Brandweer koelt paarden in gestrande trailer op A28

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13888
Geregistreerd: 20-04-16

Brandweer koelt paarden in gestrande trailer op A28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-18 22:21

Bokt.nl / AD.nl
Overige


Een verkoelende douche was vanmiddag meer dan welkom voor paarden in een gestrande trailer op de A28 bij Soesterberg. De brandweer rukte vanmiddag even na 15.00 uur uit om te voorkomen dat de dieren oververhit raakten.

De trailer belandde met een klapband in de brandende zon op de vluchtstrook van de A28. De brandweer werd gealarmeerd om te helpen, dat blijkt uit een tweet van de Veiligheidsregio Utrecht.

Met behulp van een ventilator werd water uit de brandweerslang verneveld in de trailer. De rechterrijbaan werd tijdelijk afgesloten. De actie zorgde voor een kleine file door de kijkers.

Later op de dag moest de brandweer uitrukken naar Houten om hetzelfde klusje te klaren.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Jolliegirl

Berichten: 32936
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Brandweer koelt paarden in gestrande trailer op A28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 22:27

Zal dat geholpen hebben?
Een lekker broei laagje aanbrengen op de paarden?

Wel vriendelijk, maar effectief daar twijfel ik aan.

Koper

Berichten: 30090
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 22:29

Ze hadden beter de trailer kunnen koelen dan de paarden ja.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Brandweer koelt paarden in gestrande trailer op A28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 23:22

Het is ook nooit goed he

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Nagini
Berichten: 11277
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 01:03

Nou inderdaad. Mooi toch dat de brandweer dit doet.
Misschien beter niet met je paarden op pad in een trailer als het zo heet is? Tenzij medisch noodgeval uiteraard.

Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
http://www.thecompletecanine.co.nz

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 03:11

Gillbo schreef:
Het is ook nooit goed he


Je moet natuurlijk wel weten wat je doet.
Een paard nat spuiten/vernevelen om af te koelen is prima op voorwaarde dat ! dat je het water met een zweetmes er terug afhaalt. Anders bereik je het tov effect.
Mss is dat hier gebeurd maar ik lees het niet meteen.

Don't take anything for granted

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 05:27

Gillbo schreef:
Het is ook nooit goed he


Nou idd....

Als ze niet met de natte vacht in de volle zon staan maar in de schaduw van de trailer, en constant blijven vernevelen zal het ook wel wat effect hebben toch.

MyChoice

Berichten: 2178
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Brandweer koelt paarden in gestrande trailer op A28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 06:10

WILL YOUR HORSE OVERHEAT IF YOU LEAVE IT OR TURN IT OUT WET? Dr David Marlin

*** PLEASE SHARE - HELP BUST THE MYTH ***

This myth still seems to be doing the rounds so let's bust this one. It's an easy one to bust.

THE SHORT ANSWER IS NO, ABSOLUTELY NOT! If you want the explanation, read on....

When you get out of the sea or a swimming pool or even the shower do you start to heat up? No, you immediately start to feel cooler as the water on your skin starts to evaporate. Evaporation is especially fast in warm-hot, dry, sunny and windy conditions!

If you turn your horse out wet it will actually continue to keep them cool as the water held in the coat (around 2-3 litres on average horse) continues to evaporate.

Ahh, but "what about if the humidity is 100% I hear someone say? at 100% humidity water will not evaporate and the horse will be insulated and unable to lose heat!" WRONG!

The ability of water to conduct (move) heat from the horses' skin to the coat surface where it can be lost by convection, is actually BETTER than that of air. At 40°C water conducts heat over 20x better than air. That means it moves heat from the skin through the coat to the surface of the coat over 20x faster than would happen through air within the coat if the horse was dry.

BOTTOM LINE - There is no situation where leaving your horse wet in any warm-hot environment which will lead it to risk being overheated more than if it was dry.

PLEASE SHARE & HELP BUST THIS MYTH!

Melya 06-07-06
Baldur 18-06-08 - † 15-06-2023
Madelief 13-03-2018

xJennifx

Berichten: 1145
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord hollan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 06:35

Wat een gezeur weer zeg! Die paarden waren oververhit geraakt als de brandweer niet bijgesprongen heeft....

Super werk!!

Dicha v. Johnson
M1+9

Cioccolato

Berichten: 6547
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 06:36

Jeetje wat een pech, een klapband met dit weer..
Vervoeren kan prima in de trailer, zolang je kan blijven rijden.
Stilstaand wordt her zo vies warm.. Fijn dat er hulp kwam!


troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 06:39

MyChoice schreef:
WILL YOUR HORSE OVERHEAT IF YOU LEAVE IT OR TURN IT OUT WET? Dr David Marlin

*** PLEASE SHARE - HELP BUST THE MYTH ***

This myth still seems to be doing the rounds so let's bust this one. It's an easy one to bust.

THE SHORT ANSWER IS NO, ABSOLUTELY NOT! If you want the explanation, read on....

