Autobanden - Winter, zomer, 4-seizoenen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Vanillia

Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Autobanden - Winter, zomer, 4-seizoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-18 11:45

Ik heb net een andere auto en mijn achterbanden zijn op korte termijn aan vervanging toe. Ik sta nu dus voor de keuze wat voor banden ik eronder wil laten leggen. Voor mijn vorige auto had ik all-weather banden en dat beviel prima, dus dat wilde ik eigenlijk weer doen. Met het onvoorspelbare weer in Nederland (natte periodes in de zomer, onverwachte warmere periodes in de winter) vond ik dit altijd een prima oplossing. Maar nu lees ik op de site van Profile het volgende:

Citaat:
De kenmerken van 4-seizoenenbanden:
  • Goede prestaties bij alle weersomstandigheden, maar altijd een compromis tussen zomerbanden en winterbanden
  • Geen bandenwissel tussen winterbanden en zomerbanden
  • Levensduur gelijk aan zomerbanden en winterbanden
  • Vooral geschikt wanneer u weinig rijdt (<10.000 km/jaar)
  • Vooral geschikt wanneer u niet in wintersportgebied of bij winters weer rijdt


Wanneer kiest u voor 4-seizoenenbanden?
De 4-seizoenenband is een compromis tussen een winterband en een zomerband. Het gebruik van zomerbanden in de zomer en winterbanden in de winter blijft de veiligste manier van autorijden. Een 4-seizoenenband is vooral een aantrekkelijke optie:

  • Als u weinig tot niet onder winterse omstandigheden rijdt
  • Als u minder dan 10.000 kilometer per jaar rijdt
  • Als u een normale rijstijl hebt


Kan iemand mij uitleggen hoe dit zit? Waarom zijn all-weather banden alleen ok als je weinig kilometers rijdt?
Ik zit eigenlijk niet te wachten op zomerbanden en winterbanden en het gedoe van wisselen, onverwacht warm weer, etc...

Thanks!


Anoniem

Re: Autobanden - Winter, zomer, 4-seizoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 11:47

Hmm ik heb 4seizoenenbanden en ik rij wel meer dan 10.000 per jaar en merk geen verschil met zomerbanden of winterbanden qua performance op zoveel KMs. Heb de garage er ook niet overgehoord toen ik er om vroeg eigenlijk.

Winged

Berichten: 33007
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Autobanden - Winter, zomer, 4-seizoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 11:49

Hoeveel rijd je op jaarbasis en over wat voor wegen?

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 11:51

Ik denk dat als je weinig kilometers rijdt, het financieel ongunstig is om twee sets te hebben ivm de kosten van wissel/opslag en levensduur van de banden qua tijd, dus dat zo'n band compleet uitgedroogd is voordat 'ie versleten is.

Ik twijfel zelf ook, mijn auto staat nu op zomerbanden maar als die vervangen moeten worden dan overweeg ik ook all-weather. Ik rij nog geen 5000km/jaar met die auto en hij is echt voornamelijk om me droog op het werk te krijgen, andere dagen ga ik fietsen. Dus ik rij er jaarrond alleen in als het pestweer is, maar als er echt 20cm sneeuw ligt werk ik thuis of pak ik de bus. Dan ga ik sowieso niet met een koekblik op pad waarbij m'n knieën de kreukelzone zijn bij wijze van :=

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 11:53

Ik rijd op all weather banden en 40.000 km per jaar. Tot nu toe ben ik er tevreden over. Rijd op michelin, de cross climate geloof ik. Is verder ook niet afgeraden door de garage en merk ook nog geen extra slijtage. Wel de pech dat ik over een schroefje heb gereden.. maar dat had ook gekund bij een andere band natuurlijk.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 11:54

Aan winterbanden heb je ook niet zoveel met een dikke laag sneeuw. Niet voor niets dat er in wintersportgebied ook gewoon sneeuwkettingen nodig zijn.

