Auschwitz

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 22:11

Ik vond het eigenlijk alleen bij de ingang heel druk, daarna viel het wel mee.
Ik bekijk al die bezoekers , ik wil het geen toeristen noemen, van een positieve kant.
Dat er veel belangstelling is onder jong en oud.

En ik vond het bij Birkenau wel een soort van 'toevoeging' zodat je een beetje een indruk kreeg van hoeveel mensen daar wel niet gezeten hebben. Zeker toen wij met zijn allen op het treinplatvorm stonden.
De groepjes bezoekers vielen gewoon in het niets weg.

Laat je absoluut niet tegen houden door al die mensen en ga gewoon heen.
Ik heb ook niemand gezien die zich misdroeg.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


Tancreda4

Berichten: 24014
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Auschwitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 22:17

Ik had wel iemand in de groep die wat ongepast bezig was (vooral overal foto's van maken terwijl dat lamg niet overal mocht). Maar deze meneer/jongen kon a) slecht Engels en was b) zichtbaar geestelijk beperkt dus vooruit.... praat het niet goed maar hij kreeg het ook gewoon niet mee de ernst van de zaak en gelukkig kon ik hem goed blokken.

Malbec
Berichten: 1948
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Re: Auschwitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 22:22

@goof
Je beschrijft daf je de geur nog ruikt, wat bizar zeg.. dat dat blijft hangen..!

Wave after wave

DideH
Berichten: 6994
Geregistreerd: 21-03-13

Re: Auschwitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-18 22:59

Misschien een iets praktischere vraag; we hebben tickets voor een rondleiding vanaf half 4, maar weet iemand of dergelijke tickets ook gelden als entree eerder op de dag?

Mensen zeggen altijd dat ik eigenwijs ben. Daar ben ik het niet mee eens.

Milo 05-08-2022 +
Voor altijd in mijn hart maatje…

iirrssjjee

Berichten: 5935
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 08:22

DideH schreef:
Misschien een iets praktischere vraag; we hebben tickets voor een rondleiding vanaf half 4, maar weet iemand of dergelijke tickets ook gelden als entree eerder op de dag?


Nee. De tijd op je ticket is de tijd dat je naar binnen mag.

Goof

Berichten: 28748
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Auschwitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 08:36

Niet helemaal waar:
During the dates provided below, entrance to the premises of Auschwitz I is only possible with a guide:

from 1 January to 30 March and in November from 10:00 to 13:00from 1 April to 31 October from 10:00 to 16:00in December from 10:00 to 12:00

Dit betekent als je er voor 10 uur sochtenda bent je wel naar binnen mag, echter je tour begint pas om 16.00 uur. Met een andere tour mee kan niet.
Ik ben toen ook eerst zelf binnen geweest bij Auschwitz om alles te bekijken en daarna heb ik mijn tour gedaan.

DideH
Berichten: 6994
Geregistreerd: 21-03-13

Re: Auschwitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-18 10:26

Ah oke, goed om te weten! Maar dat geldt dan alleen voor I als ik het goed lees? Of kun je Bikenau helemaal niet zelf in?

Mensen zeggen altijd dat ik eigenwijs ben. Daar ben ik het niet mee eens.

Milo 05-08-2022 +
Voor altijd in mijn hart maatje…

Goof

Berichten: 28748
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Auschwitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 10:49

Birkenau volgens mij alleen met gids, als je er eenmaal in bent kun je na de rondleiding wel zelf nog binnen blijven.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Auschwitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 11:19

Auschwitz 2 kun je op zonder gids, maar het is zo groot en afgebroken dat ik je dat afraad.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.


DideH
Berichten: 6994
Geregistreerd: 21-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-18 11:39

lieveli schreef:
Auschwitz 2 kun je op zonder gids, maar het is zo groot en afgebroken dat ik je dat afraad.


Oke, goed om te weten!

Mensen zeggen altijd dat ik eigenwijs ben. Daar ben ik het niet mee eens.

Milo 05-08-2022 +
Voor altijd in mijn hart maatje…

Goof

Berichten: 28748
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 12:34

lieveli schreef:
Auschwitz 2 kun je op zonder gids, maar het is zo groot en afgebroken dat ik je dat afraad.


Nu wel? Enkele jaren geleden niet namelijk.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Auschwitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 13:15

Vorig jaar zaten er hele gezinnen te picknicken.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Goof

Berichten: 28748
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 15:02

lieveli schreef:
Vorig jaar zaten er hele gezinnen te picknicken.


Alsof het een uitje naar de Biesbosch betreft, sneu.

Overigens zegt dat niets over hoe ze binnen gekomen zijn. Er staat mij echt bij dat je enkel binnen mocht bij Birkenau met een gids, maar dat je na je rondleiding wel alleen mocht blijven om nog verder te kijken. Zonder gids kwam je er niet binnen toen.

DideH
Berichten: 6994
Geregistreerd: 21-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-18 15:17

lieveli schreef:
Vorig jaar zaten er hele gezinnen te picknicken.


Neee dat meen je :oo
Elk mens met een gezond verstand bedenkt toch dat het geen random grasveldje is, waar je lekker kan gaan picknicken? :n

Mensen zeggen altijd dat ik eigenwijs ben. Daar ben ik het niet mee eens.

Milo 05-08-2022 +
Voor altijd in mijn hart maatje…

Shenavallie
Berichten: 11552
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 15:32

Thats_Me schreef:
Hel op aarde, wat een verschrikkelijk gevoel heerst daar. Ben er geweest maar ga never nooit weer terug. Is echt niet te bevatten wat mensen elkaar voor verschrikkelijke dingen kunnen aandoen.

Dat gevoel heb ik al als ik er documentaires van zie. Het laat me dan ook niet meer los, wat een gruwel. Ik kan me dan ook heel goed voorstellen dat het een 'eens en nooit meer' gevoel bij jou heeft. Ik kan me niet voorstellen dat mensen daar ook maar even 'voor de lol' naar toe gaan. Het is belangrijk dat men nog met de neus op de feiten gedrukt kan worden, dat er niet volledig aan de ellende van toen voorbij gegaan wordt, maar het is geen leuk uitje.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 16:15

DideH schreef:
lieveli schreef:
Vorig jaar zaten er hele gezinnen te picknicken.


Neee dat meen je :oo
Elk mens met een gezond verstand bedenkt toch dat het geen random grasveldje is, waar je lekker kan gaan picknicken? :n


Ze hebben er in Polen een hele andere kijk op. Aan het begin van Birkenau staan studentenhuizen, in de villa van Amon Goeth woont gewoon een gezin, waar ooit kamp Plaszow stond is nu een hondenuitlaatveldje waar soms botten worden gevonden.

Nou ja goed, dat laatste vind ik erg cru en respectloos, maar dat er zo geleefd wordt binnen het kamp alleen maar mooi. Ik had helemaal niet het idee dat het achteloos was.

Edit: het ging rustig en respectvol op een veldje met bankjes.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 21-07-18 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 16:16

Goof schreef:
lieveli schreef:
Vorig jaar zaten er hele gezinnen te picknicken.


Alsof het een uitje naar de Biesbosch betreft, sneu.

Overigens zegt dat niets over hoe ze binnen gekomen zijn. Er staat mij echt bij dat je enkel binnen mocht bij Birkenau met een gids, maar dat je na je rondleiding wel alleen mocht blijven om nog verder te kijken. Zonder gids kwam je er niet binnen toen.


Nee bij Auschwitz 1 is echt een toegangspoort, bij Auschwitz 2 niet.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Goof

Berichten: 28748
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 16:17

>;)
Ik kwam bij Birkenau toch echt bij een poort waar mij werd verteld dat ik zonder gids niet binnen mocht, weird.
Misschien is het daar ook tijdafhankelijk.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 16:18

Nee alleen in groepen is een gids verplicht. Ik was er vorig jaar, misschien is het veranderd.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Auschwitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 16:23

Ik vond dit:

Wil je wat meer tijd in het museum of zelf beslissen welke tentoonstellingen je bezoekt? In dat geval kun je op eigen gelegenheid naar het concentratiekamp. Toegang tot voormalig concentratiekamp Auschwitz is gratis en het kamp is het hele jaar open. Maar let op, de regels om Auschwitz op eigen gelegenheid te bezoeken zijn sinds 2015 veranderd. Om de toestroom van toeristen in goede banen te leiden is het aantal kaarten dat per uur wordt uitgegeven beperkt:

Elk kwartier zijn er 25 toegangskaarten beschikbaar, op is op. Toegangskaarten zijn gratis. Veel van de beschikbare toegangskaarten zijn inclusief rondleiding met een gids. Dan betaal je voor de gids en is de toegang inbegrepen.
Je gratis toegangskaartje reserveer je van te voren via visit.auschwitz.org. Het is sterk aan te raden je, zeker in het hoogseizoen, ver van te voren op deze manier te registreren. Doe je dit niet, dan is het goed mogelijk dat je er simpelweg naast grijpt omdat er geen kaarten meer zijn voor die dag. Sinds 2018 kun je kaartjes via de website op z’n vroegst drie maanden van tevoren reserveren.
Je reserveert kaartjes voor een bepaald tijdstip, het is ook de bedoeling dat je er op die tijd bent. Eenmaal binnen mag je blijven zolang je wilt.
In het midden van de dag kun je Auschwitz I (het hoofdkamp) alléén met een gids van het museum bezoeken. Wil je zonder gids rondlopen, dan moet je dus voor of na die tijd komen. De tijden waarop je zonder gids het terrein op kunt, verschillen per seizoen:
– Van 1 januari tot 30 maart en in november, voor 10.00 en na 13.00
– Van 1 april tot 31 oktober voor 10.00 en na 16.00
– In december voor 10.00 en na 12.00
Ben je voor 10.00 al binnen en loop je zonder gids rond, dan kun je dat gewoon blijven doen. Ook voor een bezoek zonder gids, zijn echter kaarten nodig die je ver van tevoren moet reserveren. (zie punt hierboven)
Een rondleiding door een gids kun je van te voren bestellen via visit.auschwitz.org. Ook hiervoor geldt: reserveer dit zo vroeg mogelijk, vol is vol. De rondleiding van 3,5 uur kost 50 złoty (ca. €12) p.p., die van 6 uur (study day) kost 90 złoty (ca. €22). Gidsen zijn er onder meer in Engels en Duits. Voor 300 złoty heb je een privé gids voor jouw eigen gezelschap. Het museum zelf heeft geen Nederlandstalige gidsen beschikbaar.
Indien er geen kaarten meer via de website van het museum zelf te krijgen zijn, kun je meestal nog wel met een georganiseerde tour vanuit Krakau mee.
De ontvangst is bij de ingang van Auschwitz I waar ook het grootste deel van het museum is gevestigd.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Goof

Berichten: 28748
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Auschwitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 16:27

Ja precies, dat zei ik hierboven al.
Ik zie dat er per 2015 idd dingen veranderd zijn, ik denk dat ik er in 2014 was.

iirrssjjee

Berichten: 5935
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Auschwitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 16:56

Ik was er vorig jaar en kon Birkenau inderdaad gewoon binnenlopen, zelfs zonder kaartje. Daar was het dan alleen wel weer betaald parkeren, tegenover gratis parkeren bij Auschwitz I. Er rijd ook een bus van I naar II en terug, maar wij reden vanuit II meteen door naar onze volgende locatie (waren op doorreis).

Shenavallie
Berichten: 11552
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 19:41

Ik ben wel benieuwd of jullie ook naar werk-/concentratiekampen elders in Polen zijn geweest, zoals Gross-Rosen of Bielau. Ik zou graag jullie ervaring lezen (mag via PB).

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Auschwitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 20:14

Ik wil hier ook nog eens heen. Mijn vader is er 2x geweest en vind het zeer indrukwekkend.

Ik ben zelf in Bretagne geweest 2 jaar terug. O.a. Omaha beach bezocht. Daar werd ik ook erg stil van!

Malbec
Berichten: 1948
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 18:26

Tallie1979 schreef:
Ik wil hier ook nog eens heen. Mijn vader is er 2x geweest en vind het zeer indrukwekkend.

Ik ben zelf in Bretagne geweest 2 jaar terug. O.a. Omaha beach bezocht. Daar werd ik ook erg stil van!


Dat is Normandië!
Maar al die stranden zijn inderdaad ook erg indrukwekkend, net zoals de begraafplaatsen ;(

Wave after wave


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bo_Y, Whizz en 129 bezoekers