Allergisch voor nieuwe kitten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Allergisch voor nieuwe kitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-18 18:34

Dit is totaal niet het topic wat ik wilde openen over mijn nieuwe kittens, maar helaas ;(

Sinds vandaag heb ik 2 nieuwe kittens, een Noorse boskat en een blauwe Rus. Nu kreeg ik echter vanmiddag al een allergische reactie op iets, maar dat was net nadat ik spekkoek had gegeten dus dacht dat het daardoor kwam. Trok weg. Nu echter weer dezelfde reactie maar minder heftig.

Ik heb het gevoel alsof er een kraag om mijn keel zit die het dichtdrukt, en het jeukt ook vanbinnen. Verder heb ik een klein beetje pijn aan mijn ogen, maar moet niet niezen.

De symptomen waren begonnen nadat we de Noorse boskat hadden opgehaald, dus hij is waarschijnlijk de “boosdoener”. Echter heb ik mijn hele leven (langharige) katten gehad en tot 4 maanden geleden ook een langharige kat in huis, die zelfs bij mij op het kussen sliep. Nóoit last gehad. En nu dus dit.

Heeft er iemand ervaring, en tips over wat ik kan doen? Wil heel graag bij een allergenist langs maar mijn huisarts is tot 5 augustus op vakantie dus een verwijsbrief kan ik nu niet krijgen :\ veel handen wassen en niet aan m’n ogen en mond zitten doe ik al.

Had zo uitgekeken naar de komst van deze kittens, ik heb zulke rotjaren achter de rug dat dit echt even een lichtpuntje was. Vind dit echt verschrikkelijk... ;(

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 18:41

Het lijkt me sterk dat die allergische reactie op jouw nieuwe kitten (s ) is als je al je hele leven langharige poezen hebt gehad :?
Ben niet echt thuis in allergie verder, dus tips hoe of wat heb ik jammer genoeg niet.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 18:44

Allergieën kunnen zich helaas ontwikkelen dus het zou heel goed kunnen dat het wel door de kittens komt.

Voorlopig even Cetirizine slikken. Is vrij verkrijgbaar.

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 18:44

Ik vind het een vrij snelle conclusie om eerlijk te zijn, de dieren zijn er pas een paar uur?
Ik zou het even aankijken en desnoods wat pilletjes halen bij de drogist.

Tilmar

Berichten: 3314
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 18:45

Ahh, dat is echt balen zeg.
Ik kan niet echt helpen, mijn schoonmoeder had een kat en ik had precies dezelfde verschijnselen.. Dikke keel, niezen, pijn aan ogen.
Toen ging ik bij een kennis op bezoek die een kitten had, weer reactie.

Wij hebben nu Devon Rexen, daar reageer ik niet op. Volgens mij zijn het die fluffy onderharen waar ik op reageer. Binnenkonijnen gaat ook niet.

Hopelijk trekt reactie weg, het zou vreselijk zijn als je de kat weg moet doen.
Overigens reageerde ik ook niet zo erg op een blauwe Rus!

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 18:46

Zijn er niet meer dingen veranderd? Bijzonder als je van de één op andere dag allergisch wordt! (kan natuurlijk wel)

In tussentijd even Cetrizine halen bij de Lidl ;) of een ander allergiepilletje
edit: wat Percy zegt dus :P

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 18:47

Inderdaad als overbrugging cetirizine of loratodine, even uitpuzzelen welke bij jou het best werkt; loratodine deed niets bij mij.

Vaak stofzuigen, laten luchten.. Ik ben van mijn allergie afgekomen (voor mijn Brits Korthaar, ik had geen last van onze blauwe Rus) door bioresonantie, dat zou ook nog een optie kunnen zijn.

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-18 18:48

Ik hoop dat het een te snelle conclusie is :j dit is echter de enige verandering die heeft plaatsgevonden vandaag, en twee maal kwam de reactie redelijk snel nadat ik de Noorse boskat had geaaid.

Had ook al wat gegoogled, en zoals Percy zegt, het schijnt voor te kunnen komen. Cetirizine zal ik even naar zoeken.

Ik hoop dat het wegtrekt, wellicht na een paar dagen, maar wilde wel advies inwinnen van anderen ondertussen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 18:54

Pandora2 schreef:
Het lijkt me sterk dat die allergische reactie op jouw nieuwe kitten (s ) is als je al je hele leven langharige poezen hebt gehad :?

Dat kan helaas heel goed, zeker omdat TS 4 maanden geen (langharige) katten heeft gehad.

Ik hoop dat het tijdelijk is TS, wat een ontzettend vervelende situatie. Ik zou wel iets innemen tegen de allergie, eventueel na overleg met de HAP, want een toegeknepen keel vind ik wel wat zorgelijk.

Moiraliann
Berichten: 120
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Grootebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 19:19

Waren die andere langharige katten toevallig geen siberen ? Want die staan er om bekend hypoallergeen te zijn. Helaas geldt ook hier de ene kat is de andere niet. Zo kan je van de ene kat totaal geen allergische reactie hebben en van een ander uit een ander nest wel.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 19:25

Och meid, wat vervelend! Hopelijk is het inderdaad de spekkoek, daar valt nog wel zonder te leven.

Wat voor kleur is je noor? Voor zover ik weet reageren mensen die daar gevoelig op zijn sterker op torties (lapjespoezen) dan op andere kleuren. Had 't zelf ook met mijn tortie tabby. Niet dat ik er lást van had, maar wel af en toe kriebel en niezen enzo. Nu een zwart met witte en een blauwe (kruising rus) in huis en nergens last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 19:28

Even over een andere boeg; zou de kat niet behandeld kunnen zijn met een vlooienmiddel oid waar je op reageert?

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 19:49

Percy schreef:
Allergieën kunnen zich helaas ontwikkelen dus het zou heel goed kunnen dat het wel door de kittens komt.

Voorlopig even Cetirizine slikken. Is vrij verkrijgbaar.


Oh echt ? dat wist ik niet.
Hopelijk heeft Redpassion gelijk en is ze met een product behandeld waar je allergisch op reageert.

Sourire
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 20:18

Ik wil je even wat moed inpraten. :) Zelfs als blijkt dat je allergisch bent betekent dat nog niet dat je zonder katten door het leven moet. Ook ik bleek ineens allergisch te zijn (gronisch verkouden en extreem veel niezen). Maar er is zoveel mogelijk! Ik heb de eerste tijd neusspray gebruikt van de huisarts (niet verslavend), daarmee was ik klachtenvrij. Na een halfjaar mee gestopt en toen bleek ik grotendeels gewend geraakt aan de allergenen dus nu is het voor mij zonder medicatie goed te doen. Er is dus veel mogelijk kwa medicatie, evt. alternatieve geneeswijzen als bijv. bioresonantie, aanpassingen in huis (luchtfilter, stofzuiger met hepafilter) en noem maar op! Ik hoop uiteraard voor je dat het niet zo is maar mócht het zo zijn, verlies de hoop niet te snel.

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-18 12:23

Ik heb uiteindelijk in overleg met HAP een anti-allergiepil genomen, heeft een ingewikkelde naam maar heet ook wel Aerius. Dat hielp een beetje, maar kreeg toch later in de avond weer een reactie terwijl ik de kat niet geaaid had of binnen 2 meter was geweest. Klachten waren echt alleen dichtgeknepen keel en een beetje jeuk, geen brandende ogen, niezen of loopneus. Wat dat betreft leek het dus al niet echt op een kattenallergie! Ik had bij hen in de cattery, waar ze 15 katten hadden lopen, ook nooit last gehad terwijl ik daar toch ook uitgebreid heb zitten knuffelen met katten voor meer dan een uur lang.

Sinds een uur of 10 zit ik weer in de huiskamer met de katten, en heb eigenlijk nergens last van! Dus ik durf licht positief te zijn. Zoals ik het nu zie ben ik óf niet allergisch, en was er gister iets anders aan de hand, óf ik ben wel allergisch maar zo licht dat ik met een pilletje nergens last van heb. Een vlooienmiddel kan het niet geweest zijn trouwens, want daar zijn ze beiden niet mee behandeld. Mocht ik toch wel allergisch zijn dan hoop ik inderdaad dat ik wen aan de allergenen, die kittens ook meer af schijnen te scheiden dan volwassen katten. En anders ga ik, naast medicijnen, kijken naar andere oplossingen.

Gister zat ik er écht even doorheen, dus was ik wellicht wat voorbarig met mijn conclusie. Ik ben de afgelopen week flink ziek geweest op vakantie, én heb een geschiedenis met veel en chronisch ziek zijn, dus mijn lichaam en ik zijn niet al te beste vriendjes op het moment :') een kattenallergie erbij was dus echt mijn grootste nachtmerrie, haha.

@Koper: hoewel ik dol ben op bijna alles uit de Indonesische keuken, kan ik spekkoek inderdaad wel uit mijn dieet verbannen, haha. En als antwoord op de kleur: ik ben gek op rood, zoals je misschien weet, dus het is uiteraard een rode kater, haha.

