Op zoek naar info, video's, boeken, uitleg algemeen..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sfieetjj

Berichten: 15
Geregistreerd: 02-07-18
Woonplaats: Wilrijk Antwerpen

Op zoek naar info, video's, boeken, uitleg algemeen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-18 11:45

2 weken geleden maakte ik de overstap van engels naar western en nu na 3 lessen merk ik dat oefeningen die bij het engels rijden zo vanzelfsprekend gingen, nu niet meer lukte omdat het op een hele andere manier uitgevoerd wordt.

Jammer genoeg kan ik momenteel nog geen privélessen nemen door de kosten om echt aan die basis te gaan werken van western. Ik heb al dagen you tube liggen afzoeken naar goede filmpjes maar het enige wat ik vind is de zithouding of wat reining. Het is natuurlijk ook nog eens knap lastig dat ik het liefst NLstalig zoek want amerikaans versta ik niet zo >;) tenzij ondertiteling uiteraard :P

Weten jullie goede sites, video's of desnoods boeken waar de basis en hoe je het uitvoert allemaal goed wordt uitgelegd en weergegeven? Ik prefereer dus wel video's.

alvast bedankt!


RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Re: Op zoek naar info, video's, boeken, uitleg algemeen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 11:56

Er is een topic over western boeken. Als je zoekt op western rijden Inge Koenis, dan kom je op dat topic. Staat vast wel iets bruikbaars bij!

Zarita ~ Sanne ~ Photo ~ Roosje <3

Sfieetjj

Berichten: 15
Geregistreerd: 02-07-18
Woonplaats: Wilrijk Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-18 17:44

RyanneZarita schreef:
Er is een topic over western boeken. Als je zoekt op western rijden Inge Koenis, dan kom je op dat topic. Staat vast wel iets bruikbaars bij!


ok bedankt, dan kijk ik daar alvast even.

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Op zoek naar info, video's, boeken, uitleg algemeen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 19:46

Go West van Antje Holtappel is een goed basisboek. Is in NL maar misschien wat lastig te verkrijgen.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 06:34

Ricky young heeft een leuk boek geschreven en das een Nederlandse. Weet nu niet meer hoe die noemt.

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Op zoek naar info, video's, boeken, uitleg algemeen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 12:42

Ik zou toch erg voorzichtig zijn hoor.

De boeken die genoemd zijn, zijn leuk, maar als er niemand naast je staat, weet je nog niet of je iets goed uitvoert. Met alle gevolgen van dien....

Op Youtube staan diverse filmpjes, maar moet je wel weten wat correct is en wat niet. Ze laten veel oefeningen zien, maar echt de basis, komt weinig voorbij. Is vaak ook niet heel leuk om te kijken, dus die filmpjes zie je te weinig. GOEDE althans.

Er zijn wel goede filmpjes van beginnen met spinnen, stoppen, back up etc etc, maar dat is een stap verder dan de basis als je slechts 3 lesjes hebt gehad.

Ben weleens bij een clinic geweest waar de spin ene kant op veel slechter ging dan andere kant. Diegene zat hartstikke scheef, dus paard ontzettend in de weg. Er werd niet op gelet en ene kant op flink de spin in getrapt. Maar als iemand consequent scheef zit, hulpen niet goed doet, krijg je echt problemen. Die controle en aanwijzingen heb je echt nodig.

Westernles is duur, maar zonder goede begeleiding gaat de lol er ook snel vanaf en als je je paard een blessure rijdt, ben je duurder uit dan af en toe een goede les.

Bij goede les, kun je daarna wel even vooruit. Ik zeg altijd; ik geef een soort huiswerk. Als je na je les niet weet hoe en wat te doen, is de kwaliteit niet zo goed.

Om kosten te drukken kun je soms samen lessen of wat minder vaak, korte les, dus half uur ipv uur etc etc.

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Op zoek naar info, video's, boeken, uitleg algemeen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 12:51

Niet te hard van wanhopen hoor! Het lijkt nu alsof je opnieuw moet beginnen, maar... Dat is echt niet zo. Je hebt nog steeds hetzelfde soort dier onder je kont, met dezelfde gangen, spieren en persoonlijkheden als die je in de dressuur tegenkwam. Veel van de ´trucjes´ straks lijken ook heel veel op dressuuroefeningen, zaken zoals wijken en schouder binnenwaarts komen gewoon weer langs als je wat verder bent. Met Amerikaanse naam, dat wel :P .

Wat je nu vooral mist en in de basis moet leren, is een andere houding van jezelf en een andere houding van je paard dan dat je gewend was.

En waarschijnlijk wat knopjes. Ik ben in de dressuur nooit zoveel verschillende knopjes systemen tegengekomen als in de western haha. De een leert zn paard de gangen met klikjes, de tweede met alleen beenhulpen, de derde met woorden.. Kom je uiteindelijk ook wel uit ;)

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Op zoek naar info, video's, boeken, uitleg algemeen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 16:12

Uiteraard leer je niet rijden uit een boek, maar het kan geen kwaad je in te lezen en te bedenken of het echt de stijl is waar je in verder wilt. Eenmaal goede les betekend wel een nieuwe dure verslaving erbij dus weet waar je aan begint :D :+

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Sfieetjj

Berichten: 15
Geregistreerd: 02-07-18
Woonplaats: Wilrijk Antwerpen

Re: Op zoek naar info, video's, boeken, uitleg algemeen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-18 09:28

bedankt voor de reacties allemaal :) uiteraard valt er uit boeken alleen niets te leren. Momenteel heb ik 3 barrelraceoefeningen meegedaan en ik merk ook dat ik dit meer doe voor het plezier maar ik ben er wel zeker van als ik dit wil blijven doen ik me er in ga willen verdiepen en bijleren uiteraard, anders word het al snel saai :) Ik zie nog wel wat ik ga doen. Ik heb nog zoveel andere lessen daar die ik moet uitproberen zoals polebending, cattle penning, ghymkhana enzo.. dus heb nog wel tijd zat denk ik voor ik eens een privéles zal nemen :)wie weet tegen dan ken ik wel iemand die de kosten wil delen ofzo :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers