komende weken nog steeds geen druppel regen en weer bizarre temperaturen boven de 35 graden. Dus zullen helaas zeer grote risico's zijn op nieuwe branden.

Op dit moment in Nederland en het is echt zalig weer hier, zo veel minder warm! Even bij komen van de hitte. :))

Zaterdag en zondag hele stoet Poolse en Duitse brandweer tegen gekomen op weg naar het noorden. Mooi om te zien.

Hoop dat ze de branden nu zodanig kunnen controleren dat ze niet nog groter worden en dorpen verder bespaart blijven. Uit krijgen ze ze voorlopig niet, daarvoor moet er een weeromslag komen.

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 09:00

In Griekenland zijn vannacht waarschijnlijk meer dan 40 doden gevallen door de bosbranden.
Ze zijn op enkele meters van het strand gevonden, waarschijnlijk gevlucht naar zee en het net niet gehaald. Het zou om families met kinderen gaan.. Zo verdrietig!

https://nos.nl/artikel/2242933-bosbrand ... evens.html

tiwi1969

Berichten: 7635
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 09:38

Afschuwelijk!

Arme mensen op zo’n tragische angstige manier sterven...

Ik mag hopen dat de EU nu wakker wordt. Al snap ik ook dat met de huidige droogte niet al het materieel naar het buitenland kan.

8nnemiek

Berichten: 43395
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 10:12

Jee wat een drama.. 49 doden al..
Al het materieel naar het buitenland is ook niet slim, want ook in andere landen zijn er natuurlijk bosbranden. In Nederland grenzen de meeste natuurgebieden aan woonwijken, die wil je ook snel kunnen blussen.. Maar er moet inderdaad toch wel een klein deel die kant op kunnen. Of desnoods vanuit andere landen waar minder overlast is. Van Amerika hoeven we waarschijnlijk geen hulp te verwachten, maar er zijn vast nog meer landen die veel materieel over hebben lijkt me?

Wat goed dat Zweden eindelijk echt in het nieuws komt!

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 10:16

Ik geloof dat de branden in Griekenland al wel voor een groot deel geblust zijn, maar dat de bevolking vooral werd overvallen, omdat het vuur net was ontstaan en heel snel oplaaide.

Wel verschrikkelijk voor die mensen, ook de mensen die het wel hebben overleefd.. Alles kwijt...

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 14:37


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 14:56

Hoorde idd hoge veluwe ook net op de radio bij otterloo brandt het.

Vreselijk he in griekenland

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110673
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 15:09

Idd ook op de Veluwe. Vreselijk!

CarinaR

Berichten: 11950
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 15:10

Die in otterlo is onder controle begreep ik.
Mijn vriend werkt er tegen over

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 16:06

Fijn dat de brand op de Veluwe onder controle is.

En wat ontzettend heftig in Griekenland. Wat een nachtmerrie

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 16:09

Nessa schreef:
Fijn dat de brand op de Veluwe onder controle is.


Die op de Hoge Veluwe wel. https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... r-controle

In Ermelo is echter ook nog een brandmelding en daar is nog niet van bekend of het een grote of kleine brand is. Zit wel een stal aan die weg, dus ik hoop er het beste van.

Horsie84
Berichten: 551
Geregistreerd: 11-11-16

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 16:41

Vind brand altijd heel heftig. Al helemaal met droogte en buiten in de natuur.

Heb vanmorgen nog een cliënt op zijn gedrag aangesproken voor hij mijn bus instapte. Hij gooide een brandende peuk weg. Op een stuk parkeerplaats waar heggetjes enb boompjes staan en van die ribbel tegels waar gras doorheen groeit.
Ik heb de peuk maar goed uitgemaakt.

Anoniem

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 16:48

Hier in Zweden houden we ons hart vast. Er is in maanden bijna geen regen gevallen, de grond is kúrk en kurkdroog. Gisteren 83 brandhaarden. Over een paar dagen gaat het onweren, ook weer zonder regen.


Er groeit niets meer door de droogte, de koolstof in de atmosfeer wordt niet opgenomen. Wordt het volgend jaar nog erger?

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 17:02

Resistance schreef:
Hier in Zweden houden we ons hart vast. Er is in maanden bijna geen regen gevallen, de grond is kúrk en kurkdroog. Gisteren 83 brandhaarden. Over een paar dagen gaat het onweren, ook weer zonder regen.


Er groeit niets meer door de droogte, de koolstof in de atmosfeer wordt niet opgenomen. Wordt het volgend jaar nog erger?


Er zijn momenteel "maar" 26 brandhaarden (waarvan 4 niet blusbaar zijn), gisteren waren dat er 39. Wel wordt verwacht dat aantal branden enorm gaat toenemen komende week.

Vreselijk in Griekenland. Letland heeft ook hulp gevraagd, hoop dat er nu sneller gereageerd wordt en vooral dat de NAVO eens ingrijpt. Totale stilte nog altijd...

Het is trouwens machtig om te zien hoe de blus vliegtuigen werken en water scheppen (vliegen met 130 km per uur over het water en in 12 seconde hebben ze 6.000L geschept).

In NL hooi geladen voor Zweden en wat een opluchting dat weer in NL haha.

Creatas

Berichten: 2366
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Parel van het zuiden

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 17:14

Zat gisteren in Griekenland aan een baaitje bij Pereus toen de eerste rookwolken overkwamen, vrouw van de taverne beweerde nog 'small fire' en vanochtend kwamen we met onze (geplande) terugvlucht over het getroffen gebied... brandde nog altijd en het spoor was bizar om te zien. Als je dan achteraf die teller met doden en gewonden ziet oplopen dan geeft dat een heel vreemd gevoel.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 17:54


BigOne
Berichten: 38247
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 18:27

Iemand iets opgevangen over eventuele branden in Finland?? Kennissen van mij gaan daar volgende week heen op vakantie en kunnen nergens iets vinden over branden.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 18:41

Finland zijn wel wat branden, maar geen hele grote, omdat het daar niet zo droog is. De branden die er zijn, zijn vooral in Lapland aan de Russische grens.

BigOne
Berichten: 38247
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 18:42

Dank je, zal het doorgeven.