Vraag betrelfd stalhulp/warmte

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Bolllletje
Berichten: 17
Geregistreerd: 16-07-18

Vraag betrelfd stalhulp/warmte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-18 22:34

Volgens mij is er kwa stalwerk/paardenwerk geen cao? Nu zit ik met wat vragen;

Hoe zit het als het zo lang zo warm is? Zijn er dan kwesties waar je als baas rekening mee moet houden? Betrefd zwaar werk/in de zon staan?

Hoe zit het met overwerk? Is het normaal bevonden dat je als baas overwerk niet betaald? Indien werknemer zijn werk niet binnen gestelde tijd af krijgt? En dus moet overwerken om werk af te hebben?
Ben je dan als baas verplicht die uren uit te betalen?

Hoe zit het als de werknemer vrij vraagt? Hoe ver van te voren dient zij dit aan te vragen? En wanneer mag er geweigert worden?
Mag je als baas eisen om minimaal 1 dag per week toch te komen werken? En dus maar 4 dagen per week vrij te geven? Gezien het werk anders in de soep loopt?



Ik hooo dat hier iemand is die hier wat vanaf weet :)


maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Vraag betrelfd stalhulp/warmte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 22:45

Normaal gezien staat dat allemaal in het contract... En moet jij daar een kopie van gekregen hebben...


Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 22:49

Voor stalhulpen bestaat er indd geen CAO.

Echter kan je wel in overleg IN HET CONTRACT laten zetten dat je op dagen dat het warmer dan 27 graden is dat je van 7 tot 12 en van 7 tot 10 (ik noem maar wat) werkt

bij normale banen (kantoor, winkel ect) dien je uiterlijk een maand van te voren aan te geven dat je een bepaalde datum vrij wilt. met banen zoals politie en verpleging een kwartaal van te voren volgens mij.
laat dit ook IN HET CONTRACT zetten.

ga er ook niet werken zonder een contract te ondertekenen, als er iets gebeurd ben je niet verzekerd. mondeling ook NIKS afspreken, krijg je alleen maar (Als er wat gebeurd) gezeik mee. mijn broertje had een mondeling contract als bezorger, hij maakte tijdens zijn dienst een stuurfoutje met de auto en veroorzaakte blik schade bij iemand ander. auto bleek onverzekerd te zijn en zijn baas trok gelijk zijn handen eraf. mijn broertje heeft nog bijna kunnen betalen ook.

Floris[o][o]
Shetlandpony_floris_andme @instagram
Guess, & Polly i kerstmuts you
Armani de hemel is weer een ster rijker, rust in vrede :'(

nine1987

Berichten: 8321
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 22:51

De dieren moeten eten toch verzorgd worden, warm of niet.. :p

Je kunt wellicht vragen of t mogelijk is om je werkzaamheden te verschuiven naar de koelere tijden van de dag? Laat in de nacht/vroeg in de ochtend of laat in de avond/vroeg in de nacht..

Zaken als werkdagen en verlofaanvraag horen in je contract te staan..

<3 Sneakers <3

Palmera

Berichten: 9450
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 22:51

Gewoon even logisch nagedacht: een stalhulp zou natuurlijk vroeg(er) kunnen beginnen en dan als eerste bv wei, stallen uitmesten. Het zwaarste werk dus als het nog niet zo heet is.

Is de gestelde tijd redelijk? Dan mag je imo wel verwachten dat het werk af is. Hoe het dan zit met overwerk en uitbetaling durf ik niet te zeggen. Wel denk ik dat een stalhulp die nooit het werk af heeft binnen een redelijke tijd wellicht niet geschikt is.

Vraagt de hulp bv twee weken vrij om op vakantie te gaan? Dan is het imo niet redelijk te verwachten dat hij een dag per week komt, zo kun je nooit weg tenslotte.
En hoe vaak tevoren? In vakantietijd lijkt mij hoe eerder hoe liever. En dan afhankelijk: minder dan een werkweek vrij willen bv twee weken tevoren aanvragen. Langer dan een werkweek een maand. Lijkt mij alleszins redelijk.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70482
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Vraag betrelfd stalhulp/warmte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 22:59

Ik verplaats dit topic naar transport, afspraken en overige.

Bolllletje
Berichten: 17
Geregistreerd: 16-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-18 23:01

In het contract heb ik eigenlijk nog niet naar deze zaken gezocht.
Het zijn wat dingen die ik me afvraag.

Het is namelijk als volgt, dat ik op dagen met 30+ rustig de hele dag in de wei gezet word om onkruid te steken :+

Overuren zijn er in geslopen. En kan ik niet echt terugdraaien mijn inziens.
Er werd in bet begin gezegt dat ik te langzaam was. Zodoende ben ij zelf pauzes gaan inkorten en langer doorgegaan. Tot wat hun zeiden dat af moest af was.
Nu is het zo dat ik ipv 1 uur max 15 minuten pauze neem. En daarbij vaak een uur langer blijf. Gemiddeld gezien. Soms ook op tijd weg (dan enkel de pauze kwijt). Maar ook wel een 2 uur.

Dit dus wel op eigen "initiatief".

Ik kan er niet tegen als ik iets niet goed doe. Ik heb wat "autistische trekjes", een enorme will to please. Ik kan niet naar huis voordar baas zegt dat ik goed mijn best heb gedaan.


Nu wil het dus zo dat ik afgelioen week 2 dagen de hele middag onkruid heb staan steken. Daar een lichte zonnesteek aan over hield (ondanks continue proberen te koelen met wat drinken/water in mijn nek en polsen plensen). En ik kreeg dus te horen "je hebt ook lekker rustig aan gedaan" toen ik zei van, "ik heb 3kwartier doorgewerkt, ik ven er klaar mee met de hitte, ik ben op".

En dat valt me best wel tegen eigenlijk.. Ik doe zooo mijn best. Die alles voor ze. Plan mijn vakantie naar hun plannen, ondanks een dochtertje. Heb vrij in de weken en op de dagen dat het hun uit komt.
Werk altijd door. Doe zo mijn best.

Soms voelt het alsof het nooit genoeg is. Ik kan niet tippen aan hun maatstaven. En dat vind ik echt heel erg..
Ik wil het gewoon allemaal goed doen..

Ineke2

Berichten: 33088
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 23:02

Tussendoor ook gewoon wat vaker drinken.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

PollyJarig
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23406
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 23:27

Bolllletje schreef:
In het contract heb ik eigenlijk nog niet naar deze zaken gezocht.
Het zijn wat dingen die ik me afvraag.

Het is namelijk als volgt, dat ik op dagen met 30+ rustig de hele dag in de wei gezet word om onkruid te steken :+

Overuren zijn er in geslopen. En kan ik niet echt terugdraaien mijn inziens.
Er werd in bet begin gezegt dat ik te langzaam was. Zodoende ben ij zelf pauzes gaan inkorten en langer doorgegaan. Tot wat hun zeiden dat af moest af was.
Nu is het zo dat ik ipv 1 uur max 15 minuten pauze neem. En daarbij vaak een uur langer blijf. Gemiddeld gezien. Soms ook op tijd weg (dan enkel de pauze kwijt). Maar ook wel een 2 uur.

Dit dus wel op eigen "initiatief".

Ik kan er niet tegen als ik iets niet goed doe. Ik heb wat "autistische trekjes", een enorme will to please. Ik kan niet naar huis voordar baas zegt dat ik goed mijn best heb gedaan.


Nu wil het dus zo dat ik afgelioen week 2 dagen de hele middag onkruid heb staan steken. Daar een lichte zonnesteek aan over hield (ondanks continue proberen te koelen met wat drinken/water in mijn nek en polsen plensen). En ik kreeg dus te horen "je hebt ook lekker rustig aan gedaan" toen ik zei van, "ik heb 3kwartier doorgewerkt, ik ven er klaar mee met de hitte, ik ben op".

En dat valt me best wel tegen eigenlijk.. Ik doe zooo mijn best. Die alles voor ze. Plan mijn vakantie naar hun plannen, ondanks een dochtertje. Heb vrij in de weken en op de dagen dat het hun uit komt.
Werk altijd door. Doe zo mijn best.

Soms voelt het alsof het nooit genoeg is. Ik kan niet tippen aan hun maatstaven. En dat vind ik echt heel erg..
Ik wil het gewoon allemaal goed doen..


Ik vind het onverantwoord om je met deze temperaturen de hele dag buiten te laten werken.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Es_ther

Berichten: 18703
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 23:34

Wij begonnen met dit weer om 5.00 smorgens, zodat we voor de ergste warmte de stallen hadden gedaan.
Extra klusjes hoefden we toen niet.
Overwerk werd bij ons ook niet betaald, na “eind tijd” was het gewoon eigen tijd.

Maar iemand midden in de zomer de hele dag in de zon laten staan is schandalig..

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 23:38

Mijn tip: Andere baan zoeken.
Je word hier gewoon gebruikt dat is duidelijk.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

daantjuhhh

Berichten: 26845
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 23:43

Ik zou zeggen zoek wat anders

Ik heb ook in de paarden gewerkt
Ik werk nu op kantoor, verdien het dubbele, werk 20 uur minder. En mijn inzet wordt gewaardeerd.

