Weide onderhoud, groot genoeg en meer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
BeDa_Horses
Berichten: 11
Geregistreerd: 19-07-18

Weide onderhoud, groot genoeg en meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-18 20:00

Heyyy, wij willen 2 paarden/pony's gaan kopen en willen ze graag op een weitje zetten 2 minuten van ons huis. Ideaal zou het zijn!

Nu is deze wei 2000m². Is dit genoeg voor 2 paarden/pony's? We willen hier ook graag een schuilstal.

Nu nog wat meer vragen:
Wat doe ik met de mest?
Heb ik echt een tractor nodig?
Wat heb ik nog aan onderhoud buiten uitmesten?
Wat zijn de kosten ongeveer per maand als je je paarden zo op een wei zet?
En wat moet ik nog allemaal weten?

Heel erg bedankt!


belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Weide onderhoud, groot genoeg en meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 20:06

Is het enkel bedoeld als weide. Wat voor grond, hoe is de staat, mag je een schuilstal bouwen, is er in de winter na veel regen een droge plek om te staan, waar ga je rijden. 2000m2 is niet heel groot, dus altijd bijvoeren. Kan je genoeg hooi opslaan.

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 20:08

Ik heb ongeveer zo veel gras, en ik kan je vertellen dat dat geen gras blijft als je ze er jaar rond op zet. Dat word kaal en blubber. Schuilstal bouwen mag meestal niet, wat is de bestemming van het stukje grond? Je zit ook met de hooi en mestopslag, en je zal ergens water vandaan moeten halen. Grondwater is vaak niet geschikt voor paarden. Tractor heb je niet nodig, de paarden kosten mij zo'n 75 euro per paard gemiddeld denk ik zonder gekke dingen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 21:23

belle_boef schreef:
Is het enkel bedoeld als weide. Wat voor grond, hoe is de staat, mag je een schuilstal bouwen, is er in de winter na veel regen een droge plek om te staan, waar ga je rijden. 2000m2 is niet heel groot, dus altijd bijvoeren. Kan je genoeg hooi opslaan.

Goede punten, behalve dat 2000m2 'niet heel groot' is. Voor paarden/pony's is 2000m2 namelijk gewoon echt heel klein om ze jaar rond op te houden. Het kán, maar dan zul je echt moeten investeren om het leefbaar te houden en dan nog vind ik het behelpen als het om paarden gaat.

koeien op de weg...

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 07:59

Het kan prima hoor, die van mij hebben heel fijn op een stuk van ongeveer 2400 vierkante meter gestaan en staan nu zelfs nog kleiner. Het ligt er maar aan wat voor paarden je er op zet. Twee grote, jolige ruinen ploegen de boel wat meer om dan mijn 20+ shet. Hoewel zij meestal de aanstichtster is voor de gekke 10 minuten.

Als je de weide goed weet in te delen, bij voorbeeld met een track, kun je stukken kaal laten worden en op afgezette stukken wat gras houden. Een tractor heb ik niet, voor onderhoud kun je een loonwerker inschakelen. Het is wel érg fijn als je paarden droog kunnen staan (bijv. zandpaddock), een inloopstal hebben voor beschutting tegen regen/wind en als er ergens een schuur of hok is voor je hooi. Vanwege de afstand zou je evt je hooi ook thuis kunnen opslaan en per dag bv een baaltje meenemen naar de paarden.

Die van mij staan op zandgrond. Op klei zou ik me geen raad weten. Ze hebben geen ijzers, dat scheelt ook al echt in hoe de grond blijft.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

maras

Berichten: 2316
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Weide onderhoud, groot genoeg en meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 08:04

Het zou inderdaad best kunnen afhankelijk van het type grond ( mijn wei is bij nooit nat, ook niet in de winter) en van het type paard ( ik heb twee kleine shettenvriendjes en 1 ijslander). Wat ik als een groter probleem ervaar is het hooi aankopen, met 2000 mtr zul je om het land wat te sparen bijna het jaar rond hooi moeten bij voeren. Voor maaien en slepen en door zaaien etc schakel ik de loonwerker in.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 08:07

Het lastigste aan hooi is het opslaan ervan, vind ik. Die van mij mogen niet te veel gras, dus voor hen is het alleen maar een pré om voornamelijk hooi te krijgen.

Als TS wel graag haar paarden op het gras heeft zou ze bij voorbeeld kunnen kijken of er voor de zomermaanden elders nog een weitje te huur/pacht is.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

BeDa_Horses
Berichten: 11
Geregistreerd: 19-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-18 10:36

Ik weet nog niet wat voor een grond het is. Er kom een schuilplekken voor ze. Het is 2 minuten fietsen vanaf huis, maar ik weet niet of we ergens plek hebben om het hooi op te slaan.

Hoe slaan jullie de mest op?

Sommigen zeggen dat 2000 te klein is en anderen weer goed... Wat is het dan nu? Als we wel gewoon iedere dag ook komen om bijvoorbeeld te rijden of wandelen etc.


pol013

Berichten: 8963
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Weide onderhoud, groot genoeg en meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 11:33

Voor 2 'sportpaarden' zou ik het veel te klein vinden als hoofdverblijf. Zeker als je het wei wil laten. Voor 2 rustige pony's kun je met de nodige aanpassingen (en investeringen!) er misschien best wat van maken.
Maar dan moet dat qua vergunningen etc wel kunnen.
Een schuilstal en hooihok zijn wel een must. Zet het anders maar uit je hoofd.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 12:05

Voor 2 shetlanders ok, voor grotere pony's of paarden is het veel te klein.
Tenzij je je paarden op stal houdt en maar een paar uurtjes op de wei laat. Maar vermits je over een schuilstal spreekt is dat blijkbaar niet de bedoeling.
Op een te klein stuk gaan de paarden het gras stuklopen en heeft het gras geen kans zich te herpakken.
Hoe kleiner je weide is, hoe meer hooi je nodig hebt, dus hoe groter de plek die je nodig hebt om het hooi op te slaan.
Het zou jammer zijn wanneer je investeert in eenschuilstal en een goede omheining en daarna tot de conclusie komt dat het plekje te klein is.

BigOne
Berichten: 38036
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Weide onderhoud, groot genoeg en meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 12:09

Twee x mat shet kan maar groter en ook nog rijden, blijkbaar het jaar rondom daar staan, echt veel te klein. En een stal moet er ook nog op?? Zou er niet aan beginnen want het enigste wat je krijgt is een stuk met 2000 meter zand, groot risico op zandkoliek en vooral heel veel bijvoeren.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 06:54

Welke regio is het? Het is wel op te zoeken of het op bv zandgrond is of op klei.
Op hooggelegen zandgrond is het het proberen waard, al houdt zich dat meestal ook niet jaren achtereen goed als er grote paarden op staan.
Op kleigrond zal het alleen lukken als je zin hebt om er €20.000+ in te investeren.
Mijn paarden zakken vanaf aug/sept tot april zeker 20 cm weg in de klei als ze ook maar 1 stap erop zetten. Kan je nagaan hoe je wei er na een half jaar uit zou zien. En dat op zo'n klein stukje, dat is niet te doen.

Wil je ook rijden? Dat gaat misschien in de zomer wel op je weide (mits het geen gatenkaas is geworden door de winter). In de winter kan het zeker niet op de weide.

Ik denk dat je minimaal een schuilstal met een stuk betegeld en een paddock (waar je evt ook in kunt rijden) aan moet leggen. De kosten van een paddock zijn op zandgrond waar je door een loonwerker gewoon de grond kunt laten keren, veel lager dan op kleigrond, wat je af moet graven, drainage in moet leggen en nieuw zand in moet laten storten.
Als je zelf een beetje handig bent kun je tegels wel gratis ergens ophalen en zelf leggen.

Als je verpakt voordroog hooi koopt kun je het ook buiten opslaan. Let wel op dat je paarden er niet bij kunnen, anders maken ze de balen kapot en zal alles wegrotten.

Qua voerkosten zitten wij per paard op zo'n 60 euro per maand gemiddeld (waarbij de kleinste uiteindelijk misschien 30 kost en de grootste 100). Dit gaat om de winter, in de zomer hebben we voldoende gras en redden we het voor 80 per maand totaal met 4 paarden. Wij gebruiken geen stro. Wat wel betekent dat we flink geïnvesteerd hebben in rubber matten, zodat de paarden toch zacht en droog kunnen slapen.
Wij hebben geen kosten voor mestafvoer, dat kan ook een flinke kostenpost worden.
En vergeet vooral je hoefsmid en dierenarts niet mee te rekenen.

Een tractor is niet perse nodig, het maakt dingen soms gewoon net even makkslijker. Maar op zo'n klein stukje lijkt het me zonde van het geld.

Qua onderhoud kan je het zo moeilijk of luxe maken als je zelf wilt. Denk aan je weide bekalken/bemesten/sproeien. Verder zal je moeten zorgen dat je omheining op orde blijft. Paarden zijn slopers, ook al heb je goede spullen er gaat vaak onverwacht iets kapot.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 07:02

2000m2 is pakweg 40x50. Dat zijn met moeite 2 grote bakken bij elkaar. Daar jaarrond 2 paarden op zetten lukt gewoon niet zonder bijvoeren en zuinig zijn met je bodem.

Rijden heeft er niks mee te maken tenzij je daar specifiek een stuk voor wil uitspannen. Dan ben je gewoon zowat al bijna de helft van het stuk kwijt.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 08:14

Varekaj schreef:
2000m2 is pakweg 40x50. Dat zijn met moeite 2 grote bakken bij elkaar. Daar jaarrond 2 paarden op zetten lukt gewoon niet zonder bijvoeren en zuinig zijn met je bodem.

Rijden heeft er niks mee te maken tenzij je daar specifiek een stuk voor wil uitspannen. Dan ben je gewoon zowat al bijna de helft van het stuk kwijt.


Dat ben je dan toch niet direct kwijt.. je rijbak kan tegelijkertijd prima dienen als paddock.
Als je de helft gebruikt voor een stal, verharding en bak/paddock, blijft er nog 1000m2 over als weiland. Is niet veel, maar genoeg om elke zomerdag een paar uur weidegang te bieden.

Shenavallie
Berichten: 11516
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 08:22

Wij konden een huis kopen met 2.000 m2 grond. Iedereen zei dat ik er dan wel paarden op zou kunnen houden, maar helaas: het is gewoon veel te klein voor het hele jaar door (zelfs voor mini shetjes zou het te klein zijn). Als er in de toekomst weer paarden komen, dan plaats ik ze liever bij een paardenhouderij verderop waarvan ik weet dat er sprake is van echt meer dan genoeg ruimte per paard (daar hebben ze meerdere hectaren grond).

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 11:33

Ik heb zelf een stuk van 5000m2, in een rechthoek, met groot schuilhok. Daar hebben deze winter een tinker en 2 mini's op gelopen. Je kan daar inderdaad prima een paddock op maken waar je ook op kan rijden, klopt. Maar als ik bekijk hoe die boel de winter is doorgekomen...

Ik kan me niet voorstellen dat je een stuk half zo groot als het mijne dan nog een keer gaat splitsen om te verharden en er een rijpaddock in voorzien. Voor 2 shetjes kan het misschien, maar voor mijn tinkertje en 2 mini's zou dat nooit genoeg zijn zonder eeuwig bijvoeren.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 12:11

Ik weet dat het een drogreden is, maar 80% van de paarden op pensionstallen heeft minder ruimte. Zeker gedurende 7 maanden per jaar.

Ik denk echt dat het afhangt van hoe je de boel inricht.
Ik heb mijn mini en c-pony op 1600m2 op zandgrond gehad. Dit ging jaar rond prima, zonder aanpassingen aan de bodem.
Momenteel deze 2 plus 2 grote pony's op 3300m2. Hiervan is 1000m2 voor de winter; stal, bak, verharding en de rest is weiland. Wij hebben 4-5 maanden per jaar volledig weidegang en in de winter geen modder.

kamsel
Berichten: 3409
Geregistreerd: 12-07-08

Re: Weide onderhoud, groot genoeg en meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 12:23

Hier hadden we 3000m2 weiland voor 2 paarden. Stallen, hooiopslag en paddock zijn hier niet bij gerekend.
Dat was bij lange na niet genoeg om ze van mei t/m sept overdag in te laten lopen..
Ik vind het dus veel te weinig.
De kosten zijn afhankelijk van wat je erop wil zetten, hoe je ze precies wil houden en hoeveel opslagcapaciteit je creëert..

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 12:29

Waar de meningen vooral over verdeeld lijken te zijn is wel of niet uitsluitend gras als ruwvoer. Het is lastig dat TS niet heeft aangegeven of ze dit wil. Het oppervlakte is inderdaad niet genoeg als je wil dat de paarden maandenlang gras kunnen eten. Als TS beoogt om (voornamelijk) hooi te voeren en de bodem niet te idioot nat wordt dan kan het prima. Kwestie van slim inrichten.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Shenavallie
Berichten: 11516
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 14:28

Daarnaast hangt het type grond ook af of je een paard het jaar rond kunt plaatsen. Zo is hier in het westen de grond dusdanig slecht dat je na een paar flinke regenbuien al niet eens meer een paard buiten kunt laten, omdat het tot zijn knieën in de modder staat. Daarentegen heb je dit jaar te maken met extreme droogte, dus in de zomer op gras zetten om bijvoeren uit te sparen is ook niet mogelijk. En dáárnaast is het niet mogelijk voor het gras om redelijk aan te groeien als paarden er voortdurend op lopen. Dan zul je je weide al moeten afzetten, waardoor de paarden aanzienlijk minder loopruimte hebben. Ook zul je je hoofd moeten breken of het doorbreken van de wormencyclus. Waar laat je de paarden als je er een tijdje een paar schapen op zet. Tenslotte wil je niet dat door overbemesting of eenzijdig aangrazen er sprake is van een wormen-probleem. Dit maakt dus - helaas - de aangegeven hoeveelheid grond nog steeds veel te klein. Het lijkt veel als je zelf uit de stad komt, maar voor het werkelijk 365 dagen per jaar houden van paarden is het bar weinig.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 14:46

En daarom verhuis ik dus niet terug naar mijn geliefde westen en blijf ik lekker op de zandgrond zitten.

Loopruimte hoeft niet ten koste te gaan van stukjes wei afzetten. Maak een track en moet je eens kijken hoe ze lopen.

Slim inrichten en inventief zijn. Dan kan het echt wel.

En totdat TS meer informatie geeft kunnen we aannames maken wat we willen... het heeft weinig zin.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 15:09

Het is klein. Je zult echt het hele jaar hooi moeten voeren. En dat komt wel het punt naar voren. Waar kun je dat opslaan? Met 2 paarden gaat het er toch vrij hard door heen. Kan je het opslaan bij de wei? Zo niet kan je het dagelijks vervoeren naar de wei. Is er stroom en water bij de wei?

Persoonlijk zou ik het niet willen zo klein. De 2 shetten hebben hier nog iets meer weide. Dat gaat net aan. En met deze droogte is het wel lastig om ze te voorzien van gras. Maar 2 grotere pony's/paarden. Nee, tijdelijk kan maar het jaar rond zou ik ze toch meer ruimte gunnen.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

BeDa_Horses
Berichten: 11
Geregistreerd: 19-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-18 15:52

We gaan het toch maar niet doen. We kijken gewoon voor een stalling ergens. Bedankt voor jullie reacties

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 17:16

Wij hebben ooit 2 pony's op een kleiner stuk gehad. Er stond een schuilstal met ruime verharding en uitloop voor de winter, de helft was zand en de andere helft wei. De weide boden we aan met stripbegrazing met een track rondom als loopruimte. Eind juli was het gras meestal helemaal op. We moesten wel jaarrond bijvoeren natuurlijk.
Het is in de zomer wel te doen als het zo lekker dichtbij is, en in de winter kun je een pensionstal opzoeken. Het ligt er ook een beetje aan wat het kost aan huur en wat je eraan moet investeren.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 17:19

BeDa_Horses schreef:
We gaan het toch maar niet doen. We kijken gewoon voor een stalling ergens. Bedankt voor jullie reacties

Oh... ik zou er wat voor geven om zo dichtbij een fijne wei te vinden.

Kijk, zo had ik het. Een kleine 2500 meter voor die twee van mij. En er hadden er makkelijk nog twee bij gekund: [ITP] Leven in een stapmolen

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 31 bezoekers