Wat is nou een goede liksteen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Eline_S_S

Berichten: 3517
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Wat is nou een goede liksteen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-18 11:05

Hallo allemaal,
Ik ben mij de laatste tijd erg aan het verdiepen in paardenvoeding. Zo wordt aankomende winter mijn paarden hun hele voerschema en manier van voeren veranderd, afgesteld op hun behoeften. In de zomer lopen ze 24/7 buiten maar in de winter gaan ze 's nachts op stal. Ik heb altijd al een himalaya liksteen voor ze hangen, maar hoorde dus laatst dat deze eigenlijk vrijwel nutteloos zijn. Wat is nou een goede liksteen? Kom op de site van ej en divoza ook niet heel veel verder qua informatie...

Starlight van 't Olle Stee <3
Lucky Luuk <3


C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Wat is nou een goede liksteen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 11:31

Ik verplaats dit topic naar voeding en supplementen.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Wat is nou een goede liksteen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 11:56

Waarom zou zo'n himalaya steen nutteloos zijn?

Ik heb verschillende likstenen in de schuilstal. Een himalaya, een witte (zo'n groot vierkant blok) en dan ook de rode/roze variant van die vierkante.

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Wat is nou een goede liksteen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 12:09

Hier wisselen we ze af, ene keer een Himalaya, andere keer een grote vierkante, net wat we hebben liggen of wat er in de winkel te krijgen is.
Doe ook niet echt onderzoek wat er in zit, is puur als aanvulling. Verder staan ze 24/7 op de wei en krijgen vitamine brokken.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

SweetVanille
Berichten: 1765
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 12:10

Dat vraag ik me ook af. Heb ook Himalaya. Dacht dat deze de natuurlijkste was, zonder rotzooi erin.
Smaakjes zouden al helemaal slecht zijn.

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Wat is nou een goede liksteen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 12:13

Of je nu een witte of een himalaya hebt, maakt eigenlijk niet uit. Het verschil is 99% zout of 100% zout. Voor andere mineralen dan Na en Cl hoef je het niet te doen. Als je andere mineralen (en/of vitaminen) wilt voeren moet je dat gewoon via een mineralenbrok doen.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

FjordFiesta

Berichten: 111
Geregistreerd: 13-01-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 12:34

[url][/url]ndex_js.htm?http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/likstenen.htm
Laatst bijgewerkt door FjordFiesta op 21-07-18 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

FjordFiesta

Berichten: 111
Geregistreerd: 13-01-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 12:35

[url][ndex_js.htm?http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/likstenen.htmurl]


Kelly08
Berichten: 224
Geregistreerd: 05-09-15

Re: Wat is nou een goede liksteen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 14:29

Ik heb verschillende liggen en kan ze zelf kiezen. Rode was van de winter in trek, nu de Himalaya. Paardnatuurlijk steen heb ik ook, maar die is blijkbaar vies ofzo haha. In de paddock heb ik naast het gewone water, ook water met keltisch zeezout voor elektrolyten. Ene dag is de emmer leeg en soms laat ze het staan.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 20:17

Geen. Likstenen zijn voor koeien. Die hebben een heel andere tong dan paarden. Voor een paard kun je beter zorgen dat er los zout, en eventueel andere mineralen aanwezig is/zijn.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

mysa

Berichten: 10377
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wat is nou een goede liksteen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 21:00

Dat blieven veel paarden niet,heb ik de indruk. Die twee van mij niet, in elk geval. En de tien van kennissen ook niet.

MelanieB

Berichten: 25864
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 21:00

Mizora schreef:
Of je nu een witte of een himalaya hebt, maakt eigenlijk niet uit. Het verschil is 99% zout of 100% zout. Voor andere mineralen dan Na en Cl hoef je het niet te doen. Als je andere mineralen (en/of vitaminen) wilt voeren moet je dat gewoon via een mineralenbrok doen.

Dit :j

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner A-Kader lid |
Individueel Zilver en team Zilver Wereldkampioenschap Kisbér 2019 | Team Goud Wereldkampioenschap Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud Wereldkampioenschap Oirschot 2023

tamary

Berichten: 29051
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 21:06

Die paardnatuurlijk steen gaat hier aardig hard nu met de hitte al zie ik de paarden niet zweten (maar andere keuze is er ook niet). Mineralenkorrel krijgen ze ook trouwens, kennelijk is er nu meer behoefte aan o.a. zout en dat geef ik liever zo dan door het voer.
Himalaya stenen zijn nogal hard, smelten dus niet in de regen, maar dan ook niet onder invloed van speeksel. Paard moet er dan heel lang aan likken om genoeg binnen te krijgen en dat kan leiden tot bv ondeugden uit verveling/frustratie.
Ik heb ook wel puur zout stenen gehad, werkte ook goed. De meeste gewone winkel likstenen bevatten ijzer en daar krijgen paarden in nl eigenlijk al teveel van binnen via gras/hooi en water als dat uit bron/veeput komt.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Saaams

Berichten: 13244
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 21:08

Hier de himalaya steen. Standaard na het voeren gaat ze eerst water drinken en dan aan de steen likken. Soort vast ritueel :+

Laerkens Beauty

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 21:16


zorro

Berichten: 8757
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 21:17

Kelly08 schreef:
In de paddock heb ik naast het gewone water, ook water met keltisch zeezout voor elektrolyten. Ene dag is de emmer leeg en soms laat ze het staan.


Interessant! Wat voor verhouding gebruik je? En hoe zout is het dan? Dat drinkt je paard dan gewoon op?

Kelly08
Berichten: 224
Geregistreerd: 05-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 21:45

zorro schreef:
Kelly08 schreef:
In de paddock heb ik naast het gewone water, ook water met keltisch zeezout voor elektrolyten. Ene dag is de emmer leeg en soms laat ze het staan.


Interessant! Wat voor verhouding gebruik je? En hoe zout is het dan? Dat drinkt je paard dan gewoon op?


Ik doe ongeveer een eetlepel in 10 ltr water. Is niet super zout dan. Nu drinkt ze er al weken niet van (verschoon het wel om de dag) maar in het begin was het dagelijks op. Ik vind dit met zout/elektrolyten fijn werken, omdat ik haar op deze manier niet verplicht iets te eten terwijl ze het niet nodig heeft. En keltisch zout heeft ongeveer 80% natrium en 20% mineralen en geen zoetstoffen om het lekkerder te maken. Paarden kunnen heel goed zelf inschatten wat ze nodig hebben. Daarom geef ik liever geen zout of elektrolyten door het voer.

poown
Berichten: 271
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Wat is nou een goede liksteen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 22:01

Hier ook keltisch zeezout. Dosering is 1-3 gram per liter. Ik heb een afgestreept bekertje en doe daar 80 gram in op een 40 liter ton. Ze drinken het hier graag. Om de dag is de ton leeg en soms wel iedere dag. Zeker met dit weer drinken ze het meer dan gewoon water. In de winter ook een Himalaya steen maar daar likken ze niet heel veel aan

zorro

Berichten: 8757
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Wat is nou een goede liksteen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 16:48

Interessant, ik heb dat zout nog liggen dus dat ga ik proberen! Bedankt voor jullie uitleg!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 bezoekers