In die paardenwereld moet je geluk hebben met je werkgever.
Er zijn ook zat goede. Maar er zijn er ook veel die misbruik maken van de situatie.

Toen ik werkte voor een bekende springruiter moest ik zoveel doen op de zaterdag als hij er niet was daar we van 8 uur smorgens tot savonds 8 uur werkte. Met 1X 20 minuten pauze en dat voor een hongerloontje.

Ik heb ook bij een dressuurruiter gewerkt waar het heel anders ging.
Ja daar was het ook kneiterhard werken, maar daar werd het wel gewaardeerd.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Bolllletje
Berichten: 17
Geregistreerd: 16-07-18

Re: Vraag betrelfd stalhulp/warmte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-18 23:46

Ik werk wel met heel veel plezier op dit bedrijd.

Maar ik vind het zo moeilijk dat ik vaak niet goed genoeg doe/ben..

Ik wil zo graag alles goed doen! Dat maakt het voor mij sommige dagen moeilijk..

troi
Berichten: 16998
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Vraag betrelfd stalhulp/warmte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 23:50

Praat eens met je chef. Als jij heel precies bent, onnodig precies misschien, kan het zo zijn dat jij tijd besteed aanzaken die eigenlijk niet hoeven en dus te traag bent. Daar worden de meeste chefs niet blij van, en ook wel logisch. Maar het zou goed zijn als je dat verteld wordt.

Overigens vind ik onkruid trekken bij 30 graden ook niet netjes..

Bolllletje
Berichten: 17
Geregistreerd: 16-07-18

Re: Vraag betrelfd stalhulp/warmte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-18 23:55

Ik heb het weleens aangekaard. En dan word er gezegt dat ik niet effectied werk. Echter zie ik zelf niet waar ik kan verbeteren. En ondanks vragen word me dit ook niet uitgelegd..

Nu vind ik zelf niet dat ik langzaam ben. Ik heb 2 collegas die me beiden juist heel snel vinden (ik mest bijv 3 stallen in de tijd dat zij er 2 doen. En hark de binnenbak in de helft van de tijd. En zo met alles wel iets sneller). Ook alle mensen die daar lopen zeggen vaak van "joh wat ga je snel/hard!".

Krijg regelmatig van de klanten te horen dat ik nooit meer weg mag. Dat ze nu zon goede hebben. Eindelijk iemand die het werk aan kan.

Bolllletje
Berichten: 17
Geregistreerd: 16-07-18

Re: Vraag betrelfd stalhulp/warmte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-18 23:57

Het onkruid trekken vond ik an zich leuk werk. Dus heb me er niet zo druk om gemaakt. Wel die dagen oo 1 middag 3 liter water gedronken en alsnog een lichte zonnesteek de tweede dag (en daags erna dus een fijne vrije dag vol hoofdpijn helaas).

Maar ik ben dus 3kwartier doorgegaan. En baaslief deed dat sus wat af als "ja maar je hebt ook rustig aan gedaan".
Dat stak me wel een beetje.. Ik kan met die hitte niet zo vlug als anders..

Palmera

Berichten: 9450
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 23:59

Onkruid trekjen bij 30 graden is inderdaad niet leuk. Maar: ik kan me zo voorstellen dat ze van dat onkruid afwillen voordat er meer zaad vanaf komt en ze volgend jaar dus nog meer onkruid hebben staan.

Dan zeg ik inderdaad 's ochtends zeer vroeg of na zonsondergand aan de gang, desnoods met hoofdlamp. Het is tenslotte geen operatie.

En TS, heb je wel eens om uitleg gevraagd als joyw werkgever zegt dat je niet efficient werkt?

Edit: de beste methode om een zonnesteek te voorkomen is naast water drinken je hoofd te bedekken met een hoed of sjaal.

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 00:02

Bolllletje schreef:
Het onkruid trekken vond ik an zich leuk werk. Dus heb me er niet zo druk om gemaakt. Wel die dagen oo 1 middag 3 liter water gedronken en alsnog een lichte zonnesteek de tweede dag (en daags erna dus een fijne vrije dag vol hoofdpijn helaas).

Maar ik ben dus 3kwartier doorgegaan. En baaslief deed dat sus wat af als "ja maar je hebt ook rustig aan gedaan".
Dat stak me wel een beetje.. Ik kan met die hitte niet zo vlug als anders..