When you get out of the sea or a swimming pool or even the shower do you start to heat up? No, you immediately start to feel cooler as the water on your skin starts to evaporate. Evaporation is especially fast in warm-hot, dry, sunny and windy conditions!

If you turn your horse out wet it will actually continue to keep them cool as the water held in the coat (around 2-3 litres on average horse) continues to evaporate.

Ahh, but "what about if the humidity is 100% I hear someone say? at 100% humidity water will not evaporate and the horse will be insulated and unable to lose heat!" WRONG!

The ability of water to conduct (move) heat from the horses' skin to the coat surface where it can be lost by convection, is actually BETTER than that of air. At 40°C water conducts heat over 20x better than air. That means it moves heat from the skin through the coat to the surface of the coat over 20x faster than would happen through air within the coat if the horse was dry.

BOTTOM LINE - There is no situation where leaving your horse wet in any warm-hot environment which will lead it to risk being overheated more than if it was dry.

PLEASE SHARE & HELP BUST THIS MYTH!


*\o/*

Ik verbaas me er al jaren over dat mensen denken dat dat kan!

Overigens kan 100% humudity helemaal niet volgens mij, dat zijn sauna toestanden. Misschien als het heel mistig is? Zie ik nog niet gebeuren op een zonnige dag
Laatst bijgewerkt door troi op 16-07-18 06:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 06:39

Goeie reactie van Mychoice!

Verder kun je natuurlijk vraagtekens zetten bij de noodzaak om met je paarden op pad te gaan, wanneer t zo warm is.
Voor professioneel transport zijn nl ook wetten die zeggen dat je geen dieren mag vervoeren, boven een bepaalde temperatuur. ;)
Als t glad is of stormt, ga je ook niet met je paard op pad tenslotte!


Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Brandweer koelt paarden in gestrande trailer op A28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 06:43

De kans op een klapband is bij dit weer trouwens ook aanzienlijk groter!
En wie controleert er voor iedere rit z’n trailerbanden?
(Spanning en droogtescheurtjes?)



Cioccolato

Berichten: 6547
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 06:46

sflj schreef:
De kans op een klapband is bij dit weer trouwens ook aanzienlijk groter!
En wie controleert er voor iedere rit z’n trailerbanden?
(Spanning en droogtescheurtjes?)


Wij controleren elke rit de banden :j


verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 06:57

Lukasje schreef:
Gillbo schreef:
Het is ook nooit goed he


Je moet natuurlijk wel weten wat je doet.
Een paard nat spuiten/vernevelen om af te koelen is prima op voorwaarde dat ! dat je het water met een zweetmes er terug afhaalt. Anders bereik je het tov effect.


Dat is helemaal niet waar en ik vraag me altijd af hoe mensen dan denken dat dat kan :\
Maar dat staat idd ergens hier boven al goed uitgelegd.
En een brandweer wéét wat ze doen, die zijn er namelijk voor opgeleid en niet alleen voor brand blussen.

Wees blij dat de brandweer inspringt bij zulke gevallen, die dieren raken juist oververhit als ze niet gekoeld met water worden. En wat was het alternatief, ze allemaal even van de trailer halen langs de snelweg :?

[o]

Ibbel

Berichten: 48930
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Brandweer koelt paarden in gestrande trailer op A28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 07:26

Als je kon oververhitten van nat zijn, zouden paarden in de regen het nooit koud hebben en zou zweten het omgekeerde effect hebben.
Zelf heeft niemand kennelijk ooit het effect van je niet afdrogen na het zwemmen gemerkt: je koelt heerlijk af als het warm is nl... Je hoofd (met haar, dus vacht net als een paard) gaat bij mijn weten ook niet koken als je dat doet.

Jolliegirl

Berichten: 32936
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 07:41

Nee, er is pas een onderzoek gepubliceerd(is aan het opzoeken )

Paard blijft langer warm.

Je kan een mens niet vergelijken met een paard. Bij een paard blijft het tussen de vacht zitten waardoor het werkt als een isolatielaag.
Zweet werkt anders en is een andere samenstelling. Bij zweet wordt de warmte van binnenuit naar buiten gebracht.

Als je een paard zijn lichaamstemp naar beneden wil krijgen moet je afspuiten, water eraf halen, afspuiten, water eraf en dat herhalen.

Van alleen afspuiten sluiten de haarvaatjes zich waardoor de warmte helemaal niet meer weg kan!


https://www.dkbo.nl/Hittestress

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 07:56

Die haarvaatjes sluiten zich alleen maar als het opgebrachte water te koud is en als het direct op het lichaam.wordt gespoten. Bij vernevelen gaat de kou er al af. In een trailer staan de paarden afgeschermd van direct zonlicht dus geen gevaar van broei. Ook zorgt het vocht in de lucht voor een wat koelere atmosfeer in een oververhitte trailer. Zou zelf deze brandweerlieden ontzettend dankbaar zijn geweest.
Ik vraag me af of degenen die hier nu aankomen met hun betweterij in een dergelijke situatie hun paard hadden laten staan koken in de trailer, met gevaar van oververhitting. Want dat is dus wèl een reëel risico.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 07:58

Gelukkig zijn deze paarden niet nat in de brandende zon gezet maar continu gekoeld en blijkbaar heeft het gewerkt.

