Bulten tussen kaaktaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sanniejtjuh

Berichten: 1210
Geregistreerd: 11-12-06

Bulten tussen kaaktaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-18 21:16

Ik haalde beide paarden van land gister met bulten tussen de kaaktakken.

Ik heb al zitten denken wat de oorzaak kan zijn maar benieuwd wat jullie hiervan denken? Insecten? Reactie op plant?

Paarden staan op een korte weide (nog klein stukje lang, strookbegrazing), zitten we grote steekbeesten en de fjord is hier erg gevoelig voor, snel flinke bulten.

Ik denk dat het niks ernstigs is, ze zijn immers beide gewoon fit, en eten en drinken goed. Ik ben altijd wel iemand die snel bezorgd is :D
Bij de vos zijn de bulten al wat weggetrokken.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 21:21

Zijn de kaken zelf ook wat opgezet?

Ik zie hier op stal ook flink wat paarden met opgezette kaken. Komt door de opgezette speekselklieren, komt door het korte gras wat ze naar binnen werken nu. Daardoor raken de speekelklieren wat opgezet.

Afbeelding
Dit is van mijn paard van vorig jaar. :)

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Bulten tussen kaaktaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 21:24

Komt van het staan op te kort gras

Sanniejtjuh

Berichten: 1210
Geregistreerd: 11-12-06

Re: Bulten tussen kaaktaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-18 21:35

Bij de vos is de kaak zelf inderdaad wel wat dikker, dat herken ik inderdaad wel van op kort gras staan, maar zoals nu niet.

Ze krijgen elke dag een strook lang erbij, echter blijven ze ook van het hele korte snoepen. Verweiden lukt nog niet, land is nog aan het bijkomen van hooien, en met die droogte...

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Bulten tussen kaaktaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 21:45

Dat zijn gewoon opgezwollen klieren, kan van alles zijn en zolang het paard fit is zou ik er niet te groots over nadenken.
Wellicht een virusje.

suikermeisje

Berichten: 8344
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Bulten tussen kaaktaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 08:15

Mijn 4 jarige heeft precies hetzelfde! Dierenarts gebeld maar die zeiden niet zoveel. Het was in ieder geval geen droes want daar was ik zelf even bang voor met opeens zo'n bult. Het oudere paard van mij staat op hetzelfde weiland maar die eet meer van het voordroog wat ik iedere dag breng.

Sanniejtjuh

Berichten: 1210
Geregistreerd: 11-12-06

Re: Bulten tussen kaaktaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-18 09:53

Het was savonds op stal stuk minder dik, dus denk toch het korte gras.

Droes ben ik niet zo bang voor. Mijn paarden staan aan huis met geen andere paarden in de buurt. De laatste persoon wie het wellicht over zou kunnen brengen was de dierenarts, maar dat was al een week of 6 geleden.

Ik voer ze ook bij op het land maar word soms weinig gebruik van gemaakt..

suikermeisje

Berichten: 8344
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 13:10

Sanniejtjuh schreef:
Het was savonds op stal stuk minder dik, dus denk toch het korte gras.

Droes ben ik niet zo bang voor. Mijn paarden staan aan huis met geen andere paarden in de buurt. De laatste persoon wie het wellicht over zou kunnen brengen was de dierenarts, maar dat was al een week of 6 geleden.

Ik voer ze ook bij op het land maar word soms weinig gebruik van gemaakt..


Ik had dat ook hoor. En paard was alles behalve ziek. Vreet me arm onderhand :P en was super fit.

Afbeelding

Afbeelding

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: Bulten tussen kaaktaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 13:15

Mijn fjord heeft het ook. Niks aan de hand.

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Bulten tussen kaaktaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 13:50

zijn gewoon dikke klieren. ik zie er nu heel veel die het hebben in het land.

Sanniejtjuh

Berichten: 1210
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-18 14:43

suikermeisje schreef:
Sanniejtjuh schreef:
Het was savonds op stal stuk minder dik, dus denk toch het korte gras.

Droes ben ik niet zo bang voor. Mijn paarden staan aan huis met geen andere paarden in de buurt. De laatste persoon wie het wellicht over zou kunnen brengen was de dierenarts, maar dat was al een week of 6 geleden.

Ik voer ze ook bij op het land maar word soms weinig gebruik van gemaakt..


Ik had dat ook hoor. En paard was alles behalve ziek. Vreet me arm onderhand :P en was super fit.

[ [url=m/N5h1N5.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/zAeOtF.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ziet er precies hetzelfde uit inderdaad. Bij mn fjord tikkie heftiger maar die kaken staan immers ook weinig stil :')

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Bulten tussen kaaktaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 14:49

Pleun had het inderdaad ook, komt van het grazen op kort gras is mij verteld. De volgende ochtend was het inderdaad weg en ‘s avonds heeft ze het weer.

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Bulten tussen kaaktaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 16:52

Dat zijn de ondertong speekselklieren.

suikermeisje

Berichten: 8344
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 22:51

Sanniejtjuh schreef:
suikermeisje schreef:

Ik had dat ook hoor. En paard was alles behalve ziek. Vreet me arm onderhand :P en was super fit.

[ [url=m/N5h1N5.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/zAeOtF.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ziet er precies hetzelfde uit inderdaad. Bij mn fjord tikkie heftiger maar die kaken staan immers ook weinig stil :')


Later is paard zelfs uit zijn aparte stuk gesprongen. Nog steeds geen koorts gehad. Helaas is het wel erger geworden. Hij heeft er nogsteeds geen last van. Alleen als ik hem dus zoals vanavond mee had naar les is het wel iets minder maar niet helemaal weg.
Hij heeft nu hetzelfde als de fjord.
Omdat ik springles had hoefde hij niet echt te buigen etc. Toch loopt ie nogsteeds wel makkelijk nageeflink. Kreeg ik gister nog bijna vliegles zo wakker was die.

Toch maak ik me dan wel zorgen. Ze krijgen voordroog bij maar hij eet liever de extreem korte grasjes.
Over een.maandje ongeveer staan ze weer snachts op stal, dus ik kijk het nog maar eventjes aan.

Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Re: Bulten tussen kaaktaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 23:10

Niks om druk over te maken, die bulten zijn de mandibulaire lymfeknopen (lnn. mandibulares) en zijn in principe bij elk paard daar altijd zichtbaar of op zijn minst goed te voelen, ze zitten meestal in een V-formatie in de schaarstreek dus tussen de kaaktakken in. Compleet normaal :j