Aankoop shetlander

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Olikea

Berichten: 5449
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Aankoop shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-18 07:23

Zijn er specifieke punten waar je op let bij een aankoop van een shet? Het diertje zal als gezelschap gaan dienen en eventueel als pony voor onze zoon van 5.
Maar ook aangespannen rijden en vrijheids dressuur behoren tot de mogelijkheden. Je wil zo'n beestje toch ook een uitdaging geven in het leven

Met grote paarden aanschaffen hebben we ervaring, maar nog niet met zo'n kleintje.

Laten jullie een aankoop keuring doen?

De pony die we op het oog hebben is een 5 jarige ruin met papier.

Alvast bedankt

Julius <3


cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Aankoop shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 07:38

Wil je dat de shet deze vaardigheden al heeft? Dan dien je die natuurlijk te testen, voor een klein kind zou ik goed naar zijn karakter kijken.

Daarnaast mogelijk een klinisch onderzoek. Zaken als hoefbevangenheid zou ik goed naar laten kijken, extra naar vragen.

[o]

grijstapijt

Berichten: 60
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 07:40

Ik zou bij elk paard een keuring laten doen om latere teleurstellingen te vermijden. Verder denk ik dat het gewoon zoals bij een groot paard is, dus past hij bij jullie qua karakter, is hij geschikt om aangespannen te rijden, etc. Alvast heel veel succes en plezier met jullie toekomstige pony!

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Aankoop shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 07:41

Ook goed opletten of de pony geen zomereczeem heeft, daar zijn shetten gevoelig op

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

RosaLisa

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 07:44

Olikea schreef:
Zijn er specifieke punten waar je op let bij een aankoop van een shet? Het diertje zal als gezelschap gaan dienen en eventueel als pony voor onze zoon van 5.
Maar ook aangespannen rijden en vrijheids dressuur behoren tot de mogelijkheden. Je wil zo'n beestje toch ook een uitdaging geven in het leven

Met grote paarden aanschaffen hebben we ervaring, maar nog niet met zo'n kleintje.

Laten jullie een aankoop keuring doen?

De pony die we op het oog hebben is een 5 jarige ruin met papier.

Alvast bedankt


*niet te dik is en hoe zijn hoeven staan ivm hoefbevangenheid die vaak bij shetjes voorkomt door overgewicht.
*zomerexceem en zo ja hoe extreem het is. Ivm kopen van juiste producten zoals vliegen masker.
*gezond oogt niet met ze hoofd hangt.
Of hij ontwormt is en optijd geënt anders moet je na lange tijd geen enten zijn basis entingen geven en dat is 2 x enten met tussen tijd van 6 weken d8 ik.
En zijn gebit je kan hem bijv wortel geven en als hij teveel met ze voorste tanden eet of ander eet gedrag wat raar is toont moet je de tandarts erbij halen.

Verder keek ik hoe hij was met borstelen en of me dochter ermee kon wandelen zodat ze niet omver werd getrokken. :D

Dit allemaal om extra kosten te kunnen inbrengen eventueel in de prijs kan je dan ook nog zakken.

Een keuring vind ik persoonlijk niet nodig aangezien het geen wedstrijd of iets pony is en je recreatie gaat rijden. Neem aan dat het vaak vast wel goed zit. Shetjes zijn makkelijker te verzorgen dan grotere ponys of paarden.

Groetjes

Spoiler:
Kiekeboe

Karin_deB

Berichten: 8221
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Aankoop shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 07:46

Na mijn ervaringen met shetlanders zou ik altijd foto's van de voeten laten maken. Kost niet zo heel veel geld en je kan er veel ellende mee besparen op gebied van (chronische) hoefbevangenheid.

I love you to the moon and back


friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Aankoop shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 08:15

gebit en beenstand op letten en natuurlijk het karakter

je kunt de richting van de wind niet veranderen, wel de stand van je zeilen. Te huur 6 persoons vakantiehuisje aan visvijver en leuke omgeving zie: www.fanerberveld.webnode.nl

Olikea

Berichten: 5449
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Aankoop shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-18 08:20

Dank je voor jullie reacties. Dit zijn allemaal zaken waar je bij een groot paard ook op let. Dus dat zal wel in orde komen.

Ik denk dat ik toch maar voor een aankoop keuring ga. We willen wel een gezond beestje.

Voor de kenners.. aangezien het toch een koudbloed is. Laten jullie op pssm testen?

Julius <3

Olikea

Berichten: 5449
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Aankoop shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-18 00:08

Nou, vanmiddag bij een hele leuke shet geweest, 4 jaar 1.10 (niet nagemeten) en prachtig op gewicht, niet veel te dik zoals heel veel shetjes.

Ik heb mijn dierenarts om advies gevraagd, en hij wil hem best keuren, maar vind het niet nodig, aangezien hij echt als kinderpony/grasmaaier dienst krijgt.
Hij gaf aan dat de meeste problemen met shetlanders niet naar voren komen in een keuring.

Pony staat mooi recht op de benen, schuurt niet, goede vacht, heeft nette goed bijgehouden hoeven. Qua karakter.. Ik heb hem echt geprobeerd uit te dagen. aangezien ik mijn zoontje met een veilig gevoel bij de pony wil laten (ik zal er altijd bij zijn, maar toch. Dus heb staan springen, dansen, en zo, gepord en geprikt, overal aangezeten.. Hij was niet onder de indruk. Vooral druk bezig met het zoeken naar een grasspriet.

Ik denk dat dit hem gaat worden.

Julius <3

Koper

Berichten: 30098
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 00:48

RosaLisa schreef:
*niet te dik is en hoe zijn hoeven staan ivm hoefbevangenheid die vaak bij shetjes voorkomt door overgewicht.
*zomerexceem en zo ja hoe extreem het is. Ivm kopen van juiste producten zoals vliegen masker.

* Paarden worden niet hoefbevangen omdat ze dik zijn. Ze kunnen wel hoefbevangen en/of dik worden omdat ze verkeerd eten. TS krijgt haar paarden in eigen beheer dus ze kan zelf zorgen voor geschikt voer en management.
* Ook paarden zonder zomereCZeem hebben veel baat bij een vliegenmasker. Een vliegenmasker is nou niet de grootste aankoop als het om het bestrijden van symptomen van zomereczeem gaat :+

TS ik zou even laten kijken naar de knieën en de spijsvertering. Tegenwoordig zijn knieproblemen grotendeels een mankementje van het verleden maar je weet maar nooit. Veel shetten zijn gevoelig op de maag en/of darmen.

Enne... paar jaar geleden kreeg ik een shet. Hoefbevangen, afgeschuurde manen, 1 wiebelknie, vol wormen en met darmschade. Ze doet het super... met correct voer en management kun je heel veel bereiken.

PSSM zou ik niet op laten testen. Er is niet direct een link met koudbloed. Natuurlijk zijn er koudbloeden, zoals tinkers, die er meer dan gemiddeld last van hebben. Maar dat geldt net zo goed voor warmbloeden, bij voorbeeld quarters en paints.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

RosaLisa

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 05:50

Koper schreef:
RosaLisa schreef:
*niet te dik is en hoe zijn hoeven staan ivm hoefbevangenheid die vaak bij shetjes voorkomt door overgewicht.
*zomerexceem en zo ja hoe extreem het is. Ivm kopen van juiste producten zoals vliegen masker.

* Paarden worden niet hoefbevangen omdat ze dik zijn. Ze kunnen wel hoefbevangen en/of dik worden omdat ze verkeerd eten. TS krijgt haar paarden in eigen beheer dus ze kan zelf zorgen voor geschikt voer en management.
* Ook paarden zonder zomereCZeem hebben veel baat bij een vliegenmasker. Een vliegenmasker is nou niet de grootste aankoop als het om het bestrijden van symptomen van zomereczeem gaat :+

TS ik zou even laten kijken naar de knieën en de spijsvertering. Tegenwoordig zijn knieproblemen grotendeels een mankementje van het verleden maar je weet maar nooit. Veel shetten zijn gevoelig op de maag en/of darmen.

