Tinker karakter. Braaf?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
BeDa_Horses
Berichten: 11
Geregistreerd: 19-07-18

Tinker karakter. Braaf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-18 16:57

Ik weet niet of dit berichtjes staat.

Ik krijg dus een paard en ik vind tinkers dus echt heel leuk. Nu heb ik dus al van meerdere mensen gehoord dat ik beter geen tinker kan nemen. De staleigenaar zei ook al dat hij geen goede ervaringen heeft met al 3 tinkers.

Wat denken jullie?
Ik ben 14


Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Tinker karakter. Braaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 17:02

het verschilt natuurlijk per paard. Bij ieder ras heb je uitzonderingen en gevallen die de regel bevestigen. Mijn Tinker heb ik nu een jaar, was echt enorm lomp en ongeduldig. Zij heeft in 7 jaar blijkbaar weinig opvoeding gehad. Ze is wel heel gevoelig en slim dus leert snel. Maar zij kan haar grote en sterke lichaam ook echt tegen je gebruiken.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 17:02

Er zitten er brave tussen, maar ook koppige sterke en norse paarden.
Zal je in elk ras vinden, het is dan ook wel slim om meer naar het individuele paard te kijken dan naar een ras.

Suzanne F.

Berichten: 49168
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 17:25

Dat kan je zo niet zeggen. Ligt ook aan de opvoeding. Over het algemeen zijn Tinkers wel braaf en rustig hoor. Maar als ze niet opgevoed zijn dan kunnen ze lomp en drammerig zijn. Maar dat geldt voor meerdere rassen. Haflingers zijn vaak ook fijne lieve paarden om mee te beginnen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

KM_Ris

Berichten: 2943
Geregistreerd: 22-12-11
Woonplaats: Limburg

Re: Tinker karakter. Braaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 17:28

De tinkers die ik heb gereden waren allemaal braaf en wilden graag voor je werken, sommige wel heel eigenwijs.
Ik denk dat je echt per paard moet kijken.


C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Tinker karakter. Braaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 17:31

Ik verplaats dit topic naar Tinkers.

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 17:32

Die van mij is super braaf, kan er van alles mee doen en is nog maar 3 jaar. MAAR als je niet consequent bent dan ben je de sjaak, dan verzint hij wel waar hij zin in heeft. Hij is geen moeilijke, maar dat wil niet zeggen dat je er niks voor hoeft te doen. Als ik hem aan iemand anders geef probeert hij al te graag uit. :D

Maar het verschilt per paard. Elk paard is anders, andere karakters en andere interesses. En vaak verschillende soorten opvoedingen, voer en stalling kan ook verschil maken, het verleden etc.


BeDa_Horses
Berichten: 11
Geregistreerd: 19-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-18 17:40

Ik ga gewoon kijken bij verschillende paarden en wil dan ook graag bij een tinker kijken.

Maar zie je al ben 2 keer kijken hoe een (tinker) paard echt is zegmaar?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 17:41

Het hangt echt van de eigenaar af. Elk paard kan braaf of juist stout zijn. Als jouw nee soms toch een ja word gaat elk paard uitproberen.

Dus als jij een tinker wil, ga ervoor. Ga veel verschillende paarden bekijken voor je er een kiest. Misschien mag je een keer bij iemand met een tinker proef rijden?

Je zou, zeker de eerste weken na aankoop, grondwerk lessen kunnen nemen. Dan maak je samen een goede start en voorkom je problemen.

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Tinker karakter. Braaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 18:07

Ik zou het topic 'het tij keren, kan dat?' eens lezen ;-);-)

Sluit me aan bij Gypsy!

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Tinker karakter. Braaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 18:14

Ik sluit me aan bij wat de meeste mensen hier zeggen. Het zijn vriendelijke betrouwbare en koele paarden met karakter, MAAARRR, er worden nog steeds veel paarden geïmporteerd, die misschien wel, misschien niet goed beleerd zijn, die misschien wel, misschien niet gewend zijn aan mensen en die misschien wel of misschien niet hardhandig behandeld zijn (Dit zie je nog veel bij geïmporteerde paarden). Belangrijk is dat je bewust bent van je eigen kunnen en dat je in je achterhoofd houdt dat een tinker niet makkelijker of moeilijker is dan veel andere paarden, maar dat ze vaak wel wat meer werk nodig hebben, afhankelijk van de voorgeschiedenis van het paard.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Tinker karakter. Braaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 18:27

Mijn tinker is heel onzeker en introvert. Je moet haar echt leiding geven. Ze is overigens ook heel eenkennig.
Ze is wel heel werkwillig en leert snel.