Gelijk altijd die kritiek op de hulpverleners terwijl die alles er aan doen om deze noodsituatie niet erger te maken dan het is.
Bokt weet het altijd beter

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 08:11

Jolliegirl schreef:
Nee, er is pas een onderzoek gepubliceerd(is aan het opzoeken )

Paard blijft langer warm.

Je kan een mens niet vergelijken met een paard. Bij een paard blijft het tussen de vacht zitten waardoor het werkt als een isolatielaag.
Zweet werkt anders en is een andere samenstelling. Bij zweet wordt de warmte van binnenuit naar buiten gebracht.

Als je een paard zijn lichaamstemp naar beneden wil krijgen moet je afspuiten, water eraf halen, afspuiten, water eraf en dat herhalen.

Van alleen afspuiten sluiten de haarvaatjes zich waardoor de warmte helemaal niet meer weg kan!


https://www.dkbo.nl/Hittestress

Waar staat dat onderzoek? Dit is gewoon een artikel met info en tips.

Punt 5 is dus achterhaalt (zie post boven je). Natte vacht blijft altijd meer koelen dan droge vacht..

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

Jolliegirl

Berichten: 32936
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 08:12

Askja schreef:
Die haarvaatjes sluiten zich alleen maar als het opgebrachte water te koud is en als het direct op het lichaam.wordt gespoten. Bij vernevelen gaat de kou er al af. In een trailer staan de paarden afgeschermd van direct zonlicht dus geen gevaar van broei. Ook zorgt het vocht in de lucht voor een wat koelere atmosfeer in een oververhitte trailer. Zou zelf deze brandweerlieden ontzettend dankbaar zijn geweest.
Ik vraag me af of degenen die hier nu aankomen met hun betweterij in een dergelijke situatie hun paard hadden laten staan koken in de trailer, met gevaar van oververhitting. Want dat is dus wèl een reëel risico.


Jammer van je laatste stukje, ik wilde inhoudelijk op het eerste stuk ingaan, want kan me er wel in vinden.
Maar door dat geblér van de rest hier heb ik daar niet eens meer zin in, altijd dat "altijd dat bokt..." komt me mn strot uit.


Jammer, want blijkbaar verschillende meningen.. Je kan ook leren van elkaar en elkaars ervaring.


:evaw:

Bar

Berichten: 3993
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 08:13

Superactie van de brandweer!!

Mark en Cézanne (Mistral x Bernstein), Dressuur L2 + 13, Springen B + 8, SGW B+11

Ibbel

Berichten: 48930
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 08:14

Echt hè, waarom zou je in hemelsnaam denken dat zweet anders werkt... Zweet is water dat verdampt. Het verdampen onttrekt warmte aan het lichaam. Lucht isoleert, water geleidt warmte.
Water zal dus áltijd lichaamswarmte geleiden, en aan de buitenkant van de vacht verdampen. Precies hetzelfde als zweet. Dat daar toevallig ook nog zout in zit maakt geen ene barst uit.
Een droge vacht geleidt géén warmte - daarom werkt een wintervacht ook zo goed.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 08:29

Jolliegirl, je kunt leren van elkaars ervaring? Godzijdank heb ik nooit met paarden in een kokende trailer op de vluchtstrook gestaan, en ik denk de meeste hier ook niet. Ik denk niet dat je je dan nog druk maakt over haarvaatjes en broei, maar dat je maar wat blij bent dat je paarden iets van verkoeling geboden kan worden.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Ratties4life

Berichten: 519
Geregistreerd: 03-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 08:38

Jolliegirl schreef:
Nee, er is pas een onderzoek gepubliceerd(is aan het opzoeken )

Paard blijft langer warm.

Je kan een mens niet vergelijken met een paard. Bij een paard blijft het tussen de vacht zitten waardoor het werkt als een isolatielaag.
Zweet werkt anders en is een andere samenstelling. Bij zweet wordt de warmte van binnenuit naar buiten gebracht.

Als je een paard zijn lichaamstemp naar beneden wil krijgen moet je afspuiten, water eraf halen, afspuiten, water eraf en dat herhalen.

Van alleen afspuiten sluiten de haarvaatjes zich waardoor de warmte helemaal niet meer weg kan!


https://www.dkbo.nl/Hittestress


Ik ben heel benieuwd naar het onderzoek, heb je die toevallig al gevonden? De bovenstaande link is, naar mijn mening, inderdaad geen onderzoek, maar een lijst met tips, dan wel met onderbouwing, maar zonder bronnenlijst.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dancer, eldie, Galaika, Irma77, JornaR, Ponytante en 28 bezoekers