Hier is het mormel, een 16 weken oude Noorse Boskat (nog niet echt) luisterend naar de naam Andor:
Afbeelding

(Hij heeft overigens een blauwe Rus kitten als huisgenoot, maar daar heb ik geen recente foto van op mijn PC staan)

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 12:30

Zelf heb ik er geen last van maar ik weet van mijn zus dat als zij een tijdje geen katten in huis had en daarna een kat in huis nam, haar allergie weer opspeelde. Zolang zij katten in huis had, was er niks aan de hand. Mijn dochter ongeveer zelfde verhaal. We hebben altijd katten in huis, maar toen we voor het plaatselijke asiel aan kittenopvang deden, bij elke eerste nestje in het nieuwe jaar was zij eerst een tijdje allergisch. En als we een paar weken geen kittens hadden en er kwam dan weer een nestje kittens in huis, reageerde zij daar ook weer op. Vaak met wat snotteren, traanogen en last van haar keel. Voor alle hooikoorts mensjes hier in huis hadden we altijd de tabletjes van Dr. Vogel (pollinosan) op voorraad. Dat hielp meestal wel. Het was meestal 1, 2 dagen en dan was ze er weer aan gewend.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 12:34

Oooohhh een roodje <3 Vijf jaar geleden ging ik bij mensen hier in de buurt kijken, ze hadden een nestje met o.a. een rood kitten, want ik wilde graag een rooie. Ik kwam thuis met zijn halfzusje Maj, op deze foto links in beeld:

Afbeelding

Ze heeft toen maar een rood eetbakje gekregen.

En TS, besef je wel dat je nu een heel mooi excuus hebt om nog meer spekkoek te halen? Je moet natuurlijk wel zeker weten of je dáár niet op gereageerd hebt :D

Hopelijk kom je er achter wat 't nou was, of blijft 't gewoon helemaal weg. En het is fijn dat je al positiever klinkt :)

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Allergisch voor nieuwe kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 12:43

Om je even wat hoop te geven

Ik ben allergisch aan alles met haar, stof, pollen, etc en neem nu al 10 jaar elke dag 1 tablet Cetrizine.

Heb een kat en paard, ben mijn huis aan het renoveren (ontzettend veel stof!) en zit gewoon lekker buiten tussen de planten, grassen en bomen. Moet ook niet perse elke dag stofzuigen of zo.

Gaat gewoon helemaal prima.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Allergisch voor nieuwe kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 13:13

Ik ben allergisch voor katten, huisstofmijt, boompollen, graspollen, etc... en wij hebben 2 katten waar ik weinig tot niet op reageer... ik slik dagelijks 1 pilletje desloratadine 5 mg, een anti histaminica... :)

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Allergisch voor nieuwe kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 13:45

Ik bleek ook heel erg allergisch te zijn voor katten.

Altijd katten gehad, nergens last van. Uit huis gegaan, na een aantal maanden 2 kittens en het was raak. Oogdruppels, pilletjes en neusspray hielpen mij de ergste periode door en nu heb ik er geen last meer van. De arts zag wel vaker dat je uiteindelijk “immuun” wordt voor je eigen katten.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Allergisch voor nieuwe kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 15:21

Ik was vroeger allergisch,en na een uitgebreide test in het ziekenhuis bleek dat voor graspollen te zijn.Die kun je moeilijk vermijden,en dat wilde ik ook niet want ik ben dol op de natuur.Toen kreeg ik een desensibilisatiekuur,en nooit meer last van gehad daarna.

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Re: Allergisch voor nieuwe kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 15:26

Ik ben allergisch aan 101 dingen, ook aan onze hond. Ik neem 's avonds bij het slapengaan een dubbele levoceterizine (ik mag er tot vier nemen) en dan heb ik dik 24 uur echt nergens last van, ook niet van de vermoeidheid door de pillen. Ik heb wel nog wat last als ik overdag één pilletje neem, dus dan maar zo. Het lijkt zelfs alsof ik gewoon niet meer allergisch ben, omdat het zo goed werkt.

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 15:28

het kan ook een kruisallergie zijn(wat ik vaak heb).

dan reageer je bv op je kat omdat je toevallig ook met product of stof a in contact gekomen bent.
als je niet met a in contact was gekomen,had je ook niet allergisch gereageerd op de poes.

dat is wat ik soms krijg.
vorige maand nog,plots een mega allergische zonne-reactie.
nog nooit in mijn leven gehad! en het leek enkel erger te worden.
heb uiteindelijk een cortisone spuit laten zetten,is verdwenen en niet meer teruggekeerd.
dus puur op de zon kan het niet geweest zijn,anders was het al lang terug,zal ook een kruisreactie geweest zijn.

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Allergisch voor nieuwe kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 15:37

Mijn schoonzus is gek op dieren.
Heeft zelf een hond.
Echter kittens en puppies gaan niet goed.
Rode ogen en dikke keel. Zodra de puppies en kittens hun volwassen vacht hebben gaat het goed.

Hopelijk is het bij jou ook onder controle te houden.

Mando

Berichten: 15686
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Allergisch voor nieuwe kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 15:51

Haal de hooikoorts tabletjes van de Lidl in huis. Werkt prima tegen allergieën.


Sterkte.

Ik hoop dat het niet van de kittens is.
Heb je iets gegeten waar je niet tegen kon.. prei uien, noten... Ik verzin maar iets
Ander wasmiddel.

Ga even alles na wat je misschien anders heb gehad of gedaan.