Wat ik al zei je word gewoon gewoon gebruikt. Andere baan zoeken echt waar.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Bolllletje
Berichten: 17
Geregistreerd: 16-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-18 00:05

Ik heb standaard een pet op :D Geen zon in mijn ogen. Handig tegen wind. Tegen regen. Tegen zon. Altijd een pet op. (In de winter mn muts over mn pet :+ ).

Ik heb het een aantal keer gevraagd. Maar buiten "niet efficient" heb ik nier specifiek een antwoord gehad wat ik verkeerd deed.

Ik probeer wel echt overal op te letten. Alvast gereedschappen meenemen voor andere klusjes op dezelfde plek bijvoorbeeld. Of bijv met mest uit de binnenbak kruien meteen de hark mee en de hoefslag doen.

Ik zie zelf niet goed meer waar ik nog zou kunnen beteren daarin.

Kwa tijden veranderen. Dat heb ij eigenlijk zelf nooit bedacht. Ze zijn erg van de "vaste" tijd. Ik weet niet of ze daarmee akkoord zouden gaan.
Vind ik een hele goede voor in de toekomst!! Die neem ik zeker mee!

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Vraag betrelfd stalhulp/warmte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 00:20

Met 30+ graden in de volle zon is niet ok. Heel simpel.

Verder kun je er jammer genoeg zo weinig mee, als je wel vraagt waarom je niet effectief werkt, maar geen antwoord krijgt.

Hoe vindt je baas dat je collega's functioneren? Als dat 'goed' is- wat doe jij anders dan zij?

Bolllletje
Berichten: 17
Geregistreerd: 16-07-18

Re: Vraag betrelfd stalhulp/warmte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-18 00:32

Collega ligt wat beter bij mijn baas. Loopt er al heel wat jaren als klant.
Ik ben er een jaar terug komen werken. En kom ook enkel om te werken.

Hun hebben echt een band. Waardoor ze minder gauw iets verkeerd doet.

Zelf heb ik het idee (al ben in dat pas gaan denken nadat collega het al heeel vaak zei) dat ik wat vlugger/handiger ben in het werk.

Ik heb overal net wat minder tijd voor nodig. Soms net wat meer inzicht in hoe wat waar.

Maar ik werk er dan ook wel fulltime. En zij parttime.

Amber_anne

Berichten: 6894
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Vraag betrelfd stalhulp/warmte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 01:00

Je moet heel direct zijn om mensen niet over je heen te laten lopen. Dus gewoon de pauzes nemen die je verdient en op tijd naar huis gaan. Wat niet af is komt morgen wel.
Af en toe overwerken kan wel maar zulke lange tijden elke dag is veel te gek.
Ik snap dat je het fijn vindt om te horen dat alles goed is maar dat heeft je baas ook wel door die daar mooi misbruik van maakt.

Begin rustig door op tijd naar huis te gaan en probeer wat niet af is van je af te zetten. Als ze hier opmerkingen over maken dan zeg je dat alle klusjes die echt gedaan moeten worden af zijn en je de rest morgen doet en een hele fijne avond. Daarna je pauzes weer langzaam uitbreiden naar wat je verdient.
Je bent een werknemer geen slaaf.

En maak je geen zorgen, wat vandaag niet lukt komt morgen !

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 07:13

Ook al werk je er graag en vind je het werk leuk, je mag niet gebruikt en of eigenlijk zelfs misbruikt worden omdat je het leuk vindt.
Alleen al dat je steeds het gevoel hebt dat je niet goed genoeg bent zegt iets over je werkgever.

Ik zou eens rustig gaan praten over wat er echt niet kan met deze temp en hoe het anders zou kunnen.

Ineke2

Berichten: 33088
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 07:22

Bolllletje schreef:
Maar ik ben dus 3kwartier doorgegaan. En baaslief deed dat sus wat af als "ja maar je hebt ook rustig aan gedaan".
Dat stak me wel een beetje.. Ik kan met die hitte niet zo vlug als anders..

Wat??? Dat is toch ook normaal met deze warmte dat je wat minder snel bent.
Je lichaam kan niet harder en ik zou daar dus zeker wat van gezegd hebben tegen mijn werkgever. -O-

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Ibbel

Berichten: 49057
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Vraag betrelfd stalhulp/warmte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 08:06

Wat betreft vakantie: in NL is het wettelijk zo geregeld dat je 1x per jaar 14 dagen aaneengesloten vrij moet krijgen. Staat in de wet, 14 dagen aaneengesloten. Dus eisen dat je die weken 1 dag komt is illegaal. Zo simpel is het. En een bedrijf dat de wet aan z'n laars lapt zou ik niet bij willen werken :+


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 bezoekers