Intuitie of impulsief?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xNathaliee

Berichten: 2873
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: onbekend

Intuitie of impulsief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-18 09:41

Dag bokkers,

Ik ben benieuwd of er meerderen zijn die vaak worstelen met intuitie of impulsiviteit. Ik vind het lastig om te bepalen of ik bepaalde dingen wel of niet moet doen. Vaak denk ik er te veel over na waardoor ik nog meer ga twijfelen. Maar soms denk ik ‘ik doe het gewoon’ en dan krijg ik later spijt omdat ik weer te impulsief ben geweest.
Hoe gaan jullie ermee om? Merken jullie verschil tussen je intuitie en impulsiviteit? Zo ja, ik hoor graag tips haha *D

-


MarjanB

Berichten: 16413
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Intuitie of impulsief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 09:53

Ik doe gewoon waar ik me goed bij voel :') als d’r iets mis gaat los ik het wel op. Spijt heb ik niet snel.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Re: Intuitie of impulsief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 09:56

Ik ben normaal gesproken behoorlijk impulsief maar nu ik zoek naar een koophuis of eventueel toch huurhuis ben ik een enorme twijfelaar haha.

Gaat natuurlijk ook om andere bedragen.

Probeer wel mijn impulsiviteit met betrekking tot aankopen wat te temperen. Soms kun je beter iets langer nadenken voordat je iets aanschaft weet ik inmiddels :')

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd

xNathaliee

Berichten: 2873
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: onbekend

Re: Intuitie of impulsief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-18 10:12

Ik probeer vaker/meer te denken aan de gevolgen. Wat nou als.. zodat ik achteraf minder (snel) spijt krijg als ik er achter kom dat ik weer impulsief ben geweest. :=

-

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Intuitie of impulsief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 10:38

Wat betreft aankopen ben ik minder impulsief geworden.
Stop veel in mijn virtuele boodschappenmand en bestel het dan niet.

Ergens heen gaan of toch niet beslis ik wel snel.
Net als iemand aardig vinden of niet, maar dat gebeurd onbewust.

Dier niet lekker in zijn vel dan volg ik mijn intuitie.

[o]

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Intuitie of impulsief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 10:49

Oh ik ervaar dat als twee hele verschillende dingen. Ik zie intuïtie meer als een onderbuikgevoel, dat heeft voor mij niks met impulsiviteit te maken. Maar ik ben ook niet echt impulsief, misschien dat dat scheelt.

Olifant voor de lens [BB-ITP] Up close and personal: olifantenonderzoek!

Say 'neigh!' to nonsense! FedUpFred.com

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: Intuitie of impulsief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 10:59

Voor mij is er een duidelijk verschil. Intuitie verdwijnt niet, impulsiviteit wel. Dus juist even op de rem trappen en erover nadenken maakt het verschil duidelijk. Intuitie blijft op de achtergrond wel aanwezig, ook bij teveel nadenken en twijfelen, het blijft gewoon knagen. Terwijl een impulsieve actie juist wel dom gaat voelen bij verder nadenken.

Verwar de mening van de meerderheid niet met de waarheid!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 13:01

Goede vraag. Ik ben een behoorlijk inituitief en impulsief persoon, en dat werkt bij mij redelijk goed samen. :j is vooral tijdens het stormchasen wel heel handig, want daardoor sta ik vaak op de goede plek op de juiste tijd. :P
Niet denken maar doen, wordt niet denken maar voelen, en dan doen, of niet.

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Intuitie of impulsief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 15:13

Mmm, voor mij 2 totaal verschillende dingen. Ik ben helemaal niet impulsief maar wel heel intuïtief. Dat laatste interpreteer ik dan als een gevoel, een antenne die me waarschuwt.

Don't take anything for granted

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 15:15

Zo ben ik ook. Ik ben heel blij met mijn persoonlijke antenne, die doet het goed :D

Koper

Berichten: 30229
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 15:17

Zwerte schreef:
Voor mij is er een duidelijk verschil. Intuitie verdwijnt niet, impulsiviteit wel. Dus juist even op de rem trappen en erover nadenken maakt het verschil duidelijk. Intuitie blijft op de achtergrond wel aanwezig, ook bij teveel nadenken en twijfelen, het blijft gewoon knagen. Terwijl een impulsieve actie juist wel dom gaat voelen bij verder nadenken.

Dit vind ik wel een hele mooie omschrijving, ik ben het er ook helemaal mee eens. Voor mij klopt de intuïtie altijd, ook al weet je hoofd nog niet waarom of hoe.

De afgelopen jaren heb ik geleerd om de tekenen die ik vanuit het universum krijg te herkennen en interpreteren. Dat helpt mee, en geeft veel rust.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

janouk
Blogger

Berichten: 17850
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 15:19

Ik reageer bijna altijd vanuit mijn intuïtie, en niet heel impulsief.ik denk het over en kies alsmik het leuk vind, voor JA

Wel is mijn motto
Zeg geen nee, want ieder mooi of slecht moment, had je zonder ja te zeggen, nooit gekend.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Koper

Berichten: 30229
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 15:47

Wauw janouk, wat diepzinnig. Mooi hoor :)

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Intuitie of impulsief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 16:05

Ik heb een bedrijf waardoor je soms grote beslissingen moet maken. Maar natuurlijk ook beslissingen rondom mn paard ofzo.
Wat mij helpt in twijfel is overleggen met mijn omgevingm de voors en tegens benoemen en dat samen afwegen. Ik krijg dan vaak nieiwe input waardoor ik makkelijker keizes kan maken.

xNathaliee

Berichten: 2873
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-18 16:30

janouk schreef:
Ik reageer bijna altijd vanuit mijn intuïtie, en niet heel impulsief.ik denk het over en kies alsmik het leuk vind, voor JA

Wel is mijn motto
Zeg geen nee, want ieder mooi of slecht moment, had je zonder ja te zeggen, nooit gekend.