Enne... paar jaar geleden kreeg ik een shet. Hoefbevangen, afgeschuurde manen, 1 wiebelknie, vol wormen en met darmschade. Ze doet het super... met correct voer en management kun je heel veel bereiken.

PSSM zou ik niet op laten testen. Er is niet direct een link met koudbloed. Natuurlijk zijn er koudbloeden, zoals tinkers, die er meer dan gemiddeld last van hebben. Maar dat geldt net zo goed voor warmbloeden, bij voorbeeld quarters en paints.


Ik zei *zoals* een vliegenmasker. Want als een shetlander zomer eczeem heeft en iemand die ik bij mij op stal had staan Die pony had het zo extreem dat hij zelfs wonden met pus plekken kreeg. Dus dan is een deken aanschaffen en producten om eventueel wonden enzo te verzorgen kan aardig oplopen een goede eczeem deken heb je voor 60 a 80 euro dus ja dat is wel om er aan te denken.

Buiten dat zijn shetlanders juist heel makkelijk qua voeding ze hebben niet veel nodig aangezien het ras gefokt is op de shetland eilanden en ze daar met weinig moeten doen. Hier in nl krijgen ze vaak te veel. 2 handjes musli low in calorieën en als hij heel de dag gras krijgt is dat al voldoende. Shetlanders zijn juist heel makkelijk om te verzorgen.

Ik zou als je hem zou willen keuren gewoon basis laten keuren bij de da. Er is zo weinig bij shetjes wat er mis is. Zijn sterke beestjes. En zeker als hij gezond oogt netjes ontwormt is en ingeënt en als je ze karakter al bekijkt komt het echt wel goed. Als een pony later toch dingen blijkt te hebben daar doe je toch niks aan.

Spoiler:
Kiekeboe

Susanne

Berichten: 11591
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 07:44

Ik krijg de kriebels van jouw voeradvies. "Heel de dag gras want ze zijn zo lekker simpel te houden" is nou niet het beste advies voor dit soort pony's. En uit een handje simpele muesli halen ze absoluut niet voldoende vitaminen en mineralen, zeker niet als ze in training staan.

Dit soort pony's zijn NIET makkelijk qua voer manegment. Dat veel mensen er TE makkelijk over denken en ze lekker dag en nacht in het land gooien is puur gemakzucht en/of onwetendheid.


Op de paddock met een slowfeeder hooi en eventueel enkele uurtjes (al dan niet met graasmasker of strookbegrazing) op het land zou mijn advies zijn, aangevuld met een vitaminekorrel. Wanneer je er mee de sport in gaat kun je even bekijken hoe dat gaat op het vitaminebrokje. Als je merkt dat er wat te weinig energie uit gehaald wordt kun je iets anders toevoegen of bijvoorbeeld een vitaminebrokje voor paarden die meer werken zoals de vitalbix active.

Pluttersput

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 07:52

Ik schrik best van de mensen die zeggen dat Shetlanders makkelijk zijn in voeding en weinig mankeren eerlijk gezegd...

Losse danwel vaste knietjes komen toch regelmatig voor, en er wordt onderschat wat dat veroorzaakt. Helemaal als je ingespannen wil gaan rijden kan dat ellendig uitpakken.
Zomereczeem, hoefbevangenheid, allemaal dingetjes die er snel insluipen bij de kleintjes.

Qua voer idemdito. Veel van die kleintjes hoef je niet op vol gras te zetten de hele dag. Dan heb je straks van die tonnetjes lopen. En ja, vaak vind men dat normaal ‘want het zijn Shetlanders en die horen zo’. Maar ook Shetlanders horen gewoon netjes op gewicht te zijn.

Bij die van mij ben ik nu jaren verder. En eindelijk een hooileverancier gevonden die me kwalitatief goed, maar arm hooi levert. De goede muesli, en de juiste vitaminebrok. Ik heb ze er nu zo bij staan als dat ik vind dat ze horen te zijn. Ribbetjes te voelen maar niet te zien. Glimmend in hun vachtjes, en fit en actief.
Maar dat heeft tijd gekost voordat ik een balans had in alles wat ik ze wilde geven.

Nb: die van mij komen helemaal niet op gras maar hebben onbeperkt hooi. Mijn kleinste krijgt ontzettend last van gaskolieken op gras, dus dat doen we maar niet meer.

@ ts: leuk dat je iets gevonden lijkt te hebben! Zet je een foto neer als het hem wordt? En 1.10 is een mooie maat, daar kan je veel mee :j

Koper

Berichten: 30098
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 08:05

Pluttersput schreef:
Ik schrik best van de mensen die zeggen dat Shetlanders makkelijk zijn in voeding en weinig mankeren eerlijk gezegd...

Losse danwel vaste knietjes komen toch regelmatig voor, en er wordt onderschat wat dat veroorzaakt. Helemaal als je ingespannen wil gaan rijden kan dat ellendig uitpakken.
Zomereczeem, hoefbevangenheid, allemaal dingetjes die er snel insluipen bij de kleintjes.

Qua voer idemdito. Veel van die kleintjes hoef je niet op vol gras te zetten de hele dag. Dan heb je straks van die tonnetjes lopen. En ja, vaak vind men dat normaal ‘want het zijn Shetlanders en die horen zo’. Maar ook Shetlanders horen gewoon netjes op gewicht te zijn.

Bij die van mij ben ik nu jaren verder. En eindelijk een hooileverancier gevonden die me kwalitatief goed, maar arm hooi levert. De goede muesli, en de juiste vitaminebrok. Ik heb ze er nu zo bij staan als dat ik vind dat ze horen te zijn. Ribbetjes te voelen maar niet te zien. Glimmend in hun vachtjes, en fit en actief.
Maar dat heeft tijd gekost voordat ik een balans had in alles wat ik ze wilde geven.

Nb: die van mij komen helemaal niet op gras maar hebben onbeperkt hooi. Mijn kleinste krijgt ontzettend last van gaskolieken op gras, dus dat doen we maar niet meer.

@ ts: leuk dat je iets gevonden lijkt te hebben! Zet je een foto neer als het hem wordt? En 1.10 is een mooie maat, daar kan je veel mee :j

Dit dus inderdaad. "Easy keepers" zijn de lastigste paarden om te houden. Voor je het weet hebben ze een welvaartziekte. Ik vraag me ook echt wel eens af hoe mensen die een shet hebben als gezelschap voor een grote warmbloed (of ander type paard met een totaal andere voerbehoefte) dat doen :=

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Olikea

Berichten: 5449
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-18 09:06

Als het officieel is komen er zeker foto's :)

De weide kan ik kan eigen inzicht opdelen. Maar dat wordt zeker een puzzel. Twee van die verschillende dieren fit en gezond houden.

Daarom ben ik aan het bedenken wat het beste slow feed systeem is. Voor op de weide wil ik netten doen. Een zo hoog dat de shet er niet bij kan. Maar ja dat geeft een vervelende eethouding voor de ander..
En ik wil zo'n kunststof bak met een steigerbuis en een net. Maar op welke hoogte moet dat dan weer. 8)7

En wat hebben ze verder nog nodig. Brok, vitaminekorrel, wilgentakken, dekens, wormenkuren. (Ik ben er echt wel een tijd uit geweest)

Ja. Ik heb de kans om het aantal zelf te doen. Ik wordt helemaal duizelig van alle opties en uitdagingen.

Heb er wel super veel zin in. *\o/*

Julius <3

Sintara

Berichten: 7305
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Aankoop shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 09:14

Bij mijn verzorgpaarden hebben ze zo´n grote bak waar ze een hooinet in doen. De shet kan er alleen bij als er een vol net in zit, anders in zijn hals te kort. Maar de ander gooit tussendoor nog regelmatig plukken op de grond die de shet dan opeet. Dit werkt best wel goed moet ik zeggen. Shet wordt er ook niet gefrustreerd van, gaat gewoon naast de quarter staan en wacht op de kruimels haha. Ook krijgt de quarter zijn muesli op een plek waar de shet niet bij kan.