Maar het is niet opstappen en gaan. Echt voorbereiden op het werk. Als ze spanning opbouwt is ze een bommetje. Dus heel erg werken aan ontspanning. Is best lastig, want introvert :+

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!
♡ Aedyn ♡ 21 mei 2022

anjali
Berichten: 15043
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 18:30

Ik heb er een gehad waar ik bang van werd.Maar er zijn ook hele lieve.Als eerste paard kun je het beste al iets ouder en goed opgevoed paardje kiezen,waarbij het ras niet zoveel uitmaakt.Tinkers zijn wel heel typisch,je moet er een klik mee hebben.Sommige mensen hebben dat,die passen er gewoon goed bij en voelen ze aan.Vroeger werden deze paarden aangeprezen als gemakkelijk en geschikt voor iedereen,maar dat is niet zo. Er kwam ook steeds meer vraag naar,waardoor ze met grote aantallen geimporteerd werden en minder op het karakter gelet.

Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 18:34

Bij ons op stal staan 2 tinkers. De ene is braaf, wel wat kijkerig, maar verder goed te rijden voor een groen paard. De andere is regelmatig een tikkende tijdbom. Deze kan plotsklaps ontploffen. Zowel onder het zadel als aan de hand.

Je kan beter een paard op karakter gaan zoeken dan op een ras. Mijn moeder wilde heel graag een Gelderspaard. Die zouden super koel in de kop zijn. Vanaf eind augustus gaat ze een Irish hunter bijrijden die echt koel in de kop is. Dat Gelderse paard hoeft dus niet.
Laatst bijgewerkt door Domino_2006 op 21-07-18 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Waar is onze Angel?
www.wioa.nl
voor hulp bij het zoeken naar vermiste honden en het online delen van alle vermiste dieren

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 18:34

Tinkers zijn een mix van veel verschillende rassen, en ik heb het idee dat je dat ook in het karakter terug ziet vaak. Heel erg uiteenlopend. Er zijn zat tinkers te vinden die hartstikke braaf zijn, echte kinderpony's, maar er zijn ook zeker veel tinkers die juist heel sterk of heel pittig zijn. En eigenwijs is echt een typisch tinkertrekje.
Die van mij is enorm gevoelig, volledig op zit te rijden, luistert perfect.. maar wel alleen naar iemand die hem eerlijk, consequent en met respect behandelt. Zet ik er een kind op, dan gaat hij waarschijnlijk gewoon grazen en zal totaal niet luisteren.. zette ik er mijn vroegere instructrice op die té streng was, dan ging hij de lucht in en blokkeerde volledig.. zij kreeg hem niet eens de veldweg af gereden langs de stal. Maar voor mij doet hij bijna alles, met minimale hulpen.
Tinkers zijn vaak echt het soort paarden waar je gewoon een band mee moet hebben.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

thequeensmum
Berichten: 3512
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 18:46


antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 18:50

Xyris schreef:
Ik sluit me aan bij wat de meeste mensen hier zeggen. Het zijn vriendelijke betrouwbare en koele paarden met karakter, MAAARRR, er worden nog steeds veel paarden geïmporteerd, die misschien wel, misschien niet goed beleerd zijn, die misschien wel, misschien niet gewend zijn aan mensen en die misschien wel of misschien niet hardhandig behandeld zijn (Dit zie je nog veel bij geïmporteerde paarden). Belangrijk is dat je bewust bent van je eigen kunnen en dat je in je achterhoofd houdt dat een tinker niet makkelijker of moeilijker is dan veel andere paarden, maar dat ze vaak wel wat meer werk nodig hebben, afhankelijk van de voorgeschiedenis van het paard.


:j

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 19:06

Azmay schreef:
Er zitten er brave tussen, maar ook koppige sterke en norse paarden.
Zal je in elk ras vinden, het is dan ook wel slim om meer naar het individuele paard te kijken dan naar een ras.


Precies dit. Kijk naar het paard als individu en niet naar de voor- en nadelen die mensen hebben over een ras.

Mijn tinker is echt het winnende lot uit de loterij namelijk.

Bezichtig gewoon meerdere paardjes dan kom je er vanzelf achter! :)

Danuah

Berichten: 453
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 19:20

Hier een Tinker: hartstikke braaf, maar wat een heethoofd kan dat zijn zeg!
Alles behalve het karakter van een Tinker.
Wel hartstikke blij met haar natuurlijk!!