Mooie woorden!

Ik heb heer erg het gevoel dat deze 2 dingen door elkaar lopen bij mij. Kan dus dat onderscheid niet vinden.. iemand tips?

-

cobiie

Berichten: 7301
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Intuitie of impulsief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 16:33

Impulsief een paard kopen, is ondoordacht. Je hebt het geld voor aankoop/onderhoud niet, maar werd verliefd op het koppie.

Intuïtief een paard kopen, je “ziet” meer in het paard dan een ander ziet. Je kijkt door de huidige staat/ruwe diamant heen en ziet de potentie van het dier.

[o]

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 18:01

cobiie schreef:
Impulsief een paard kopen, is ondoordacht. Je hebt het geld voor aankoop/onderhoud niet, maar werd verliefd op het koppie.

Intuïtief een paard kopen, je “ziet” meer in het paard dan een ander ziet. Je kijkt door de huidige staat/ruwe diamant heen en ziet de potentie van het dier.


Mooi voorbeeld!

Bij impulsiviteit denk ik aan iets wat plots opkomt, een bepaalde drang.
Intuïtie wordt gevoed door een "onderbuikgevoel", "6e zintuig", ...

Don't take anything for granted


xNathaliee

Berichten: 2873
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: onbekend

Re: Intuitie of impulsief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-18 23:59

Ik doe vaak dingen met als reden ‘gewoon doen je leeft maar 1x’ etc. Maar soms loopt dat dus uiteindelijk af in ‘ben weer (te) impulsief geweest’. :=

-

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 00:14

Ik ben absoluut geen impulsief persoon. Eerder het tegendeel, zou ik durven zeggen; af en toe wat te flegmatiek. Maar ik heb een ijzersterke intuitie. Dat bevestigen ook de mensen om me heen. Zo kan het zomaar zijn dat ik in een bepaalde (nood)situatie ineens het voortouw neem en ga handelen. Meestal luidt het commentaar van de betrokkenen dan achteraf: "Hoe wist jij nou dat dat precies was wat ik op dat moment nodig had?!)
Eerlijk gezegd: dat wist ik op dat moment ook niet; ik heb gewoon intuitief/impulsief gehandeld.

Zo gezien snap ik het heel goed dat beide begrippen met elkaar verward worden; een impulsief persoon met een sterke intuitie zal het inderdaad moeilijk hebben om die twee te scheiden. "Even op de rem trappen," zoals Zwerte zegt, lijkt me in zo'n geval de juiste reactie.

Ineke2

Berichten: 33096
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 07:56

Volgens mij heeft iedereen wel momenten dat je impulsief iets doet ( en daar later al dan niet spijt van heeft)
Afgaan op je intuïtie doe ik regelmatig en soms is het zelfs noodzakelijk.

Ik heb bijvb bij mensen vaak een gevoel al bij eerste kennismaking. Tot nu toe heb ik altijd gelijk in dit zin van te vertrouwen, beter oppervlakkig houden en als laatste groep: wegwezen

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

xNathaliee

Berichten: 2873
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: onbekend

Re: Intuitie of impulsief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-18 21:35

Ik merk dat ik de laatste tijd ook meer de rust voor mezelf opzoek. Ben me meer gaan interesseren in het spirituele, zelfbewustzijn etc. Meer mensen die dit ook (naderhand) hebben ontwikkeld?

-

Olympia

Berichten: 55601
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 21:51

Ik kan heel impulsief zijn, maar ook heel goed dingen overdenken en mezelf daar eigenlijk gek mee maken.

Het meest impulsieve wat ik ooit gedaan heb is vorig jaar mijn date meenemen op een gewonnen trip naar Madrid. We hadden nog nooit langer dan een avondje samen doorgebracht, nog nooit samen geslapen. En nu zaten we meteen 3 dagen op elkaars lip. De ideale relatietest dacht ik :+

Rust zacht Olymp † 14 oktober 2003
Dag lieve Wally † 15 januari 2018

xNathaliee

Berichten: 2873
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: onbekend

Re: Intuitie of impulsief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-18 08:25

Oh Olympia dat is wel heel impulsief ja! Dat zou ik zelf denk ik nooit durven :=

Hoe kunnen jullie de rust bewaren in bepaalde situaties? Vaak denk ik achteraf dus ‘had ik maar even gewacht’. Vertrouwen op je intuitie vind ik dus lastig, ook omdat ik het nog niet kan herkennen.

-


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Astrid_Brann, Esbjerg, Esmee_RS, Fly_high, GoogleAdsense, Jannie79, karinmanon, meiske04, Tellie en 117 bezoekers