Oude pony met peesblessure

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Oude pony met peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-18 21:52

Hoi!

Mijn haflinger van 28 loopt sinds een kleine vier weken niet helemaal lekker. Ze heeft ook echt een verdikking op de pees. Nu heeft ze altijd wel wat vocht in haar benen, helemaal met dit warme weer, maar linksvoor heeft ze wel echt een dikke pees.

Wat achtergrondinfo: ze staat 24/7 buiten, overdag op de wei en 's avonds op een grote paddock met inloopstal (met maatje). We reden voor de blessure zo'n 2 a 3x per week buiten, waarbij ze altijd fanatiek voorop loopt en op lekker tempo wil draven.
Nu adviseerde de hoefsmid me Traumeel-druppels en goed koelen, dus dat doen we nu. We wandelen nu 2 a 3x per week, en ze loopt dan helemaal goed en heel fanatiek voorop. Af en toe begint ze ook te dribbelen, maar ik laat haar nu echt alleen stappen (want: been nog steeds dik). Wat het nu niet beter maakt is dat ze op de wei nog best veel rent :7 Apart zetten wordt het denk ik niet beter van, als de rest gaat rennen, gaat zij mee. Als ze mij ziet komt ze ook heel hard aandraven, superlief maar nu even niet handig.

Zijn er nog meer dingen die ik kan doen om het herstel wat te versnellen? Traumeel kende ik dus niet, maar lees er goede verhalen over. Ik vrees ook een beetje dat het bij zo'n oudje wel even kan duren, zo'n pees..?

Het been, de bult / vocht zit rechtsboven.

Afbeelding

En de dame in kwestie:


Afbeelding


tiwi1969

Berichten: 7627
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Oude pony met peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 22:15

Bij zo’n oudje zou ik een afweging maken, wil je er in de toekomst nog mee rijden of vind je een toekomst als grasmaaier ook goed zolang ze pijn vrij de wei op kan.

Als je weer wilt rijden dan is het scannen van de pees en op basis van de schade met de DA een revalidatieplan opstellen de aangewezen weg.
Ga je voor grasmaaier dan is wellicht weidegang voldoende.

Dit is iets wat je met je DA moet bespreken en zo samen de juiste keuze maken.

Herstel van een peesblessure duurt erg lang, maanden en soms wel een jaar. Na vier weken kan je nog geen echt herstel verwachten.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-18 11:00

Dank voor je reactie!
Op zich hoeft niks meer, vind het ook prima dat we alleen nog stapritjes / wandelingen kunnen maken. Zolang ze maar pijnvrij is inderdaad.
Maar stel we laten een DA komen, hoe zou een revalidatietraject eruit zien bij zo'n oude pony? Ze gaat bijna nooit in een trailer dus die stress zou ik haar al willen besparen. En boxrust gaat 'm ook niet worden, dat wil ik haar niet aandoen (mocht dat een optie zijn voor revalidatie).


Edit: Oke er zijn veel mogelijkheden lees ik :D Ze heeft in de 17 jaar dat ik haar heb nog nooit iets aan haar benen gehad dus nog nooit met een DA van doen gehad.
Afweging is vooral: wil ik met haar gaan slepen van hot naar her, terwijl ze veel stress krijgt van een trailer? Of neem ik genoegen met hoe het nu is, ze stapt heel vrolijk en fanatiek en lijkt geen pijn te hebben aan het been (in stap), en wachten we af of het wellicht toch nog beter wordt komende weken / maanden? Op zich vind ik het wel een fijn idee om toch binnenkort een DA te laten komen, al is het maar voor de bevestiging dat ze geen pijn heeft.

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 11:07

Mloes schreef:
Dank voor je reactie!
Op zich hoeft niks meer, vind het ook prima dat we alleen nog stapritjes / wandelingen kunnen maken. Zolang ze maar pijnvrij is inderdaad.
Maar stel we laten een DA komen, hoe zou een revalidatietraject eruit zien bij zo'n oude pony? Ze gaat bijna nooit in een trailer dus die stress zou ik haar al willen besparen. En boxrust gaat 'm ook niet worden, dat wil ik haar niet aandoen (mocht dat een optie zijn voor revalidatie).
Zou het ook niet gewoon beter worden in de tijd?

Veel veeartsen hebben apparatuur om op locatie te kunnen scannen.Als het echt een peesblessure zou zijn,dan kun je een flinke tijd niet rijden.


Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-18 11:09

anjali schreef:
Mloes schreef:
Dank voor je reactie!
Op zich hoeft niks meer, vind het ook prima dat we alleen nog stapritjes / wandelingen kunnen maken. Zolang ze maar pijnvrij is inderdaad.
Maar stel we laten een DA komen, hoe zou een revalidatietraject eruit zien bij zo'n oude pony? Ze gaat bijna nooit in een trailer dus die stress zou ik haar al willen besparen. En boxrust gaat 'm ook niet worden, dat wil ik haar niet aandoen (mocht dat een optie zijn voor revalidatie).
Zou het ook niet gewoon beter worden in de tijd?

Veel veeartsen hebben apparatuur om op locatie te kunnen scannen.Als het echt een peesblessure zou zijn,dan kun je een flinke tijd niet rijden.


Ah dat is wel een optie dan eventueel! Rijden maakt me echt niet uit, het is jammer als het nooit meer kan, maar gewoon prima om alleen nog lekkere wandelingen te maken.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Oude pony met peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 11:36

Bel gewoon DAP Krommerijnstreek. Die kunnen evt scannen op locatie. Dan weet je wat er is, en weet je ook wat je wel/ niet moet doen...
Kost niet perse de wereld, en met een beetje mazzel komt ze er dan ook weer sneller bovenop zodat jullie wel weer op pad kunnen. Succes!

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-18 11:43

Heb net de Uithof Ambulante kliniek gemaild of zij op locatie kunnen scannen, dat is eigenlijk de vaste dierenarts. Krommerijnstreek is ook een optie, daar gaat ze naar de tandarts :-)

Ik ga in ieder geval zo'n scan laten maken, hoeft zij niet in een trailer en weet ik iets beter hoe erg / niet erg het is. Hopelijk valt het mee..!

tiwi1969

Berichten: 7627
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Oude pony met peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 14:34

De scan is sowieso slim, dan weet je wat de schade precies is en of het juist wel of juist niet verstandig is om ermee te wandelen en zo ja hoe lang en hoe vaak. Wel of juist niet koelen, medicatie, supplementen.
Een DA aan huis kam ter plekke de situatie beoordelen en zo een goed plan opstellen. Daarbij ook de punten als geen boxrust etc. meenemen.

Een plan die bij jullie past. Dus aan een plan van een ander heb je niet zoveel.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-18 10:01

Dierenarts gesproken (Uithof): doen geen scan op locatie dus dan zou ik daarheen moeten. Maar, heel eerlijk van d'r, ze geeft aan dat ze niet zou adviseren dat ik een scan laat maken. Reden met name dat het advies toch rust zal zijn, en aangezien ik niet per se meer hoef te rijden is er ook geen reden om een heel traject in te gaan.

Advies nu is boxrust of op een postzegelstukje wei, en dan zeker wel 12 weken. Door het rennen op de wei houdt ze het herstel gewoon tegen. Probleem nu is dat we strookbegrazing doen en dat de andere paarden soms het hele (lange) pad op en af lopen. Als zij dan ergens halverwege op een stukje wei staat wordt zo sowieso heel onrustig. Lastig dus, even met stalgenootjes overleggen wat we hierin kunnen doen. Sowieso maar overleggen dat als stalgenootje haar paard uit de wei haalt, zij op de paddock gezet wordt (dat is haar grote vriendin, wellicht scheelt dat al rennen).
Wandelen op vlakke ondergrond is goed, en afspuiten ook, dus dat blijven we doen. Mocht ze nou in stap ook slecht gaan lopen, dan wil ze graag langskomen om te kijken wat we kunnen gaan doen. Ze zei wel dat het niet klinkt alsof ze pijn heeft, aangezien ze nog heel vrolijk loopt tijdens wandelingen en in de wei. Dat is wel m'n grootste zorg, als ze maar niet met pijn staat.. Dat antwoord gaan we ook niet krijgen met een scan helaas, betekent nu gewoon dat ik haar heel goed in de gaten moet houden en voorkomen dat ze teveel rent.

Voor nu dus rust houden voor een behoorlijk lange tijd en hopen dat het gaat herstellen t.z.t.!

tiwi1969

Berichten: 7627
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Oude pony met peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 10:35

Duidelijk advies.

Wat voor mijn paard werkte was een postzegelwei maken met prikpaaltjes en voor haar maatje een ruimere postzegel eromheen. Gezonde paard kon zo toch voldoende bewegen zonder verweg te gaan.
Iedere paar dagen verplaatsen zodat er iets te knagen staat en niet alles vertrapt wordt.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

Silly_Woman

Berichten: 1664
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: In het mooie Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 11:09

Mloes schreef:
Dierenarts gesproken (Uithof): doen geen scan op locatie dus dan zou ik daarheen moeten. Maar, heel eerlijk van d'r, ze geeft aan dat ze niet zou adviseren dat ik een scan laat maken. Reden met name dat het advies toch rust zal zijn, en aangezien ik niet per se meer hoef te rijden is er ook geen reden om een heel traject in te gaan.

Advies nu is boxrust of op een postzegelstukje wei, en dan zeker wel 12 weken. Door het rennen op de wei houdt ze het herstel gewoon tegen. Probleem nu is dat we strookbegrazing doen en dat de andere paarden soms het hele (lange) pad op en af lopen. Als zij dan ergens halverwege op een stukje wei staat wordt zo sowieso heel onrustig. Lastig dus, even met stalgenootjes overleggen wat we hierin kunnen doen. Sowieso maar overleggen dat als stalgenootje haar paard uit de wei haalt, zij op de paddock gezet wordt (dat is haar grote vriendin, wellicht scheelt dat al rennen).
Wandelen op vlakke ondergrond is goed, en afspuiten ook, dus dat blijven we doen. Mocht ze nou in stap ook slecht gaan lopen, dan wil ze graag langskomen om te kijken wat we kunnen gaan doen. Ze zei wel dat het niet klinkt alsof ze pijn heeft, aangezien ze nog heel vrolijk loopt tijdens wandelingen en in de wei. Dat is wel m'n grootste zorg, als ze maar niet met pijn staat.. Dat antwoord gaan we ook niet krijgen met een scan helaas, betekent nu gewoon dat ik haar heel goed in de gaten moet houden en voorkomen dat ze teveel rent.

Voor nu dus rust houden voor een behoorlijk lange tijd en hopen dat het gaat herstellen t.z.t.!


Ik kan het onderzoek zo snel niet vinden, maar er is een onderzoek welke meld dat wanneer je je paard gewoon bij de groep zet tijdens herstel van peesblessure. Dat het herstel langer duurt dan wanneer je het paard op boxtust zet, maar dat de pees wel beter hersteld en de kans op weer een peesblessure kleiner is.

Als het mijn paardje was en er hoefde niet per se iets mee te gebeuren, zou ik hem op de wei laten en lekker een half jaartje alleen wat keuvelen en een beetje wandelen aan de hand.

(Mijn paard had zijn strekpees door en de DA zei dat kans op volledig herstel erg klein was. Zijn advies op de wei gooien en een jaar later aankijken. Na 3/4 jaar hem weer eens op laten draven en hij liep prima. Later toen we een keer voor iets anders op de praktijk waren, de pees laten scannen en deze is compleet geheeld. Niet perfect weefsel, maar prima weefsel om vanalles mee te gaan doen :)
Ohja en hij stond niet de hele dag gras te eten, hij speelde, rende sprong en remde abrupt. Ik deed maar alsof ik het niet zag)
Laatst bijgewerkt door Silly_Woman op 17-07-18 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

We always try to do our best for our horses :)

pien_2010

Berichten: 43110
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 11:15

Goed advies van de dierenarts! Nog een tip, wij geven aan ons paard Devil Relief , dat je kunt bestellen bij de paardendrogisterij. Het is voor gewrichten, maar ook blijken veel paarden sneller te herstellen bij een peesblessure. Wij zijn net 4 weken bezig en ik vind het zeker wat doen.
Daarnaast gebruiken wij traumeel gel. Daar masseer ik de pees mee in en de gel haal ik uit de ijskast. Ons paard vind het heerlijk en ook dat geeft wat verlichting.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-18 11:58

Ik ga inderdaad even bedenken hoe we het handig kunnen aanpakken met een kleiner stukje wei. Wellicht scheelt het rennen ook al als ik haar niet meer roep, maar haar kom halen, en als mijn stalgenoot haar meeneemt naar de paddock als ze haar paard uit de wei haalt.

Traumeel-druppels geef ik al, is de gel een goede om daarnaast te gebruiken?

pien_2010

Berichten: 43110
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 12:35

Dat vind ik wel Mloes. Ik heb altijd traumeel capsules gebruikt. Ik vind de devil relief beter werken, maar dat heeft te maken dat mijn paard ook artrose heeft, denk ik. De traumeel gel heb ik onlangs op mijn pijnlijke rug gesmeerd en ik vond het zo verschrikkelijk fijn. Het gaf een heel koel en daarna ontspannend gevoel in mijn spieren dat een hele tijd bleef . Ik heb het pas de dag erna herhaald. Dus ondanks dat ik de gel heel erg duur vind, geef ik hem wel aan haar omdat ze het graag heeft, maar ook super erop doet. Ik masseer dan heel voorzichtig de knie, vanwege de artrose, en de pezen boven de kogel waar wat vocht zit.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-18 21:49

Nou, twee weekjes verder.. Het ging op zich goed, maar ze kwam een keer in galop naar me toe (en ook echt in galop de bocht door... :7 ) toen ze me zag, daarna was het weer mis. Been dikker en echt pijn. Daarna extra voorzichtig, andere mensen haalden haar uit de wei zodat ze niet naar me toe zou rennen en leek weer goed te gaan. Tot vorige week, de kudde ging aan de kletter en zij uiteraard mee. En echt helemaal mis, veel pijn en grotere zwelling. Daarna besloten dat ze niet meer op de wei kan bij de rest, dus nu staat ze 24/7 op haar paddock met inloopstal, met elke dag een maatje erbij (om en om twee weidegenootjes). Op de paddock rent ze niet gelukkig!
Voelde me eerst niet heel fijn erbij, maar we hebben een ruime paddock van 15x15m ongeveer met grote inloopstal, veel schaduw en onbeperkt ruwvoer op verschillende plekken. De grap is, zij vindt het helemaal prima en de paarden die erbij staan vinden het ook prima. Zelf dus druk lopen maken om niks as usual :Y) Dit gaan we even aanhouden de komende weken, dacht zelf vier weken in totaal. Ik ga de hele maand september op huwelijksreis dus wil een week ervoor proberen weer op de wei te gaan (is wel veel meer werk zo 24/7 op de paddock qua mest, hooi, rommel, en dan zal ik mijn stagenootje ermee op dus als het weer gaat op de wei zou fijn zijn. Zo niet, dan houden we de paddock aan en regel ik betaalde hulp o.i.d.).

Dus so far so good, been ziet er echt weer stukken beter uit en ze loopt er heel vlot mee. Hopen dat we dit zo voort kunnen zetten!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers