Broers/zussen van verstandelijk gehandicapten op Bokt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Summerfly

Berichten: 2901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: In de buurt van Rotterdam

Broers/zussen van verstandelijk gehandicapten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-18 16:10

Ik heb een hekel aan het woord brusjes (volgens mij de algemene term hiervoor) dus heb de titel maar even zo gedaan :').
Ik kon hier nog geen topic over vinden maar vroeg me af of er nog meer broer(tje)s/zus(je)s van verstandelijk gehandicapten op Bokt zijn die het fijn vinden om mee te kletsen over hun broer(tje)/zus(je), hun ervaringen en hoe het hun leven heeft beïnvloed, de moeilijke maar ook de leuke momenten. :D
Zal even bij mezelf beginnen: ik ben zelf 17 en heb een broer van 21 met klassiek autisme en een verstandelijke beperking. Om het een beeld te geven: hij zit op hetzelfde niveau als iemand van 5 jaar, kan niet lezen/schrijven maar komt bij vreemde mensen over als een spontane, gezellige jongen en wordt daardoor vaak erg overschat. Hij is ontzettend snel geprikkeld en kan om kleine dingen vreselijk boos worden. Manipuleert en kopieert (helaas) heel erg als hij een boze bui heeft. Ondanks dat is het zeker wel een lieve jongen die met iedereen vrienden wil zijn (wat helaas in het verleden wel heel erg tegen hem heeft gewerkt, hij is erg goed van vertrouwen), maar het wordt de laatste tijd steeds lastiger om met hem om te gaan, ook voor mijn ouders. Verder werkt mijn broer 3 dagen per week in de dagbesteding in een horecabedrijf en gaat hij waarschijnlijk binnen nu en een jaar op zichzelf wonen in een woongroep.

Ik ben benieuwd of er nog meer mensen zijn die hier mee willen kletsen. Uiteraard zijn ouders van of mensen werkzaam in de verstandelijk gehandicaptenzorg ook welkom om hun ervaringen of verhalen te delen!


Eefsel2109

Berichten: 1110
Geregistreerd: 24-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 16:14

Ik heb een zusje met MCDD, een aan autisme verwante stoornis. Heel makkelijk gezegd is het autisme, schizofrenie en angststoornis in 1.

Zij is 17 en ik ben 25. Ze woont nog bij mijn ouders, verwachting is wel dat ze binnen een paar jaar begeleid zal gaan wonen.

Woon zelf niet meer thuis, dus heb niet echt dagelijks meer met haar te maken (al appen en bellen we regelmatig) dus het wordt wel makkelijker omdat je er wat verder vanaf staat. Hoewel ik heel veel van haar hou is het wel altijd een uitdaging geweest ;)

Blijf altijd jezelf, het origineel is altijd meer waard dan een kopie.

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Broers/zussen van verstandelijk gehandicapten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 16:18

Onze dochter van 11 heeft een alhmgehel achterstan en functioneerd als een meisje van rond de 3 jaar. Ook hebben we nog een zoon die in augustus 8 word. We proberen hem zoveel mogelijk overal bij te btrekken en hij snapt gelukkig ook heel goed dat zijn grote zus anders is dan andere kinderen. Hij is juist heel erg zorgzaam naar haar toe al hoewel het soms ook echt haat en nijd kan zijn. Tot nu toe gaat het heel goed en we hooen dan ook dat het zo blojft gaan. Gelukkig is ze wel heel makkelijk in de omgang.

15-05-2000 rip shauntay (meisje) 03-05-2013
Chameur 01-03-2013. Dondersteen in hart en nieren
Www.stalaristocraat.nl kerstmuts

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 16:20

Ik ben 25 en mijn tweelingbroer heeft PDDNOS, mijn oudere broer van 27 heeft Asperger. Daarnaast niet verstandelijk beperkt maar alles heeft wel zijn ‘sporen’ nagelaten.
Mijn tweelingbroer werkt bij het PWN, dit is een soort natuurbedrijf wat in het duingebied opereert. Mijn broer werkt bij de post. Bedrijf weet ik niet maar het werkt nauw samen met het UWV.

Mijn tweelingbroer is socialer maar naïeve. Neemt dingen snel aan, mist soms wat communicatieve vaardigheden is motorisch trager (leerde pas fietsen met 8). De ander heeft met het klassieke Asperger weinig inlevingsvermogen. Geen motivatie om iets te doen wat hem niet boeit. Heel slim maar het komt er niet uit. Als hij iets niet wilt doen dan doet hij het ook niet (bijv hond uitlaten) en dan boeit het hem op dat moment ook niet.

