Wespennest buitenmuur flat, wie betaald?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Wespennest buitenmuur flat, wie betaald?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-18 21:44

Hoi,

Bij ons huurappartement hebben we een wespennest ontdekt in de buitenmuur waar ons slaapkamerraam zit. Nu lees vraag ik mij af wie voor de kosten van verwijdering opdraait.

1. Het gaat om de buitenmuur, dus geen muur in de woning. Er zit een gaatje tussen de bakstenen en het raam. Die muur lijkt mij de verantwoordelijkheid van de verhuurder.

2. Ik kan over onderhoud alleen vinden dat de huurder de kosten voor wespennest verwijderen draagt, ik vraag mij af of dat nu ook zo is.

Wie weet hoe het zit?


Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Wespennest buitenmuur flat, wie betaald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 21:50

Jouw verhuurder is aansprakelijk voor alles buiten het huis dus zeg maar de muren zijn de zorgen van de verhuurder dus hij moet dat betalen tenzij ander vermeld in het contract

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 21:52

Toevallig komen ze bij mij donderdag. Het wespennest zit in de spouwmuur bij ons, in dit geval zijn de kosten voor de woningbouw. Was het in huis geweest had ik zelf moeten betalen, bij deze woningbouwvereniging.
Staat er niets in de voorwaarden van je woningbouwvereniging?


Dat alles buiten het huis voor de verhuurder is, is niet perse waar.
Het kan per situatie, per verhuurder flink verschillen.

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Wespennest buitenmuur flat, wie betaald?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-18 22:08

Ik heb het nog niet specifiek kunnen vinden. Ga morgen er nog even naar kijken.

Flits__

Berichten: 667
Geregistreerd: 05-12-06
Woonplaats: Veendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 07:34

In mijn vorige huurwoning heb ik hier ook last van gehad. Bij mijn woningbouwvereniging draaide ik zelf voor de kosten op voor het weghalen, helaas. Zal dus echt per woningbouwvereniging verschillen.

Flits .. <3

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 07:42

Het besluit kleine herstellingen vertelt welke kosten voor rekening van de huurder komen. Onder r:


http://wetten.overheid.nl/BWBR0014931/2003-08-01

"het bestrijden van ongedierte, voorzover daaraan geen noemenswaardige kosten verbonden zijn en voorzover de aanwezigheid van dit ongedierte geen gevolg is van de bouwkundige situatie van de woonruimte."

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... huurwoning

Dit zegt de Rijksoverheid ook.

Het betreft een muur van het appartement dat jij huurt. Het is dus onderdeel van het gehuurde, ongeacht het een binnen of buitenmuur is. :)
Houd wel even de kosten in de gaten. Als er hoge kosten mee gemoeid gaan, is het wel voor verhuurder.
Al enig idee wat het ongeveer gaat kosten?

mirim

Berichten: 4396
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Wespennest buitenmuur flat, wie betaald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 08:23

Een wespennest weghalen kost ongeveer €70,00.
Nu kan ik niet in iemand potromonee kijken, maar ik zou hem snel weg laten halen voordat je er echt last mee gaat krijgen en daarna uitvogelen wie het eigenlijk moet gaan betalen.
Het kan zelfs zo zijn dat de firma die ze komt verdelgen jou sneller en kan vertellen wie dit moet gaan betalen.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 09:49

Cinderella schreef:
Het besluit kleine herstellingen vertelt welke kosten voor rekening van de huurder komen. Onder r:


http://wetten.overheid.nl/BWBR0014931/2003-08-01

"het bestrijden van ongedierte, voorzover daaraan geen noemenswaardige kosten verbonden zijn en voorzover de aanwezigheid van dit ongedierte geen gevolg is van de bouwkundige situatie van de woonruimte."

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... huurwoning

Dit zegt de Rijksoverheid ook.

Het betreft een muur van het appartement dat jij huurt. Het is dus onderdeel van het gehuurde, ongeacht het een binnen of buitenmuur is. :)
Houd wel even de kosten in de gaten. Als er hoge kosten mee gemoeid gaan, is het wel voor verhuurder.
Al enig idee wat het ongeveer gaat kosten?



Dat het voor de wet dus niet hoeft, wil niet zeggen dat een verhuurder het niet doet. Die van mij doen het dus wel als het in de buitenmuur is. En in mijn voorwaarden en servicecontract staat nog wel meer dat zij wettelijk niet hoeven te doen, maar dus wel doen. Aan dit artikel heb je dus niet heel veel. Alsnog moet je bekijken wat in de voorwaarden van de verhuurder staat.

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 10:26

Anoniem schreef:
Cinderella schreef:
Het besluit kleine herstellingen vertelt welke kosten voor rekening van de huurder komen. Onder r:


http://wetten.overheid.nl/BWBR0014931/2003-08-01

"het bestrijden van ongedierte, voorzover daaraan geen noemenswaardige kosten verbonden zijn en voorzover de aanwezigheid van dit ongedierte geen gevolg is van de bouwkundige situatie van de woonruimte."

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... huurwoning

Dit zegt de Rijksoverheid ook.

Het betreft een muur van het appartement dat jij huurt. Het is dus onderdeel van het gehuurde, ongeacht het een binnen of buitenmuur is. :)
Houd wel even de kosten in de gaten. Als er hoge kosten mee gemoeid gaan, is het wel voor verhuurder.
Al enig idee wat het ongeveer gaat kosten?



Dat het voor de wet dus niet hoeft, wil niet zeggen dat een verhuurder het niet doet. Die van mij doen het dus wel als het in de buitenmuur is. En in mijn voorwaarden en servicecontract staat nog wel meer dat zij wettelijk niet hoeven te doen, maar dus wel doen. Aan dit artikel heb je dus niet heel veel. Alsnog moet je bekijken wat in de voorwaarden van de verhuurder staat.


Nee, je hebt niet veel aan een wetsartikel.. :+
Natuurlijk zijn er verhuurders die het wel doen en het kan ook zo zijn dat je per maand een extra bijdrage betaald, waardoor de verhuurder ook de kleine herstellingen verricht, maar dat is dan vastgesteld in het contract. In de meeste contracten is dit niet het geval en geldt de wet. Uit punt 2 van het topic begrijp ik dat TS al in haar contract gekeken heeft. Zo niet, is dat natuurlijk altijd het eerste om te doen. Staat er niets: geldt de wet. Dus je hebt heel veel aan dit artikel. :)


Edit: TS is er een VvE en zit het nest echt alleen in jullie muur?

Anoniem

Re: Wespennest buitenmuur flat, wie betaald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 10:34

Als voorwaarden van de verhuurder gunstiger zijn dan de wet heb je inderdaad niet veel aan het wetsartikel nee, dat is niet onlogisch toch? :+

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 14:11

Aiiii wespen. Rotbeesten! Ik heb er hier in het dorp ook al een paar over aan de telefoon gehad. Wettelijk is de Huurder aansprakelijk voor bestrijding van ongedierte als wespen. Zie ook https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... huurwoning.

rijksoverheid.nl schreef:
Huurder: Bestrijden van vlooien, mieren, wespen, luizen en dergelijke voor zover kosten gering zijn
Verhuurder: Het bestrijden van kakkerlakken, faraomieren, boktorren en houtwormen (t.g.v. overmacht)

Maar, de verhuurder kan er inderdaad soepeler mee om gaan, mijn werkgever (Woco) neemt wél de kosten op zich bij wespennesten in de spouwmuur. Zitten ze in de tuin van onze bewoners dan doen we er dan weer niks mee.

Even vragen bij je verhuurder lijkt me het handigst in deze situatie :)

always bring a banana to a party. bananas are good!
Neej fotografeert! rckfotografie.nl
Ned Lux Int Bel Dk Hr Ch. Forever Texas from ChurchKnights NJK'11 BelW'12 BNLW'14 BNLW'16 AmW'16 NVK'18 VWW'18 DVV'18 AmVW'18 BelVW'18Ollie heeft er een broertje bij: Highclare Rob Roy NJK'17 BNLJCh'17 JW'17 BJWNL'17 BJWBE'17 BEJW'17 Jamie

mrieeek
Berichten: 522
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Wespennest buitenmuur flat, wie betaald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 14:25

Wij hebben vorig jaar een nest weg laten halen, was helaas wel voor onze kosten. Er stond in het huurcontract opgenomen dat ongediertebestrijding voor rekening van de huurder was.

Wij hadden erg veel last van het nest, en aangezien we ook net een kitten hadden rondlopen hebben we er toen geen probleem van gemaakt en maar gewoon betaald.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Wespennest buitenmuur flat, wie betaald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 14:27

Zo vreemd! In België komt de brandweer dat doen en is dat gewoon gratis.

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 14:36

k_m schreef:
Zo vreemd! In België komt de brandweer dat doen en is dat gewoon gratis.

Dat is volgens mij al een lange tijd niet meer het geval. Of mss per gemeente verschillend? Bij ons moet je er iig voor betalen en ik ben van Belgie :)

♡ Ferdo ♡ Siyah ♡ Lino ♡

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 14:42

Oh mijn vader is brandweerman in Brecht bij Antwerpen en hier is het gewoon gratis volgens mij. Maaar nu je het zegt, alleen als die op een gevaarlijke plek zit. Als hij bv helemaal achterin de tuin zit in een boom dan niet. Maar bv op de buitenmuur, in het tuinhuis,... wel normaal!

Edit, even opgezocht; Bevindt het wespennest zich in of aan je woning of in een straal van twee meter rond je woning, dan is de verdelging gratis. Tuinen, garages en tuinhuizen worden niet beschouwd als woning. Wil je een wespennest laten verwijderen buiten die afstand, dan kost het 25 euro.

Zo zit het dus!

SweetVanille
Berichten: 1765
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Wespennest buitenmuur flat, wie betaald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 14:54

Waarom bel je je woningbouw niet even dan? Die kunnen het je vast vertellen..

daantjuhhh

Berichten: 26793
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Wespennest buitenmuur flat, wie betaald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 15:10

Dat ligt er aan.
Ik woon ook in een flat.
Ik ben eigenaar, maar er zitten ook huurders in de flat.
Bij ons is het op kosten van de VVE.
Maar dan moet natuurlijk de verhuurder dat bij de VVE declareren.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Annabel, bonnielau, Contemplate, Eleeke, Elitedeux, GoogleAdsense, kinel, L_iek, limilou, mirtedl, mOamm, Oeska, petraaken, pillow, Rensjee, Sabbientje, Sorro, Stephaniiee_, thequeensmum, Theseus, Tink89, uxgranta, verstijnen, vierhoef, Vjestagirl en 47 bezoekers