Hoe van grote galop uit balans naar kleine galop in balans?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Hoe van grote galop uit balans naar kleine galop in balans?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-18 12:26

Mijn paard galoppeert enorm groot en uit balans. Hierdoor gaan we erg hard en is sturen moeizaam in de galop.

We starten nu sinds kort in het L1, de rest gaat eigenlijk steeds beter maar de galop blijft een beetje achter en hier krijgen we dan ook erg lage punten voor, zowel het aanspringen, het galopperen zelf en het verruimen lukt natuurlijk helemaal nog niet.

Nu vroeg ik me af hoe kan ik de galop het beste trainen?
Ik heb al een en ander gelezen en gehoord (de een zegt aan de longe, de ander zegt gewoon veel doen, weer een ander zegt echt alleen galopperen als ze in balans galoppeert ander meteen terug naar draf).
Alle 3 de ideeën zie ik goede punten in, maar ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips, meer tips kan nooit kwaad.


sanne1992
Berichten: 2033
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 12:28

Buitenritten lange stuk rechtuit, en op dat lange stuk pasje terug vragen en verruimen.

Heeft bij die van mij enorm goed gewerkt. Die kon alleen met zijn hoofd in de lucht op de volte enigszins galopperen. Tempo lag dan hoog, rechtuit was geen optie want dan was de balans al helemaal weg. Hij is nu een stuk stabieler geworden. Zijn rechter galop is heel netjes nu, springt vanuit stap heel beheerst aan, en blijft in een mooi tempo galopperen met hoofd ontspannen. Linker galop heeft hij alleen nog moeite met goed aan springen, maar die gaat niet meer in tempo giga hoog.
Laatst bijgewerkt door sanne1992 op 16-07-18 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 12:29

bij mijn paard is het een kwestie van achterhand goed trainen.
Maar gaat niet heel snel :')

Verder rijd ik veel overgangen, eventueel met achteruit, om haar steeds op de achterhand te laten remmen.
rijdt ik veel voltes beide kanten op. met ook weer achterhand er goed onder.
Als ik het samen met mijn instructrice doe gaat het heel goed, alleen kost nog wat moeite.
Heb wel een centered Riding instructrice. Dus pakken de galop het aanspringen ook aan vanuit mijn lichaam, en verzamelen dus ook via mijn lichaam.

So is the time, The time will be, Being a human, Humanize ME!!!

[VVDD] Fenja heeft een eigenschap van sneeuw ontdekt

0000
Berichten: 5464
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 12:34

Ik kan niet direct voor jouw situatie spreken maar wat ik wel vaak zie is dat de ruiter het paard te weinig ondersteunt. Je hebt al veel tempo dus men denkt alleen maar aan langzamer en stopt dus met drijven. Terwijl het meestal beter werkt om juist been te geven. Onbalans ontstaat als ze in die grote galop lang worden, uit elkaar en voor over gaan lopen. Stap 1 is leren dat als het zwaar word, ze steun moeten gaan halen uit het achterbeen en leren dat ze juist meer eraan moeten trekken ipv minder. En dat komt vanuit je been.
Ook is het heel belangrijk dat ze niet in de wending gaan hangen, je wil de massa, het gewicht, recht boven de benen en niet aan de binnenkant ernaast. Hij mag niet tegen je binnenbeen hangen.
Pas als beide in orde zijn, je paard trekt van achteruit en maakt verbinding in zijn lijf en is in balans, kan je stap voor stap de galop gaan sluiten.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

Nibbit

Berichten: 10405
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 12:38

Ik zou het wat afwisselen;
- Kleine stukjes galop, dus veel overgangen om het achterbeen sterk te maken.
Pas aanspringen als alle voorwaarden goed zijn, richting, tempo, nageeflijkheid, buiging.
- Wat langer doorgaan in galop, en toch proberen iets van tempowisselingen te rijden
Soms is eerst nog mèèr vooruit en dan terug naar de basisgalop op dat moment al genoeg.
Bijv paar passen vooruit, paar passen terug, tellen kan ook helpen als richtlijn, 8 vooruit en in 8 terug, maar daar niet te vast aan houden. Liever 2 sprongen meer en goed dan overhaast

