Poezen samen laten leven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Poezen samen laten leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-18 15:23

Na 15,5 jaar honden moeder te zijn geweest ben ik sinds afgelopen november poezen moeder.
Een lapjes poes van toen een jaar oud. Kwam van de straat maar heb het idee dat ze vooral veel adresjes had waar ze langs ging voor eten en liefde. Stoere dame, stapte bij aankomst zo uit het mandje en deed alsof ze hier al jaren woonde.


Lapje (voor het gemak. Echte naam Kitty Purry, roepnaam poes) wil soms wel knuffelen maar soms dagen niet. Ook merk ik dat ze het niet leuk vind als ze lang alleen zit. Dus besloten om toch een tweede kat te nemen. Lapje heeft op straat en in opvang toch ook contact gehad met andere snoezels.

Vorige week tweede poes uitgezocht. Zwartje. Een hoogbenig dun puber ding uit een roemeens dodings station. Een week eerder in een bus met 50 honden en 5 katten naar Nederland gekomen. Verkocht als " de knuffelkont der knuffelkonten". En dat is ze echt. Zó lief.


Dame van de opvang zei ze gewoon samen te zetten aangezien ze beiden andere katten gewend waren en zwartje erg onderdanig was. Ging tegen mijn plan in maar zij is de kenner dus zo gedaan.
Zwartje schoot uiteindelijk onder het bed en lapje blies. Lapje steeds stoerder, zwartje bang dus toch maar gescheiden.

De poezels leven nu al een week apart. Weet dat het kan duren maar vind het zo rot dat ik voor mn gevoel steeds eentje te kort doe. Lapje die hier al zat en dat kleine Roemeense ding is sowieso al zo sneu

Wat ik heb gedaan om ze te helpen:

*Feliway Friends opgehangen.
*Matatabi stokjes gehaald.
*Heb ze apart maar soms wissel ik even zodat ze kunnen verkennen.
*doekje over lapje halen en bij zwartje leggen met eten en andersom
*korte momenten waarop ze elkaar zien. Hierbij snel weer afleiden en uit elkaar voordat ze lelijk kunnen doen.


Zwartje is schuw maar kan vreselijk grommen.
Lapje doet stoer maar is stiekem ook onder de indruk. Aanvallen komen wel van haar kant. Bij staar wedstrijden kijkt zij als eerste weg.
Zit vooralsnog geen verbetering in de situatie.

Ben erachter dat ik wel echt een honden mens ben. Kan ze moeilijk lezen. Weet dat katten niet altijd samen willen maar lapje zat samen met een kat en een kitten (En hond) toen we dr haalden bij het gast gezin dus zou toch te doen moeten zijn.

Hebben jullie nog tips om het makkelijker en fijner te maken voor mn twee lieve snoezels?

De betrokkenen:
Afbeelding
Afbeelding

In gesprek:
Afbeelding



Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: Poezen samen laten leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 15:25

Ik heb geen tips, maar lees met je mee! Heb ongeveer hetzelfde hier :)

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-18 15:26

sterreke98 schreef:
Ik heb geen tips, maar lees met je mee! Heb ongeveer hetzelfde hier :)


Ach ook al poezen zorgen... :(:)

Anoniem

Re: Poezen samen laten leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 15:30

Heel veel geduld hebben, de poezen hun eigen veilige plekje geven met eigen bak, eten en drinken en slaapplek. En dan nog langer wachten. En er rekening mee houden dat het soms nuet goed gaat en dat het soms een paar maanden kan duren. Let op dat geen van beiden weg kwijnt, zich afzondert of buiten de bak hun behoeften doen.

Megamutsj

Berichten: 4446
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 15:34

Ach wat lief dat je dit hebt gedaan!

Gaan ze vechten als ze samen zijn of is het alleen maar een beetje brullen?
Mocht het bij brullen blijven dan kun je het aankijken en hopen dat het de goede kant op gaat.. Katten hebben vaak langer de tijd nodig om aan elkaar te wennen.
Geef ze de ruimte en een veilig plekje om terug te trekken en uiteindelijk zoeken ze elkaar wel op :-)

Zijn ze gesteriliseerd?

Mijn ouders hadden vroeger een catterij dus hebben aardig wat katten in huis gehad. Vaak moet je het hun even uit laten zoeken. Als ze elkaar echt niet leuk vinden dan geven ze dit wel aan (vechten, elkaar blijven slaan etc).
Katten kunnen elkaar soms ook echt niet leuk vinden helaas. Als ze echt geen vriendjes kunnen worden dan zou je erover kunnen nadenken om een kitten uit het asiel te halen. Kittens worden sneller geaccepteerd door volwassen katten.
Laatst bijgewerkt door Megamutsj op 21-07-18 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Life is not like a box of chocolates unless there's a few turds in the box.

Goof

Berichten: 28754
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 15:35

Ik zou, als ze al een week in 1 huis zitten, ze gewoon bij elkaar zetten. Het is logisch dat ze blazen en wegduiken, ze moeten wennen en elkaar leren kennen. Hopelijk klikt het en wennen ze snel, maar het kan bij katten ook zo zijn dat het niet gaat klikken helaas.
Deuren open dus en ze lekker hun gang laten gaan nu, succes.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Poezen samen laten leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-18 15:45

Goof dat laatste wordt op alle sites zo afgeraden dat ik dat niet aan durf nu. Ze zeggen overal dat het dan ook voor goed verpest kan worden.


Megamutsj lapje is geholpen, zwartje weet ik eigenlijk niet.
Eerst was het brullen. Toen heeft lapje zwartje een keer echt in elkaar geslagen
Vanochtend rende zwartje naar lapje dr voerbakje (ze is bizar op eten gericht) en durfde lapje aan dr staart te snuffen. Zwartje gromde maar bleef eten. Ging even oké zo totdat lapje dr kont ging wiggelen. Zo noem ik dat voordat ze springt dus snel weer uit elkaar gehaald.

Joolien maanden?? Wow... ik heb toch wel heel heel veel hoop op korter.
Geven ze om de beurt zo veel mogelijk aandacht maar zit toch vaak eentje gescheiden nu. Ze hebben idd eigen alles op eigen plek

Goof

Berichten: 28754
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 15:46

zodiacje schreef:
Goof dat laatste wordt op alle sites zo afgeraden dat ik dat niet aan durf nu. Ze zeggen overal dat het dan ook voor goed verpest kan worden.


Tja, die discussie komt hier ook met regelmaat terug. Uiteindelijk zijn katten gewoon dieren die het toch samen moeten uitzoeken en als ze die kans niet krijgen blijf je het proces maar rekken.
Ze ruiken en zien elkaar nu al een week, geef ze de kans voor verdere kennismaking. Ze regelen het onderling wel. En of het wel of niet gaat klikken weet je sowieso niet, met welke aanpak dan ook.

Getty_Maan

Berichten: 2587
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 16:18

Sinds kort een kitten bij mijn 1 jarige bange kat gezet.

Nu naar 2/3 weken beginnen ze wat met elkaar te spelen. Het kan zeker lang duren voordat ze elkaar tolereren.

Heb 2 kattenbakken en voerbakken verspreid. De snacht heb ik ze gescheiden, maar dat is meer omdat ik wakker lig door de kleine :+

Geduld is de tip en met de tijd zullen ze elkaar wel accepteren.

- Maan fan de Alde Skatting (Alwin 469 X Bartele 472) drachtig van Arent 515
- Ulkje H (Bartele 472 X Fetse 349)L2+13 drachtig van Arent 515

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 16:23

Wat Goof zegt gewoon bijelkaar zetten. Hebben wij ook gewoon gedaan.
De eerste weken waren ze wat ongemakkelijk maar nu grote vriendjes. Gewoon zorgen dat ze een eigen plekje hebben en dat ze hun eigen eten hebbeb. Als ze bijelkaar zitten gaan ze toch wel vechten, dat kan je gewoon niet voorkomen.
Ze moeten het samen uitzoeken en je moet er niet tussen gaan zitten. Gewoon zorgen dat ze beiden hun eigen weg kunnen gaan.
En tja deuren open is prima want dan kan de een gewoon vluchten. Je moet niet sites lezen en alles volgens dat willen doen. Doen wat goed voelt, wat de katten fijn vinden en gewoon proberen.

Fotografie:portfolio
Lau en de creatievelingen: podcast

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 16:27

Mijn poes mocht de nieuwe kater ook niet, echter heb ik ze nooit apart gehad. Gewoon alles open en laat het ze zelf uitzoeken, op deze manier gaat het sowieso niet lukken. Ja ze zijn hier elkaar wel eens te lijf gegaan, ja daar zijn verwondingen bij opgelopen, maar na een paar dagen was het rustig. Ze mogen elkaar nog steeds niet maar ze tolereren elkaar min of meer wel.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Poezen samen laten leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-18 18:23

Pfoe ik vind dat wel een beslissing hoor meiden.
Mn kleine Roemeense zwerfstertje is zo'n klein onschuldig ding. Was zo sneu om te zien toen dikke lap op dr af vloog.
Heb vannacht nacht dienst en zal er goed over na denken. Ben zondag en maandag dan toch vrij dus mocht ik ze besluiten samen te zetten dan zal ik dat morgen doen.

