Ikea wastafel schoonmaken?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Limoen

Berichten: 7522
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Drenthe

Ikea wastafel schoonmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-18 10:15

Wij hebben een nieuwe badkamer. Nu zoek ik geschikte schoonmaakmiddelen om het schoon te houden.

Toen we de tegels kochten zei die verkoper dat je de beschermlaag van de tegels kapot maakt met al die anti kalk middelen die er tegenwoordig op de markt zijn. Dat je het met een mild schoonmaak middel schoon moet maken. Maar wat voor middelen gebruik je dan voor de kraan en tegels in de douche bijvoorbeeld?

En we hebben een Ikea badmeubel, met hoogglans kastjes en zo'n witte ronde wasbak erboven op. Hoe kun je deze het best schoonmaken? Het afvoerputje vd wasbak ziet er na wat bouwstof etc niet zo heel mooi uit nu, die moet even goed schoon en glanzend, maar ik wil dat graag zonder agressieve schoonmaakmiddelen doen. Wat raden jullie aan? Iemand ervaringen?


Belle Fae - Honden, lifestyle & moederschap
BLOGINSTAYOUTUBE
PetStudio.nlFurrPosters.nl


Roodvos

Berichten: 6643
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Re: Ikea wastafel schoonmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 10:19

Oplossing van (ca.) 1:10 (schoonmaak)azijn?
Ontkalkt prima.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

8nnemiek

Berichten: 43363
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Ikea wastafel schoonmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 10:42

Ik zou gewoon met allesreiniger poetsen, en dan af en toe eens een grote schoonmaak houden met antikal. Ik poets mijn kranen in de badkamer hooguit twee keer per jaar met ontkalker, verder alleen met gewone allesreiniger, en daar zit niks van kalk op.
Ook azijn bijt, en zou ik alleen gebruiken als het echt nodig is bij tegels die er niet goed tegen kunnen.
Ik heb zelf een natuurstenen douchebak, daar kan ik zelfs geen azijn op gebruiken. Maar een simpel sopje en even drogen na het douchen is voldoende.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

tamary

Berichten: 29148
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Ikea wastafel schoonmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 10:48

Schoonmaakazijn, 5L bij aldi is 1,79 inmiddels, andere winkels vragen er zo 5 euro voor. 1L bij bv de appie is ook in die prijscategorie.
En droog je kranen af na het douchen, scheelt ook kalkaanslag er op.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Re: Ikea wastafel schoonmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 11:55

Ik verplaats je topic even naar [HTT] Huis, Tuin en Techniek, daar past deze vraag beter.

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

“These violent delights have violent ends.”

san4nie
Berichten: 3550
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Ikea wastafel schoonmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 12:28

Azijn werkt wel goed, maar is ook zuur en dat zullen je tegels dan waarschijnlijk ook niet leuk vinden. Antikal werkt wel echt fantastisch voor glanzende putjes en kranen. Even schrobben met een schuursponsje doet ook een hoop.
Wat 8nnemiek zegt doe ik ook, sopje allesreiniger. Wij hebben veel natuursteen in de badkamer en ik gebruik echt nooit antikalk of azijn, dat mag namelijk absoluut niet. Allesreiniger of speciaal schoonmaakmiddel voor steen.

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

Boras
Berichten: 9945
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 12:30

Niets beter voor de materialen dan een sopje van groene zeep, werd ons verteld door een sanitairmevrouw. De rest is te agressief.

Bijkomend voordeel: het ruikt zo heerlijk fris en nostalgisch :)


deb_tink

Berichten: 329
Geregistreerd: 31-03-13
Woonplaats: heiloo

Re: Ikea wastafel schoonmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 12:35

Schoonmaak azijn is even slecht/goed voor je tegels als reguliere schoonmaakmiddelen maar wel een stuk voordeliger. Dus als zien bv antikal afraden dan is schoonmaakazijn geen vervanger.

Ik gebruik voor de badkamer groene zeep. Dit is vrij zacht en maakt goed schoon. Ik wacht niet tot de kalk dik op de badkamer zit met schoonmaken dus hier gaat alles er dan makkelijk af.
Je badkamer goed drogen na gebruikt werkt ook, merk dat wij hier thuis niet zo goed zijn daarin

ArankaM

Berichten: 1483
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Hekendorp

Re: Ikea wastafel schoonmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 12:45

Ik gebruik Schoonmaakazijn en citronella allesreiniger gemengd in water. Ik heb ook een ikea badkamer meubel.
Het beste helpt om alles droog te maken nadat je het nat hebt gemaakt. Dus na het gebruik van de wastafel even een droge doek er overheen. Ook bij het douchen met natte tegels en douchecabine is dat slim om te doen.
Ik maak mijn badkamer eens in de 3 weken schoon en heb geen vlekje aanslag.

[o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 12:48

san4nie schreef:
Azijn werkt wel goed, maar is ook zuur en dat zullen je tegels dan waarschijnlijk ook niet leuk vinden. Antikal werkt wel echt fantastisch voor glanzende putjes en kranen. Even schrobben met een schuursponsje doet ook een hoop.
Wat 8nnemiek zegt doe ik ook, sopje allesreiniger. Wij hebben veel natuursteen in de badkamer en ik gebruik echt nooit antikalk of azijn, dat mag namelijk absoluut niet. Allesreiniger of speciaal schoonmaakmiddel voor steen.


Met een schuursponsje weet je zeker dat je alles verkrast en dat het dof en smerig blijft goede tip :Y)

Boras
Berichten: 9945
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 13:04

Oh nee echt geen schuursponsjes gebruiken!

san4nie
Berichten: 3550
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 22:26

In dat metalen putje niet? Altijd gedaan in m'n vorige huis.
En de glimmende witte wasbak, kranen en tegels daar overigens ook.

Het is maar net op wat voor materiaal je het doet toch?

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 22:35

tamary schreef:
Schoonmaakazijn, 5L bij aldi is 1,79 inmiddels, andere winkels vragen er zo 5 euro voor. 1L bij bv de appie is ook in die prijscategorie.
En droog je kranen af na het douchen, scheelt ook kalkaanslag er op.
5 liter bij de Appie is €1.85 dus dat scheelt niet de wereld. https://www.ah.nl/producten/product/wi4 ... ewodXb8OhA

Gea99

Berichten: 1170
Geregistreerd: 26-09-13

Re: Ikea wastafel schoonmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 22:46

Tip ooit gehoord van oud collega die haar nieuwe badkamer voor gebruik poetste met autowas. Zouden de tegels mooi blijven.
En verder idd groene zeep. Is een milieu vriendelijke zachte reiniger.

Als het niet gaat zoals het moet. Dan moet het maar zoals het gaat.

Goof

Berichten: 28728
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Ikea wastafel schoonmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 22:54

Ik schrob al 8 jaar de badkuip en wastafel met schuurmiddel en een schuurspons. Volgens velen kennelijk een waar drama maar ze glanzen beiden als een malle en zijn superschoon. Geen krasje of dof plekje op te vinden :D

secricible

Berichten: 25692
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Ikea wastafel schoonmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 15:45

Er zit wel echt een verschil in tegels en/of douchedeuren met beschermlaag of zonder. Met beschermlaag niks anders gebruiken dan een sopje met beetje allesreiniger. Zonder beschermlaag kan (moet :') ) je vaak wat hardhandiger te werk gaan.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 bezoekers