Ze krijgen twee of drie keer per dag hooi, en minstens één van die keren hangt het hooi op een plek waar de shet wel bij kan. En normaal staan er ook wel wat sprieten gras (nu met de droogte niet meer).

mirriejj

Berichten: 3599
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 09:17

Koper schreef:
Pluttersput schreef:
Ik schrik best van de mensen die zeggen dat Shetlanders makkelijk zijn in voeding en weinig mankeren eerlijk gezegd...

Losse danwel vaste knietjes komen toch regelmatig voor, en er wordt onderschat wat dat veroorzaakt. Helemaal als je ingespannen wil gaan rijden kan dat ellendig uitpakken.
Zomereczeem, hoefbevangenheid, allemaal dingetjes die er snel insluipen bij de kleintjes.

Qua voer idemdito. Veel van die kleintjes hoef je niet op vol gras te zetten de hele dag. Dan heb je straks van die tonnetjes lopen. En ja, vaak vind men dat normaal ‘want het zijn Shetlanders en die horen zo’. Maar ook Shetlanders horen gewoon netjes op gewicht te zijn.

Bij die van mij ben ik nu jaren verder. En eindelijk een hooileverancier gevonden die me kwalitatief goed, maar arm hooi levert. De goede muesli, en de juiste vitaminebrok. Ik heb ze er nu zo bij staan als dat ik vind dat ze horen te zijn. Ribbetjes te voelen maar niet te zien. Glimmend in hun vachtjes, en fit en actief.
Maar dat heeft tijd gekost voordat ik een balans had in alles wat ik ze wilde geven.

Nb: die van mij komen helemaal niet op gras maar hebben onbeperkt hooi. Mijn kleinste krijgt ontzettend last van gaskolieken op gras, dus dat doen we maar niet meer.

@ ts: leuk dat je iets gevonden lijkt te hebben! Zet je een foto neer als het hem wordt? En 1.10 is een mooie maat, daar kan je veel mee :j

Dit dus inderdaad. "Easy keepers" zijn de lastigste paarden om te houden. Voor je het weet hebben ze een welvaartziekte. Ik vraag me ook echt wel eens af hoe mensen die een shet hebben als gezelschap voor een grote warmbloed (of ander type paard met een totaal andere voerbehoefte) dat doen :=



2 bakken waar je hooi in kunt doen, een op shetmaat en een op paardenmaat qua hoogte.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 09:38

Olikea schreef:
Als het officieel is komen er zeker foto's :)

De weide kan ik kan eigen inzicht opdelen. Maar dat wordt zeker een puzzel. Twee van die verschillende dieren fit en gezond houden.

Daarom ben ik aan het bedenken wat het beste slow feed systeem is. Voor op de weide wil ik netten doen. Een zo hoog dat de shet er niet bij kan. Maar ja dat geeft een vervelende eethouding voor de ander..
En ik wil zo'n kunststof bak met een steigerbuis en een net. Maar op welke hoogte moet dat dan weer. 8)7

En wat hebben ze verder nog nodig. Brok, vitaminekorrel, wilgentakken, dekens, wormenkuren. (Ik ben er echt wel een tijd uit geweest)

Ja. Ik heb de kans om het aantal zelf te doen. Ik wordt helemaal duizelig van alle opties en uitdagingen.

Heb er wel super veel zin in. *\o/*


Ik zou twee bakken nemen als slowfeeders en dan van eentje zorgen dat de bak zodanig hoge randen heeft dat je shet er niet bij kan. :)

En inderdaad, wat voermanagement betreft zijn het lastige pony's om te houden. Veel gras zoals ik eerder las zou ik absoluut niet aandurven met mijn kleintje. Die staat eigenlijk helemaal niet meer op het gras (af en toe even aan de hand grazen) en krijgt alleen hooi en vitaminekorrel (2 kleine handjes per dag).

Olikea

Berichten: 5449
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Aankoop shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-18 09:52

En nog een hersenspinsel. Hoe kom je aan een ruitertje om hem door te rijden over een tijd. Want mijn kleuter zoon dat werkt natuurlijk niet.

Julius <3

Rizette
Berichten: 4280
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Aankoop shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 10:11

Koop gewoon een pony die al doorgereden en braaf is en ga niet aanklooien met een jonge pony met een kind van 5. Gewoon een fijne brave rustige pony liefst wat ouder die de kinderen kan helpen met het leren rijden.

Rizette
Berichten: 4280
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 10:22

Pluttersput schreef:
Ik schrik best van de mensen die zeggen dat Shetlanders makkelijk zijn in voeding en weinig mankeren eerlijk gezegd...

Losse danwel vaste knietjes komen toch regelmatig voor, en er wordt onderschat wat dat veroorzaakt. Helemaal als je ingespannen wil gaan rijden kan dat ellendig uitpakken.
Zomereczeem, hoefbevangenheid, allemaal dingetjes die er snel insluipen bij de kleintjes.

Qua voer idemdito. Veel van die kleintjes hoef je niet op vol gras te zetten de hele dag. Dan heb je straks van die tonnetjes lopen. En ja, vaak vind men dat normaal ‘want het zijn Shetlanders en die horen zo’. Maar ook Shetlanders horen gewoon netjes op gewicht te zijn.

Bij die van mij ben ik nu jaren verder. En eindelijk een hooileverancier gevonden die me kwalitatief goed, maar arm hooi levert. De goede muesli, en de juiste vitaminebrok. Ik heb ze er nu zo bij staan als dat ik vind dat ze horen te zijn. Ribbetjes te voelen maar niet te zien. Glimmend in hun vachtjes, en fit en actief.
Maar dat heeft tijd gekost voordat ik een balans had in alles wat ik ze wilde geven.

Nb: die van mij komen helemaal niet op gras maar hebben onbeperkt hooi. Mijn kleinste krijgt ontzettend last van gaskolieken op gras, dus dat doen we maar niet meer.

@ ts: leuk dat je iets gevonden lijkt te hebben! Zet je een foto neer als het hem wordt? En 1.10 is een mooie maat, daar kan je veel mee :j


De losse en de vaste knietjes en de andere lichamelijke problemen worden direct uit de stamboekfokkerij gehaald. Maar er zijn nu eenmaal vermeerderaars die alleen maar pony's vermeerderen en nergens anders naar kijken of dat het een goed verkoopbaar ponytje is en vermeerderen met elke hengst en merrie die ze tegen komen.Daar komt dan vaak nog krap slecht voer en wormen en zand eten op een uitgeleefde wei of paddock bij. En je hebt een begin gemaakt aan een zorgelijk leven voor een shet. Shetten hebben een eigen verzorging nodig net zoals ieder ander paard. Op zich niet moeilijk maar je moet het wel doen., Maar beter een fijne gezonde pony kopen vooral als het voor een kindje is.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 10:40

Rizette schreef:
Koop gewoon een pony die al doorgereden en braaf is en ga niet aanklooien met een jonge pony met een kind van 5. Gewoon een fijne brave rustige pony liefst wat ouder die de kinderen kan helpen met het leren rijden.


En waar vind je die?
Ik zou willen dat ik er een handje vol had voor de verkoop, dan had ik een goudmijntje.

Net als shetten makkelijk te voeren zijn. Pffff, het is zo enorm lastig om een shet goed te houden.
En shetten die niets mankeren, vertel dat ook even tegen die van mij, die hebben dat blijkbaar niet mee gekregen.

Leuk dat je er een gevonden hebt! Veel succes er mee.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Koper

Berichten: 30098
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 12:17

Waarom zou je willen gaan rommelen met netten of bakken op paardhoogte? Een paard, en dus ook een shet, wordt niet dik van veel hooi. Ze worden dik van verkeerd hooi. Daarnaast heb je je tinker nog niet, wie weet heeft die ook wel gewoon schraal hooi nodig.

Kijk nou eerst naar welke paarden het worden en dan naar wat je merkt dat ze nodig hebben. Dat werkt een stuk handiger dan de zee van opties proberen te overzien. Kijk naar je dieren, 85% van de opties valt dan spontaan al af.

Mijn paardjes (IJslander en grote tussenslag shet) hebben onbeperkt hooi. De ene wordt gauw te dun (de shet) en de andere te dik. Ik heb nu hooi wat ze allebei lusten en waar ze het allebei goed op doen. En ja dat is even zoeken geweest. Deze loonwerker houd ik dan ook absoluut goed te vriend. Ik gebruik gewoon hooinetten met 45 mm maas. Van die netten die je aan 1 touwtje moet ophangen, type boksbal. Dan kunnen ze er minder aan sjorren en eten ze vanzelf rustiger. Van die netten heb ik er 4, die prop ik 2x per dag vol en dan is er de volgende keer altijd nog wat over. Ze hangen zo dat ze er allebei goed bij kunnen. Het is slecht voor een paard om te eten met z'n mond boven schofthoogte. Je kunt ze ook beter niet steeds in de zelfde houding laten eten (daarom heb ik gekozen voor netten en niet voor bakken) en bakken met gaas of een rooster erop moet je helemaal niet doen tenzij je hun tanden en nekwervels wil vernielen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

mirriejj

Berichten: 3599
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 15:03

Koper schreef:
Waarom zou je willen gaan rommelen met netten of bakken op paardhoogte? Een paard, en dus ook een shet, wordt niet dik van veel hooi. Ze worden dik van verkeerd hooi. Daarnaast heb je je tinker nog niet, wie weet heeft die ook wel gewoon schraal hooi nodig.

Kijk nou eerst naar welke paarden het worden en dan naar wat je merkt dat ze nodig hebben. Dat werkt een stuk handiger dan de zee van opties proberen te overzien. Kijk naar je dieren, 85% van de opties valt dan spontaan al af.

Mijn paardjes (IJslander en grote tussenslag shet) hebben onbeperkt hooi. De ene wordt gauw te dun (de shet) en de andere te dik. Ik heb nu hooi wat ze allebei lusten en waar ze het allebei goed op doen. En ja dat is even zoeken geweest. Deze loonwerker houd ik dan ook absoluut goed te vriend. Ik gebruik gewoon hooinetten met 45 mm maas. Van die netten die je aan 1 touwtje moet ophangen, type boksbal. Dan kunnen ze er minder aan sjorren en eten ze vanzelf rustiger. Van die netten heb ik er 4, die prop ik 2x per dag vol en dan is er de volgende keer altijd nog wat over. Ze hangen zo dat ze er allebei goed bij kunnen. Het is slecht voor een paard om te eten met z'n mond boven schofthoogte. Je kunt ze ook beter niet steeds in de zelfde houding laten eten (daarom heb ik gekozen voor netten en niet voor bakken) en bakken met gaas of een rooster erop moet je helemaal niet doen tenzij je hun tanden en nekwervels wil vernielen.


Misschien omdat het niet altijd zo zwart wit is? :n

RosaLisa

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 15:51

Nou ... de kriebels van mijn voer advies.

Ik vind jou susanne heel aanvallenr op mijn bericht.
Alsof ik onwetend ben etc heel persoonlijk maak jij het.
Mijn shetlander zal dan wel toeval zijn hé, zit gewoon normaal op gewicht is gezond en staat heel de dag gewoon op gras heeft een paddock schuilstal krijgt muesli speciaal voor shetjes om niet te dik te worden noem maar op.

En dat is dus 100%gezond verklaard door da. Netjes ontwormt en netjes ingeënt en optijd hoefsmid zelf bijhouden echte muesli voor paarden niet zoals ik begrijp die jij in de ochtend als ontbijt neemt krijgt. En tandarts jaarlijks.

Dus ja ik vind hem makkelijk verzorgen en heb dat met al me shetjes gehad en zijn altijd gewoon gezond geweest . Mijn 1e reden we veel mee. En kreeg dus ook gewoon bix omdat hij goed reed. Me ruintje doen we veel mee maar nog niet intensief rijden enzo. En om nou zo overdreven te doen over mijn advies. Ieder voor zich hoor! Maar je kan ook overdrijven.

Spoiler:
Kiekeboe


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 2 bezoekers