Roepnaam veranderen

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Riverdale
Berichten: 406
Geregistreerd: 07-03-16

Roepnaam veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-18 20:54

Hoihoi, even advies nodig voor iemand anders! Mijn beste vriendin wil heel graag haar roepnaam veranderen omdat ze haar eigen naam simpelweg niet mooi en praktisch vindt. Ze heeft zelf geen bokt maar nog niet de goede aanpak gevonden dus daarom proberen we hier even of er iemand met ervaring of tips is! :)

De situatie is als volgt: Vriendin dr huidige naam zet ik hier niet voor eventuele mensen met dezelfde naam maar ze wil graag Nova genoemd worden wat iets totaal anders is. Ze loopt hier zeker al een paar jaar mee dus niet dat ze even later weer een andere naam wil ofzo. Ze hoeft het opzich niet officieel te laten veranderen, het gaat nu echt om het ‘vertellen’ aan de familie, school, sportclub, etc.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ik geef haar de link van het topic dus ze krijgt alles mee :D Alvast heel erg bedankt namens mijn beste vriendin.


Pluttersput

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Roepnaam veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 20:57

Uhm... gewoon doen? Zichzelf bij nieuwe mensen voorstellen als Nova, berichten afgroeten met Nova, Facebooknaam veranderen, vrienden en bekenden inlichten en gaan met die banaan!

madeliefw

Berichten: 2659
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Roepnaam veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 21:03

Ik weet niet hoe de band met haar ouders is en of zij hier al vanaf weten. Ik denk dat mijn ouders het niet tof zouden vinden. Dus denk dat het daar een beetje ingemasseerd moet worden alvorens de rest volgt.

[o]

Mri

Berichten: 15292
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Roepnaam veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 21:12

Makkelijkste is met een verse start ergens. Zoals een nieuwe opleiding/baan.

Mijn beste vriendinnetje heet voor mij Lynn, haar familie noemt haar Denise.
Ik ben bij mn laatste baan wissel geswitched. Al is mijn naam nu alleen afgekort ipv voluit. Iets wat normaal toch wel binnen 2 weken het geval is. Maar sommige collega's keken de eerste keer raar als ik mn prive telefoon opnam met mn volledige naam.

Gewoon ergens beginnen, maakt niet veel uit waar. Handigste is wel een plek waar je jezelf nog moet introduceren. Daarna wordt het steeds makkelijker

Ik zal het nooit zo durven zeggen,
Hardop denken op z'n meest, misschien heb ik het fout gedaan

De mooiste dingen komen uit een onverwachte hoek

purny

Berichten: 27394
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Roepnaam veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 21:14

M'n moeder heeft ook een andere roepnaam. Deze gebruikt ze gewoon in het dagelijks leven.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 19:12

Mri schreef:
Makkelijkste is met een verse start ergens. Zoals een nieuwe opleiding/baan.

Mijn beste vriendinnetje heet voor mij Lynn, haar familie noemt haar Denise.
Ik ben bij mn laatste baan wissel geswitched. Al is mijn naam nu alleen afgekort ipv voluit. Iets wat normaal toch wel binnen 2 weken het geval is. Maar sommige collega's keken de eerste keer raar als ik mn prive telefoon opnam met mn volledige naam.

Gewoon ergens beginnen, maakt niet veel uit waar. Handigste is wel een plek waar je jezelf nog moet introduceren. Daarna wordt het steeds makkelijker

Gek genoeg wist ik direct welke Denise je bedoelde :')

9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3

Olikea

Berichten: 5449
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Roepnaam veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 19:16

Ik heb door de jaren heen een roepnaam gekregen die niet op mijn naam lijkt. Ik heb het wel wat gestimuleerd omdat de afkorting van mijn naam echt gruwelijk is. Ik denk dat we een heleboel mensen om mij heen zijn die mijn echte naam niet eens meer weten .. kan dus gewoon

Julius <3

Anoniem

Re: Roepnaam veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 19:25

Vroeger was ik helemaal klaar met mijn naam Annette, het hoefde niet veel anders, iedereen noemde me toch al Annet. Toen heb ik op school etc gewoon doorgegeven ik wil in het vervolg graag Annet genoemd worden, ze hebben ook alles toen aangepast waardoor ik ook nog zeker 1 rapport heb waar ik gewoon op sta als Annet.
Dus ja, ik zou het gewoon zeggen tegen iedereen in de omgeving, en wat Pluttersput zegt, mails afsluiten met Nova, facebook naam veranderen etc. wel even door geven natuurlijk voor ze denken uh wie is Nova, als het totaal niet op haar "huidige" naam lijkt :)

Ghostattack

Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 19:28

Ik ken twee Chinese meiden die hun naam hebben veranderd toen ze van de middelbare naar de Universiteit gingen. Geen idee verder hoe ze dat thuis hebben gedaan, maar zij hebben het toen ook vrij snel op Facebook (en Linkedin etc) veranderd :j Het is even vreemd, maar je went er snel genoeg aan eigenlijk.

Amber_anne

Berichten: 6860
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 19:28

Mijn moeder ook die is van Anneke naar Nicky gegaan. Oude familie noemt haar overigens nog steeds Anneke haha.

Ze is naar het buitenland gegaan en daar is het een beetje gegroeid, vraag me niet hoe want het lijkt er totaal niet op. Maar toen ze terug kwam is het blijven plakken

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Roepnaam veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 20:22

Zowel mijn schoonmoeder als mijn schoonvader hebben op hun paspoort héle andere voornamen staan dan hoe ik ze ken. Ik zal de namen hier niet noemen, maar het is echt een dag- en nacht verschil. Hetzelfde idee als van Gerda naar Marianne en van Adrianus naar Henk. :P

Gewoon doen.. Volgens mij hoef je roepnamen nergens officieel vast te leggen of te wijzigen.

Steppe

Berichten: 2793
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 20:29

Als het zo groeit dat er een andere naam wordt gebruikt is anders dan dat je zelf bewust je naam wil veranderen. Ik zou wel de ouders inlichten en uitleggen waarom je dit wil. Verder daarna alles wijzigen met korte uitleg dat ze voortaan .... heet. Klaar niet te moeilijk

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 20:31

Anne. schreef:
Zowel mijn schoonmoeder als mijn schoonvader hebben op hun paspoort héle andere voornamen staan dan hoe ik ze ken. Ik zal de namen hier niet noemen, maar het is echt een dag- en nacht verschil. Hetzelfde idee als van Gerda naar Marianne en van Adrianus naar Henk. :P

Gewoon doen.. Volgens mij hoef je roepnamen nergens officieel vast te leggen of te wijzigen.

Ik heb ook een andere naam daarop staan, komt omdat dat mijn doopnaam is ;) Als je gedoopt bent, heb je nog een totaal andere naam meestal. Ik heb een super truttige naam op mijn paspoort en mijn roepnaam is echt iets heel anders. Mijn broer heeft ook 3 ouderwetse namen als doopnaam, terwijl zijn roepnaam een hele simpele naam is.

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Roepnaam veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 20:34

Schoonvader is wel gedoopt, maar schoonmoeder niet. Misschien omdat het toentertijd veel gebeurde in de regio waar ze woonden, dat het een soort gebruik is geworden. Vriendlief heeft het dan weer niet. Ik ook niet, mijn roepnaam is gelijk aan de eerste naam op mijn paspoort. :j

senna21

Berichten: 11748
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 20:36

Wat anderen zeggen, gewoon doen.
Houd er wel rekening mee dat sommigen haar bij haar oude naam blijven noemen.
Mijn neef heeft zijn naam een aantal jaren geleden veranderd. Ik noem hem bij zijn nieuwe naam, maar zijn oude gebruik ik onbewust nog wel eens.
Het zal wel helpen om aan dierbare mensen persoonlijk te vertellen dat je een andere naam wilt dragen.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

LilChar

Berichten: 1251
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Re: Roepnaam veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 20:45

Toen ik 14 was heb ik mijn oude naam (Lotteke) ingeruild voor Charlotte.
Beide waren al namen van mij, maar ik heb de roepnaam dus aangepast toen ik 14 was. Het ging best vlot in de klas enzo, iedereen went snel.
Grappigste is dat heeel soms ik wordt aangesproken met Lotteke en dan weet ik meteen dat dat mensen van heel lang geleden zijn haha.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 20:51

Mijn mama en tante hebben ook een andere roepnaam, maar zijn wel afkortingen van hun volledige naam. In mijn mama haar geval: Véronique = Nike (uitgesproken als Nieke, dus Mieke met een N, aangezien ze Vero ook niet goed vond. Bij haar zou Vero een logischere keuze geweest zijn dus heeft ze ook wel de mensen moeten inlichten vermoed ik, maar woon niet meer thuis dus kan het niet even snel vragen nu). Geen idee op welke leeftijd ze die nieuwe naam 'geïntroduceerd' hebben... Maar ik heb het dus nooit anders geweten en iedereen noemt hen bij hun roepnaam, enkel om papieren in te vullen is het hun volledige naam dus (en zelfs daar enkel officiële papieren). Het is iets wat wel al lang bestaat, dat niet elke mens zijn geboortenaam houdt als roepnaam, zéker vroeger met 1) al die lange namen en 2) vaak dezelfde naam als een vader of moeder of grootouder, om het onderscheid daar makkelijker te maken.

Ik zou ook beginnen met de ouders in te lichten :j

Mijn zus heeft in haar tienerperiode ook een tijd gehad dat ze niet met haar volledige naam genoemd wou worden. Iedereen paste zich daar wel vlot aan aan. Weet niet meer of ze dat echt aangekondigd heeft. Maar nu vindt ze haar volledige naam wel weer goed.


Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 20:54

Ianthe schreef:
Anne. schreef:
Zowel mijn schoonmoeder als mijn schoonvader hebben op hun paspoort héle andere voornamen staan dan hoe ik ze ken. Ik zal de namen hier niet noemen, maar het is echt een dag- en nacht verschil. Hetzelfde idee als van Gerda naar Marianne en van Adrianus naar Henk. :P

Gewoon doen.. Volgens mij hoef je roepnamen nergens officieel vast te leggen of te wijzigen.

Ik heb ook een andere naam daarop staan, komt omdat dat mijn doopnaam is ;) Als je gedoopt bent, heb je nog een totaal andere naam meestal. Ik heb een super truttige naam op mijn paspoort en mijn roepnaam is echt iets heel anders. Mijn broer heeft ook 3 ouderwetse namen als doopnaam, terwijl zijn roepnaam een hele simpele naam is.


In België staat normaal je gewone naam gevolgd door 1 of 2 doopnamen op het paspoort, maar staat je gewone naam er dus ook wel altijd op... wat niet wil zeggen dat mensen soms geen andere roepnaam aannemen, maar da's dan niet door de ouders zo gekozen bedoel ik.

kking

Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 21:00

Drie nichtjes van mij hebben een andere naam aangenomen. Het is een kwestie van wennen. Een collega vertelde eens dat ze thuis anders wordt genoemd. Ook prima toch. :)

Soms is je blijheid de oorzaak van een glimlach, soms is een glimlach de oorzaak van blijheid.

Mri

Berichten: 15292
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 17:29

quera schreef:
Mri schreef:
Makkelijkste is met een verse start ergens. Zoals een nieuwe opleiding/baan.

Mijn beste vriendinnetje heet voor mij Lynn, haar familie noemt haar Denise.
Ik ben bij mn laatste baan wissel geswitched. Al is mijn naam nu alleen afgekort ipv voluit. Iets wat normaal toch wel binnen 2 weken het geval is. Maar sommige collega's keken de eerste keer raar als ik mn prive telefoon opnam met mn volledige naam.

Gewoon ergens beginnen, maakt niet veel uit waar. Handigste is wel een plek waar je jezelf nog moet introduceren. Daarna wordt het steeds makkelijker

Gek genoeg wist ik direct welke Denise je bedoelde :')


En dan weet ik meteen dat jij familie bent :')

Ik zal het nooit zo durven zeggen,
Hardop denken op z'n meest, misschien heb ik het fout gedaan

De mooiste dingen komen uit een onverwachte hoek

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Roepnaam veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 17:49

Je kunt gewoon een andere roepnaam gaan gebruiken. Ik ging als kind naar balletles en heb me daar,met medeweten van de lerares trouwens,met mijn gewenste artiestennaam laten inschrijven.Dat was Sonja. Heel passend voor een ballerina toch!Iedereen daar dacht dus dat ik echt zo heette.Je achternaam is moeilijker te veranderen.

colunder

Berichten: 3544
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 13:54

Annet_Dottie schreef:
Vroeger was ik helemaal klaar met mijn naam Annette, het hoefde niet veel anders, iedereen noemde me toch al Annet. Toen heb ik op school etc gewoon doorgegeven ik wil in het vervolg graag Annet genoemd worden, ze hebben ook alles toen aangepast waardoor ik ook nog zeker 1 rapport heb waar ik gewoon op sta als Annet.
Dus ja, ik zou het gewoon zeggen tegen iedereen in de omgeving, en wat Pluttersput zegt, mails afsluiten met Nova, facebook naam veranderen etc. wel even door geven natuurlijk voor ze denken uh wie is Nova, als het totaal niet op haar "huidige" naam lijkt :)


Hier hetzelfde,ik heet officieel ook Annette maar wordt ook altijd Annet genoemd.
ik neem ook altijd de telefoon op met Annet en stel me ook voor als Annet.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30198
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Roepnaam veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 14:28

Ik ben intussen bij roepnaam nummer 4 :)) Ik denk dat ik hem nu niet meer zo snel zou veranderen, omdat ik professioneel onder deze voor- en achternaam bekend ben, maar het komt meer dan eens voor dat ik in brieven, maar ook in officiële stukken de verkeerde voorletter krijg. Slordig.

Maar het veranderen was niet zo heel ingewikkeld. De eerste twee veranderingen hebben mijn ouders bedacht. De eerste omdat ze de gekozen naam eigenlijk een beetje ouderwets vonden, dus toen hebben ze hem verfranst. Op de kleuterschool bleek er al een meisje met die naam te zitten. Dat was het moment dat ze bedachten dat ik nog een doopnaam had, dus die heb ik toen als roepnaam gekregen. Heel simpel: voortaan noemen we je X. En dat was dat.

De laatste wijziging kwam omdat ik een bijnaam kreeg op de middelbare school die mijn vrienden gingen gebruiken, die aanmerkelijk gemakkelijker uit te spreken is dan de volledige doopnaam. Toen ik ging studeren heb ik daar formeel mijn roepnaam van gemaakt. Maar inderdaad: mensen die me nog van lang geleden kennen, noemen me soms nog bij die doopnaam. Mijn vader ook, in zwakke momenten :)) Niet erg, hij mag. Mijn oma vond het overigens prachtig. Die heeft haar hele leven een hekel gehad aan haar eigen roepnaam.

Maar het is dus het gemakkelijkst om te beginnen in een groep die ofwel geen aanleiding heeft je bij je oude naam te noemen (nieuwe omgeving: opleiding of collega's) ofwel snapt dat je graag bij je nieuwe naam genoemd wil worden en daar geen problemen mee heeft (waarschijnlijk vrienden). Van daar uit zal het gemakkelijk verspreiden. En er zelf consequent mee omgaan: niet meer ondertekenen met je oude roepnaam.

Wel een tip: officieel heet je wel nog steeds bij je geregistreerde naam. Bij alle officiële gelegenheden moet je dus wel je volledige oorspronkelijke naam gebruiken. Ik heb één keer een godsvermogen uitgegeven aan het omboeken van een vlucht omdat die per abuis op mijn roepnaam was geboekt. Sindsdien heet ik voor alles wat met reizen te maken heeft met mijn eerste doopnaam (die nooit als roepnaam is gebruikt). Heel veilig.

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

Koper

Berichten: 30093
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 01:55

Ik heb het gewoon aangekondigd en sindsdien niet meer op mijn "oude" (nog steeds officieel eerste) voornaam gereageerd. Mijn oom heeft het ook zo gedaan. Dat was wel allemaal voor de tijd dat je veel social media had.

Toen ik afstudeerde riep de hoogleraar bij de buluitreiking mij op bij mijn eerste voornaam. Die ik dus niet meer gebruik. Ik reageerde daar niet op. En toen hij na afloop vroeg of iedereen zijn of haar bul nu gekregen had stak ik mijn hand op dat ik mijne nog niet had. Op zijn blaadje stond bij mijn naam een aantekening dat hij mij bij mijn roepnaam -die ik al járen gebruikte voordat ik ging studeren- moest oproepen. Blunder voor hem en niet leuk voor mij.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Redford, scoebje en 41 bezoekers