Monique1963

Berichten: 8626
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Tinker karakter. Braaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 19:51

Grappig ik wilde net zeggen, lees mijn topic eens, maar er zijn al twee mensen die het topic aanraden.

Je bent 14. Ik vermoed dat je nog nooit een eigen paard hebt gehad. Ik weet niet hoe lang je al rijdt, maar ik zou zeggen, kijk eerst eens of je een verzorgpaard kunt vinden. Of een verzorgtinker. En na een jaar of zo als je nog steeds het leuk vindt om dagelijks voor een paard te moeten zorgen in weer en wind, kijk dan eens naar een eigen paard.

Je koopt een paard voor het leven. Binnenkort ga je misschien studeren en misschien heb je dan geen tijd meer voor een eigen paard en moet je wel de stallingskosten blijven betalen. Een paard kan wel 40 worden.

Denk goed na over of je wel een eigen paard wilt. Je kunt ook een paard leasen. Misschien ook een goede optie voor je.

En voor wat betreft het ras, een tinker werkt graag met je als team, maar als jij geen team player bent, dan nemen ze graag het initiatief, wat jij hen niet in dank zult afnemen qua drammerigheid.

En veel mensen vallen voor de looks van een tinker (ook ik) maar een tinker is veel werk in onderhoud qua manen en sokken. Er zijn vaak problemen met ongedierte in de sokken. Daar zit je misschien niet op te wachten.

ik zou als ik jou was zoeken naar een fijn verzorgpaard om mee te beginnen.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Kaatastrof

Berichten: 6259
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 20:11

Ik heb vandaag toch echt gezien dat het een kwestie is van opvoeding. Een 9 jarig meisje op mijn Tinker merrie laten rijden voor de eerste keer. Vroeger zou ze met je aan de loop zijn gegaan, drammerig en niet te sturen. Nu stuurde dat meisje haar zo de bak rond. Hoe? Puur door training, lessen, tijd en geld investeren.

Nu geef ik wel eerlijk toe dat mijn merrie heel stabiel is qua karakter, niet snel opkijkt, maar inderdaad eerder drammerig en koppig is. Dat laatste is ze soms nog altijd hoor. We hebben regelmatig nog discussie, maar daar leer je wel mee omgaan en tegenwoordig win ik bijna altijd ;)

Mijn ruin is heel anders. Hij is enorm sensibel maar daarom juist ook veel meer beïnvloedt door allerlei prikkels.

Ik heb het al gezegd - moest ik van mijn beide Tinkers een mix kunnen maken, was het karakter perfect geweest voor mij denk ik :D Maar ik wil wederom effe duidelijk maken dat er zo veel verschillen zijn qua karakter binnen het ras, dat veel wel degelijk te wijten is aan opvoeding ook (Niet alles! Maar je kan wel veel oplossen met goede begeleiding).

Ik heb heel lang gedacht toen ik op m'n 13de mijn merrie kocht dat ik het beter niet gedaan had omdat ze amper wat kon en ik ook echt wel mijn peren heb gezien.. Nu pas besef ik dat ik nooit meer een paard zal vinden zoals zij en dat ze gewoon perfect is (7 jaar later viel 't kwartje ;) )

"A man was standing in a huge field. He spots a woman on horseback galloping wildly towards him. As the horse and rider are passing him he yells out: 'Where are you going?'. The rider responds: 'I don't know. Ask the horse'. We are the rider, the horse is our emotions."
‧͙⁺˚*・༓☾ Check zeker eens mijn kunstwerkjes ☽༓・*˚⁺‧͙

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Tinker karakter. Braaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 20:13

Dat is misschien nog een goede, het perfecte paard koop je niet maar voed je zelf op! Wanhoop niet als je de eerste periode veel gedrag ziet waar je niet blij van word, maar verander het in goed gedrag en je hebt op den duur wel je droompaard.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 20:32

Verschilt ontzettend per tinker. De mijne (Drumhorse) is eigenlijk heel braaf, maar heeft wel zodanig pit en onzekerheden dat ik er nooit een beginner op zou zetten. Je moet haar door spannende situaties heen begeleiden en sturen en weten wanneer het 'te veel is'. Heb vaker situaties meegemaakt met haar waarbij ik dacht; ben ik blij dat ík er op zit en weet hoe zij werkt en niet een ander!

Wat wel helpt (met ieder dier) is duidelijkheid. Wat wil je, wat verwacht je, goed gedrag belonen en rustig blijven. Maar blijf ook vooral luisteren naar het dier. Heb er respect voor en dan krijg je het terug.

Zet ik er een ander dan mijn moeder of ik op dan neemt zij daar een loopje mee of loopt juist helemaal niet meer! Ze verstikt het dan op een stap te verzetten.

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

BeDa_Horses
Berichten: 11
Geregistreerd: 19-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-18 20:46

Monique1963 schreef:
Grappig ik wilde net zeggen, lees mijn topic eens, maar er zijn al twee mensen die het topic aanraden.

Je bent 14. Ik vermoed dat je nog nooit een eigen paard hebt gehad. Ik weet niet hoe lang je al rijdt, maar ik zou zeggen, kijk eerst eens of je een verzorgpaard kunt vinden. Of een verzorgtinker. En na een jaar of zo als je nog steeds het leuk vindt om dagelijks voor een paard te moeten zorgen in weer en wind, kijk dan eens naar een eigen paard.

Je koopt een paard voor het leven. Binnenkort ga je misschien studeren en misschien heb je dan geen tijd meer voor een eigen paard en moet je wel de stallingskosten blijven betalen. Een paard kan wel 40 worden.

Denk goed na over of je wel een eigen paard wilt. Je kunt ook een paard leasen. Misschien ook een goede optie voor je.

En voor wat betreft het ras, een tinker werkt graag met je als team, maar als jij geen team player bent, dan nemen ze graag het initiatief, wat jij hen niet in dank zult afnemen qua drammerigheid.

En veel mensen vallen voor de looks van een tinker (ook ik) maar een tinker is veel werk in onderhoud qua manen en sokken. Er zijn vaak problemen met ongedierte in de sokken. Daar zit je misschien niet op te wachten.

ik zou als ik jou was zoeken naar een fijn verzorgpaard om mee te beginnen.



Ik heb al 2 jaar 4/6 verzorgpaarden waar ik iedere dag heen ga en op tijd en verzorg etc. Ook help in de staleigenaar met stallen uitmesten etc.

Jane2

Berichten: 685
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Tinker karakter. Braaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 21:20

Ik heb altijd kwpn paarden gehad en tuigpaarden. Na veel ellende even helemaal klaar met de warmbloeden dus opzoek naar een koudbloed/fries. Ikzelf ben niet zo van de fries dus had bedacht dan maar te kijken voor een haflinger. Op marktplaats kwam ik een tinker tegen. Veel wit (wilde ik niet), zadelmak (wilde ik ook niet) , maar hij had iets. Toch maar gaan kijken want tinkers zijn sloom en dat wilde ik wel. Op mijn gemakkie het bos in. Gaan kijken en dit was het. Deze moest mee naar huis. Maar toen begon de ellende. Bleek een import te zijn die nog maar net 4 jaar was, net gecastreerd, net beleerd, en op aan het knappen van droes en een verkoudheid. Ook deed hij alles wat niet mag. Slaan, steigeren, kappen met voorbeen. Dus deze tinker was niet "sloom"?! Gelukkig heb ik een instructrice die 3x in de week kwam helpen. We zijn helemaal opnieuw begonnen met africhten/beleren aan de hand. Echt door het vele grondwerk/rechtrichten hebben we zo'n speciale band gekregen en heel belangrijk wederzijds respect. Storm heb ik nu 5 jaar en we gaan voor elkaar door het vuur. Maar als ik geen goede begeleiding gehad had weet ik niet of ik hem nu nog zou hebben, hij was echt gevaarlijk op veel momenten. Nu gaat hij nooit meer weg. Heb ook sinds 3 jaar een tweede tinker erbij. Woody is 1.36m en de pony van mijn dochtertje en nichtje. (10 en 9 jaar). Dit gaat super goed, maar mijn zus rijd ook met hem en ik pak hem af en toe met grondwerk. Ook hem hebben we opnieuw begonnen met opvoeden. We trainen zelf met hem omdat we willen dat hij goed, braaf en gehoorzaam blijft. Ook omdat we willen dat hij ook ons als leider ziet en dat ik vanaf een afstand iets over Woody te vertellen heb. De meiden zijn te klein om zo'n sterke pony zelf op te kunnen voeden.

Lang verhaal, maar ik vind tinkers geweldig. Houd van het karakter. Eigenwijs, leergierig, werkwillig, grappig, stout. Maar nogmaals als ik geen begeiding had gehad dan weet ik het dus niet. Mocht je voor een tinker gaan, ga dan wel naar een betrouwbaar iemand. Dan weet je wat je koopt. Koop er eentje die al iets ouder is, en goed beleerd.

Heel veel succes, goed nadenken. Koop niet te snel.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Tinkermuts, Ubermetrics en 116 bezoekers