En met sneeuw in NL rij je niet, dan sta je in de file _O-

Sowieso zou ik kijken naar bandentests voor je je een merk laat aansmeren. Mijn garage liet mij zelf kiezen, zelf werken ze standaard met Vredestein maar geven je wel de ruimte om andere te kiezen.

Ben zelf voor Continentals gegaan, de basis vierseizoen van Contineltal kwam beste uit de test van de ANWB dit jaar. (En derde bij autoweek toen ik ze kocht in 2017). Ik koos zelf een duurdere variant nog (130 per band incl montage). Inmiddels al 10.000 mee gereden weer en zien er nog als nieuw uit. Verbruik is iets hoger dan met zomerbandjes, maar verwaarloosbaar. Met regen rijdt dit ook een stuk lekkerder dan zomerbanden.

Autoweek test: https://banden.autoweek.nl/bandentests/ ... test-2017/

MarianneW

Berichten: 707
Geregistreerd: 15-03-12

Re: Autobanden - Winter, zomer, 4-seizoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 11:57

Bij onze vorige auto altijd all weather banden gehad en daar tevreden mee geweest.

Bij de aanschaf van deze auto kregen we winter banden erbij en achteraf zou ik nooit meer anders willen.
Meer kosten eraan hebben we ook niet, wij kunnen zelf wisselen en gratis opslaan

L2+3

Matheno

Berichten: 7940
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 12:02

Ik rijd ongeveer 50.000 km per jaar en heb ook gewoon all-season banden.

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Vanillia

Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-18 12:03

Thanks! Ik rij 30.000km per jaar, voornamelijk snelweg (en file), maar als ik dit zo hoor ga ik gewoon voor de all-weather. Was bang dat er misschien veel slijtage zou zijn ofzo, maar dat valt dan wel mee dus :)

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Autobanden - Winter, zomer, 4-seizoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 12:07

De eerste generaties hadden last van meer slijtages. Inmiddels hebben ze het zo ontwikkeld dat dat amper meer een issue is.

Ik heb bij 30.000 km Vredestein allweathers

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

ClaudiaHS

Berichten: 8056
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 12:09

Ik had op mn vorige auto Vredestein all-season.
Beviel super en niks anders dan mijn zomerbanden.
Ik heb trouwens ook eens 2 jaar lang continue met winterbanden gereden _O- ook geen problemen mee

loez

Berichten: 11067
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 12:12

Vanillia schreef:
Ik heb net een andere auto en mijn achterbanden zijn op korte termijn aan vervanging toe. Ik sta nu dus voor de keuze wat voor banden ik eronder wil laten leggen. Voor mijn vorige auto had ik all-weather banden en dat beviel prima, dus dat wilde ik eigenlijk weer doen. Met het onvoorspelbare weer in Nederland (natte periodes in de zomer, onverwachte warmere periodes in de winter) vond ik dit altijd een prima oplossing. Maar nu lees ik op de site van Profile het volgende:

Citaat:
De kenmerken van 4-seizoenenbanden:
  • Goede prestaties bij alle weersomstandigheden, maar altijd een compromis tussen zomerbanden en winterbanden
  • Geen bandenwissel tussen winterbanden en zomerbanden
  • Levensduur gelijk aan zomerbanden en winterbanden
  • Vooral geschikt wanneer u weinig rijdt (<10.000 km/jaar)
  • Vooral geschikt wanneer u niet in wintersportgebied of bij winters weer rijdt


Wanneer kiest u voor 4-seizoenenbanden?
De 4-seizoenenband is een compromis tussen een winterband en een zomerband. Het gebruik van zomerbanden in de zomer en winterbanden in de winter blijft de veiligste manier van autorijden. Een 4-seizoenenband is vooral een aantrekkelijke optie:

  • Als u weinig tot niet onder winterse omstandigheden rijdt
  • Als u minder dan 10.000 kilometer per jaar rijdt
  • Als u een normale rijstijl hebt


Kan iemand mij uitleggen hoe dit zit? Waarom zijn all-weather banden alleen ok als je weinig kilometers rijdt?
Ik zit eigenlijk niet te wachten op zomerbanden en winterbanden en het gedoe van wisselen, onverwacht warm weer, etc...

