Hond plast in huis, dominantie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LoeOrange

Berichten: 321
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Waalwijk

Hond plast in huis, dominantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-18 12:29

Hoihoi mede-bokkers,

Na enig twijfelen heb ik toch een topic gemaakt omdat ik op zoek ben naar mensen met ervaring en/of tips.

Onze Labrador reu van net 1 jaar plast de laatste tijd in huis.
Hij kan gemakkelijk een paar uur zijn behoeftes ophouden als hij in de bench zit. Maar zodra wij thuis zijn en hij los loopt, moet hij minimaal elk uur plassen.
Hij geeft dit wel van te voren aan door bij de achterdeur te gaan staan. Maar zodra wij hem dan niet naar buiten laten, plast hij gewoon binnen. Hij doet dit dan ook gewoon lopend door de hele woonkamer. Hij weet heel goed dat dit niet mag en doet het dan ook erg sluw.
Afgelopen maandag zijn wij bij de dierenarts geweest om een bultje op zijn poot na te laten kijken en hebben direct het plas probleem voorgelegd.
De dierenarts zegt dat dit pure dominantie is aangezien hij zijn plas gewoon op kan houden als wij niet thuis zijn. Hij heeft onze hond ook even gecheckt en kon, buiten dat bultje op zn poot om, niets geks ontdekken.
Wij gaan voor de zekerheid wel plas inleveren ter extra controle.


Toch ben ik benieuwd of dit inderdaad dominantie is en wat wij hieraan kunnen doen.
Wat wij al hebben geprobeerd:

- Afleiden, echter heeft dit weinig zin want meneer plast gewoon door. Als het even kan zelfs op je voet :')
- Corrigeren, dit heeft nog geen vruchten afgeworpen.
- Het commando ‘plaats’ geven zodat hij in zijn mand of bench gaat liggen waar hij dus niet wil plassen. Echter wil hij al snel van zijn plaats af om zijn plasje af te maken.
- Negeren.


Zijn er meer bokkers die dit hebben meegemaakt met een jonge reu? Wat heeft bij jullie geholpen?
Misschien handig om te weten: onze reu is ongecastreerd. De dierenarts zegt dat dat ook geen verschil moet maken omdat het een gedragsprobleem is.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Hond plast in huis, dominantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 12:35

Nou, ik vind het een ontzettend overhaaste conclusie van je DA, daar zou ik qua gedragsadvies niet op varen. Hoe is het huishouden? Een druk huishouden met veel mensen/kinderen/bezoek? Of op een andere manier veel prikkels? Andere dieren?
Zie je stresssignalen bij je hond? Onrust?

Ik zou een goed aangeschreven GT laten komen trouwens.

LoeOrange

Berichten: 321
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-18 12:40

GDG schreef:
Nou, ik vind het een ontzettend overhaaste conclusie van je DA, daar zou ik qua gedragsadvies niet op varen. Hoe is het huishouden? Een druk huishouden met veel mensen/kinderen/bezoek? Of op een andere manier veel prikkels? Andere dieren?
Zie je stresssignalen bij je hond? Onrust?

Ik zou een goed aangeschreven GT laten komen trouwens.



Ons huishouden is ontzettend rustig. Woon samen met mijn vriend en onze oudere labrador teef van 13 jaar. Weinig mensen over de vloer en haast geen prikkels.
Nou moet ik wel eerlijk zeggen dat onze hond soms redelijk dominant kan zijn.
Zie absoluut geen stressignalen bij onze hond. Onrustig is hij zo nu en dan wel. Maar dat heeft dan vaak te maken met veel energie en het jong zijn. Zodra we dan lekker hebben gewandeld of gespeeld slaapt hij lekker op de bank.

Wij hebben ons eerder georiënteerd op een GT maar de eerdere ‘problemen’ verdwenen weer naar een aantal weken.

Wij hebben ook lang gedacht dat onze hond simpelweg niet helemaal zindelijk was of te veel had gedronken waardoor wij het tot zijn eerste verjaardag hebben laten rusten.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 12:45

Is hij gecastreerd?

LoeOrange

Berichten: 321
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-18 12:48

Jasmijn159 schreef:
Is hij gecastreerd?


Nee niet gecastreerd

jaji
Berichten: 169
Geregistreerd: 16-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 12:49

Het kan ook een medisch probleem zijn. Mijn reu had dit ook toen hij rond de 9 maanden was en hij bleek een blaasontsteking te hebben die werd veroorzaakt door blaasgruis. En hij had veel blaasgruis en plaste ook bijna elk uur in huis.

Het feit dat je reu wel bij de deur gaat staan geeft voor mij aan dat hij dus wel naar buiten wil om te plassen en niet onzindelijk is. Omdat dat niet wordt toegestaan doet hij het maar binnen. Lijkt mij ook geen dominantie. Dat hij het sluw doet in jouw ogen is waarschijnlijk omdat hij er al voor gecorrigeerd is, en weet ook wel dat het niet de bedoeling is en doet het dan op een manier met de minste kans op betrappen.

Goed dat de urine wordt bekeken en zou zeker kijken of er blaasgruis in zit.

In het geval van blaasgruis zetten ze de hond gelijk op dieetvoer, dat is niet altijd nodig. Ondanks extreem veel blaasgruis was mijn reu er met ander voer binnen een aantal weken geheel vanaf en heeft niet meer in huis geplast.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 12:50

Ik zou zeker beginnen met een onderzoek naar een blaasontsteking.

Onze pup had ook blaasontsteking en plaste niet de hele dag door. Alleen als hij wakker was. Misschien hoeft je hond niet te plassen als je weg bent omdat hij dan slaapt. Zodra je terug bent is er leven in de brouwerij en dus ook meer bewustzijn van het moeten plassen.

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 12:51

Dit lijkt me zeker geen doninantieprobleem. Sowieso het feit dat hij voor de deur gaat staan en 'sluw' doet als hij plast. Dit lijkt me een medisch probleem, goed dat je de urine laat controleren.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 12:52

LoeOrange schreef:
Jasmijn159 schreef:
Is hij gecastreerd?


Nee niet gecastreerd


Dan zou ik daar mee beginnen.

N4N4
Berichten: 1107
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 12:55

Idd , zou eerst ook maar het medische uitsluiten ..
Bij een andere dierenarts , gelijk zeggen dat dit dominantie is vind ik zeer kort door de bocht ..

Bloed ( nieren ) en blaas /urine onderzoek en totdat je zeker weet dat er geen medische problemen zijn .. niet corrigeren .. hij geeft het zoals hierboven ..aan dat hij moet plassen .. onzindelijkheid is het dus niet

Succes
Laatst bijgewerkt door N4N4 op 18-07-18 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 12:55

Lekker advies jasmijn..... Niet dus. Intacte reutjes gaan ook niet zomaar overal piesen.
Inderdaad blaas/urine laten checken en vanuit daar eens verder kijken.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 12:56

Jasmijn159 schreef:
Dan zou ik daar mee beginnen.


Ja, laten we een onherstelbare operatie uitvoeren voor een probleem waarbij we niet eens enig idee hebben van een oplossing.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Hond plast in huis, dominantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 12:58

Hihi ik was al bang dat ik alle anti-castratie mensen over me heen zou krijgen :)

Succes met een oplossing TS!

LoeOrange

Berichten: 321
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-18 13:00

Bedankt voor de snelle reacties allemaal!
Ik denk zelf ook eerder dat het een blaasontsteking is dan dominantie. Ik ga morgen urine inleveren bij de DA.
Zijn er zichtbare symptomen van een blaasontsteking bij honden?
Ik ga ook maar eens wat informatie opdoen over blaasgruis.

Castreren heeft niet onze voorkeur. Willen eerst de urinetest afwachten. DA zegt ook dat dat geen verschil moet maken. Maar er zijn voor ons geen verdere redenen om hem te castreren. Mocht de urinetest niets uitwijzen kunnen we het altijd nog overwegen.

Edit: corrigen doen we inmiddels ook niet meer. We gaan nu gewoon met hem naar buiten zodra hij het aangeeft. Soms zijn we dan alsnog te laat maar doen ons best hem geen rot gevoel te geven door zo in huis te plassen.
Laatst bijgewerkt door LoeOrange op 18-07-18 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 13:01

Jasmijn159 schreef:
Hihi ik was al bang dat ik alle anti-castratie mensen over me heen zou krijgen :)

Succes met een oplossing TS!

Ik ben absoluut niet tegen castratie. Maar als t niet nodig is, is het niet nodig. En in dit geval, zijn alle medische opties nog niet uitgesloten. Dus is castratie gewoon geen logische stap. Zeker als je het niet wil onderbouwen waarom je t adviseert.

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Re: Hond plast in huis, dominantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 13:06

Lol ja castratie...sorry hoor, maar ken zoveel reuen die nog steeds binnen zeiken ook al zijn ze gecastreerd, succes daarmee;) Castratie is geen magische oplossing voor al je problemen.
Dominantie lijkt mij niet, dan zou die ook niet bij de deur gaan staan, hij moet duidelijk toch wel echt plassen. Eerst maar goed medisch onderzoeken, eventueel bij een andere dierenarts die het niet gelijk op dominantie gooit...

Amber_anne

Berichten: 6905
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 13:08

Jeetje wat een super vervelend probleem. Hebben jullie geen tuin dat de hond zelf kan kiezen waar die geen gaat en zo naar buiten kan als die moet plassen?

Vena
Berichten: 95
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 13:09

Lijkt me idd goed om hem medisch verder te checken als hij wel zo netjes aangeeft naar buiten te willen. Onze kater (toen 4 maanden, nu gecastreerd) begon ook plots op de bank te plassen, juist als we erbij waren. Dan denk je ook eerst aan markeren, maar hij bleek blaasgruis te hebben, vanaf dat dat behandeld was heeft hij nooit meer op de bank geplast.
Overigens kan blaasgruis verergeren met stress.

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Hond plast in huis, dominantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 13:12

Klinkt mij niet als een dominantie probleem.

LoeOrange

Berichten: 321
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-18 13:12

Ianthe schreef:
Lol ja castratie...sorry hoor, maar ken zoveel reuen die nog steeds binnen zeiken ook al zijn ze gecastreerd, succes daarmee;) Castratie is geen magische oplossing voor al je problemen.
Dominantie lijkt mij niet, dan zou die ook niet bij de deur gaan staan, hij moet duidelijk toch wel echt plassen. Eerst maar goed medisch onderzoeken, eventueel bij een andere dierenarts die het niet gelijk op dominantie gooit...


Precies. Vrienden van ons hebben hun reu ook gecastreerd, enkel omdat hij sproeide. Maar ook na castratie sproeide hij nog. Nou heeft castreren mijn voorkeur sowieso niet aangezien hier dus geen redenen voor zijn.
Gaan inderdaad medisch onderzoeken. Eerst bij onze eigen DA aangezien hij als beste aangeschreven staat in onze buurt en wij altijd heel tevreden zijn over hem. Eventueel een second opinion bij een andere DA.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 13:14

Maar hij is dus eigenlijk nooit zindelijk geweest in huis? Als hij los kan lopen dan?

LoeOrange

Berichten: 321
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-18 13:15

Amber_anne schreef:
Jeetje wat een super vervelend probleem. Hebben jullie geen tuin dat de hond zelf kan kiezen waar die geen gaat en zo naar buiten kan als die moet plassen?


Oeps heb dikke vingers denk ik. Per ongeluk PB gestuurd. Hier nogmaals mijn reactie :o

Hij heeft tot vorige week altijd de keuze gehad om zelf naar de tuin te gaan. Echter hebben wij onze tuin helemaal verbouwd en hebben nu geen plekje waar hij kan plassen. Wij laten hem nu vaak in de voortuin snel zijn plasje doen

snorkel1986

Berichten: 3006
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 13:15

Als hij wel klaar zijn dat grote plassen of mini drupjes ? Krachtige straal of druppelt het er maar uit? Met er eens op dit kan je ook nuttige info geven om verder te zoeken

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 13:17

LoeOrange schreef:
Amber_anne schreef:
Jeetje wat een super vervelend probleem. Hebben jullie geen tuin dat de hond zelf kan kiezen waar die geen gaat en zo naar buiten kan als die moet plassen?


Oeps heb dikke vingers denk ik. Per ongeluk PB gestuurd. Hier nogmaals mijn reactie :o

Hij heeft tot vorige week altijd de keuze gehad om zelf naar de tuin te gaan. Echter hebben wij onze tuin helemaal verbouwd en hebben nu geen plekje waar hij kan plassen. Wij laten hem nu vaak in de voortuin snel zijn plasje doen

Ah, hij is het dus gewoon helemaal niet gewend om zijn plas op te hoeven houden als hij los is. Dan zou ik nu elk uur met hem naar buiten gaan, vóórdat hij nood heeft om in huis te plassen. Dat heel rustig uitbouwen, gewoon net als met een pup die je voor het eerst zindelijk maakt.

LoeOrange

Berichten: 321
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-18 13:17

GDG schreef:
Maar hij is dus eigenlijk nooit zindelijk geweest in huis? Als hij los kan lopen dan?


Hij weet dat hij buiten moet plassen. Hij staat dus altijd bij de deur als hij moet. Zo geeft hij aan dat hij naar buiten moet om te plassen. Maar als wij niet snel genoeg reageren laat hij het wel lopen. Meestal wel maar een paar druppels om zo min mogelijk binnen te doen. Dit doet hij dan ook enkel dicht bij de deur. Poepen doet hij helemaal nooit binnen. Al heel lang niet meer.