Hoe (snel) revalidatie opbouwen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Hoe (snel) revalidatie opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-18 11:06

Om een heel lang verhaal kort te maken: mijn paard (16 jaar) staat sinds half maart stil. Dus goed 4-5 maanden.
Door een hele zware operatie begin april, met nadien enkele complicaties, heeft hij de eerste 2 maanden boxrust gehad, gevolgd door korte stukjes enkel aan de hand grazen. Sinds 4 weken mocht hij een beetje stappen. (15-20 min aan de hand, in de stapmolen en een paar keer op de stapband)
3 dagen geleden op controle geweest bij de kliniek, en we hebben groen licht gekregen om op te bouwen. Ze zeiden eerst een beetje longeren, daarna onder het zadel. Rustig opbouwen op zijn eigen tempo.
Hij mag ook weer los op de wei.
Vooral het 'opbouwen' vind ik nog moeilijk om in te schatten hoe lang ik mag longeren en hoe snel ik kan vooruit gaan. Paard is op zich eerder een lui type, zeker in het begin van het werk. Eens hij opgewarmd is, kan hij (onder normale omstandigheden) blijven lopen zonder je eraan merkt dat hij moe wordt.
Gisteren en vandaag heb ik hem korte stukken laten draven aan de longe. (10 min ongeveer) Volgende week wordt hij nagekeken door de osteopaat, dus voor volgende week ga ik er zeker nog niet op zitten.
Heeft iemand tips of een soort van richtschema zodat ik een idee heb qua opbouwen?
Ik dacht zelf aan bv een paar dagen 10-15 min longeren, en steeds de draf stukken langer maken, en steeds iets langer longeren. Maar wanneer ik kan beginnen met galop, vraag ik me nog steeds af.
Volgens mij ga ik het beter kunnen voelen als ik er op zit.

Wie heeft tips?
En zou ik hem in dit stadium iets bijgeven voor de spieropbouw of niet?

mala26

Berichten: 4993
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Hoe (snel) revalidatie opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 11:58

Als ie als zo lang mag stappen zou ik per 2 weken langer draven

Dus week 1 20 min stap en 5 draf
Week 2 hetzelfde
Week 3 20 min stap 10 min draf
Week 4 hetzelfde
Week 5 20 min stap en 15 draf
Week 6 hetzelfde
Week 7 20 stap en 20 draf
Enzovoort en als je op een half uur draf zit dan kleine stukjes galop meenemen.

Dit is gebaseerd op pees problemen en een knie operatie.

Qua supplementen zou ik Muscle Care van Pavo voeren voor het herstellen van verzuurde spieren. En later Muscle Build om je spieren op te bouwen.
Succes met opbouwen

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23424
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 11:59

Denk je zelf ook niet dat je misschien een beetje snel wil?
Als ie vanaf half maart stil staat staat ie net 4mnd stil en geen 4-5.
En geen idee wat hij heeft maar ik krijg de kriebels van " dacht zelf aan bv een paar dagen 10-15 min longeren, en steeds de draf stukken langer maken, en steeds iets langer longeren.".
Denk dat je hier wel een paar weken voor uit mag trekken.
Vergeet ook de weersomstandigheden niet, de mijne staat nu stil.

ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-18 12:19

Polly schreef:
Denk je zelf ook niet dat je misschien een beetje snel wil?
Als ie vanaf half maart stil staat staat ie net 4mnd stil en geen 4-5.
En geen idee wat hij heeft maar ik krijg de kriebels van " dacht zelf aan bv een paar dagen 10-15 min longeren, en steeds de draf stukken langer maken, en steeds iets langer longeren.".
Denk dat je hier wel een paar weken voor uit mag trekken.
Vergeet ook de weersomstandigheden niet, de mijne staat nu stil.


Vanaf half maart staat hij idd stil, daarvoor heeft hij een maand weinig gedaan (had ik moeten verduidelijken)
10-15 min longeren = 5 min stappen, 5 min afwisselend stap en eens een rondje draf, en terug 5 min uitstappen. Ik ga hem echt niet 10-15 min laten draven ofzo :) .
Wij hebben een heel goede geisoleerde binnenpiste, dus ik longeer hem s morgens binnen en niet bijv buiten in de zon.

kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 12:28

Ik vind het best snel hoe je wilt.

paard van een vriendin heeft een knie blessure (peesschede ontsteking) gehad.
Die moest beginnen met opbouwen naar 30/60 minuten stappen, voorkeur voor een vlakke niet mulle ondergrond. Mocht onder het zadel of ernaast.
Na 2 weken 5 minuten draf erbij.
Wederom na 2 weken weer 5 minuten draf erbij.
En zo door. Kliniek zei ook, je gaat eerder te snel dan te rustig.