Thanks!


Ik werk bij profile.
Voorheen werden all season vooral aangeraden als je idd +- 10.000 per jaar rijdt.
Tegenwoordig worden van zowel zomer, winter als all seasons de samenstellingen van de rubbers zo toegepast dat ze langer mee gaan en stiller zijn.

Wij hebben verschillende taxibedrijven of koeriers als klant die juist alleen maar all seasons rijden. Zodat ze ten alle tijden een veilige band bij hebben.

Koeriers zijn vaak verschillende mensen met verschillende rijstijlen en slijten daar door iets harder uiteraard. Veel taxibedrijven die van schiphol naar weeze rijden en terug maken met 1 set banden ongelofelijk veel kilometers. Vooral snelweg, waardoor ze door hun rijgedrag ruim een ton km mee kunnen gaan zelfs.

Ik adviseer tegenwoordig bijna altijd all seasons. Tenzij je regelmatig ver Duitsland of Oostenrijk die kanten in moet óf veel op wintersport gaat.

Dit omdat een winterband hier beter op berekend is én uiteindelijk zeker in die gebieden gewoon meer grip heeft.

Als je voornamelijk in Nederland rijdt met een ritje Duitsland tussendoor dan ben je prima op weg met je all seasons!


Mocht je meer info willen over een bepaald merk band mag je mij altijd een berichtje sturen of je dichtstbijzijnde vestiging gewoon contacteren :)

[o]

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 12:29

Ik heb een leaseauto en kreeg daar dus twee sets banden bij, maar onze tweede auto staat het hele jaar op zomerbandjes omdat die echt maar weinig rijdt. Zelfs dat gaat in de Nederlandse “winter” gewoon prima als je je rijstijl maar aanpast.
Ik zou als de andere auto ook van mijzelf was zeker geen geld uitgeven aan twee sets banden, gewoon een setje goed geteste all seasons lijkt me prima.
Wij vonden de winterbanden wel handig toen we in het voorjaar op vakantie gingen naar bergachtiger gebied waar nog beetjes sneeuw lagen, maar goed, als er echt flinke sneeuw ligt heb je toch alsnog sneeuwkettingen nodig, winterbanden of niet.

__Elizabeth

Berichten: 2889
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Nackawic, New Brunswick, Canada, World

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 12:33

Jans schreef:
Aan winterbanden heb je ook niet zoveel met een dikke laag sneeuw. Niet voor niets dat er in wintersportgebied ook gewoon sneeuwkettingen nodig zijn.


Dit is onzin. Ik woon in Canada en wij krijgen gemiddeld 4-5m sneew per jaar. Wij hebben niet eens kettingen Winterbanden presteren juist goed in diepe sneeuw. Je hebt ook banden die beter op ijs presteren en minder op sneeuw.


Overigens kun je op goede all seasons gewoon je kms maken.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 12:46

All-seasonbanden zijn een praktisch compromis. In principe zijn zomer- en winterbanden beter, maar in praktijk komt het er vaak op neer dat je je in de herfst laat verrrassen door de eerste kou. En net dan heeft de garagist geen tijd. Wanneer de garagist terug tijd heeft wordt het plots terug 15°.
In het voorjaar zelfde verhaal: ofwel ben je er optijd bij en wanneer de zomerbanden er onder staan begint het terug te vriezen. Of je laat ze er langer onder zodat je met te warm weer nog met de winterbanden rijdt.
In ons kwakkelklimaat zijn all-seasons ideaal. Voor ergens waar vaak sneeuw ligt gaat er dan weer niets boven echte winterbanden.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Autobanden - Winter, zomer, 4-seizoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 13:53

Mijn man werkt bij Vredestein en wij hebben meestal winterbanden eronder of 4 seizoenen (wonen in Duitsland) en dat werkt voor ons het beste. Geen gewissel met banden en als het weer opeens omslaat ook geen probleem en als de banden na de winter niet meer geheel aan de eisen voldoen voor de winter is het voor de zomer nog prima. Hebben we nu ook en voor de winter komen er op beide autos weer winterbanden.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Autobanden - Winter, zomer, 4-seizoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 15:36

Op mijn vorige auto had ik all season banden. Echt ideaal. Na 5 jaar en 50.000 km verder heb ik ze samen met de auto verkocht en waren ze nog steeds niet versleten. Ik heb ermee in die strenge winter in de sneeuw en op ijs gereden, geen probleem.. Ik heb niet het idee dat gewone winterbanden echt veel verschil hadden gemaakt.

Nu heb ik een andere auto waarbij zomerbanden zaten, dus ik heb winterbanden erbij aangeschaft.. Nooit meer :n Met die winters die wij hier hebben heeft dat geen zin. De banden hebben er al jaren niet onder gezeten. Nu de zomerbanden versleten zijn ga ik de winterbanden oprijden, die kon je volgens de garage gewoon in de zomer doorrijden en scheelt nauwelijks qua slijtage.. En daarna ga ik weer voor all season banden.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Anoniem

Re: Autobanden - Winter, zomer, 4-seizoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 17:45

Ik lees al dat het waarschijnlijk niet zo slim is maar ik rij eigenlijk altijd op zomerbanden. Vind het met Nederlandse winters de moeite niet waard om te wisselen en ik vind all season banden maar duur. Ik rij niet heel veel en heb afgelopen winter prima met m'n zomerbanden rond kunnen rijden. Rustiger aan doen, de bochten wat rustiger nemen, en goed blijven opletten op de weersomstandigheden. Als het echt te glad wordt gewoon niet rijden. Ben gelukkig ook niet 100% afhankelijk van mijn auto, dat scheelt veel.

Stephanie_M
Berichten: 1388
Geregistreerd: 19-05-06

Re: Autobanden - Winter, zomer, 4-seizoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 11:00

Let even op dat je vanaf dit jaar niet meer in Duitsland mag rijden in de winter op M+S (meestal de all season) banden. Dan ben je daar verplicht om op winterbanden met een sneeuwvlok te rijden. Dus als je in Duitsland rijd in de winterperiode is winter/zomerbanden altijd aan te raden. In Nederland het hele jaar door rijden op zomerbanden vind ik onverantwoordelijk want ze presteren wel degelijk minder in winterse/koude omstandigheden, hoe voorzichtig mensen ook beweren te rijden. Elk jaar weer zie je mensen onnodig kruispunten over glijden dat het maar net goed gaat. Als je alleen jezelf de prak in zou rijden zal mij een worst wezen, maar was als je dat kleine meisje bij het stoplicht omver schuift?

Als je alleen in Nederland rijd zou ik lekker voor all-seasons gaan.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 11:08

Stephanie_M schreef:
Let even op dat je vanaf dit jaar niet meer in Duitsland mag rijden in de winter op M+S (meestal de all season) banden. Dan ben je daar verplicht om op winterbanden met een sneeuwvlok te rijden. Dus als je in Duitsland rijd in de winterperiode is winter/zomerbanden altijd aan te raden. In Nederland het hele jaar door rijden op zomerbanden vind ik onverantwoordelijk want ze presteren wel degelijk minder in winterse/koude omstandigheden, hoe voorzichtig mensen ook beweren te rijden. Elk jaar weer zie je mensen onnodig kruispunten over glijden dat het maar net goed gaat. Als je alleen jezelf de prak in zou rijden zal mij een worst wezen, maar was als je dat kleine meisje bij het stoplicht omver schuift?

Als je alleen in Nederland rijd zou ik lekker voor all-seasons gaan.

Je hebt ook all seasons met een sneeuwvlokje. Met mijn banden mag ik ook in de winter in Duitsland rijden.
Als ik zou gaan wintersporten zou ik denk ik anders overwegen.

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 11:17

Hier wel losse winterbanden en zomerbanden en ze worden hier ook nog steeds door de garage aangeraden (die ze overigens niet zelf aan ons verkocht heeft, dus niet voor zijn eigen portemonnee).
Een all weatherband is gewoon een compromis-band. Beide net niet ideaal. Als je dus veel km rijdt is een band wisselen net zo financieel gunstig als all weather banden.
Ik zie nog steeds het verschil met sneeuwachtig weer in NL tussen mijn auto met winterbanden en mensen die rondzwabberen op hun zomerbandjes.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Anoniem

Re: Autobanden - Winter, zomer, 4-seizoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 11:22

Met mn continental all season contact mag ik ook Duitsland in. Sneeuwvlok was voor mij vereiste want ga toch bijna maandelijks (iig tweemaandelijks) wel ff boodschappen halen over de grens :)

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 11:51

secricible schreef:
Hier wel losse winterbanden en zomerbanden en ze worden hier ook nog steeds door de garage aangeraden (die ze overigens niet zelf aan ons verkocht heeft, dus niet voor zijn eigen portemonnee).
Een all weatherband is gewoon een compromis-band. Beide net niet ideaal. Als je dus veel km rijdt is een band wisselen net zo financieel gunstig als all weather banden.
Ik zie nog steeds het verschil met sneeuwachtig weer in NL tussen mijn auto met winterbanden en mensen die rondzwabberen op hun zomerbandjes.

Ben ik het niet helemaal mee eens als je een goede all weather band koopt hoeft dat niet zo te zijn.Als ik kijk naar de specificaties van de Michelin climate control doet deze echt niet onder vergeleken met andere banden. Daarbij is in Nederland het weer zo wisselvallig dat je voor de meest ideale omstandigheden wel kan blijven wisselen. Scheelt het mij in prijs. Niet echt geloof ik.. wel in gemak.

Vanillia

Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-18 11:58

secricible schreef:
Een all weatherband is gewoon een compromis-band. Beide net niet ideaal.


Mijn argument om wel all weathers aan te schaffen is juist dat het weer in Nederland ook net niet ideaal is :P Echt sneeuw is vaak maar een paar dagen per jaar, maar die onverwacht warmere periodes in de winter of ineens een hoop regen in de zomer zijn er wel regelmatig..

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 12:03

Vanillia schreef:
Ik heb net een andere auto en mijn achterbanden zijn op korte termijn aan vervanging toe. Ik sta nu dus voor de keuze wat voor banden ik eronder wil laten leggen. Voor mijn vorige auto had ik all-weather banden en dat beviel prima, dus dat wilde ik eigenlijk weer doen. Met het onvoorspelbare weer in Nederland (natte periodes in de zomer, onverwachte warmere periodes in de winter) vond ik dit altijd een prima oplossing. Maar nu lees ik op de site van Profile het volgende:

Citaat:
De kenmerken van 4-seizoenenbanden:
  • Goede prestaties bij alle weersomstandigheden, maar altijd een compromis tussen zomerbanden en winterbanden
  • Geen bandenwissel tussen winterbanden en zomerbanden
  • Levensduur gelijk aan zomerbanden en winterbanden
  • Vooral geschikt wanneer u weinig rijdt (<10.000 km/jaar)
  • Vooral geschikt wanneer u niet in wintersportgebied of bij winters weer rijdt


Wanneer kiest u voor 4-seizoenenbanden?
De 4-seizoenenband is een compromis tussen een winterband en een zomerband. Het gebruik van zomerbanden in de zomer en winterbanden in de winter blijft de veiligste manier van autorijden. Een 4-seizoenenband is vooral een aantrekkelijke optie:

  • Als u weinig tot niet onder winterse omstandigheden rijdt
  • Als u minder dan 10.000 kilometer per jaar rijdt
  • Als u een normale rijstijl hebt


Kan iemand mij uitleggen hoe dit zit? Waarom zijn all-weather banden alleen ok als je weinig kilometers rijdt?
Ik zit eigenlijk niet te wachten op zomerbanden en winterbanden en het gedoe van wisselen, onverwacht warm weer, etc...

Thanks!


Hier zouden ze zeggen zonde van je geld

Zou gewoon 2 setjes doen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dolor, Kiim, marjannuh en 104 bezoekers