[INFO] artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 20:17

Ik ga in september verhuizen van stal en daar kunnen we ook weer buitenritjes maken dus er gaat zoiezo een ijzer onder. Ze loopt nu echt op eieren..snap wel dat er een gewenningsperiode aan zit maar ik wil het niet riskeren dat ze weer kreupel wordt.

Story

Berichten: 826
Geregistreerd: 14-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 17:22

Christadk schreef:
Zijn er hier eigenaren die hun paard op ijzers met zooltjes hebben staan?

Mijn paard verhuisd in september naar een stal met verharde uitloop. Ze staat nu op break over beslag en ik twijfel om er zooltjes onder te doen ivm meer demping. Moet nog overleggen met de hoefsmid hoor of het verstandig is. Merk namelijk wel dat ze op het zachte beter loopt dan op het harde dus wellicht dat de demping nu niet voldoende is?


Ja mijne staat op een ijzer met schokdempende zool (geen siliconen meer) Paar pagina's terug kan je lezen daarover.

Hier nog even een foto van de zolen.
Tot nu toe heel positief. Paard doet het er super op.

Afbeelding
Afbeelding

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 18:31

Ha, deze zooltjes ken ik helemaal niet. Is dat nieuw ( of loopt ik gewoon mega achter :+ ;) ) ?

N4N4
Berichten: 1108
Geregistreerd: 15-10-15

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 12:55

Nou Idd , zulke heb ik ook nog nooit gezien , hoe heten deze ?

Zinzi_jewel

Berichten: 8799
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 14:07

Komen uit de drafsport .
Heb er naar gevraagd bij mijn smid na ze hier gezien te hebben .
Proberen waard he

Story

Berichten: 826
Geregistreerd: 14-01-06
Woonplaats: Almere

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 16:03

Ze heten drukzolen en worden inderdaad veel gebruikt bij dravers.
Het werkt heel mooi. De onderkant is hol en als mijn paard op zijn voet gaat staan staat hij eerst op de bolling, paard zet zijn gewicht erop en zakt dan op het ijzer.
Het zijn net een soort nike airmax haha.
Ze zijn ook iets prijs gunstiger dan de zolen met siliconen.

Koper

Berichten: 30258
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 23:25

Daar ben ik weer :o Ik wou eens aan jullie vragen hoe jullie achterhalen welke supplementen nou goed werken. Is dat een kwestie van van alles uitproberen, of zijn er verschillende types artrose waar een bepaald supplement dan goed bij werkt?

Mijn ruin heeft halsartrose (met momenteel een leuke zenuwbeknelling in het zelfde gebied. Ik weet niet of de artrose/verandering in botweefsel daar debet aan is) die bij kou erger wordt. Hij krijgt hennepzaad en MSM. Met beide de afgelopen maanden begonnen dus ik weet niet of het hem in de winter genoeg gaat helpen. Wat zijn jullie ervaringen?

Slmt9

Berichten: 4797
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 23:45

Ik heb het topic niet doorgelezen, maar wilde wel laten weten dat ik erg veel succes behaal met cbd olie bij mijn kat met zware artrose.
Zij is zoveel levendiger, soepeler en speelser. Ik kan me voorstellen dat dit bij paarden ook goed kan werken. Ben nu bezig met medicatie afbouwen, spannend want daar ging t steeds mis, maar ze reageert super goed op de cbd.

Let wel: de ene cbd is de andere niet en er gaan veel onjuiste verhalen/adviezen rondt. Ik ben bij via fb bij Astrid Poezels terecht gekomen. Zij is dierenartassistente en maakt eigen cbd. Zij maakt ook een opbouwschema en weet met welke medicatie cbd wel en niet samen kan. Maar haar ervaring is vooral met katten, honden en konijnen.

Cbd olie is ontstekingsremmend, pijnstillend, het ontgift, vergroot eetlust en nog veel meer.
Dus ik kan het iedereen aanraden om eens in te verdiepen :j

Zinzi_jewel

Berichten: 8799
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 07:06

En hoeveel CBD geef je dan?
En welk merk, aantal %

Slmt9

Berichten: 4797
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 08:18

Ik geef de cbd die Astrid zelf maakt. Heb ook andere geprobeerd, maar dat deed niets. Bij deze had 1 poes al vanaf 2x1 druppel per dag vanaf dag 1 verschil.

Je kan haar vinden op fb op CBD olie voor honden en katten.

Er is niet 1 antwoord op de vraag hoeveel en welk percentage. Dit is afhankelijk van bijv gewicht en welke medicatie er nog meer gebruikt wordt. Cbd olie kan andere medicatie 5x versterken, waardoor je dus (onbewust) een overdosering geeft en het funest is voor de lever. Om die reden mag het bijvoorbeeld ook niet samen met prednisolon worden gegeven.

Mijn katten krijgen 2,5%, ik zelf test met 5% en wat ik begreep is less is more. Bloedspiegel rustig opbouwen is belangrijker dan in een keer een hoge dosis geven.

Bij de een werkt het in een dag, bij de ander binnen drie weken en bij de ander werkt het niet. Maar als je haar fb leest, denk ik dat zo’n 90% van de gebruikers er baat bij heeft.

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 09:47

Heeft er iemand ervaring met artrose in si gewicht? Had de zoekfunctie al gebruikt maar kon niks recent vinden.

Story

Berichten: 826
Geregistreerd: 14-01-06
Woonplaats: Almere

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 09:52

Een vriendin van mij haar paard heeft artrose in het SI gewricht.
Zij houd haar paard goed met veel grondwerken en oefeningen met stelling. Ze rijd recreatief verder en paard doet het super. Wordt wel regelmatig behandeld voor haar lijf maar ze geeft geen supplementen.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 11:14

Koper, ik vrees dat het echt een kwestie is van uitproberen ! Alhoewel er wel ergens hier in het topic een lijstje is met supplementen die voor meerdere goed werken.
Maar geef je geen glucosamine ?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 11:15

supplementen waar je wat vaker goed nieuws over hoort zijn oa horseflex, glucosamine van de zingende smid, joint comp, glucohorse en pharmahorse.

Supplementen met ook nog HA erin ( hyaluron acid ), werken vaak nog sterker. Ook daar is een lijstje van, maar niet van hoe goed ze werken. Wel van hoeveel HA er in de producten zit.

[quote="Maris"]De lijst met de producten met hyaluronzuur uit het HK topic van artrose hoort eigenlijk ook wel hier thuis. Dus mensen die nog meer producten ermee weten, vul de lijst dan ajb aan !
[quote="Maris"]
Misschien kunnen we er eens een lijstje van maken ? Supplementen met HA ?
- cortaflex - ? HA
- NAF superflex - 9 mg HA
- Grand HA van Grand Meadows - 300 mg HA
- Mobility van Pavo - 125 mg HA
- Flexijoint van Equimins - 60 mg HA
- Equiflex HA liquid - eerst 600 mg, later onderhoud 300 mg HA
- ekyflex ( via de da ) - 85 mg HA
+ equine america HA solution - ? HA = cortaflex ! Geen dosering HA van te vinden
+ arthri- aid van nutri science - 125 mg HA Link http://www.nutri-science.nl/NL/gewricht ... riaid.html

Koper

Berichten: 30258
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 12:42

Maris schreef:
Koper, ik vrees dat het echt een kwestie is van uitproberen ! Alhoewel er wel ergens hier in het topic een lijstje is met supplementen die voor meerdere goed werken.
Maar geef je geen glucosamine ?

Nee. Ik weet nog niet zo lang dat hij artrose heeft en ik sta nu op de eerste tegel van het pad wat alles uitzoeken heet :+ Ik wil niet van alles in één keer veranderen omdat ik dan niet weet waar hij op reageert. De reden dat ik met MSM begonnen ben is dat hij in het verleden, toen hij behandeld werd voor leverklachten, goed reageerde op sulphur. Ik houd het voorlopig zoals het is, eerst dat paard weer mobiel krijgen. Hij loopt momenteel als Charlie Chaplin die Donald Duck nadoet. Pas als hij weer zichzelf is ga ik verder "rommelen" met supplementen. Ik hoop dat dat ergens volgende maand is. Ik lees me graag eerst grondig in.

Dank je wel voor de lijst! Lief dat je 't voor mij gequote hebt.

Zinzi_jewel

Berichten: 8799
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 07:33

Handig lijstje idd .
Er is zoveel te koop op dit gebied
Dat je door het aanbod de producten niet meer zit .
Mijn dame heeft LV het meeste last
Met name met opstarten als je begint te draven over die kant.
Na een paar minuten betert het wel .
Ben er bewust minder mee onder zadel aan t werk
Ze wordt te fanatiek en ik ook .
Daags erna is ze dan beduidend slechter.
En hoop haar nog wel een jaar of 10 te kunnen houden .

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 12:24

Misschien is het een slim idee eerst met een simpel supplement te beginnen over een tijdje. Simpel in de zin van alleen glucosamine,chondroitine en MSM ( ;) ). MSM zorgt voor betere opname van de andere 2 stoffen.
Er is onderzoek naar gedaan dat je van glucosamine een bepaalde hoeveelheid moet geven ( naar gewicht ) om effectief te werken. Iets van rond de 10 gram uit mijn hoofd. MAAR voor mijn paard deed joint comp het super goed, en daar zit lang geen 10 gram in per dagdosering ( je geeft er zelfs maar 7 gram per dag van, incl alle andere bestanddelen ). Dus tja.

Mocht glucosamine etc niet voldoende werken ( en echt dat verschilt per merk, de werking ), dan kan je altijd nog aan een supplement met HA gaan denken ( die zijn vaak flink duurder ).

Naast glucosamine suppl heb je ook nog supplementen met collageen erin. Bij sommige paarden werkt dat super, bij andere ( helemaal ) niet.

En je hebt nog allerlei kruiden combi mogelijkheden. In Engeland b.v. wordt veel rozenbottel, gemicroniseerd lijnzaad en boswellia gegeven. In duitsland gaan ze meer op de gember, kurkuma of groenlipmossel weg.
Allemaal ontstekingsremmers dus.
Euhh, nu zag ik laatst een artikel voor mensen met allerlei (kruiden) supplementen ivm artrose. Even kijken of ik het nog kan vinden voor je.

En bij mijn paard werkte een homeopatisch simpel middel echt fantastisch tegen de beginstijfheid. Dat werkte na 10 dagen. Van behoorlijk stijf en onregelmatig naar vanaf de eerste stap goed.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 12:32


Koper

Berichten: 30258
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 13:29

Oh ja, dat artikel ken ik wel. Mijn paard is gek op rozenbottels, hij VERSLINDT ze. Ook gember en kurkuma lust hij graag.

Afgelopen winter wist ik nog niet dat hij artrose had, en waar hij toen goed op reageerde was Urogeni druppeltjes van Puur. Dat is een supplement voor de blaas en nieren, oftewel de waterenergieën. Dat is ook, in de Chinese geneeskunde, het element dat in verband staat met het weefselsoort bot. De "influential point of Bone" is UB11 (het 11e punt op de urineblaas-meridiaan) en daar reageert hij erg goed op. Evenals UB10 en UB12, de punten die er voor en er na liggen.
Homeopaat is er anderhalf jaar geleden al bij geweest, hij heeft toen Arnica en Rhus tox gekregen. Dat maakte toen geen verschil. Waardoor wij dachten dat hij dus geen artrose had. De homeopaat is toevallig ook een buurvrouw van mij, zij was aanwezig toen zaterdagavond de veearts er was en gaat mee met de mening van de veearts dat mijn paard hoefbevangen is. Ik weet zeker dat hij dat niet is.

Nu begin ik even met de MSM, zodat hij een spiegel kan opbouwen. Rozenbottels hangen hier al, die kan ik zo voor hem plukken. Kurkuma krijgt hij al jaren, en gember kan ik ook zo voor hem halen. Dan houd ik het daar nu even bij, over een paar weken zal ik eens kijken voor glucosamine. En die druppeltjes wil ik hem sowieso in de winter weer geven.

Waar ik gisteren huilde van blijdschap toen hij met in ieder geval 3 benen redelijk normaal liep en ook wiebelloos kon staan, hij is zelfs even de (kale) wei een paar meter uit geweest voor wat grasjes en om de hooiklamp te inspecteren :D , was daar vandaag de terugslag. Weer een wiebelend paard, en een linkervoorbeen wat hij echt niet kon gebruiken. Ik werd er verdrietig van, het is een sterk en dapper paard maar ook hij heeft z'n grenzen natuurlijk. Toen ik later mijn shet stond te kroelen zag ik op hun vaste zandige chillplek-in-de-schaduw-en-met-briesje een groot, vlak stuk. Te groot om door mijn shet gemaakt te kunnen zijn, tenzij ze daar heeft liggen rollen. En spartelsporen. Ik hoop zó dat mijn paard is gaan liggen, en eindelijk heeft kunnen uitrusten, en ook weer overeind heeft weten te komen. Dan kan ik er mee leven dat hij nu weer slechter is. Hij is nu namelijk beter te pas dan zaterdagochtend, toen hij ineens stond te zwalken. Ik ben natuurlijk even gaan kijken bij 'm, en hij zag er fitter uit (qua hoe hij uit z'n ogen keek) dan afgelopen dagen. Ik was er einde v/d ochtend, dat is normaal een moment op de dag dat hij wat lomig is en meestal even een tukkie doet. Vaak liggend, en ik weet dat hij 's nachts ook regelmatig ligt. Ik hoop echt dat hij dat gedaan heeft. Ik vind het echt niet erg om zand op hem te gooien maar het zou voor hemzelf zo veel fijner zijn als hij weer kon rollen enzo.

Anniick

Berichten: 2314
Geregistreerd: 26-06-07
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 20:59

Hallo, bij mijn paard is er artrose geconstateerd in het hoef- en straalbeen. DA raadt inspuitingen aan met IRAP of met hyaluronzuur. Voornamelijk over IRAP icm artose kan ik geen ervaringen vinden. Hebben jullie hier ervaring mee? Heeft het geholpen en zo ja, voor hoe lang?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:39

Sorry, ik heb geen ervaring met IRAP.

Koper, hoe gaat het nu met je paard ?

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 14:30

mijne lust geen rozenbottels... stomme haflinger.. een haflinger die ze niet lust.. zucht hahah

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 19:44

Iemand ervaring met kurkuma poeder is dat te ‘vergelijken’ met duivelsklauw ?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 19:49

Ik weet alleen dat kurkuma ontstekingsremmend werkt. Duivelsklauw is een pijnstiller en waarschijnlijk ook een ontstekingsremmer ( maar wel bijwerkingen mogelijk ) ??

Lees anders eens het artikel wat ik hierboven ergens doorgegeven heb. Daarin worden een aantal kruiden genoemd en aan de werking ervan wordt een cijfer gegeven ( wel voor mensen geschreven ).
Dit artikel : https://www.bewegenzonderpijn.com/wonde ... kraakbeen/

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 20:15

Probeer ook gember!
Voor mezelf werkt het en merk bij mijn merrie ook wel dat het toch iets doet