Duhelo

Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 12:38

Hoe beheerst hij de zijgangen? (travers, renvers?).
Als hij deze nog niet goed beheerst, zou ik beginnen met daarop te trainen (eerst schouder leren verplaatsen, schouderbinnenwaarts en buitenwaarts, dan de travers en renvers erbij).
Zo maak je hem lichter in de schouders, leer je het achterbeen meer ondertreden en dragen en maak je hem sterker, waardoor hij het gemakkelijker zal hebben in de galop en gemakkelijker kunnen sluiten.
Daarnaast focussen op een goede aansprong die vanuit een mooie gedragen verzamelde draf komt, liever 2 of 3 passen goed en dan terug nemen, dan rondes blijven doorgaan in een uit elkaar gevallen galop.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27951
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 12:43

Voor de galop zijn twee dingen belangrijk: de kracht van het afzetbeen (rechtsachter in de linkergalop en linksachter in de rechtergalop); en het draagvermogen van de balansbenen. Die train je vooral met zijgangen, dus bijv. schouderbinnenwaarts en travers. En ook al wordt dat nog niet gevraagd in de L1, het zijn wel basisoefeningen die speciaal de galop sterk verbeteren.

Ook het werken aan de algemene tempocontrole helpt natuurlijk heel erg. Je moet elke pas kunnen besluiten om je paard naar voren te laten gaan, of om hem terug te laten komen. Stap-galop overgangen en achterwaarts-galop overgangen zijn ook goeie.

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Hoe van grote galop uit balans naar kleine galop in balans?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-18 13:05

Allen bedankt voor de tips!

@sanne Helaas is alleen buitenrijden nog geen optie, laat staan buiten galopperen. We zijn dit nu wel weer aan het opbouwen steeds een stukje verder vanaf stal dus ik hoop dat dit met 2 maanden wel gaat lukken.

@0000 dit is precies wat het probleem is inderdaad, ik durf geen been te geven in galop want ik ben bang dat ze nog harder gaat, zij wordt inderdaad heel erg lang en loopt voor over. Maar hoe kan ik haar dan leren dat ze steun moet zoeken uit het achterbeen? Binnenbeen er bij houden? En als ze dan harder gaat hoe los ik dit op zonder te trekken aan de teugels? Omdat ze bijna niet te sturen valt is dit namelijk wel het gevolg willen we de wending nog halen in dat tempo.

@Nibbit, dit kan ik inderdaad gaan proberen dank je!

@Duhelo en Rije Travers, renvers, schouderbinnenwaarts zijn we nog helemaal niet mee bezig. We zijn net begonnen met een pasje wijken. Stap-galop heb ik nog niet geprobeerd ik denk dat ik dan een ontploffing krijg aangezien ik die al bijna krijg als ik in draf de galophulp geef. Maar wellicht dat ik dit een keer kan proberen met me instructrice erbij.
Achterwaarts zijn we ook nog niet mee bezig, heel soms speels een pasje maar we pakken dit niet consequent mee, merk dat ze dit niet zo leuk vind en dan kan ze nog wel eens gaan steigeren dus om dit te voorkomen doe ik het tot nu toe slechts heel af en toe 2 of 3x aan het eind van het rijden meer nog niet. Maar vanuit hier naar galop is echt nog geen optie nu.
Conclusie die ik wel haal uit jullie tips is dat de zijgangen erg belangrijk zijn om dit te trainen. Ik zal het wijken meer gaan mee pakken en zodra dit vooruitgaat de andere zijgangen meepakken in mijn lessen.

Duhelo

Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 13:11

wijken zou ik net niet gaan oppakken. Je hebt veel te veel kans dat het paard gewoon op de buitenschouder valt en gaat weglopen, zolang je die schouders niet onder controle hebt moet je niet denken aan wijken.

schouderbinnenwaarts en travers zijn wel echt basis, want zonder die schouder licht te maken krijg je ze nooit goed op het achterbeen.

Dus gaan starten op de cirkel met de schouder verplaatsen, eerst in stap, dan in draf. drie passen schouder naar binnen, paar passen schouder naar buiten, binnen, buiten, binnen, buiten.

Als dit goed gaat kan je hetzelfde doen op de rechte lijn (dat kan je ook prima doen vanaf de grond, loop je ervoor, begrenzen aan de voorkant en met je zweepje vragen om de schouder te verplaatsen.).
Vanaf daar bouw je op tot je een schouderbinnen en schouderbuiten verkrijgt.

Travers kan je ook heel simpel vanaf de grond aanleren (je staat voor je paard, en je tikt met je zweepje op de buitenheup. lichte tikjes, moment dat paard de achterhand naar je toe brengt, stop je met de hulp. Eenmaal gevat zal hij de heup naar je toebrengen moment je met je zweepje ernaartoe gaat.), van daaruit kan je dit ook vragen in stap op rechte lijn of op de cirkel. Eenmaal ze dat gevat hebben pakken ze dat heel snel onder het zadel ook op. (ook hier, starten uit stilstand, buitenbeen achteruit, druk, begrenzen vooraan, moment dat de kont naar binnen komt druk weg en voorwaarts wegstappen. Met tijd zo opbouwen tot die een paar passen in de travers blijft.)

Roodvos

Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 13:20

Bij de grote slappe slungel met mega-galop die ik ooit had werkte schakelen schakelen schakelen op de grote volte om meer balans te krijgen. Is wel van de lange adem hoor. Net toen ik dacht dat ik het nooit voor elkaar zou krijgen kwam de verbetering. Dus op de grote volte schakelen naar voren en opvangen aan zit, been en buiten teugel in het ritme van de beweging. Binnenteugel houdt lucht zodat het binnenachterbeen kan blijven doorspringen.
Zelf goed rechtop (wellicht voor jouw gevoel wat achterover) blijven zitten en handen blijven dragen. Dat je jezelf niet ook uit balans naar voren laat brengen.

Het klinkt heel tegenstrijdig om bij zo’n grote galop ook nog te gaan schakelen naar voren, maar probleem is vaak (ook bij een grote draf) dat het achterbeen te veel stuwt en te weinig draagt. Die moet je dus eerst laten ondertreden en dat doe dus door het paard met het been van achteruit naar die hand toe te drijven.
Zorg er daarbij voor dat je hals en hoofd vooral voor je houdt en het paard niet horizontaal laten worden en op je hand laten komen. Paard moet ruimte krijgen aan de voorkant om het achterbeen onder te laten springen en van jouw hand afblijven. Dan maar niet “aan de teugel”, dat komt in een later stadium wel weer.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 13:22

Het is niet helemaal voor niets dat wijken in de africhting eerder komt dan de verzamelende zijgangen zoals schouderbinnenwaarts en travers. Bij een paard dat nog niet zo slim is met lijf zou ik toch liever beginnen met simpelere oefeningen en wijken voor de eenzijdige kuitdruk hoort dan wel bovenaan de lijst te staan. Met dit paard kun je wel de oefening doen om in draf op de volte te gaan, vervolgens de volte wat te sluiten en daarna weer rustig te openen naar buiten toe. Als je weer op de lijn van je oorspronkelijke volte komt, dan geef je de galophulp. Dit kan ook goed op het punt dat je weer op de hoefslag komt. Het sluiten van de volte hoeft maar een metertje te betekenen, beetje aanvoelen wat hij kan.

En dan oppakken wat Roodvos zegt.

0000
Berichten: 5464
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 13:26

proven02 schreef:
@0000 dit is precies wat het probleem is inderdaad, ik durf geen been te geven in galop want ik ben bang dat ze nog harder gaat, zij wordt inderdaad heel erg lang en loopt voor over. Maar hoe kan ik haar dan leren dat ze steun moet zoeken uit het achterbeen? Binnenbeen er bij houden? En als ze dan harder gaat hoe los ik dit op zonder te trekken aan de teugels? Omdat ze bijna niet te sturen valt is dit namelijk wel het gevolg willen we de wending nog halen in dat tempo.


Als het goed is kan je ook in stap en draf vragen om buiging om je binnenbeen zonder dat je dan direct harder gaat. In galop zou dat dan niet anders moeten zijn. Lukt dat nog niet helemaal dan is het verkleinen en vergroten van je volte een hele fijne manier om je paard mooier rond om je been te krijgen.
Ook de manier waarop je wendingen rijd heeft veel invloed, vooral op het al dan niet uit de bocht vliegen. Als je stiekem toch wat veel binnenhand gebruikt in je wendingen kom je daar in stap en draf meestal nog best wel mee weg. In galop ga je dat niet meer redden. Zorg dus dat je echt de buitenkant kan begrenzen en je paard tussen 2 benen en 2 teugels hebt.
Normaal zou je dan door te drijven activiteit moeten kunnen opwekken zonder harder te gaan. Zorg dat je in het juiste ritme drijft, op het juiste moment zodat je als het ware iedere sprong je paard op het achterbeen wil zetten.
Wat betreft het voorover lopen, ik heb ze liever met de neus er (flink) uit, dan te diep of te rond. Dat laatste maakt het namelijk onmogelijk voor je paard om het achterbeen goed onder te brengen, ze maken geen ruimte. Ik begeleid ze met mijn hand dan in de goede richting, denk omhoog en naar voren. Ze moeten leren (en durven!!) de wereld in te galopperen.

Ja, ook wat roodvos zegt dus haha.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

Princesj

Berichten: 4544
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Hoe van grote galop uit balans naar kleine galop in balans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 13:34

Ik zou gaan werken met balken, 2 op de lange zijde, zo ver uit elkaar dat er geen echte afstand is. Eerst laat je hem eens galopperen zoals hij dat zelf doet, tel hoeveel passen er tussen gaan. Als dat een paar keer het zelfde gaat, probeer je er eens een pas meer tussen te zetten, en een pas minder. Hiermee krijg je controle over je galop, en is het ook nog eens leuk voor je paard!

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Hoe van grote galop uit balans naar kleine galop in balans?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-18 14:16

Bedankt allemaal voor de tips! @Pipodipo en Roodvos de volte sluiten en openen en het schakelen ga ik zeker meepakken, ik denk dat dit goed kan helpen!

@Duhelo ik denk dat schouderbinnenwaarts en travers echt wat teveel gevraagd is op het moment, ik heb geen idee hoe deze oefeningen moeten aanvoelen o.i.d. en wanneer het goed en niet goed is dus dit zou ik echt met mijn instructrice moeten oppakken en de precieze hulpen hiervoor leren. Schouder plaatsen pakken we wel al iets mee tijdens de les maar nog lang niet zo dat we deze oefeningen kunnen doen.

@0000 Dit probeer ik ook wel eens in de les inderdaad verkleinen en vergroten in galop maar ik vind dit echt zo ontzettend moeilijk vanwege het sturen. Misschien gebruik ik toch teveel binnenhand inderdaad maar heb het idee dat als ik dat niet doe we helemaal de bocht niet halen. Maar goed uiteindelijk werkt dit alleen maar tegen natuurlijk dus we zullen het toch echt moeten proberen.
Ook mijn been bijhouden moet ik gewoon echt gaan doen ik weet het, maar doe het vervolgens maar eens he met spanning erbij die ik in galop al heb omdat we zo hard gaan.

@ Princesj dit is echt een leuk idee maar gaat hem voor mijn paard niet worden. Ik heb wel eens in stap en draf balkjes gedaan en ze stapt letterlijk gewoon overal op, ze kijkt niet eens, let niet op. Ze is er ook niet bang voor maar loopt gewoon zoals ze normaal loopt en als daar toevallig een balk ligt jammer dan. Dus dit lijkt me in de galop niet zo veilig straks struikelt ze nog.

Duhelo

Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Hoe van grote galop uit balans naar kleine galop in balans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 14:31

tuurlijk is het handig om de zijgangen op te pakken met je instructrice, zeker als je het zelf nog nooit gevoeld hebt. (ik doe het ook onder strakke begeleiding van mijn instructrice, ik heb wel drie paarden om op te oefenen maar ik sukkel ook wel wat aan, maar beetje per beetje raken we er. Puur door het kunnen verplaatsen van de schouder en de achterhand los van elkaar, en het klein beetje meer kunnen verzamelen merk ik dat de galop van mijn 9 jarige met sprongen vooruit gegaan is (haha, letterlijk :+ ).
In plaats van tijdens het aanspringen een fikse bok te krijgen en in racetempo door de piste te vliegen, springt ze nu gecontroleerder (nog altijd explosief, omdat ze soms balans mist en moet leren doseren) aan zonder te bokken en merk ik dat ze iedere keer gemakkelijker in die galop kan springen vanuit een steeds meer verzamelde draf.)

Maar in mijn ogen is dit gewoon pure basis(de zijgangen)
Sterker, mijn 4 jarige ben ik momenteel dmv handwerk aan het opleiden, en zijn we gestart met buiging, stelling, schouderbinnenwaarts en travers. Net door deze oefeningen leer je ze gewicht op dat achterbeen te zetten en maak je ze sterker, waardoor ze de andere oefeningen beter aankunnen.

Princesj

Berichten: 4544
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 14:38

proven02 schreef:
@ Princesj dit is echt een leuk idee maar gaat hem voor mijn paard niet worden. Ik heb wel eens in stap en draf balkjes gedaan en ze stapt letterlijk gewoon overal op, ze kijkt niet eens, let niet op. Ze is er ook niet bang voor maar loopt gewoon zoals ze normaal loopt en als daar toevallig een balk ligt jammer dan. Dus dit lijkt me in de galop niet zo veilig straks struikelt ze nog.


Dus jij en je paard hebben geen controle.. Dan zou ik daar eerst eens aan gaan werken, in plaats van wedstrijden rijden. Je paard moet zich bewust zijn van zijn lichaam en jij moet hem kunnen controleren daarin.. Basis basis basis dus!

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)

Suzanne F.

Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 14:39

Als de grote galop al uit balans is, krijg je de kleine galop helemaal nooit in balans.
Eerst moet hij in de grote galop meer op zijn eigen benen leren galopperen. Veel overgangen galop draf en draf galop en proberen de voltes het paard op te laten vangen. Voltes openen en sluiten en wel streng zijn dat hij aan het been blijft. Paarden kunnen soms wat laks worden in galop en vallen er dan uit wat gemakzucht uit. Als jij been aandrukt moet hij blijven galopperen. Steeds kleine stukjes iets opvangen en dan weer naar voren rijden en belonen als hij braaf ietsje terugkomt. Wel steeds goed aanvoelen waar de grens ligt. Het is niet eerlijk om te verwachten dat hij blijft galopperen als jij hem teveel terug laat komen. De grens ligt op waar jij de tact en sprong kan bewaren. Aanvoelen is het toverwoord. Hij moet meer kracht opdoen, dat kost tijd en training. Probeer hem iets schoudervoor te houden om hem op het binnenachterbeen te houden, verder dus veel voltes rijden en daarmee spelen in grootte en tempo.
In draf ook trainen op balans op het binnenachterbeen, je kan in je draf profijt halen voor je galop.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27951
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 14:58

Suzanne F. schreef:
Als de grote galop al uit balans is, krijg je de kleine galop helemaal nooit in balans.


Even uit nieuwsgierigheid aangezien ik deze termen niet ken: wat versta jij onder 'de grote galop' en wat 'de kleine'?

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

0000
Berichten: 5464
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Hoe van grote galop uit balans naar kleine galop in balans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 15:05

Ik zou het voltes openen en sluiten voorlopig bij draf houden, zie dat ik daar niet helemaal helder in was. In galop zal dat nog te pittig zijn, ik vind het zelf niet eerlijk om als ze niet in balans zijn in de grote wending, de wending maar kleiner te maken in de hoop dat ze remmen ofzo. Bij een paard dat er echt vandoor gaat bijvoorbeeld doe ik dat wel maar bij eentje die gewoon braaf zijn werk doet probeer ik dat te voorkomen. Het gaat echt om de wijze van sturen, mooi om je been houden waar je dan voordeel van bij gaat hebben in galop.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

Suzanne F.

Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 15:21

Rije schreef:
Suzanne F. schreef:
Als de grote galop al uit balans is, krijg je de kleine galop helemaal nooit in balans.


Even uit nieuwsgierigheid aangezien ik deze termen niet ken: wat versta jij onder 'de grote galop' en wat 'de kleine'?


Ik noem het zelf niet zo maar TS noemt deze zelf zo in haar titel.
Ik begrijp wel wat ze bedoelt. De grote galop is een wat ongecontroleerde ongesloten galop. Ze wil graag een meer gecontroleerde, meer gesloten galop. Ze wil het paard eigenlijk meer in balans en evenwicht krijgen zodat zij het tempo kan controleren.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"


proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-18 15:22

@Duhelo dat ga ik eens opgooien in de volgende les dan!
@Princesj wat versta jij onder controle? Als je daarmee bedoelt in verzamelde draf elk been van haar bepalen hoe hoog die komt en waar het been wordt neer gezet dan hebben we inderdaad geen controle.
Ik versta zelf onder (de eerste basis)controle reageren op been, hand en zit, hetzelfde blijven lopen als ik “niks” doe en rondgestuurd kunnen worden. In stap en draf gaat dit allemaal prima dus ik zou zeggen dat we daar wel de (basis)controle hebben.
Balkjes vind ze gewoon echt niks aan dat heeft volgens mij niks met controle te maken als we springen draaft ze er ook doorheen ik kan haar moeilijk dwingen eroverheen te springen toch?

