Aardepen in emmer water?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Team_Sublime

Berichten: 1287
Geregistreerd: 27-08-09

Aardepen in emmer water?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-18 10:02

Hallo!

Sinds 2 weken breken mijn ponys uit hun weitje, met gevolg dat alle draden overal liggen, en door de droogte ook de palen loskomen uit de grond.

Voorheen deden ze dat niet, ondanks ze toen ook geen gras meer hadden(door de droogte) en hooi kregen. Ik vermoed dat mijn 2 jarige de etter is die er door heen gaat en de rest hem volgt.

Zal dit komen dat door de droogte het stroom niet meer goed werkt ? Accu is redelink nieuw. Er is geen begroeing dus zou makkelijk stroom moeten trekken.

Kan ik de aarde pen (kleintje) in een emmer water leggen? Of moet hij echt in de grond staan? Door de droogte is het moeilijk om dw grond nat te maken want alles slaat dicht en is zo verdampt. .

biggirl

Berichten: 1378
Geregistreerd: 02-10-13
Woonplaats: zuid-limburg

Re: Aardepen in emmer water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 10:04

Wij doen met die droogde elke dag wat water bij de grond gooien waar de aardpen in zit

Team_Sublime

Berichten: 1287
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-18 10:08

biggirl schreef:
Wij doen met die droogde elke dag wat water bij de grond gooien waar de aardpen in zit


Hier werkt dat niet omdat het gelijk verdampt en de grond dicht slaat. Dit werkt dua maar voor een uur en is voornamelijk snachts dat ze uitbreken

uggy

Berichten: 953
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 10:11

Ik zou de aardpen niet in het water leggen. Een aardpen is bedoeld om contact te maken met de aarde en eventueel te veel aan stroom af te voeren. Als je die in het water ligt kan de stroom nergens heen mocht er teveel stroom (blikseminslag bv) op de kring komen te staan.

Mijn vriend zegt; het draad en de grond bij de palen moet nat. Dan geleid het beter..

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Aardepen in emmer water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 12:16

2x per dag een emmertje water bij de aardpen gooien

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Aardepen in emmer water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 12:22

ik zou nu ff een fles water (of 2-3) op de kop naast de aardepen zetten, die kan rustig aan leeg lopen in de grond. Daarna, als de grond minder droog is 2x per dag een emmer water erbij.

Pantykous

Berichten: 10482
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Aardepen in emmer water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 12:29

Totaal offtopiuc maar ik las dus (uitgesproken) aard-eepen en ik ben alleen maar hier om te kijken wat dat dan was :')

spottedponie
Berichten: 2961
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 12:31

Pantykous schreef:
Totaal offtopiuc maar ik las dus (uitgesproken) aard-eepen en ik ben alleen maar hier om te kijken wat dat dan was :')


:') :') :')

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 12:33

Pantykous schreef:
Totaal offtopiuc maar ik las dus (uitgesproken) aard-eepen en ik ben alleen maar hier om te kijken wat dat dan was :')


Ik ook :') :))

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 12:34

Pantykous schreef:
Totaal offtopiuc maar ik las dus (uitgesproken) aard-eepen en ik ben alleen maar hier om te kijken wat dat dan was :')

Ik kwam inderdaad ook kijken of er gewoon wat letters van Aardappelen ontbraken :')

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 12:36

Hier ook droge zandgrond, aarde staat op 1 pen + het schapengaas en dat aard genoeg zelfs met deze droogte. Water er bij zou hier ook niet genoeg meer doen, grond wil teveel water en het word veel te rap opgenomen door elke plant in de buurt.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Aardepen in emmer water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 12:44

Bijkomend probleem: de grond is zó droog dat je paard zelf ook geen aarde maakt. Dus zelfs al werkt je aardepen goed, je paard is op dit moment ook min of meer geisoleerd van de grond.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 12:51

Ibbel schreef:
Bijkomend probleem: de grond is zó droog dat je paard zelf ook geen aarde maakt. Dus zelfs al werkt je aardepen goed, je paard is op dit moment ook min of meer geisoleerd van de grond.

Ah! Ik zat gister al vol verbazing te kijken naar hoe m'n paard (rondom op ijzers) het draad aanraakte, daar een tik van kreeg en vervolgens een keer boos met haar hoofd zwaaide en een halve stap terug deed. Normaal vliegt ze 20 meter weg. Dat zal dan inderdaad ook een combinatie zijn van brakke aarde van zowel paard als draad.

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 13:13

Anoeska27 schreef:
Pantykous schreef:
Totaal offtopiuc maar ik las dus (uitgesproken) aard-eepen en ik ben alleen maar hier om te kijken wat dat dan was :')

Ik kwam inderdaad ook kijken of er gewoon wat letters van Aardappelen ontbraken :')

Dit inderdaad :')

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Aardepen in emmer water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 13:45

Weet niet of het met de accu die jij hebt ook kan, maar wij hebben voor de katten hier stroomdraad rond de schutting. Dat zijn 4 draden die + - + - zijn. Dan maak je dus zelf aarde doordat je altijd + en - aanraakt. Ongeacht het weer.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 14:25

Snadrem schreef:
Weet niet of het met de accu die jij hebt ook kan, maar wij hebben voor de katten hier stroomdraad rond de schutting. Dat zijn 4 draden die + - + - zijn. Dan maak je dus zelf aarde doordat je altijd + en - aanraakt. Ongeacht het weer.

Dan moeten die + & - wel dicht genoeg bij elkaar lopen, want paarden duwen of enkel tegen de onderste draad of hangen over de bovenste (testen en kantjes/takken snoeien), en bij er gewoon doorheen rammen werkt dat ook niet snel genoeg. Kans dat zo'n opzet bij paarden werkt is dus klein. Bij katten wordt het meestal gebruikt zodat ze klap krijgen bij het er in springen, want zonder grondcontact anders geen sluiting stroomkring en dus klap.

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 22:10

Anoeska27 schreef:
Pantykous schreef:
Totaal offtopiuc maar ik las dus (uitgesproken) aard-eepen en ik ben alleen maar hier om te kijken wat dat dan was :')

Ik kwam inderdaad ook kijken of er gewoon wat letters van Aardappelen ontbraken :')


Precies dit :')
Hahahah sorry TS totaal offtopic maar ik kwam ook alleen even kijken wat een 'aard epen' was _/-\o_

Loonwerker
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-09-15

Re: Aardepen in emmer water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 07:33

Als het een vaste omheining is, en je grondwater staat niet al te diep, zou je ook een langere aardpen kunnen zetten. Misschien zit er wel een ander metalen voorwerp in de buurt dat al diep in de grond staat (waterleiding, hoekpaal, ect.)?

Als dat allemaal niet werkt zou je ook nog de draden ten opzichte van elkaar onder spanning kunnen zetten. Dat werkt alleen als twee draden tegelijk geraakt worden, maar misschien voorkomt het dat ze uitbreken.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Aardepen in emmer water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 07:57

Is dit een serieuze vraag? TS, hoeveel contact verwacht je dat die pen maakt met de aarde wanneer je dat ding in een kunststof emmer legt?

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 08:00

Ik heb trouwens geleerd om meerdere met elkaar verbonden aarde pennen te zetten. Ik weet niet of de diepte nog uitmaakt?
Dus:
|----------------------|----------------------------------|

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 08:06

Zou een langere aard epen misschien helpen?
Wel een beetje lastig om nu de grond in te krijgen..

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 08:18

Snadrem schreef:
Weet niet of het met de accu die jij hebt ook kan, maar wij hebben voor de katten hier stroomdraad rond de schutting. Dat zijn 4 draden die + - + - zijn. Dan maak je dus zelf aarde doordat je altijd + en - aanraakt. Ongeacht het weer.

Dit gaat niet echt verschil maken. Bij droogte is het probleem dat de aardingspen niet voldoende contact heeft met de grond errond. Jouw - draad gaat evengoed naar een aardingspen.
De - draad dient om toch een schok te geven wanneer het dier, bij jou de kat, geen contact maakt met de grond, bv omdat het over een droge houten schutting loopt.

Team_Sublime

Berichten: 1287
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-18 09:13

oomens schreef:
Is dit een serieuze vraag? TS, hoeveel contact verwacht je dat die pen maakt met de aarde wanneer je dat ding in een kunststof emmer legt?



Ik las het in een oud topic van 2006 hier op bokt, vandaar mijn vraag omdat ik mijn Twijfels had dat dit zou werken.


Inmiddels met de tuinslang de grond rondom de pen en het land gesproeid . had ik er gister stroom op gekregen. En goed ook. Alleen op een of andere reden kortsluiting gemaakt nadat ik samen met mijn paard het draad aanraakte ... geen idee hoe het kan maar daarna dus geen stroom meer.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 13:19

Sclimpre schreef:
Snadrem schreef:
Weet niet of het met de accu die jij hebt ook kan, maar wij hebben voor de katten hier stroomdraad rond de schutting. Dat zijn 4 draden die + - + - zijn. Dan maak je dus zelf aarde doordat je altijd + en - aanraakt. Ongeacht het weer.

Dit gaat niet echt verschil maken. Bij droogte is het probleem dat de aardingspen niet voldoende contact heeft met de grond errond. Jouw - draad gaat evengoed naar een aardingspen.
De - draad dient om toch een schok te geven wanneer het dier, bij jou de kat, geen contact maakt met de grond, bv omdat het over een droge houten schutting loopt.

Bij ons apparaat zit geen aardpen die de grond in moet.

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Aardepen in emmer water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 14:03

Op droge grond en veel draad heb je sowieso meer dan één aardpen nodig.
Liefst vier, van koper, op één meter afstand van elkaar. Verbinden met koperdraad en minima een meter in de grond