Hond veel jeuk en kale plekken

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Hond veel jeuk en kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 08:10

Hallo allemaal,

Teneerste afspraak bij dierenarts is gepland voor vandaag.
Maar alle tips zijn welkom, zodat ik dit kan meenemen.

Donderdag ben ik vertrokken naar de Zwarte Cross. Netjes oppas geregeld, die altijd oppast als ik meerdere dagen weg ben. Ze slaapt dan ook gewoon in huis. En heeft ervaring met honden.

Gisteren kreeg ik opeens onderstaande foto's doorgestuurd:

Afbeelding

Afbeelding

Jullie kunnen nagaan, dat ik dus behoorlijk schrok. Helaas kon ik niet naar huis omdat ik nog tot laat een bardienst moest draaien.

Oppas heeft er voor gezorgd dat ie zoveel mogelijk jeukvrij was/is.

Wat achtergrond informatie:
Blaz is een labrador reu van 5 jaar(niet gecastreerd) en met stamboom. Heeft altijd met verharen dat ie wat kale plekken heeft, alleen in voorjaar en soms zomer. Maar kale plekken waren net weer verdwenen.

Krijgt al 5 jaar cavom, doet het hier goed op. Drinkt normale hoeveelheden.

Donderdag was er dus ook niks aan de hand.

Dus wie herkent dit? En heeft tips om het goed te laten genezen? Bij dierenarts krijgt hij vast een cortisonen spuit en spray. Maar hier ben ik niet zo heel erg fan van :o Wel wil ik laten onderzoeken wat de oorzaak is.

Groetjes,
[***]


kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Hond veel jeuk en kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 08:31

ziet er uit als vlooien allergie.

Koh-I-Noor , mooie diamant,zijn glans zal nooit verloren gaan, hij schittert voor altijd in mijn hart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 08:38

kohtje schreef:
ziet er uit als vlooien allergie.

Oppas heeft geen vlo kunnen ontdekken.

Kan hij na 5 jaar opeens vlooienallergie ontwikkelen dan? Hebnen weleens vlooien gehad, maar daar reageerde hij absoluut niet zo heftig op.

Machie

Berichten: 15953
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Hond veel jeuk en kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 08:40

Hotspots denk ik. Dat jeukt afschuwelijk. Arme hond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 08:42

Machie schreef:
Hotspots denk ik. Dat jeukt afschuwelijk. Arme hond.

Ik herken het niet direct als hotspot. Onze berner heeft er veel last van gehad.

Helemaal omdat het aan beide kanten zit. Vandaar dat ik het zo raar vind.

Mizora

Berichten: 18070
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 08:42

Ik zou een hotspot, al dan niet door een vlooienbeet, verwachten, waar door de hitte en de broei een huidinfectie is ontstaan.

Mag hij in sloten zwemmen?

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 08:43

love_western schreef:
Oppas heeft geen vlo kunnen ontdekken.

Kan hij na 5 jaar opeens vlooienallergie ontwikkelen dan? Hebnen weleens vlooien gehad, maar daar reageerde hij absoluut niet zo heftig op.

Ja, kan... had mijn hondje ook. Super zielig. Ik had ook opeens een hondje onder de kale plekken en met jeuk, geen vlo te vinden (ook niet door de dierenarts) toen we het controleerden. Maar het bleek wel een vlooienallergie te zijn. Goed ontvlooien en je huis schoonmaken... Sterkte, zielig voor je hondje als dit het blijkt te zijn maar het is onder controle te houden ;)

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Iris82

Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 08:43

Ze hoeven ook niet feitelijk vlooien te hebben. Soms is 1 beet al genoeg.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Evelien4

Berichten: 932
Geregistreerd: 14-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 08:43

Beetje hetzelfde verhaal als mijn JackRussell, alleen die had een kale plek op haar poot en veel jeuk ook op de zelfde plek als de jouwe (op de rug) alleen waren daar nog geen kale plekken wel wondjes van het vele krabben. Vorig jaar begonnnen, in de winter was het rustig en helaas dit voorjaar weer begonnen.

Nog steeds niet kunnen achterhalen wat het is.
Ze krijgt nu standaard Apoquel (dit werkt wel het beste) en regelmatig smeer ik de plekjes in met hydrocortiderm of spray ik het met Vetoqinol Hydrovet. en daarnaast was ik haar 2x per week met shampoo van de dermatoloog (als je er heen gaat en niet verzekerd is.. je kan je portomonee trekken :Y) :') ) Maxani Rescue Shampoo heet dat.

opzich aardig onder controle, ene dag erger dan de andere. Ze heeft nu gelukkig geen kale plekken meer, alleen hele kleine wondjes van het krabben en bijten.

maar waar het door komt.. ? geen idee.

edit: mijn hond had ook een keer hotspot.. dit was bij haar boven op haar nek. en dat zag er toen heel anders uit dan dit.

tokedri
Berichten: 1555
Geregistreerd: 17-11-09

Re: Hond veel jeuk en kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 08:48

Bij vlooien allergie zie je zo n reactie ook bij een muggenbeet of beet door ander insect
Allergie bouw je op
Hij zou dit dus later ontwikkeld kunnen hebben

Of heeft hij langs een berenklauw gelopen?

Rebel_Jits

Berichten: 5629
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 09:12

Kan de oppas niet met de hond naar jouw dierenarts? Lijkt me dat het beestje flink afziet met zulke plekken :(:)

Hond ook niet toevallig langs berenklauw gelopen? Dat kan ook zulke plekken geven.

09/10/2023 <3

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Re: Hond veel jeuk en kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 09:31

Mijn hond heeft dit ook gehad, alleen dan op andere plekken waar hij zelf bij kan met krassen en bijten.
De dierenarts dacht een allergie voor het voer, we hebben prednison gekregen voor de jeuk zodat de huis rustig kon worden en genezen.
Ik heb toen 6 weken alleen maar aardappels, groente, rijst en soja mogen voeren om te kijken of het een dierlijke eiwitten allergie was. De DA gaf aan dat 80% het probleem voer is. Een hond kan nl later een allergie ontwikkelen.
Dit was helaas niet het geval dus hebben we een allergietest gedaan voor omgevingsallergie, hier kwam helaas ook niets uit.
Nu heeft hij voor altijd Prednison en is en blijft jeukvrij.
Overigens is tussendoor ook alles geprobeerd zoals mijten, vlooien, wasmiddel etc etc.
Succes!


Melvern
Berichten: 4404
Geregistreerd: 14-02-05

Re: Hond veel jeuk en kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 14:26

Mijn hond is ook zo vreselijk gevoelig. Hij is heel erg allergisch voor vlooien en dan kan 1 vlooienbeet alle andere beten ( of eerdere beten ) weer activeren ) hij was ook een paar jaar geleden zo goed als kaal. Nou heeft hij daarbij ook nog eens een zware voedselallerie. Als hij 1 kattenbrokje jat kan ik dat meteen zien. Dan heeft hij gelijk weer hotspots en natte plekken in zijn vacht.

Hij zit aan de prednison omdat hij echt overal op reageert. Het begon toen hij 3 was.

haan

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: in het hoge noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 14:35

ik zie het ook als vlooienallergie, mijn kat heeft hetzelfde, geen vlooien te zien maar ze hoeft maar 1 x gebeten te worden en ze kan zich ook helemaal kapot bijten.
alles thuis schoonmaken en vlooiendruppels geven is (denk ik) nu de eerste stap die je moet maken
Succes!

Wie glimlacht in plaats van te keer te gaan, is altijd de sterkste :-)

cursebreaker

Berichten: 11368
Geregistreerd: 10-12-06

Re: Hond veel jeuk en kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 14:38

Stress omdat jij weg bent misschien? Veel dieren gaan echt bijten tot bloedens aan toe van stress bv.
Je had een afspraak staan gister bij de DA, wat zei deze of was je nog niet geweest?
Of anders inderdaad de oppas naar de DA?
Jeuk is echt verschrikkelijk dus ik zou in ieder geval kijken of je oppas anders al kan gaan voor een AB zalf, want als dit ook nog eens gaat ontsteken ben je nog verder van huis.

Be your own kind of Beautiful
♡ Volg Arya's hondenleven via instagram! ♡
>>http://instagram.com/aryatheogsd<<

Anoniem

Re: Hond veel jeuk en kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 16:58

Ben gisteren naar Da geweest. Die zag als eerste instantie ook aan voor vlooienallergie.

Stress leek hem raar, omdat we vaker paar daagjes van huis zijn. En we altijd zelfde oppas hebben in huis. Die sws vaak bij ons te vinden is.

De wonden zitten alweer mooi dicht, dankzij de goede zorgen van de oppas.

Dus nu voor nu heeft hij sws een vlooienband om. Omgeving en rest van de dieren worden ook behandeld.

En daarnaast wil ik kijken hoe ik hem op natuurlijke wijze kan ondersteunen. Want heel erg fan van chemische zooi ben ik niet. Maar belangrijkste blijft natuurlijk dat hij nu vlo vrij blijft.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dennenboom, RiekjeR en 42 bezoekers