Nu wij allemaal wat ouder zijn gaat het redelijk. Vroeger heel veel stress thuis. Gevechten over diagnoses, scholen, UWV wat niet mee werkt etc. Veel agressie thuis, een vader die er niet mee om kan gaan en zo kan ik nog wel even door gaan :+

Ik ben zelf ‘normaal’ maar help heel veel in het huis. De jongens hebben absoluut geen overzicht of kunne het initiatief nemen om iets bij te dragen in het huishouden. Heel veel sturing nodig.

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

daantjuhhh

Berichten: 26848
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Broers/zussen van verstandelijk gehandicapten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 17:32

Ik herken veel in alle verhalen hier.

Mijn broertje is lichamelijk gehandicapt en verstandelijk beperkt.
Wij verschillen nogal wat jaar wat het soms makkelijker maakt. Maar soms ook moeilijker.
Ik voelde mij natuurlijk al vroeg verantwoordelijk voor hem.

Het gaat momenteel heel erg goed op wat kleine dingetjes na.
Soms vind ik het wel lastig aangezien ik ook zijn mentor ben.
Ik moet soms ook dingen doen waar ik mij liever niet mee bemoei.

Maar er zijn ook heel veel leuke dingen.
Ik heb hem nu 2 x meegenomen op vakantie naar Griekenland. Dit vind hij echt super gaaf en heeft hij het nog jaren over.
Dat is wel een hele leuke ervaring.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Suzanne F.

Berichten: 49158
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 20:08

Bralindy schreef:
Ik ben 25 en mijn tweelingbroer heeft PDDNOS, mijn oudere broer van 27 heeft Asperger. Daarnaast niet verstandelijk beperkt maar alles heeft wel zijn ‘sporen’ nagelaten.
Mijn tweelingbroer werkt bij het PWN, dit is een soort natuurbedrijf wat in het duingebied opereert. Mijn broer werkt bij de post. Bedrijf weet ik niet maar het werkt nauw samen met het UWV.

Mijn tweelingbroer is socialer maar naïeve. Neemt dingen snel aan, mist soms wat communicatieve vaardigheden is motorisch trager (leerde pas fietsen met 8). De ander heeft met het klassieke Asperger weinig inlevingsvermogen. Geen motivatie om iets te doen wat hem niet boeit. Heel slim maar het komt er niet uit. Als hij iets niet wilt doen dan doet hij het ook niet (bijv hond uitlaten) en dan boeit het hem op dat moment ook niet.

Nu wij allemaal wat ouder zijn gaat het redelijk. Vroeger heel veel stress thuis. Gevechten over diagnoses, scholen, UWV wat niet mee werkt etc. Veel agressie thuis, een vader die er niet mee om kan gaan en zo kan ik nog wel even door gaan :+

Ik ben zelf ‘normaal’ maar help heel veel in het huis. De jongens hebben absoluut geen overzicht of kunne het initiatief nemen om iets bij te dragen in het huishouden. Heel veel sturing nodig.


PWN is het waterleidingbedrijf van Noord Holland. Doen inderdaad ook beheer van de duinen.
Wat doet jouw broer bij PWN? Zit hij op kantoor of werkt hij als boswachter ofzo?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 22:30

Suzanne F. schreef:
Bralindy schreef:
Ik ben 25 en mijn tweelingbroer heeft PDDNOS, mijn oudere broer van 27 heeft Asperger. Daarnaast niet verstandelijk beperkt maar alles heeft wel zijn ‘sporen’ nagelaten.
Mijn tweelingbroer werkt bij het PWN, dit is een soort natuurbedrijf wat in het duingebied opereert. Mijn broer werkt bij de post. Bedrijf weet ik niet maar het werkt nauw samen met het UWV.

Mijn tweelingbroer is socialer maar naïeve. Neemt dingen snel aan, mist soms wat communicatieve vaardigheden is motorisch trager (leerde pas fietsen met 8). De ander heeft met het klassieke Asperger weinig inlevingsvermogen. Geen motivatie om iets te doen wat hem niet boeit. Heel slim maar het komt er niet uit. Als hij iets niet wilt doen dan doet hij het ook niet (bijv hond uitlaten) en dan boeit het hem op dat moment ook niet.