Longeren is een zwaardere belasting van rechtuit, houd daar in de revalidatie ook rekening mee.

ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Re: Hoe (snel) revalidatie opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-18 12:35

Het is vooral qua conditie.
Dat lang stil staan kwam eerst door de operatiewonde (van knie tot kogel). De laatste 2 maanden kwamen door 2 bot sekwesters in het been. Op de kliniek hadden ze al gezegd, eens het probleem met de sekwesters opgelost is, gaat het heel snel gaan. Hij had ook een klein letsel in de interrosseus, maar door de lange revalidatie van de operatie, is dit al volledig hersteld. (daarvoor zijn we ook al een maand actief aan het stappen, en daarvoor graasde hij aan de hand. Niet echt stappen, maar toch wel wat bewegen).
Het gaat dus vooral over hoe snel de conditie terug komt, en de spieropbouw.

Natuurlijk wil ik zeker niet te snel gaan, maar anders hadden ze mij wel een schema mee gegeven uit de kliniek. Het feit dat de chirurg zei je mag rustig beginnen longeren en dan onder het zadel opbouwen, wil denk ik toch zeggen dat hij best wel al iets mag doen van draven enzo.

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 12:44

Ik heb eens een opbouwschema gekegen nadat mijn pony met een ernstige boegblessure heeft gestaan.
Longeren hadden zij liever niet,was teveel belasting .
Rechtuit mocht wel, geen zware ondergrond
Steeds met 5 minuten uitbouwen.
Eerste week 5 minuten rechtuit stappen
2e week , 5 minuut stap,5 minuten draf, liefst afgewisseld.
Dus geen 5 minuten achter elkaar,maar een minuutje.
3e week 10 minuten stappen, 5 minuten draven...mocht dan ook een grote volte mee pakken.
En dan zo verder uitbouwen.
Maar doe gewoon rustig aan,liever een week langer stappen dan een terugkerende blessure :j

Xritt
Berichten: 605
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 12:56

Hoi,
mijn paard is vorig jaar geopereerd aan zijn rug. Waar is jou paard aan geopereerd?
Het is erg lastig om een opbouwschena te maken. Daar liep ik ook tegenaan. Gelukkig had ik wel van de arts een schema als richtlijn mee gekregen. Alleen niet wat ik per week mocht doen. Opzich ook wel logisch, elk paard is anders.

Wat ik nog weet is dat we in het begin niet te veel overgangen moesten maken. Zoals jij al zegt, liever 5 min stap, paar min draf en dan weer stap. Andere hand en daar hetzelfde. Wij mochten een paar x per week longeren. Ik deed 3 x in de week. Longeren (voltes) kan ook belastend zijn. Ik ging naast het longeren stukken met mijn paard wandelen. Toen de arts aangaf dat ik er weer op mocht, ben ik er ook gelijk op gegaan. Ik heb alleen het in de bak rijden langer uitgesteld. Ik was bang dat ik toch te veel ging doen. Ik ben de eerste maand lekker met een lang teugeltje naar buiten gegaan. De stal waar ik toen stond lag aan het bos. De eerste tijd heb ik niet gedraafd. Ook al mocht dit al wel. Ik heb altijd in mijn hoofd gehad dat ik liever alles iets rustiger aan deed. Dan dat ik te snel ga en later weer problemen krijg. Dit zou ik je echt aanraden!! Hoe lastig dat ook is. Ik had er soms best moeite mee. Stalgenoten en vriendinnen die fanatiek aan het rijden waren en lekker op wedstrijd gingen. Ik hobbelde wat door het bos.

Daarnaast heb ik toen ik weer in de bak ging rijden, opgebouwd met behulp van een fysio. Hij kwam om de twee weken op stal. Hij behandelde mijn paard en daarna had ik nog even les. Zo heb je altijd iemand die met je meekijkt en je paard in de gaten houdt. Ik ben voordat ik weer wat mocht doen begonnen met supplementen voeren. Voor de spieropbouw en voor het soepel houden van gewrichten en spieren.

Volgens de arts die mijn paard geopereerd heeft. Zorgt de operatie vaak niet voor complicaties, maar gebeurd dit door verkeerd management in de revalidatiefase. Ik heb daar best veel tijd en geld in geïnvesteerd. Nu 1,5 jaar later kan ik weer alles met mijn paard doen. Ze loopt zelfs weer crosses! Terwijl in Nederland de artsen heel sceptisch waren over deze operatie.

Ik heb geleerd dat revalideren tijd kost. Daarnaast is het een proces met vallen en opstaan. Zorg echt dat je de juiste hulp/ begeleiding krijgt.

Succes!!

SweetVanille
Berichten: 1771
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Hoe (snel) revalidatie opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 13:12

Je kunt beter goed willen revalideren, niet "snel" willen revalideren.....

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23424
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 13:13

ikkebenhier schreef:
10-15 min longeren = 5 min stappen, 5 min afwisselend stap en eens een rondje draf, en terug 5 min uitstappen. Ik ga hem echt niet 10-15 min laten draven ofzo .


Dat vind ik al veel eigenlijk..
Niet te snel willen

ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Re: Hoe (snel) revalidatie opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-18 18:08

Hij is geopereerd aan botkanker. Hij had een tumor op zijn been, en deze is weg gehaald. Verder is het bot weer helemaal 'normaal' zeiden ze deze week op de controle.

Ik ging af op de revalidatie van een paard van vrienden. Deze had een hartprobleem en stond enkele jaren gewoon op de wei (dus niet in het werk). Paard is geopereerd, heeft boxrust gehad, moest 2 of 3 weken stappen opbouwen en mocht daarna al gelijk vrij lange stukken draven en nadien galopperen.
Toen die in het werk mocht, mocht die bv 15 min stap en draf (3-4 dagen), vervolgens 20 min stap en draf (3-4 dagen), 25 min stap en draf (3-4 dagen), dan 30 min met een klein stukje galop...

Ik zou er eigenlijk liever op zitten, want ik ben ook geen fan van elke dag rondjes aan de longe. en onder het zadel heb je toch net iets meer controle dan aan een longeerlijn.
Ik probeer nu om hem dagelijks 2 keer buiten te nemen. 1 keer aan de longe, en op de wei, en een 2de keer stappen in de molen of aan de hand (en indien mogelijk nog eens even op de wei).

Mijn DA is even met vakantie, maar ik vraag haar na het weekend hoe ik dit het best kan opbouwen. zij kent de hele situatie.
Ik heb gisteren ook een fysio proberen te bellen, maar kon haar niet bereiken en heb dan gemaild met het hele verhaal. De bedoeling is dat zij hem zou behandelen en de revalidatie zou opvolgen.

Als hij helemaal niet zo veel mag doen, hadden ze dat op de kliniek wel gezegd. Maar omdat ze zeiden 'beginnen met longeren, en daarna onder het zadel verder opbouwen' ging ik er vanuit dat dat vrij vlot kon. Anders hadden ze wel gezegd dat dat heel langzaam moest.

esmeemelissa

Berichten: 2
Geregistreerd: 21-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 20:53

hoi!

ik denk dat het opbouw schema toch echt paard gebonden is dit zie ik aan mijn eigen paard.

Ik heb hem begin mei laten opereren en moet nu al 20 minuten kunnen stappen en 20 kunnen draven volgens het opbouw schema maar mijn paard is nog steeds best wel erg kreupel zelfs aan de hand. dus ik zou het echt zelf aan kijken bij je paard. je kan beter te langzaam dan te snel gaan :)

ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-18 21:25

esmeemelissa schreef:
hoi!

ik denk dat het opbouw schema toch echt paard gebonden is dit zie ik aan mijn eigen paard.

Ik heb hem begin mei laten opereren en moet nu al 20 minuten kunnen stappen en 20 kunnen draven volgens het opbouw schema maar mijn paard is nog steeds best wel erg kreupel zelfs aan de hand. dus ik zou het echt zelf aan kijken bij je paard. je kan beter te langzaam dan te snel gaan :)


Waar is jouw paard aan geopereerd?
Oei, spijtig dat hij nog steeds kreupel is.
Mijne is enkel niet zuiver geweest toen de bot sekwesters er nog in zaten. Daarna niet meer kreupel en nu stapt en draaft hij 100% correct.

Mijn paard heeft altijd een goede basis conditie gehad, zelfs als ik hem weinig reed. (ik bedoel dus als hij nog in het werk was, voor de operatie)

esmeemelissa

Berichten: 2
Geregistreerd: 21-07-18

Re: Hoe (snel) revalidatie opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 21:31

ik ben hier:

Mijn paard is geopereerd aan:

Rechter sprong achter hebben ze een ocd verwijderd en het gewricht uitgespoten vanwege gruis.
Rechter kogel: diverse botsplinters.
Linker kogel: diverse bot splinters.

Ook is hij rechts achter ingespoten voor lichte spat.
En links voor voor lichte atrose.

Dus er was flink wat mis.
We hebben toen 2 weken volledige boxrust gehad
Toen 2 weken box rust en 2 keer per dag 10 min stappen
En daarna heb ik hem op een klein landje individueel gezet.

Ook is ze beslag aan gepast maar helaas werkte dit ook niet

Dus nu staat hij voor op zooltjes en siliconen, en achter binnendoor bekapt dit nu nog 2 weken aan kijken en anders moet de kliniek toch maar komen kijken want ik weet het nu ook niet meer.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 22:18

Al veel adviezen gehad zie ik. Zou ook zeker niet te snel willen, laatste wat je wil is een peesblessure o.i.d door te snel oppakken. Paard gaat compenseren en tegen de tijd dat je dat door hebt, ben je td laat.

Wat ik nog als aanvulling heb op de gegeven schema's, is dat spieren en conditie veel sneller opgebouwd zijn dan pezen. Zodra je paard stil staat dien je met de gehele gesteldheid rekening te houden. Voor iedere maand rust= maand stappen op het harde om pezen weer aan te laten sterken. Zou dit zeker mee nemen in je opbouwschema en persoonlijk zou ik juist niet te veel longeren maar rechtuit trainen.

Ter aanvulling: Ellepel haar schema is zoals ik het in het verleden ook opgepakt heb. Per week een tandje erbij, werkt erg goed.

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Re: Hoe (snel) revalidatie opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 22:42

Helaas ook ervaring mee (pees, ik mocht eerste 2 weken alleen stappen en uitbouwen naar 20 minuten, dus elke dag stukje verder. Daarna per week minuutje draf erbij, lange weg maar liever goed dan snel.

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 21:14

Ik begrijp eigenlijk niet zo goed dat jouw kliniek zo'n vaag advies heeft gegeven voor het opbouwen na zo'n speciale operatie.

Ik ben met verschillende peesblessure met mijn vorige paard bij De Raaphorst in Wassenaar geweest en ik kreeg toen iedere keer op papier ( of later per mail) mee wat ik per 5 dagen of per week of per 10 dagen mocht doen. Per blessure was het steeds weer anders, helemaal afgestemd op de blessure. Daarom is het best gevaarlijk om een schema van een ander paard aan te houden, die had een heel andere blessure en daardoor waarschijnlijk ook een heel ander opbouwschema.

Heel verstandig om morgen met de kliniek te bellen, het zou toch zonde zijn als je na zo'n operatie iets doet dat beter niet kan of dat je te snel alles weer doet terwijl je paard er lichamelijk niet aan toe is. Ik zou ze vragen om het voor je op papier te zetten en dat naar je te mailen, vaak is zo'n schema voor zo'n 6 weken, over 6 weken weet jij waarschijnlijk niet meer wat ze precies gezegd hadden.

Succes met je paard hoor!

ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 19:05

De reden waarom ze geen schema mee gegeven hebben, is denk ik omdat hij normaal al 2 maand geleden had mogen beginnen opbouwen, omdat hij dan voldoende hersteld was. Het heeft alleen nog 2 maanden langer geduurd, omdat er 2 sekwesters zaten en we niet wisten hoe deze gingen evolueren. Ik begrijp dat er bij een peesblessure een strikt schema moet gevolgd worden.
En natuurlijk moet ik heel traag en lang opbouwen omdat zijn lichaam al zo lang niks gedaan heeft.
En als een schema zo belangrijk was, hadden ze dit wel mee gegeven of hier duidelijk over geweest.
Een schema dat ik gekregen heb van de dierenarts waarbij hij vorige maand op de stapband is geweest toen hij mocht beginnen stappen:
Zodra er gemakkelijk 30 min of meer gestapt kan worden:
10 min instappen, 20 min stap en draf (per 2 min afwisselend. Dus 2 min draf, 2 min stap, 2 min draf,...), 10 min uitstappen
Nadien per week 5 min langer (dus 25 min stap en draf)
Eerst de duur verlengen, voordat de intensiteit wordt verhoogd. Na 3 weken (dus vanaf 30 min stap en draf) kan eens een stukje galop meegenomen worden.
1 keer per week zal hij een soort rustdag krijgen, bv enkel op de wei of enkel een stap wandeling. Verder probeer ik om naast het opbouwen, ook een 2de keer per dag te stappen aan de hand.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hoe (snel) revalidatie opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:05

Omdat hier mensen zitten met ervaring met opbouwen, gooi ik hem er hier ook even in:
[BEH] Verdere opbouw na blessure

Iemand die ook weinig tot geen schema heeft meegekregen van de dierenarts na een peesscheur en zich afvraagd hoe en wanneer de galop weer opgebouwd mag worden.

ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 15:15

Mizora: bedankt! Ik heb het al even door gelezen.

Voorlopig gaat het zo:
10 min instappen (elke 2 rondes van hand veranderen)
2 rondes draf links + 2 rondes stap
2 rondes draf rechts + 2 rondes stap
2 rondes draf links + 2 rondes stap
2 rondes draf rechts
10 min uitstappen (elke 2 rondes van hand veranderen)

1 rondje draf is ongeveer 40 seconden, dus elke keer ongeveer 1.5 min draf per keer.
De ene dag begin ik links, de volgende rechts.

Week 2: 3 keer 2 rondes links en rechts
week 3: 4 keer 2 rondes links en rechts
enzo verder
Vanaf week 6 een stukje galop erbij nemen (1 ronde links en rechts). Daarna kan de intensiteit opgedreven worden: langere draf stukken, cirkels enz.

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:20

Ik zou echt eens terugbellen voor 'betere' raad want dit is zo paard/situatie afhankelijk.
Hier een ernstig peestrauma gehad, 4 maand boxrust/aan de hand stappen max 15 min per dag en ik mocht nadien terug opbouwen. Ik mocht zelfs zo snel opbouwen dat ik na 6 weken terug mocht springen. Paard loopt nogsteeds succesvol in de sport.

ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 15:35

Laurievc schreef:
Ik zou echt eens terugbellen voor 'betere' raad want dit is zo paard/situatie afhankelijk.
Hier een ernstig peestrauma gehad, 4 maand boxrust/aan de hand stappen max 15 min per dag en ik mocht nadien terug opbouwen. Ik mocht zelfs zo snel opbouwen dat ik na 6 weken terug mocht springen. Paard loopt nogsteeds succesvol in de sport.


Na 6 weken terug springen na een ernstige peesblessure? :o

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:41

ikkebenhier schreef:
Laurievc schreef:
Ik zou echt eens terugbellen voor 'betere' raad want dit is zo paard/situatie afhankelijk.
Hier een ernstig peestrauma gehad, 4 maand boxrust/aan de hand stappen max 15 min per dag en ik mocht nadien terug opbouwen. Ik mocht zelfs zo snel opbouwen dat ik na 6 weken terug mocht springen. Paard loopt nogsteeds succesvol in de sport.


Na 6 weken terug springen na een ernstige peesblessure? :o

Klopt :) Regelmatig echo erover. Dit was wel trauma door een ongeluk en niet door overbelasting oid en dat zou het verschil maken. Wij waren ook verbaasd dat dit zo snel kon en hebben er 8 weken van gemaakt, maar toch. :) Is nu ruim 4 jaar geleden.

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 17:50

Laurievc, dat was toch na die 4 maanden boxrust? Zo lees ik het tenminste, dus v4 maanden en dan 6 weken erbij. Dat is nog snel hoor, ik was iedere keer ( verschillende peesblessures) toch al snel zo'n 9 maanden per blessure onder de pannen...

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Hoe (snel) revalidatie opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 17:53

Dat hadden wij ook verwacht inderdaad, maar dat bleek dus niet zo te zijn :) Hadden er eerst onze twijfels over, maar onze DA staat bekend om zijn goede kennis ivm benen en blessures daaraan. Ze is toen ook wel stipt opgevolgd.
Ze is een jaar daarna verkocht naar Egypte en moest een serieuze keuring doorstaan en de keurende DA heeft toen ook helemaal niks abnormaal gevonden aan dat been. Nu 4 jaar later loopt ze nogsteeds in de sport daar dus is zeker succesvol geweest :)