Shetlander bezig houden qua eten zonder te veel te geven...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Seabert69
Berichten: 7
Geregistreerd: 19-07-18

Shetlander bezig houden qua eten zonder te veel te geven...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-18 08:48

Hallo,
Even uitleggen, Ik heb dus al jaar of 3 een schat van een Shetlander, zoals jullie weten eten ze al snel te veel, maar als ik ze weinig geef eet ze het gras zo kort dat ze wortels en zand op eet.
(hoefbevangen door te veel, of koliek van het zand en geen gras meer... Precies kiezen tussen pest en cholera...)

nu zoek ik een soort voeding waar de darmen mee bezig blijven, maar ze niet verdikt, of een extra sloooowfeeder.
Nu steek ik 2 netten in elkaar met maasdikte 3cm, maar zelfs dit is op uur of 2 volledig leeg. Gebruik ik 3 netten krijgt ze er niets meer uit...
Is ook niet goed dat darmen te lang stil liggen toch?

Wie heeft hier goede raad? Zelfs mijn dierenarts weet niet hoe het beter kan...

Ze staat niet vet, maar iets minder zou beter zijn...
Ze staat 24/7 op de weide en rent regelmatig rond. (wel nooit te veel gras) haar doen werken (loungeren of zo) lukt me echt niet (toch niet zonder zweepslagen)
Nadeel van rustige pony is dat ze dus ook geen schrik heeft van knellende zwepen...
Ons Zita dankt jullie (wss eet ze liever volop, maar ik dank jullie dan )

Seabert69
Berichten: 7
Geregistreerd: 19-07-18

Re: Shetlander bezig houden qua eten zonder te veel te geven...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-18 08:51

Ps de zweepslagen heb ik niet getest!

roekes

Berichten: 753
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Re: Shetlander bezig houden qua eten zonder te veel te geven...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 08:57

Stro bijvoeren. Op deze manier hou ik mijn welsh a ponys en shetlander slank.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Shetlander bezig houden qua eten zonder te veel te geven...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 09:01

Wat ik zelf doe is stro aanbieden en wilgentakken. Ik heb 2 grote die ook enorm snel uit 2 3x3 netten eten.

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Shetlander bezig houden qua eten zonder te veel te geven...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 09:09

Ik voer die van mij graszaadgooi bij. Daar zit weinig in qua voeding

Seabert69
Berichten: 7
Geregistreerd: 19-07-18

Re: Shetlander bezig houden qua eten zonder te veel te geven...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-18 09:23

Ik hoorde dat stro ook risico op koliek geeft, klopt dit?
(vond het ook raar daar in de meeste stallen stro ligt...)
Graszaadgooi?of hooi? Nog niet van gehoord... Wat is dit precies?

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Shetlander bezig houden qua eten zonder te veel te geven...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 09:37

Hooi. Stomme autocorrect.

Graszaadhooi is grofstengelig hooi waar ze de zaden uitgewonnen hebben. Dat heeft dus lang gebloeid en de plant heeft de energie gebruikt om de zaden te vormen. Je moet alleen wel Uit kijken dat je geen hooi neemt van grasvelden die gemaakt zijn voor sportvelden. Die zaden zijn bewerkt om extra stevige graszoden te vormen en dat kan giftig zijn. Maar als je het gewoon bij de fouragehandel haalt zit je wel goed. Mijn shet was bevangen in 2010 en moest flink afvallen. Dat heb ik bereikt door graszaadhooi te voeren en te wandelen. Inmiddels mix ik het met weidehooi om ze op gewicht te houden

Seabert69
Berichten: 7
Geregistreerd: 19-07-18

Re: Shetlander bezig houden qua eten zonder te veel te geven...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-18 09:38

Thx super, Dan zal ik hier eens naar zoeken

haha
Berichten: 14
Geregistreerd: 01-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 09:59

Misschien agrobs leichtgenuss? Die is speciaal voor sobere paarden met overgewicht.

Seabert69
Berichten: 7
Geregistreerd: 19-07-18

Re: Shetlander bezig houden qua eten zonder te veel te geven...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-18 10:46

Lijkt inderdaad ook wat ik nodig heb! Super, had Ik doe vraag maar vroeger gesteld.

Nado
Berichten: 3350
Geregistreerd: 23-11-04

Re: Shetlander bezig houden qua eten zonder te veel te geven...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 11:06

En misschien lekker gaan wandelen of fietsen met je shet? Dat vindt ze misschien leuker dan longeren.

Hhilde

Berichten: 7436
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Shetlander bezig houden qua eten zonder te veel te geven...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 11:11


Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Shetlander bezig houden qua eten zonder te veel te geven...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 11:35

Hooi en stro mengen, maar stro wel opbouwen. Ze moet even de kans krijgen om eraan te wennen. Niet alle stro is lekker, maar meestal lusten ze haver en gerstestro wel. Speltstro is af en toe ook te koop maar dat vinden ze niet zo lekker. Koop nooit Triticalestro, dat is ongeschikt als voer. Kun je met haar fietsen? Dat vinden ze vaak er leuk en bewegen=niet eten. Of je kijkt of je een wagentje of sulky kunt bemachtigen en gaat mennen.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Shetlander bezig houden qua eten zonder te veel te geven...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 14:01

Hier krijgen ze hooi uit een 2x2cm maas. En wij voeren gewoon iedere 4 uur ongeveer, 's nachts krijgen ze een dubbele portie. Het hooi wordt afgewogen (overdag zo'n 800g per voerbeurt, 's nachts 1.6kg. Dat is voor 2 mini's van 120-140kg). Eerder kregen ze er ook stro bij, op het moment krijgen ze deels gemiddeld hooi (droog voordroog; energie bepaald door pavo quickscan) en deel duits kruidenhooi. Wat ze het komend jaar krijgen weten we nog niet. Hopelijk kunnen we een partij voordroog vinden die net als deze hoog in eiwit en laag in suiker zit en dan laag of gemiddeld in energie, en ook nog eens mooi droog. Anders halen we waarschijnlijk voor de shetten weer duits kruidenhooi (dat hadden we al gekocht voordat we de quickscan hadden laten doen) en krijgen de 2 grote paarden wat rijker voordroog. Gelukkig kunnen we ongeveer een jaarvoorraad kwijt aan balen (dus 100 stuks) en houdt onze ruwvoerleverancier de partijen goed gescheiden (afgelopen jaar hadden we blauwe stip, nadat rode stip en blauwe R minder passend bleken).

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 19:07

onze shetlanders krijgen 3 keer per dag hooi in slowfeeders en 2 keer per dag een plak stro om te knabbelen / eten.
werkt prima zodat ze geen zand gaan eten uit verveling.
eventueel stro ook in een slowfeeder doen.( met grotere mazen zodat ze het er wel uit krijgen)

Seabert69
Berichten: 7
Geregistreerd: 19-07-18

Re: Shetlander bezig houden qua eten zonder te veel te geven...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-18 19:45

Allemaal super tips, wandelen doe ik wel met haar, maar ze heeft enkel eerste en 6de versnelling
Fietsen nog niet geprobeerd, zal ik haar moeten leren, dat ze me niet van de fiets trekt als ze grassprietje ziet.
mizora, waar heb je dat 2x2 net gevonden? Heb er mij zot naar gezocht...
Nu nog graszaadhooi zoeken in de buurt.
En ook eens kijken of er bij hersenwerk iets zit dat haar kan bezig houden...

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 20:47

Bij fietsen heel consequent zijn. Grazen mag niet, nooit. Lekker aan het werk zetten en draven. Ook halt houden leren en dan wat lekkers geven. En hop, weer draven. Galop aan de fiets is wat hachelijk als er geremd moet worden, ik houd het zelf maar bij draf. ;)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Shetlander bezig houden qua eten zonder te veel te geven...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 20:50

Hooitassen van Little bit hebben een maaswijdte van 2x2.
Graszaadhooi ben ik geen fan van, onze Shet kreeg koliek, de andere pony's wilden het niet eten.

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Shetlander bezig houden qua eten zonder te veel te geven...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 20:52

Wat voor graszaadhooi had je? Er zit veel verschil in en ze moeten er wel een beetje aan wennen. Het is grofstengelig vaak

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 21:08

Afgezien van het dieet is arbeid ook heel belangrijk. Wat ik op kan maken uit je berichten is dat dat niet helemaal lukt omdat je eigenlijk geen controle over de pony hebt? In dat geval zou ik je ook willen aanraden om (grondwerk)les te nemen met de pony, want wandelen, fietsen en longeren zijn ideale manieren om dat luie vet te verbranden.
Overigens heeft goed longeren niets te maken met knallende zwepen ;)

mazzeltje89
Berichten: 104
Geregistreerd: 11-01-10
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 21:17

Welkom bij de club :')

Hier twee kleintjes staan die zelfs groeide van hooi wat volgens meerdere testen geschikt was voor te dikke paarden en paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid. Ondanks dat werden ze toch zwaarder. We geven ze nu zeer grof hooi met amper voedingswaarde erin. Beetje te vergelijken met graaszaadhooi en qua voedingswaarde met stro. Onbeperkt uit slowfeederhooinetten. Overdag en in de nacht. Onze ervaring is dat ze juist gaan schransen als ze niet onbeperkt krijgen waardoor alles heel snel op is en daarmee extra kans op maagzweren. Omdat het hooi zo weinig voedingswaarde bevat, mogen ze er de hele dag van eten. Beide zijn erop afgevallen *D (elke 3 maanden ga ik wegen op de kliniek. Zo zijn we op tijd erbij als ze weer aankomen) Elke dag krijgen ze 1 plakje samen van het hooi wat we eerst voerde. Puur voor het lekkere. Dit mengen we door het andere hooi. Bewust ervoor gekozen om geen stro te voeren. Dit op verhoogd risico op koliek en omdat we ze niet willen leren om stro te eten aangezien er in hun stallen ook stro ligt. Eten ze straks hun hele stal leeg...
Einde van de dag een handje vitaminekorrel. Waar de één twee keer bevangen is geweest, is hij dit tot nu toe niet. <<) Ze staan absoluut niet op het gras! Heel soms paar minuutjes aan de hand grazen en dat is het. Op de paddock wekelijks verse wilgentakken. Zijn ze lekker mee bezig en kan geen kwaad.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 21:25

capopjekop schreef:
Ik voer die van mij graszaadgooi bij. Daar zit weinig in qua voeding

Dit. Een paard, en ook een shet, wordt niet dik van veel hooi. Ze worden dik van het verkeerde hooi.

Leichtgenuss vraten die van mij niet. Ze zijn écht niet kieskeurig. Maar dit bliefden ze niet.

L_Rivaldo

Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Shetlander bezig houden qua eten zonder te veel te geven...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 21:53

Leerzaam ik lees dat er veel mensen stro voeren toch eens overna denken voor het knabbelen.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 22:19

Dat is niet zodat ze stro gaan eten. Maar zodat ze het hooi tussen het stro vandaan moeten peuteren en zo dus langer over hun hooi doen.

Seabert69
Berichten: 7
Geregistreerd: 19-07-18

Re: Shetlander bezig houden qua eten zonder te veel te geven...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-18 23:27

Ja, hier in de buurt hebben ze allemaal super goed hooi, mijn dierenarts is er jaloers op, alleen inderdaad niet goed voor ons Zita.
Toevallig iemand van de buurt van overslag hier die weet waar ze graszaadhooi hebben?