FODMaP, prikkelbare darm

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

FODMaP, prikkelbare darm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-18 11:26

Zijn er hier mensen met ervaring met het FODMaP-dieet?
Hoe hebben jullie het ervaren?
Wanneer hadden jullie minder klachten?
Hoe ging de herintroductie-fase? Had je dan meer klachten dan ervoor met trigger-voedsel?

09/10/2023 <3


0011223344
Berichten: 450
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: Bij mijn paard in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 11:58

Wij hebben het een tijdje geprobeerd omdat mijn vriend een prikkelbare darm heeft. Het kwam er eigenlijk op neer dat hij alleen nog sperziebonen wilde eten want dingen als bamboescheuten eet meneer niet. Dat was veel te eenzijdig natuurlijk en daardoor reageerden zijn darmen op alles overgevoelig. Nu eet hij normaal, we vermijden frituur, kool en varkensvlees, en gaat het eigenlijk beter dan ooit.

sylviel
Berichten: 550
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: België, Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 12:24

Ik heb het dieet een tijdje geprobeerd met begeleiding vd dietiste.
Ik vond het pittig, je mag veel dingen niet eten en/of drinken. Ik voelde me barslecht, begon weg te draaien, werd slap. Ik kon niet meer normaal functioneren. Ik kreeg te weinig binnen. Dietiste zei dan dat ik porties groter moest maken enz maar dat haalde niks uit.
Ik val voor het minste af en had al ondergewicht. Ik ben toen nog wat kg's afgevallen na paar weken.
Ik vond het te gevaarlijk worden en ben gestopt. En terug alles opgebouwd.
Ik wist zelf al dat bepaalde voeding triggert dus daar let ik op.
Ik loop ook bij een osteo, kheb scoliose in mijn rug en mijn lichaam compenseert enorm. Alles ligt en zit scheef, waaronder ook mijn darmen. Mijn osteo werkt daar op en dat helpt.
Misschien niet het verhaal dat je wou horen maar bij iedereen is het anders :+ dietiste gaf ook aan dat ze me niet verder kon helpen.
Zelf letten op voeding en osteo helpt, ervoor zat ik regelmatig op spoed met hevige pijn. Dat heb ik nu niet meer en dat is voor mij heel wat.

Hayisha ( 2000-2020) Gilly ( volbloed arabier) Malik ( volbloed arabier ) Piraat (pony)


RoosvanBlue

Berichten: 1897
Geregistreerd: 30-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 12:32

Ik heb ook PDS en volg zo losjes het FODMaP dieet. Dit doet mij enorm goed! Vooral het zo min mogelijk eten van tarwe en lactose zorgt voor meer rust in mijn buik. Verder heb ik wat intoleranties die samenhangen met mijn inhalatie-allergieën; kruisreacties noemen ze dat. Op dit moment kan ik bijvoorbeeld beter helemaal geen appels en peren eten. Ik vermijd FODMaP’s niet helemaal, maar weet wel zo’n beetje waar er veel in zitten en als ik daar rekening mee houd gaat het best goed. Over 2 weken naar een diëtiste, wellicht komen daar nog leuke inzichten uit :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bonnie1998, callass, Freya101, Myrthe1, Nanne, pyrrhus, Suliko, Tibamar, wiifke, xnienkevita en 142 bezoekers