Nu wij allemaal wat ouder zijn gaat het redelijk. Vroeger heel veel stress thuis. Gevechten over diagnoses, scholen, UWV wat niet mee werkt etc. Veel agressie thuis, een vader die er niet mee om kan gaan en zo kan ik nog wel even door gaan :+

Ik ben zelf ‘normaal’ maar help heel veel in het huis. De jongens hebben absoluut geen overzicht of kunne het initiatief nemen om iets bij te dragen in het huishouden. Heel veel sturing nodig.


PWN is het waterleidingbedrijf van Noord Holland. Doen inderdaad ook beheer van de duinen.
Wat doet jouw broer bij PWN? Zit hij op kantoor of werkt hij als boswachter ofzo?


Mijn broer werkt als een soort van boswachter in opleiding. Hij is samen met nog een club onderdeel van een pilot die kansen geeft en opleiding biedt aan mensen met soort gelijke problematiek. Hij zorgt ervoor dat er paden vrij komen/onderhouden naast andere dingen. Daarbij opleiding over flora en fauna, werken met machine etc.

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

daantjuhhh

Berichten: 26848
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Broers/zussen van verstandelijk gehandicapten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 22:34

Dat doet mijn broer ook. :D

2 dagen zorgboerderij en 2 dagen bosbouw

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Colien

Berichten: 1293
Geregistreerd: 29-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 22:54

daantjuhhh schreef:
Ik herken veel in alle verhalen hier.

Mijn broertje is lichamelijk gehandicapt en verstandelijk beperkt.
Wij verschillen nogal wat jaar wat het soms makkelijker maakt. Maar soms ook moeilijker.
Ik voelde mij natuurlijk al vroeg verantwoordelijk voor hem.

Het gaat momenteel heel erg goed op wat kleine dingetjes na.
Soms vind ik het wel lastig aangezien ik ook zijn mentor ben.
Ik moet soms ook dingen doen waar ik mij liever niet mee bemoei.

Maar er zijn ook heel veel leuke dingen.
Ik heb hem nu 2 x meegenomen op vakantie naar Griekenland. Dit vind hij echt super gaaf en heeft hij het nog jaren over.
Dat is wel een hele leuke ervaring.


Ik ben heel benieuwd of je voorbeeldjes kunt noemen met wat voor dingen je je liever niet mee bemoeit?
Dit vraag ik puur uit nieuwsgierigheid, ik werk namelijk in de (verstandelijke) gehandicaptenzorg en heb veel contact met familie. Soms heb ik wel eens het gevoel van "Pff moet ik ze weer lastigvallen met iets" maar op die momenten ontkom je er dan eigenlijk niet aan.

We're all stories in the end...
Witje & Mellow
† 25-10-13, Gina

daantjuhhh

Berichten: 26848
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 23:10

Nou ik ben natuurlijk op eerste plaatst zus.
En geen opvoeder.

Maar ja mijn ouders worden ouder en hij kan soms nogal lastig zijn
Begeleiding kan dan soms niet goed doordringen.
Ik wel. Dus het is goed dat ik gebeld wordt bij problemen.
Maar opdat moment gaat zus zijn naar de achtergrond.
Vind ik soms lastig.
Niet dat ik het vervelend vind dat de leiding belt. Maar mijn rol wordt dan gewoon anders.

Het liefste maak ik natuurlijk alleen maar lol met mijn broertje. Maar het hoord erbij en ik heb zelf aangegeven dat ik dat wil

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Hypericum
Berichten: 359
Geregistreerd: 23-05-15

Re: Broers/zussen van verstandelijk gehandicapten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 23:38

* gaat even uit meeleesstand
Dat vind ik toch wel slecht hoor Daantjuh.
Dat ze je inlichten bij eventuele incidenten of grensoverschrijdend gedrag, oké, logisch.
Maar bellen ze je serieus als er zaken zijn die ze niet op kunnen lossen? En dat jij dan op hem in moet praten?

daantjuhhh

Berichten: 26848
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 23:52

Hypericum schreef:
* gaat even uit meeleesstand
Dat vind ik toch wel slecht hoor Daantjuh.
Dat ze je inlichten bij eventuele incidenten of grensoverschrijdend gedrag, oké, logisch.
Maar bellen ze je serieus als er zaken zijn die ze niet op kunnen lossen? En dat jij dan op hem in moet praten?

Dat is vaak ook wel grens overschrijdend gedrag.
Hij zit nogal in de “puberteit” en is erg aan het uittesten hoever hij kan gaan en een beetje opstandig.
Gaat nu al stukken beter. Maar het is wel een poos echt lastig geweest.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

xNK

Berichten: 3037
Geregistreerd: 28-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 00:13

Mijn broer heeft ook een verstandelijke beperking en is lichamelijk licht beperkt. Ik ben zelf 20 jaar oud en mijn broer is 27 jaar.

Hij heeft een chromosomenafwijking aan 4p, als ik het goed heb 4p+/trisomie 4p 12-16. Zeker weten doe ik het niet. :)
Mijn broer functioneert als een vijf-/zesjarige ongeveer, is zwakbegaafd, kan niet lezen en schrijven en heeft continu begeleiding en sturing nodig.
Helaas is hij sinds een aantal jaren hele dagen thuis. Door problemen op de dagbesteding, tijdens/met het taxivervoer en op dit moment de scheiding van onze ouders, kan hij niet naar de dagbesteding. Gelukkig wonen wij lekker vrij, met een moestuin en pony's, kippen en konijnen rond het huis. We merken wel dat dit echt niet genoeg voor hem is...
Hij gaat elke maandag naar onze vader en de rest van de week is hij bij mij en onze moeder thuis. Hij heeft eerder wel gevoetbald, maar dat is qua vervoer nu ook niet meer mogelijk te maken... (Gemeente vindt dat ik hem wel kan halen en brengen, evenzo met de dagbesteding, waardoor we (voorlopig) geen vergoeding krijgen voor taxivervoer.)
Sinds een tijdje kan hij zelf aardig overweg met YouTube via de televisie en de laptop, waardoor hij een deel van de dag zelfstandig filmpjes kan kijken. Hij heeft ook een Wii U. Helaas is hij agressief met zijn spelcomputers, dus ze blijven nooit lang heel... Verder heeft hij wel echt altijd sturing nodig, hij zal nooit een boterham smeren, maar gewoon een koekje pakken als lunch. Het liefst loopt hij ook de hele dag in zijn pyjama rond.

Ik heb zelf nooit het idee gehad iets tekort te komen thuis, maar sinds de scheiding van onze ouders heb ik het er soms wel zwaar mee. Mijn broer heeft altijd al wel last van woedeaanvallen en psychoses gehad, maar sindsdien gebeurt het eigenlijk wel wekelijks en in slechte periodes dagelijks.

L U C K Y ♥


Hypericum
Berichten: 359
Geregistreerd: 23-05-15

Re: Broers/zussen van verstandelijk gehandicapten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 08:55

Daantjuh, dan nog vind ik het echt niet kunnen.
Zoals je zelf al zegt, je bent zus en geen opvoeder. De begeleiding hoort jou daar niet mee te belasten.

En xNK, wat waardeloos zeg! Lang leve de transitie naar de gemeentes :n

PollyJarig
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23409
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 09:01

Hypericum schreef:
Daantjuh, dan nog vind ik het echt niet kunnen.
Zoals je zelf al zegt, je bent zus en geen opvoeder. De begeleiding hoort jou daar niet mee te belasten



Wie dan wel?
TS geeft zelf aan dat ze mentor is dus dan ben je inderdaad degene waar dingen mee besproken worden, dat is ook een bewuste keuze geweest denk ik zo.
Wij zijn zelf ook mentor en eerste contactpersoon van een naast familie lid en dan krijg je idd weleens informatie die je net zo lief niet had geweten. Maar die info moet ergens heen, dan liever naar mij dan in de krant he

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Summerfly

Berichten: 2901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: In de buurt van Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-18 09:09

xNK schreef:
Mijn broer heeft ook een verstandelijke beperking en is lichamelijk licht beperkt. Ik ben zelf 20 jaar oud en mijn broer is 27 jaar.

Hij heeft een chromosomenafwijking aan 4p, als ik het goed heb 4p+/trisomie 4p 12-16. Zeker weten doe ik het niet. :)
Mijn broer functioneert als een vijf-/zesjarige ongeveer, is zwakbegaafd, kan niet lezen en schrijven en heeft continu begeleiding en sturing nodig.
Helaas is hij sinds een aantal jaren hele dagen thuis. Door problemen op de dagbesteding, tijdens/met het taxivervoer en op dit moment de scheiding van onze ouders, kan hij niet naar de dagbesteding. Gelukkig wonen wij lekker vrij, met een moestuin en pony's, kippen en konijnen rond het huis. We merken wel dat dit echt niet genoeg voor hem is...
Hij gaat elke maandag naar onze vader en de rest van de week is hij bij mij en onze moeder thuis. Hij heeft eerder wel gevoetbald, maar dat is qua vervoer nu ook niet meer mogelijk te maken... (Gemeente vindt dat ik hem wel kan halen en brengen, evenzo met de dagbesteding, waardoor we (voorlopig) geen vergoeding krijgen voor taxivervoer.)
Sinds een tijdje kan hij zelf aardig overweg met YouTube via de televisie en de laptop, waardoor hij een deel van de dag zelfstandig filmpjes kan kijken. Hij heeft ook een Wii U. Helaas is hij agressief met zijn spelcomputers, dus ze blijven nooit lang heel... Verder heeft hij wel echt altijd sturing nodig, hij zal nooit een boterham smeren, maar gewoon een koekje pakken als lunch. Het liefst loopt hij ook de hele dag in zijn pyjama rond.

Ik heb zelf nooit het idee gehad iets tekort te komen thuis, maar sinds de scheiding van onze ouders heb ik het er soms wel zwaar mee. Mijn broer heeft altijd al wel last van woedeaanvallen en psychoses gehad, maar sindsdien gebeurt het eigenlijk wel wekelijks en in slechte periodes dagelijks.


Heel herkenbaar dit, mijn broer heeft zo'n beetje hetzelfde. Persoonlijke hygiëne kent hij ook niet en houdt makkelijk dagenlang dezelfde onderbroek oid aan. Hij heeft sturing nodig bij vrijwel alles. Mijn broer is dan wel helemaal verslaafd aan zijn tablet en telefoon, hele dagen zit hij erop.. hij kijkt dan vanalles op Youtube en speelt allerlei spelletjes. Negeert dan ook echt de wereld om zich heen. Zo moesten we op vakantie de voortent vervangen in de brandende zon: iedereen was aan het helpen en hij zat binnen in de caravan, met z'n telefoon en tablet.

@daantjuhhh wat vervelend dat je soms gebeld wordt op die manier, ik moet zeggen dat ik daar zelf ook niet op zou zitten te wachten.. maar ik zal uiteindelijk ook zijn mentor worden en dan hoort het er wel een beetje bij. Bijzonder dat de begeleiding dan tot zover niet meer doordringt dat ze jou nodig hebben.

@meisje2000 fijn dat je zoon het al steeds beter begint te snappen en ook zo beschermend is :D dat herken ik wel van mezelf van vroeger. Andere mensen moesten niet negatief over mijn 'broertje' praten omdat hij anders was, want dan kregen ze de wind van voren.

Dee_Es

Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 09:18

Hier een zwaar meervoudig gehandicapte broer door te laat opgemerkte hersenvliesontsteking, hij is dus een gezond kindje geweest. Hij is inmiddels 36 maar heeft misschien het niveau van een 2 jarige (kan niet praten). Het drukt absoluut zijn stempel op het gezin maar ik heb nooit het idee gehad eronder te hebben geleden of zo. En qua leuke dingen: ik heb truck rolls, motormiddagen, kanaalvaarten en paardrijlessen gehad via m'n broer.

Zijn er hier ook anderen met een zeer zwaar gehandicapte broer of zus?

Blade B+13 [PR214,5] L1+12 [PR 216] L2 + 13 [PR 206] M1 + 19 [PR 220] M2 + 7 [PR 191]

Hypericum
Berichten: 359
Geregistreerd: 23-05-15

Re: Broers/zussen van verstandelijk gehandicapten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 09:26

Polly, dat weet ik. Daarom zeg ik ook, inlichten is logisch.
Maar iemand bellen om dingen op te laten lossen in een begeleidende rol, omdat het ze zelf niet lukt,dat kan echt niet hoor. Verwanten zien me aankomen als wij dat zouden gaan doen.
Als je het als team niet red, moet je aan je skills gaan werken met behulp van orthopedagoog of het CCE bijv.
(maar dit wordt beetje offtopic zo, sorry)

Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 09:30

Hypericum schreef:
Daantjuh, dan nog vind ik het echt niet kunnen.
Zoals je zelf al zegt, je bent zus en geen opvoeder. De begeleiding hoort jou daar niet mee te belasten.

En xNK, wat waardeloos zeg! Lang leve de transitie naar de gemeentes :n



Ben zelf werkzaam in dagbesteding verstandelijk beperkten, intensieve begeleiding.
Het is net welke afspraak met familie wordt gemaakt. Bij 1 cliënt had familie duidelijk naar ons aangegeven gebeld te willen worden bij escalaties, om deze cliënt weer tot rust te kunnen brengen. Ook niet leuk als je als begeleider moet gaan bellen dat het jou dus niet lukt, maar het hielp hem wel. Bij andere cliënten blijft familie op afstand.
Het gebeurt wel vaker dat cliënten zodanig escaleren dat je niet meer doordringt. Meestal is het op te lossen met collega over laten nemen; nieuw gezicht, nieuwe start.