@Suzanne dankje stukjes naar voren en opvangen ga ik zeker meenemen!
@0000 oh top in galop is het inderdaad echt wat pittig nog en voelt ook niet heel vriendelijk om haar zo scherp de bocht rond te sturen terwijl ze er eigenlijk te hard voor gaat. Ga dit in draf meer meepakken met been bijhouden!

Duhelo

Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Hoe van grote galop uit balans naar kleine galop in balans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 15:27

galopperen bij een paard die het moeilijk heeft is het trouwens wel fijner om op de grote cirkel te blijven.
Het helpt je paard om zijn tempo te behouden, en je hebt een mooie, egale bocht zeg maar.
Wat ik zelf ook merk is dat ik aanspring in een hoek, die hoek gaat goed, de tweede ook (want dat is gewoon een halve cirkel), en dan ziet ze 60 m lange lijn voor zich, heeft minder steun want haar vloeiende bocht is weg, en dan begint ze nog meer op die voorhand te vallen (want, geen balans), kan ze haar gewicht niet meer houden, en gaat ze gaan rennen om niet om te vallen.
Dan kan ze 60 meter gassen bij wijze van, en plots is die scherpe hoek daar die ze nooit kan halen aan dat tempo, met als gevolg dat ze ofwel plat door de bocht gaat (met alle risico's van dien) of ik ze uit de galop moet trekken.

Op een cirkel hou je de boel iets gecontroleerder, geef je het paard meer steun (dus maak je het voor hem gemakkelijker) en vermijd je bovenstaande scenario"s.

dresjoepie

Berichten: 2511
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 17:14

Wat je wilt is jou grote slungel sneller krijgen zodat je straks een kleinere kortere galop kan doen! Dit doe je door middel van schakelen overgangen en door te voelen dat die van achteruit vertrekt daar zit het "probleem" Je moet er wat meer een formule 1 auto van gaan maken Kort snel schakelen ook je overgangen kort en snel schijn overgangen niet vergeten! Hij moet zo snel worden dat die echt op wil stijgen voor je gevoel vanuit die achterkant!

Dat zal de eerste maand helemaal niet makkelijk rijden zijn voor je paard is dit echt serieus hard werken en voor jou waarschijnlijk ook Korte stukjes even stappen tussendoor en weer schakelen etc

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Hoe van grote galop uit balans naar kleine galop in balans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 17:24

Hoe groot is de bak waarin je rijdt? Ik zie hierboven allerlei goede oefeningen voorbij komen die mij in meer of mindere mate goed geholpen hebben, echter... in de rijbak op de vereniging kan ik voltes van 28 m doorsnee galopperen. Die 8 meter extra tov de bak thuis is net wat ik nodig heb om tempowisselingen fijn te kunnen rijden zonder dat mijn paard uit balans raakt.
Veel lange lijnen buiten galopperen is ook erg fijn, maar dan wel op paden die een km lang zijn zonder dat je per se hoeft te stoppen. Mijn ruin is beter gaan galopperen door langere ritten te gaan rijden. Hij is sterker geworden en zet zijn energie beter in. In de bak heb ik daar ook profijt van.

Oy with the poodles, already

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Hoe van grote galop uit balans naar kleine galop in balans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 17:54

Verwacht je ook niet teveel van jd paard? Als ik het zo hoor denk ik dat je op B niveau zit en enkel bezig bent geweest met de basishulpen en nog niet met een horizontale verdeling van het gewicht (en uiteindelijk gedragenheid vanuit de achterhand), maar je verwacht in galop wel al horizontaal gewicht tot gedragenheid. Dat heeft echter tijd nodig.
Ik zou gewoon eens beginnen met het sterker maken van de achterhand door middel van schakelen, volte sluiten etc. Wanneer je paard sterker wordt, zal hij ook in staat zijn om zijn galop meer te sluiten.
Máár, dan moet je ook in galop er aam durven rijden. Als je niets durft te doen in galop omdat hij zou ontploffen of je de bocht niet haalt, dan maakt hij het zichzelf natuurlijk ook makkelijk. Fouten maken mag, daar leer je van. Ga die moeilijke punten niet uit de weg, maar pak ze aan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers