Van "dressuur" gericht naar western

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Yltje
Berichten: 1275
Geregistreerd: 04-04-10

Van "dressuur" gericht naar western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-18 19:00

Hi!

Wellicht een van de vele topics hierover maar ik kon niet echt iets recents vinden (sorry als ik er overheen gelezen heb, dan wordt ik graag doorverwezen).

Misschien ietwat apart voor mensen die me herkennen hier, maar here we go.

Ik heb een kwpn (doet volbloed achtig aan) merrie van net 12 jaar. Ik heb haar van haar 4de tot plusminus 9,5ste gehad en nu sinds kort weer terug gekocht.

Momenteel ligt het zadel niet lekker, vermoed ik dat dr rug niet helemaal los is (osteopaat wordt gebeld!) En twijfel ik steeds meer of ik niet gewoon een lekker western/boomloos? Zadel wil. Tevens wil ik denk ik bitloos gaan, ze doet vrijwel altijd dr mond ongemakkelijk open met bit terwijl ze dit zonder bit helemaal niet doet. (Tanden zijn kortgeleden nog bekeken)

Vroeger was ik erg van het dressuur en springen, maar inmiddels wil ik voornamelijk gewoon lekker kunnen rijden. Relaxed in de bak rondgaan (ze kan nogal wat stress ervaren) en rustig buiten kunnen rijden. We zijn steeds meer bezig met grondwerk om de rust te bewaren en zo toch samen te werken en haar spieren te ontwikkelen/behouden.

Nu kom ik er niet helemaal uit en weet ik niet waar ik zou moeten kijken of waar te beginnen buiten besluiten of dit iets is wat bij ons gaat passen.

Tevens heb ik door 2 ongelukken met rijden nog wel eens last van mn heup (bovenbeen gebroken) en voet (gebroken), gaat dat wel lukken met een western zadel of zijn die te breed? Of is dat maar een vooroordeel :+

Sowieso komt eerst de osteopaat voor een behandeling voor we iets met (andere) zadels gaan doen. Dus ik heb tijd om erover te denken. Maar ik zou graag eens horen van mensen die voor dezelfde keuze hebben gestaan en hoe ik het het beste zou kunnen aanpassen.

Ik hoor graag van de ervaringsdeskundigen! :)


gaucho

Berichten: 9494
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 19:53

Vast even een paar kanttekeningen: een western (boom) zadel komt door het ontbreken van kussens nog nauwer qua passen dan een dressuur zadel. Als dit je belangrijkste reden is om over te stappen zou ik er niet voor kiezen, het is veel makkelijker (en goedkoper) om een passend dressuurzadel te vinden. Hetzelfde geldt in wezen voor bitloos.

Voor jouw lichamelijke issues: ik ben zelf ooit begonnen met western rijden na een gebroken knieschijf. Voor je voet zie ik niet zo veel problemen, je heup is wel een aandachtspunt. Met een boomzadel ben je hier wat flexibeler in qua opbouw, bv 'Ladies Reiners' zijn smaller. Met een boomloos zadel vallen er veel opties af denk ik, door de brede zit. Wellicht kan Dubbeldun je hierover adviseren, zij heeft veel kennis van boomloze western zadels.

Andere kanttekening: goede instructie is ook moeilijk te vinden, moeilijker dan dressuur.

Misschien is het een idee om eens te gaan lessen / kennis te maken met western op een ervaren paard om te kijken of dit überhaupt is waar je naar op zoek bent? Ik weet niet in welke regio je zit, wellicht kunnen we je adviseren. Heb zelf op het moment geen rijpaard, anders was he hier van harte welkom geweest.

Life begins at the end of your comfortzone.

Yltje
Berichten: 1275
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-18 20:33

gaucho schreef:
Vast even een paar kanttekeningen: een western (boom) zadel komt door het ontbreken van kussens nog nauwer qua passen dan een dressuur zadel. Als dit je belangrijkste reden is om over te stappen zou ik er niet voor kiezen, het is veel makkelijker (en goedkoper) om een passend dressuurzadel te vinden. Hetzelfde geldt in wezen voor bitloos.

Voor jouw lichamelijke issues: ik ben zelf ooit begonnen met western rijden na een gebroken knieschijf. Voor je voet zie ik niet zo veel problemen, je heup is wel een aandachtspunt. Met een boomzadel ben je hier wat flexibeler in qua opbouw, bv 'Ladies Reiners' zijn smaller. Met een boomloos zadel vallen er veel opties af denk ik, door de brede zit. Wellicht kan Dubbeldun je hierover adviseren, zij heeft veel kennis van boomloze western zadels.

Andere kanttekening: goede instructie is ook moeilijk te vinden, moeilijker dan dressuur.

Misschien is het een idee om eens te gaan lessen / kennis te maken met western op een ervaren paard om te kijken of dit überhaupt is waar je naar op zoek bent? Ik weet niet in welke regio je zit, wellicht kunnen we je adviseren. Heb zelf op het moment geen rijpaard, anders was he hier van harte welkom geweest.


Alvast hartelijk bedankt voor je uitgebreide reactie!

Ik was wel van plan er een goede zadelmaker bij te halen, wat voor zadel het ook gaat worden!

Ik vind de western een enorm mooie kant van de paardensport waarbij op een manier met het paard word gewerkt die ik mooi vindt, altijd op een dressuurstal gestaan en dus nooit echt nagedacht over overstappen naar een andere tak.

Goed om te weten dat er ook zadels zijn die wat smaller zijn gebouwd dan kan ik daar al eens wat over inlezen :)

Lessen is wel mogelijk denk ik, ik zit in de kop van noord holland. Op mijn huidige stal staan er een aantal die western rijden dus ik kan altijd bij hun ook informeren, ik sta er nog niet zo lang en hoewel ik wellicht niet altijd zo overkom ben ik qua dingen vragen niet het soepelst haha :+

Wel een lief aanbod trouwens!

gaucho

Berichten: 9494
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 20:44

Kop van Noordholland zijn er wel opties qua western :j, ook qua instructie.

Life begins at the end of your comfortzone.

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Van "dressuur" gericht naar western

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 07:15

Wat betreft een boomloos zadel maar wel met een smallere opbouw, zou je eens naar de Freemax kunnen zitten.
Ik heb hiervoor een aantal boomzadels gehad, maar de Freemax zit echt wel smaller dan een aantal van deze zadels. En zit ook nog eens heerlijk :D

Wat betreft een andere manier van rijden, daarvoor hoef je niet per sé over te stappen. Je kunt ook een goede westerninstructeur zoeken die zich richt op een correcte rijtechnische basis.
Zo lessen veel dressuurruiters bij mijn westerninstructeur en vinden de manier van benaderen en rijden inderdaad fijner. Plus dat de paarden en ruiters enorm verbeteren, waar ze in de dressuur vast liepen.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Van "dressuur" gericht naar western

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 07:25

Ik ben ooit overgestapt van dressuur naar western en dat leverde voor mij aanzienlijk minder problemen op met mijn lijf (slechte knieën). Voor wat betreft je heupen zul je héél gericht moeten zoeken naar een zadel met een smalle twist. Lady reiners zijn daarin wel prettig. Zelf vond ik mijn Circle Y Equitation zadel ook ontzettend fijn en een flink pak smaller dan sommige andere zadels.

Boomloos is nóg weer anders. Qua smalle zit in boomloos vind ik mijn Ghost fantastisch, maar je moet van de 'look & feel' houden. Freemax vond ik zelf bréder zitten dan mijn Circle Y boomzadel, dus dat zal ook persoonlijk zijn. Met Barefoot kom ik alleen weg op smallere paarden, anders loop ik de dag erna niet meer helaas.

Inmiddels ben ik zelf - vanwege mijn merrie en haar voorkeuren - 'teruggekomen' van het western: met haar volg ik klassieke lessen en centered riding lessen en lessen in werken aan de hand. Ik heb zowel met veel plezier jaren bij mijn westerntrainster gelest als nu bij mijn beide trainers, maar je zult in iedere tak van sport goede en slechte instructeurs hebben en je kunt het beste gewoon zoeken naar iemand die jou past. Een écht goede instructeur kan in de basis met iedere combinatie vooruit, western of engels, omdat de basis (en er gaan vast mensen over vallen dat ik dit zeg) gewoon niet heel erg anders is: je wil effectief een op zit gereden paard dat attent is aan de hulpen en in horizontale en verticale balans leert lopen onder een gecentreerde ruiter.

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Van "dressuur" gericht naar western

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 08:16

Ik ben het helemaal met je eens Skippy, wat dat laatste betreft :j
Discipline maakt eigenlijk niet uit, als je gaat voor dat laatste. Kwaliteit van de instructeur des te meer.
Klassieke dressuur, vanuit de biomechanica gedacht, zou ook zeker interessant kunnen zijn.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Van "dressuur" gericht naar western

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 08:22

Moet je per se iets een overstap van discipline noemen om lekker te rijden?
Wij hebben vroeger op een heel goed westernpaard gelest (zo'n type dat exact doet wat je vraagt maar niet wat je bedoelt) en neem daar eigenlijk heel veel uit mee. Ik noem mijn rijden gewoon recreatief ronddartelen in het bos, maar daar zitten gewoon de dingen die ik vind/voel werken uit dressuur dan wel western in. Misschien kan je met een aantal leuke westernclinics al een hoop? Goede instructive is idd ongelofelijk moeilijk, goede clinics daarentegen zijn wel te vinden.

Heel veel success en plezier gewenst in de zoektocht naar wat jullie beiden ligt :)

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

Princesj

Berichten: 4545
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Van "dressuur" gericht naar western

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 08:43

Ik kan alleen meepraten over je lichamelijke problemen, ik kan helaas in bijna geen een western zadel zitten door mijn heupen. Destijds op stage hadden we 1 zadel waar ik goed in kon zitten, gelukkig had deze een makkelijke pasvorm waardoor ik die bijna altijd mocht gebruiken. Ik heb dit probleem ook met engelse zadels, mijn zadels zijn dus extreem smal voor de ruiter, omdat mijn heupen anders uit de kom schieten.

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)

Yltje
Berichten: 1275
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-18 09:15

Amanda schreef:
Wat betreft een boomloos zadel maar wel met een smallere opbouw, zou je eens naar de Freemax kunnen zitten.
Ik heb hiervoor een aantal boomzadels gehad, maar de Freemax zit echt wel smaller dan een aantal van deze zadels. En zit ook nog eens heerlijk :D

Wat betreft een andere manier van rijden, daarvoor hoef je niet per sé over te stappen. Je kunt ook een goede westerninstructeur zoeken die zich richt op een correcte rijtechnische basis.
Zo lessen veel dressuurruiters bij mijn westerninstructeur en vinden de manier van benaderen en rijden inderdaad fijner. Plus dat de paarden en ruiters enorm verbeteren, waar ze in de dressuur vast liepen.


Dank je wel hier kan ik wel wat mee!
Het is zo dat ik naar zowel westernzadels vraag als naar boomloos omdat ik er ook graag meer over hoor het gaat om een wat smal paard met een ietswat korte rug (denk ik) voor mijn gevoel zou een westernzadel nooit passen maar dat is natuurlijk niet waar want er zullen er veel meer zijn met een korte rug. Nog een beeld wat ik had waardoor het maar bleef liggen :+

Sowieso is goede instructie altijd belangrijk of het nu dressuur springen western of welke andere tak ook is!

Skippy01 schreef:
Ik ben ooit overgestapt van dressuur naar western en dat leverde voor mij aanzienlijk minder problemen op met mijn lijf (slechte knieën). Voor wat betreft je heupen zul je héél gericht moeten zoeken naar een zadel met een smalle twist. Lady reiners zijn daarin wel prettig. Zelf vond ik mijn Circle Y Equitation zadel ook ontzettend fijn en een flink pak smaller dan sommige andere zadels.

Boomloos is nóg weer anders. Qua smalle zit in boomloos vind ik mijn Ghost fantastisch, maar je moet van de 'look & feel' houden. Freemax vond ik zelf bréder zitten dan mijn Circle Y boomzadel, dus dat zal ook persoonlijk zijn. Met Barefoot kom ik alleen weg op smallere paarden, anders loop ik de dag erna niet meer helaas.

Inmiddels ben ik zelf - vanwege mijn merrie en haar voorkeuren - 'teruggekomen' van het western: met haar volg ik klassieke lessen en centered riding lessen en lessen in werken aan de hand. Ik heb zowel met veel plezier jaren bij mijn westerntrainster gelest als nu bij mijn beide trainers, maar je zult in iedere tak van sport goede en slechte instructeurs hebben en je kunt het beste gewoon zoeken naar iemand die jou past. Een écht goede instructeur kan in de basis met iedere combinatie vooruit, western of engels, omdat de basis (en er gaan vast mensen over vallen dat ik dit zeg) gewoon niet heel erg anders is: je wil effectief een op zit gereden paard dat attent is aan de hulpen en in horizontale en verticale balans leert lopen onder een gecentreerde ruiter.


Fijn om te horen dat western zorgde voor minder lichamelijke klachten! Én dat er dus opties zijn voor smallere zadels al zal dat een hoop passen zijn wat het beste past gok ik zomaar.


Hoppit schreef:
Moet je per se iets een overstap van discipline noemen om lekker te rijden?
Wij hebben vroeger op een heel goed westernpaard gelest (zo'n type dat exact doet wat je vraagt maar niet wat je bedoelt) en neem daar eigenlijk heel veel uit mee. Ik noem mijn rijden gewoon recreatief ronddartelen in het bos, maar daar zitten gewoon de dingen die ik vind/voel werken uit dressuur dan wel western in. Misschien kan je met een aantal leuke westernclinics al een hoop? Goede instructive is idd ongelofelijk moeilijk, goede clinics daarentegen zijn wel te vinden.

Heel veel success en plezier gewenst in de zoektocht naar wat jullie beiden ligt :)


Nee het hoeft niet perse een overstap te zijn uiteraard en wellicht was het wat verkeerd verwoord van mezelf. Ik weet natuurlijk ook niet of het iets is waar ik paardlief een plezier mee doe, dus of er verder iets gaat gebeuren buiten het (misschien) overstappen op een ander zadel weet ik niet.

Ik zal inderdaad eens kijken naar een clinic of lessen western op een ander paard in de buurt!


Princesj schreef:
Ik kan alleen meepraten over je lichamelijke problemen, ik kan helaas in bijna geen een western zadel zitten door mijn heupen. Destijds op stage hadden we 1 zadel waar ik goed in kon zitten, gelukkig had deze een makkelijke pasvorm waardoor ik die bijna altijd mocht gebruiken. Ik heb dit probleem ook met engelse zadels, mijn zadels zijn dus extreem smal voor de ruiter, omdat mijn heupen anders uit de kom schieten.


Oei dat klinkt wat minder wat vervelend dat je daar zo'n last van heb!

De reden van de pijn in mn heup is niet bekend, ik heb mn bovenbeen halverwege mn been gebroken er is vanaf mn heup (maar niet mn heupkop) een pin in gezet en later weer uitgehaald. Nu voornamelijk met breed zitten of op de grond zitten erg pijnlijk. Dus het is voornamelijk even kijken hoe of wat wel of niet zal werken inderdaad!

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 10:22

De Freemax is een western boomlooszadel. En is er in een kort model.
Dus dat zou zeker een optie kunnen zijn dan :j
Kwestie van de passervice laten komen :D

Dit is de short, 16 inch (Engels 18 inch). Op www.kifrahorse.nl staan de maten van de zadels.
Afbeelding

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Van "dressuur" gericht naar western

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 11:17

Qua zadels kan het een flinke zoektocht zijn, dus moet je veel uitproberen. Je zegt dat mensen bij je op stal western rijden, dus vraag eens aan hun waarvoor ze dat zadel hebben gekozen.

En dan nog is het super persoonlijk. Op mijn new forest pony van 1.42m heeft altijd een XFQ zadel gelegen. Ook duidelijk een breed zadel.

Op mn andere ruin, een echt brede quarter ligt een gewone Full, terwijl je op hem echt wel voelt ook dat hij heel breed is. Als je daarna op zijn moeder gaat zitten, is zij gewoon smal, terwijl zij dat echt niet is.

We hebben verschillende zadels gehad en ik hou helemaal niet van zadels met een diepe zit bijv of een hoge cantle ( achterkant )
Op een lady reiner kreeg ik juist last.

Zelf ben ik maar 1.68m en heb maatje 36/38.
Toen ik 16 was knie gebroken en nog jaren engels gereden. Met western eigenlijk geen problemen. Ik heb een hernia gehad, diverse buikoperaties en ben nu al een jaar bekend met reuma waardoor ik wel veel last had van mn heupen. Maar zelf denk ik vaak dat ik meer last heb als ik niet rij.

Ooit wel wat fanatieker geweest, maar vanwege leeftijd paarden, tijd en mogelijkheden zijn wij nu ook vooral recreatief bezig. In de bak wel met wat gymnastiek en lichte training om je paard correct te hebben, maar liever in het bos. Ook daar doen we wel wat oefeningen.

Ik heb zelf eerst engels les gegeven en laatste jaren ook western. In het begin maakte ik wel meer onderscheid, maar op een gegeven moment krijg je een eigen stijl en klanten die daarbij passen. Nu gaat het vooral om zit, houding, hulpen, paard en plezier. Dan maakt het eigenlijk niet meer zoveel uit hoe iemand graag rijdt en met welk tuig/tack.

Voor je lijf en problemen heb je gewoon veel baat bij goede zit en houding lessen. En wil vooral niet teveel in 1 keer. Ik maak altijd de afspraak dat een les duurt, zolang deze duurt. Als iets goed gaat of genoeg is, kan dat een keer 20minuten zijn. Moet je even door, kan het ook 45 minuten zijn, even als voorbeeld. Als je snel last hebt, is het beter om eerst wat meer te stappen en sneller te stoppen.

Ook denken veel mensen dat western ruiters moeten doorzitten in draf en gaan zitten stuiteren, maar heel veel mensen rijden gewoon licht. Als dat iets prettiger is, gewoon doen dus.

Bit of bitloos is een keus en moet je testen wat je wil en kan. Ik zou met een nette sidepull gaan rijden dan. Bosal vraagt echt om kwaliteit, goede pasvorm en kennis hoe deze te gebruiken. Maar ik zelf rij ook met een rijhalster.

Popstra
Berichten: 13612
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 13:26

Western zorgt voor minder lichamelijke klachten??
Ligt er aan welke discipline je doet en op welk niveau je rijd. Moet zeggen ik in het showseizoen aardig last van mijn rug en knieën heb omdat er niks relaxed aan is maar er gewoon pittig getraind word :o

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 13:28

Popstra schreef:
Western zorgt voor minder lichamelijke klachten??
Ligt er aan welke discipline je doet en op welk niveau je rijd. Moet zeggen ik in het showseizoen aardig last van mijn rug en knieën heb omdat er niks relaxed aan is maar er gewoon pittig getraind word :o


Discipline maakte voor mij geen snars uit: reining, pleasure, hms, rr: knieën gaven puur door het westernzadel (zowel reining zadel als mijn equitation zadel) aanzienlijk minder reactie dan door dressuur- en springzadels ;)
(diverse boomloze zadels geven ook echt minder problemen. probleem voor mij, met artritis, zat écht in de zadels)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 22:19

[quote="Popstra"]Western zorgt voor minder lichamelijke klachten??
Ligt er aan welke discipline je doet en op welk niveau je rijd. Moet zeggen ik in het showseizoen aardig last van mijn rug en knieën heb omdat er niks relaxed aan is maar er gewoon pittig getraind word :o[/quote

Ik krijg nu heel Bokt over me heen, maar ik vind veel western ruiters beter zitten en de hulpen kunnen ook positief zijn als je veel lichamelijk klachten hebt. Dressuur lessen zijn grotendeels op laag niveau en er wordt met ontzettend veel spanning gereden. Op goede houding wordt echt te weinig gelet.

Ik zou niet weten of het nu nog verschilt voor mij met reuma, maar ik rij niet heel anders op een engels gereden paard. Wel heb ik last van bepaalde zadels, zowel engels als western.

Voor ik wist dat ik deze vorm van reuma had, stapte ik ook met pijn af na een uur stappen in het bos en niks doen. Maar tot nu toe heb ik wel al mn hele leven meer last van mn rug als ik weinig rijd. gelukkig maar, want dat blijft een goeie smoes :)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 05:37

superpony schreef:
Ik krijg nu heel Bokt over me heen, maar ik vind veel western ruiters beter zitten en de hulpen kunnen ook positief zijn als je veel lichamelijk klachten hebt. Dressuur lessen zijn grotendeels op laag niveau en er wordt met ontzettend veel spanning gereden. Op goede houding wordt echt te weinig gelet.

Ik zou niet weten of het nu nog verschilt voor mij met reuma, maar ik rij niet heel anders op een engels gereden paard. Wel heb ik last van bepaalde zadels, zowel engels als western.

Voor ik wist dat ik deze vorm van reuma had, stapte ik ook met pijn af na een uur stappen in het bos en niks doen. Maar tot nu toe heb ik wel al mn hele leven meer last van mn rug als ik weinig rijd. gelukkig maar, want dat blijft een goeie smoes :)


Je hebt gelijk hoor. Veel dressuurruiters rijden met een holle rug, stijf lichaam en vastgezette armen. Westernruiters hebben wel regelmatig een echte stoelzit. Ook niet bevorderlijk voor fijne communicatie. Maar 'grosso modo' kun je inderdaad zeggen dat meer westernruiters fijn zitten dan dressuurruiters. Goede instructeurs zijn schaars helaas, en zéker het soort dat let op houding en zit, en op de inwerking en de invloed van de ruiter. Gelukkig zie je ook daar een kentering: centered riding, body awareness, rider awareness, ruiterfit, etc.

Moossie90
Berichten: 473
Geregistreerd: 12-01-14

Re: Van "dressuur" gericht naar western

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 06:08

Heb je misschien al geprobeerd met verende beugels te rijden? Ik merk echt verschil, ik weet dat sprenger ze heeft maar ik heb reflex beugels van compositie met breed voetbed dat veert en dat is toch een verademing op de gewrichten.
Verder rij ik op een zadel zonder diepe zit en amper wrong en dat gaat met een hernia en een bekken met een mening echt prima.

LuckyReining

Berichten: 908
Geregistreerd: 15-03-05

Re: Van "dressuur" gericht naar western

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 07:54

Ik denk dat je vooral wat zadels moet gaan proberen. Ik heb vorig jaar mijn bekken gebroken en ik heb nu op een aantal verschillende paarden en zadels gezeten. Het dressuurzadel voegde mij totaal niet ik werd te veel in een bepaalde houding gedwongen waardoor ik nadien weer veel problemen kreeg met mijn lichaam ( en dan heb ik echt maar kort op dit zadel gezeten) ik heb op een super western zadel gezeten echt een van de betere merken, dit ging aardig goed. Nu op mijn eigen western zadel ook goede kwaliteit zit ik als een huis. Maar ik heb ook op een zadel van het zelfde merk gezeten en daar zat ik weer totaal niet goed op. Het blijft dus even zoeken welk type en merk zadel bij je lichaam past. Wat ik wel weet is dat ik relaxter op een westernzadel zit ( en dan met name een reiningzadel omdat je daar minder diep in zit) dan op een dressuurzadel.

Maar zoals hierboven al aangegeven, ga anders eerst kijken of je ergens kunt gaan lessen of vraag een of je stalgenoten je kunnen helpen.

CR Wimpys Cowboy Gun


mystery1980
Berichten: 4202
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 08:09

In zowel dressuur als in western hangt veel af van je instructie, is deze niet in orde leer je ook niet comfortabel zitten. Zelf zag ik mijn overgang van dressuur naar western als enorme opluchting, maar ik kwam dan ook bij een goede western instructrice terecht.

Wat betreft zadels heb ik een voorkeur voor Billy Cook, ze zijn vaak wat aan de harde kant, maar dan leg ik een bontje erin en is het perfect. Heb ook op boomloze western zadels (freemax) gereden maar in mijn ervaring schuift dat al snel, zeker met heftige bewegingen van het paard, heb meegemaakt dat het zadel dan ineens onder de buik hing. Wat dat betreft vond ik dan Barefoot nog iets meer stabiliteit bieden. Maar alles hangt en staat ook met de combinatie, wat op jouw paard past en wat bij jouw kont past.
Dus probeer vooral een combi te vinden wat jou en je paard past op alle fronten.
Veel succes

wil je ook lekkere parfum met korting: https://parfumado.com/
gebruik code: ZDXnaNJlb

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Van "dressuur" gericht naar western

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 08:27

Daar heb ik met mijn Freemax op een rondgeribte haflinger echt totaal geen last van. En als er 1 snel last heeft van schuivende zadels...
Paste dat zadel wel goed dan?

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

mystery1980
Berichten: 4202
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 08:36

Amanda schreef:
Daar heb ik met mijn Freemax op een rondgeribte haflinger echt totaal geen last van. En als er 1 snel last heeft van schuivende zadels...
Paste dat zadel wel goed dan?


volgens de zadelpasser wel, maar ik heb zelf altijd wat twijfel gehad. Ging trouwens ook om een rondgeribte pony.

wil je ook lekkere parfum met korting: https://parfumado.com/
gebruik code: ZDXnaNJlb

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Van "dressuur" gericht naar western

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 11:01

Bij lichamelijke klachten kun je ook eens aan ruiterfitness denken. Ik maak me er ook schuldig aan, maar in de paardensport doen we weinig aan ons eigen lijf. Je gaat zitten, rijdt en stapt af. Op wedstrijd heb je bijv een rust tussendoor en tijdens je wedstrijd zelf vaak iets meer spanning. Een warming up and cooling down doen we niet voor ons eigen lijf. Of oefeningen om soepel te blijven.

Het is lastig te zeggen welk merk prettig is. Billy Cook is bijv een bekende naam, maar heeft zoveel modellen...... Wij hebben 1 BC die aardig bevalt, maar ik heb op BC zadels gezeten die ik nog niet gratis wil krijgen.

Pasvorm voor je paard is het belangrijkste, maar als je veel uren in het zadel doorbrengt worden je eigen eisen ook groter.
Mensen vergeten dat ook de plek van de singel erg belangrijk is en een goede pad bijv. Ik zie nog steeds mensen met een kartonnen western zadel rijden met een dekentje eronder met navajo printje en dan is het western...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Karintich en 11 bezoekers