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

daniweerd
Berichten: 1200
Geregistreerd: 27-03-09

Re: Broers/zussen van verstandelijk gehandicapten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 09:32

Dat is ook zo Juut, als het bij onze dochter helemaal misgaat ben ik eigenlijk de enigste die tot haar door dringt dus tja waarom mij dan niet bellen..

Hingefallen?!
Krone richten..
Weitergehen!

Lipstick

Berichten: 708
Geregistreerd: 02-06-09

Re: Broers/zussen van verstandelijk gehandicapten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 10:08

Wat een interessant topic!
Ik werk in de gehandicaptenzorg en ben daarbij ook de eindverantwoordelijke/leidinggevende van de groep.
Op onze groep wonen voornamelijk mensen die sociaal-emotioneel op een paar maand tot ong. 2 jaar functioneren, maar sommige daarbij cognitief op 9-10 jarige leeftijd functioneren. Dat maakt het soms erg ingewikkeld, waardoor de kans op overschatting groot is. De bewoners kunnen vaak veel, maar kunnen niet veel aan.
Leuk om de ervaringen van de andere kant te lezen, ook al hebben wij op de groep veel contact met de families/mentor etc.

PollyJarig
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23409
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 10:12

Hypericum schreef:
Polly, dat weet ik. Daarom zeg ik ook, inlichten is logisch.
Maar iemand bellen om dingen op te laten lossen in een begeleidende rol, omdat het ze zelf niet lukt,dat kan echt niet hoor. Verwanten zien me aankomen als wij dat zouden gaan doen.
Als je het als team niet red, moet je aan je skills gaan werken met behulp van orthopedagoog of het CCE bijv.
(maar dit wordt beetje offtopic zo, sorry)


Excuus dan heb ik het niet goed gelezen

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 13:52

Dee_Es schreef:
Hier een zwaar meervoudig gehandicapte broer door te laat opgemerkte hersenvliesontsteking, hij is dus een gezond kindje geweest. Hij is inmiddels 36 maar heeft misschien het niveau van een 2 jarige (kan niet praten). Het drukt absoluut zijn stempel op het gezin maar ik heb nooit het idee gehad eronder te hebben geleden of zo. En qua leuke dingen: ik heb truck rolls, motormiddagen, kanaalvaarten en paardrijlessen gehad via m'n broer.


jeetje heftig, heb zelf ook hersenvliesontsteking gehad toen ik 7jr was.. was gelukkig net op tijd in het ziekenhuis

Zijn er hier ook anderen met een zeer zwaar gehandicapte broer of zus?

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 14:06

Ja hier ook. Ben 37 en mijn zus 31. Mijn zus is verstandelijk gehandicapt en ook autistisch. Via bokt heb ik twee jaar geleden een geweldige plek gevonden in een thomashuis nadat ze jaren geïsoleerd leefde met mijn moeder. Waar ik geen invloed meer op had. Mijn moeder is toen overleden en toen moest het snel gaan. Inmiddels komt ze 1 x per week hier een dagje helpen met de honden en de kennel.

Felicxa

Berichten: 2415
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 14:49

Dee_Es schreef:
Hier een zwaar meervoudig gehandicapte broer door te laat opgemerkte hersenvliesontsteking, hij is dus een gezond kindje geweest. Hij is inmiddels 36 maar heeft misschien het niveau van een 2 jarige (kan niet praten). Het drukt absoluut zijn stempel op het gezin maar ik heb nooit het idee gehad eronder te hebben geleden of zo. En qua leuke dingen: ik heb truck rolls, motormiddagen, kanaalvaarten en paardrijlessen gehad via m'n broer.

Zijn er hier ook anderen met een zeer zwaar gehandicapte broer of zus?


Ik heb ook een vrij zwaar gehandicapt broertje. Hij kan ook niet praten, maar korte stukken lopen (hij zit verder in een rolstoel), en hij heeft veel last van epilepsie. Bij hem komt het door een genetische afwijking.

(✿◠‿◠)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Blacky94, colinneke, hooi, Macs, Monody, nienke555, parador, Stephaniiee_, tienus63, xxmichellexx en 179 bezoekers