Bedankt voor het meedenken en delen van jullie ervaringen. Erg fijn!

7ofhearts

Berichten: 2748
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: Poezen samen laten leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 18:49

Ik denk dat je het als poezenmoeder al heel goed doet, maar de wereld van de kat is zo nu en dan zó gecompliceerd!!

Ik ben het helemaal eens met Mossel, dit heeft écht tijd nodig, en eigenlijk moet je je hier als mens zo min mogelijk mee bemoeien.
Ruimte is héél belangrijk, een fijne verstopplek en geen voorkeursbehandelingen.
Hou van beide kinders even veel en wees de stabiele factor.
Vergeet niet dat beide katten héél wat achter de kiezen hebben.

Maar echt........je doet het goed!!

Niet zeuren maar lééf!!

Mando

Berichten: 15686
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Poezen samen laten leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 19:15

Ik ben dan denk ik wat makkelijker daarin.

Eerst onze Mads.
Daar kwam Me-Ow bij. Wel beide kittens dus dat ging wel goed.
Tuurlijk ook blazen en grommen dat zoeken ze maar uit. Ze hebben de ruimte in huis.

Toen van Suze hier op bokt haar 2 jarige Link... nu Mink gehaald.
Die heeft halve dag in de serre rond mogen kijken en die andere 2 aan de andere kant van de schuifdeur.

In de middag schuifdeur open en ze zoeken het maar uit
Me-Ow was echt niet de liefst.
Die heeft hem een maand of 4 lopen meppen
Mads niet die knuffelde alleen maar.

Toen Me-Ow overleed na 9 maanden een kitten erbij gehaald. Maes.
Die hetzelfde ritueel.
Halve dag serre en zoek het maar uit.
Dat was 4 dagen onwennig en gerommel maar daar was opa Mads weer.
Mink vond het allemaal wel prima.

Ik hen ze het altijd zelf uit laten zoeken.
Wel veel met alle 3 spelen de eerste week tot ze echt gewend waren.
Samen snoepjes geven

Aandacht...

Ik hoop dat het gaat werken met beide.
Geef het de tijd.

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Poezen samen laten leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 19:19


Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Poezen samen laten leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 19:34

Uit ervaring: maar 1 kat houden. Ze kunnen er (On)gemerkt ontzettend gestresst van worden.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Poezen samen laten leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 04:45

Ik ben ook eigenlijk een hondenmama.
Maar toen ging ik op mijzelf in een flatje en dat vond ik zielig voor de hond. (Heb nu co-ouderschap met mijn ouders :D )
Dus ik besloot, dan neem ik de kat mee en omdat die alleen zijn niet altijd leuk vind neem ik er nog een 2de bij.

Ik die geen kattenmama was en niet echt op de hoogte van het hoe en wat heb een kitten van 14 weken opgehaald en ze gewoon direct bij elkaar gezet. Mijn oudje Tom was er niet van gediend. Hij kroop in zijn reismand die er nog stond en heeft daar 48 uur ingezeten. Niks anders dan blazen en brommen als de kitten alleen al zijn kant op keek.

En zo ineens na 48 uur sloeg alles plotsklaps om, kwam hij het hokje uit en werden het matties voor het leven :+:

Ik snap er nog steeds geen hol van.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Poezen samen laten leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-18 22:47

@raafsmits lief dat je zegt dat ik het goed doe. Fijn om te horen. Dank je wel!

@mando bedankt voor het delen van je ervaring en me-ow vind ik een geweldige naam haha

@daphara bedankt voor de link!

@poes, die fase zijn we nu gepasseerd...

@daantjuhhh hahaha fijn te lezen dat jij ze ook niet snapt whahaha



Ik heb vanochtend de deur open gezet. Gedurende de dag meerdere aanvallen. Vooral vanaf lapje maar soms ook zwartje. Wel echt heel naar maar het is aanvallen,krijsen, 1 slag en weer weg dus probeer ze maar te laten.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Poezen samen laten leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 23:05

Ik was die fase ook gepasseerd helaas. Je leer soms echt uit de hardste momenten.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 23:06

Komt wel goed hoor! Mijn ragdoll van 5 kilo sprong ook boven op Mn toen kitten, die krijste de boel ook bij elkaar. Nu laten ze elkaar met rust, heel soms springt de ragdoll nog boven op de andere maar niet meer zo heftig

Sourire
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Re: Poezen samen laten leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 23:31

Lekker bij elkaar laten nu idd. Als je ze steeds scheidt is het steeds weer nieuw en begint het hele euvel dus ook weer van voor af aan. Zorg ervoor dat je meerdere kattenbakken hebt en op verschillende plekken eet en drinkbakken.

Ik heb dit gehad met een kitten bij mijn poes, die ook andere katten gewend was. Ik was werkelijk de wanhoop nabij haha. Vooral de eerste week bleef ze de kitten maar aanvallen. Met de tijd werd dit steeds beter (weken tot maanden). Ze mag hem niet maar ze tolereert hem nu wel, ze zal hem niet meer zonder aanleiding slaan. Heb geduld en vertrouwen. :D

Ik hoor overigens ook weleens dat het van het een opt andere moment goed kan zijn, soms na een paar dagen em soms na een week of twee week. Als het echt lang duurt is tolerantie wss het hoogst haalbare, maar ook dan kan prima zijn.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:51

Ik ben wel benieuwd wat gedaan hebt.
Hier kitten direct bij 1 jarige 7 kg kater gezet. Eerst was het eng.. toen vreselijk wild spelen en nu dikke maatjes..

Ook ik vond het lastig lezen, ben ook altijd honden gewend geweest.
Toch wordt het wat makkelijker, maar een kat is zo snel en luistert vooral naar wat ie zelf wil.. zo anders dan een hond!

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Poezen samen laten leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 14:13

In het begin word hier in het topic gezegd dat een kitten makkelijker geaccepteerd word Door een grote.
Nou no way _O-
Mijn kat is 2 en komt uit het asiel en dus diverse katten gewend.
Heb een kitten nu ruim 2 weken en nu gaat de 2 jarige ze heeeeeeel langzaam accepteren.
De kitten daagt veel uit tot spelen en blijft proberen aandacht te zoeken :')
Eerste week heb ik ze als ik weg was apart gehad maar nu staan alle deuren open en ze kunnen zich overal terug trekken als ze willen.
Echt vechten is hier niet gebeurd, wel dat de oudste de jongste mept als het echt teveel is.
Dat mag ze ook van mij.
De oudste blaast en gromt wel regelmatig maar doet niets.
Ik geef ze beiden ook apart de aandacht en hoop dat het ooit vriendinnen worden.
Zo zie je maar dat het overal anders werkt

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Poezen samen laten leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 14:21

maar.. misschien dat het steeds uit elkaar halen juist averechts werkt?

Hier kon de kleinste steeds onder de bank wegschieten, de grote lukt dat niet meer zo makkelijk.
Toen de kleinste erbij kwam heb ik het zo gepland dat ik bijna een hele week thuis was om op te letten, met een dag of 3 was het gedaan met de ellende, maar ze hebben toen dus wel echt 72 uur bij elkaar gezeten!

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 14:42

Meestal komt het helemaal goed hoor ts als je het voldoende tijd geeft en een fijne situatie creëert voor beide katten zodat ze zich terug kunnen trekken (idd niet afschermen van elkaar!), wat je nu al prima doet ;). Toen ik mijn nieuwe kitten introduceerde bij mijn 1 jarige kater heeft het maar enkele dagen geduurd voordat ze onafscheidelijk waren. Nou is dit wel extreem snel maar de meeste katten hebben aan een paar weken voldoende.

Het belangrijkste is dat ze uiteindelijk heel stabiel samen kunnen leven en idealiter de beste vrienden worden.

...........................................

Mossel schreef:
Mijn poes mocht de nieuwe kater ook niet, echter heb ik ze nooit apart gehad. Gewoon alles open en laat het ze zelf uitzoeken, op deze manier gaat het sowieso niet lukken. Ja ze zijn hier elkaar wel eens te lijf gegaan, ja daar zijn verwondingen bij opgelopen, maar na een paar dagen was het rustig. Ze mogen elkaar nog steeds niet maar ze tolereren elkaar min of meer wel.


Dit klinkt echt helemaal niet als een fijne leefsituatie voor jouw katten eerlijk gezegd :), "ze tolereren elkaar min of meer wel". Heel veel zien wij niet aan signalen die katten elkaar geven (stil vechten), dus als jij het al omschrijft als bovenstaande dan vraag ik me sterk af of je katten niet ontzettend in stress leven omdat ze gedwongen samen moeten leven maar dat dus eigenlijk helemaal niet willen. Bedoel het helemaal niet vervelend maar misschien dat je hier zelf niet bij stil staat omdat het op het oog rustig lijkt?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bo_Y, Laure, Leandra, leenleen11, Lisanne_S, massiemas, Pieneappel, Plus_en_Min, Vernon, YandexBot en 69 bezoekers