Eczeem

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Nooor_

Berichten: 3852
Geregistreerd: 15-02-10

Eczeem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-18 21:03

Ik weet dat bokt niet gelijk staat aan dokters, maar de huisarts schrijft al enkele jaren alleen hormooncrème voor. Het blijft terugkomen, dus ik ben benieuwd of iemand persoonlijke ervaring heeft met andere oplossingen. Ik heb voor aankomende week ook een afspraak met de dokter. :)

Ik heb dus last van eczeem, op warme plekken, mijn hele romp ongeveer en bij mijn liezen/heupgebied is het op dit moment heel erg: rood, schilfers, droog, jeuk.

Ik ben de hormooncrème een beetje zat omdat het bij mij zo verdeeld is over heel mijn lichaam. Als de ene plek weg is, komt de andere opzetten en als ik steeds maar blijf smeren met hormooncrème is dat juist slecht voor mijn huid. Preventieve dingen zijn fijn om te weten, dus daarvoor zou ik graag tips krijgen, maar ik ben ook benieuwd of iemand ervaring heeft met andere oplossingen voor eczeem dan hormooncrème (die al dan niet door een dokter moeten worden voorgeschreven).

Op dit moment smeer ik veel vaselinelanette zalf en aloë vera gel en ik merk geen verbetering, maar geringe verslechtering.
Ik weet niet wat de oorzaak is, maar ik heb er in het voorjaar veel last van, in de zomer bij hitte en in de winter ook vaak. Op sommige momenten heb ik er erge last van, tussendoor kalmeert het vaak, maar blijft vooral op mijn romp altijd wel iets van eczeem aanwezig. Het liefst zou ik het zo lang mogelijk weghouden en dan ook écht weg laten gaan, ipv continu kleine plekjes te hebben.

Ik hoop dat dat een beetje relevante informatie is en ben benieuwd of iemand ermee zou kunnen helpen :)

&if=1

[o]


_Denise_

Berichten: 5610
Geregistreerd: 05-02-06

Re: Eczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 21:14

Laat je doorverwijzen naar een dermatoloog. Er is inderdaad systemische medicatie voor eczeem beschikbaar. Soms kan het bij eczeem helpen het voedingspatroon onder de loep te nemen.

Suzanne F.

Berichten: 49158
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 21:14

Mijn dochter is van de hormoon crèmes afgekomen door Protopic te gaan gebruiken. Volgens een door de dermatoloog gekregen schema afgebouwd met hormooncremes en Pro topic gaan gebruiken. Ze is nu al een jaar hormooncreme vrij en het gaat heel goed.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Kayleigh__

Berichten: 1071
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Soesterberg

Re: Eczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 21:22

Hier veel baat bij Lipikar van La Roche Posay.
En eventueel bepaalde voedingsmiddelen uitsluiten? Soms kan het zijn dat een bepaald soort eten eczeem triggert, maar dat is echt per persoon verschillend.

LisaVH96

Berichten: 183
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 21:26

Heb al vanaf dat ik 3 maanden oud ben eczeem, ben nu 22. Ben 5 jaar terug gestopt met smeren van cortisonen, was er helemaal klaar mee,10 dagen smeren en binnen 1 dag was alles weer terug.

Ben toen als uitprobeersel bij de acupuncturist begonnen 1x in de 6 a 7 weken. Dit werkt bij mij top, het is bijna met 30% afgenomen toen en nooit meer zo erg geweest als voorheen, 2 jaar geleden overgestapt naar een ander en met haar ook meer naar voedingsreacties gekeken. Het is toen met nog 25 % afgenomen. Ik ben nu met haar ook langzaam meer tijd tussen de afspraken aan het plannen.

Ik eet nu amper zuivel, alleen een softijsje of schepijs af en toe, daarvoor in de plaats eet ik nu soyayoghurt enz. Ook snoep ik bijna niet meer en daarnaast eet ik geen varkensvlees meer, krijg hier gegarandeerd binnen 2 uur een reactie van in mn gezicht. Hetzelfde met alcholhoudende dranken. Ook pittig en zwaar gekruid eten probeer ik zoveel mogelijk te mijden, net als zongedroogde tomaten.

Als verzorgingsproducten gebruik ik de gezichtscreme's van Simple. Onder de douche gebruik ik de zeep van La roche posay, dit merk heb ik ook als zonnebrand en after sun, en voor mn haar het merk Zarqa. Daarnaast zoveel mogelijk katoenproducten dragen.

Bennie, Rebbel, Malita, Salvador

CookieMel

Berichten: 68
Geregistreerd: 05-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 21:26

Hallo lotgenootje. Ik gebruik mijn hormoonzalf heel schaars en alleen op de ergste plekken. Voor de rest blijf ik van de hormoonzalf af ivm de mogelijk negatieve effecten van langdurig gebruik.

Ik heb van de huisarts ook een vethoudende zalf zonder hormonen die ik smeer als het droog is. Als de eczeem nattig is (voelt als wondvocht) en rood gebruik ik Gladskin eczema, dat helpt dan wel.

Met eczeem is er helaas geen wondermiddel. Wél kan ik je vertellen dat bij mij voeding en drinken een grote rol speelt. Zo hebben bv melk en veel suiker een slechte invloed op mijn huid. Ook moet je uitkijken met shampoo, haarspray etc.

Ik heb recent het boek Eczema Detox gekocht van Karen Fischer. Ben van plan het "zwaarste" dieet te volgen om er achter te komen waar ik gevoelig voor ben :). Kan je helaas dus niet vertellen of dit werkt, maar misschien kun je er zelf naar kijken.

Storm

Berichten: 20827
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 21:28

Ik heb 20 jaar lang last gehad van eczeem. Soms wat minder maar meestal kon ik 's nachts niet slapen van de jeuk. Het zat op mijn voeten en ik kon niet eens slippers aan omdat het helemaal open lag.
Ik heb zalf bij aliexpress besteld. Het zou op basis van kruiden zijn. Zudaifu ofzo heet het. Ik heb het 1,5 jaar geleden gekocht en 3 weken dagelijks gebruikt, daarna een maand 2 keer per week. Mijn eczeem is helemaal weg. Soms voel ik de jeuk weer opkomen en smeer ik de zalf weer. Verder smeer ik er niks meer op. Geen jeuk, geen rode plekken. Zelfs mijn littekens zijn weg.
Mocht je de link willen, pb gerust.

Is het al lente?

LisaVH96

Berichten: 183
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Katwijk

Re: Eczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 21:48

Ik wil er ook nog ff aan toevoegen dat ik ook geen mensen meer zoen op verjaardagen enzovoorts, mijn huid reageert heel slecht daarop en zit zo weer 3 a 4 dagen vol eczeem in mn gezicht.

Bennie, Rebbel, Malita, Salvador

x_Jeanine_x

Berichten: 9083
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Eczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 21:57

Ik heb op dit moment m'n hele voet onder zitten.
Loop ik nu 4 maanden mee.
Nu vorige week eindelijk bij de dermatoloog terrecht gekund.
Ga nu 3 weken aan de teer zalf, dermovate en vasaline lannette spul en daarna 6 weken lichttherapie.

Ik heb al 27 jaar eczeem en kom er niet vanaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 22:07

Ik heb sinds dat ik mij kan herinneren eczeem, het zit fijn in de familie. Eerst had ik het heel erg in mijn arm- en been holtes maar sinds een aantal jaar heb ik het daar nauwelijks en is het helaas verplaatst naar mijn handen. Ik eet veel groente, geen vlees/vis, geen zuivelproducten, geen ei, slik verschillende vitamines, drink alleen water maar helaas moet ik toch wel eens naar zalf grijpen. En dan heb ik het inderdaad over die hormonen zooi. Kokosolie en andere zalf werk helaas niet als het erg is. Echter heb ik er soms helemaal geen last, de afgelopen dagen bijvoorbeeld, maar nu komt het wel weer op. Het is ook wel minder dan dat het eerder was toen mijn eetpatroon anders was. Ik ben nog steeds opzoek naar de gouden tip. Ik geloof zelf wel dat het iets van binnenuit is zoals voeding, zalf is alleen maar symptoombestrijding.

chanicha

Berichten: 12137
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 22:15

Ik heb het met warm weer aan mijn handen, niet te vergelijken met sommige van jullie maar ook jeuk en droge plekjes. Ik heb, na een tip, de Aloe-Vera Propoliscreme gekocht en het is echt voor 90% minder, soms nog een plekje maar dat is zo weg! Anders liep ik er echt de hele zomer mee.
Hoop dat jullie iets vinden dat echt helpt.

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 22:18

Ik heb ook al sinds mijn kinderjaren last van eczeem. Komt door chocola zeiden de artsen en hier groei ik wel overheen. Inmiddels de 30 gepasseerd en ik was er nog niet vanaf, doorgestuurd naar een dermatoloog en daar kwam uit dat het kwam vanwege allergie voor oa honden en paarden (laat ik ze nou net beide hebben :) ) nog lang aan de hormoonzalf gezeten maar daar was ik echt klaar mee.

Twee jaar terug bij een iriscopist (homeopaat) geweest en van hem meerdere keren druppels en pilletjes op homeopatische basis gekregen. Inmiddels al bijna 1,5 jaar eczeem vrij en heb dagelijks contact met mijn hond en paard. Soms als ik een droog plekje voel opkomen smeer ik de silvercreme van Louis Widmer.

Ik geloofde eerst niet in homeopatie maar ik ben er op teruggekomen, bij mij heeft het zijn werk heel goed gedaan!

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 22:20

Ligt aan het soort eczeem. Protopic en Gladskin geven bij diverse soorten inderdaad verlichting/verbetering
Alleen de schimmel eczemen blijven vrolijk doorgaan.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

SARINO

Berichten: 468
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 22:52

Jaren mijn dochtertje lopen smeren met alles wat de dokter kan verzinnen of huis tuin en keukenmiddeltjes.
Uiteindelijk doorverwezen naar een dermatoloog,die heeft zware antibioticakuur(kuur via mond) voorgeschreven en antibioticazalf en hormooncreme.Kuur afgemaakt en kind heeft echt soms nog minimaal last.Het stond me wel tegen om het zo te doen maar wat is ze er van opgeknapt.Haar aangedane huid was ontstoken en zat allemaal viezigheid in ,de arts was heel duidelijk met zijn advies.

Beau_Myrthe

Berichten: 2675
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 23:01

Tijden dit probleem gehad. Zat van de hormoonzalf want het kwam elke keer weer terug tenzij ik elke dag alles in smeerde en dat ging mij echt te ver. Gebruik nu Balneum kalmerende bodylotion met wat druppels etherische lavendelolie er in en sinds die tijd gaat het erg goed en heb ik amper tot geen last.

Er bestaat ook een vettende versie van dit merk maar zelf vond ik de kalmerende fijner.


Lady


Marie111
Berichten: 4665
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Eczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 23:23


Nooor_

Berichten: 3852
Geregistreerd: 15-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-18 23:33

Bedankt voor alle reacties!
A.s. dinsdag bij de huisarts ga ik zeker een doorverwijzing vragen :j En ik ga even kijken naar gladskin en dat soort producten.

Wat betreft eten: ik eet weinig zuivel en vegetarisch, dus ik vermoed dat het niet daardoor komt. Door suiker of iets dergelijks zou wel heel goed kunnen. Aangezien ik ook wil afvallen ga ik daar in ieder geval in minderen.

Gebruik verder al zo veel mogelijk producten zonder gekke toevoegingen, gebruik zo weinig als ik kan shampoo, ook weinig gezichtscrème bijvoorbeeld (maar ik heb nooit eczeem op mijn gezicht gelukkig).

Ik ben nu 21 en heb er ook al zo lang als ik me herinner last van, ook al was het in een deel van mijn tienerjaren wel minder/weg.

&if=1

[o]

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 09:54

Bij mij hielp het goed om minder te douchen (elke 3/4 dagen maar) en vettere shampoo's ed te gebruiken (dus niets tegen vet haar, maar juist om glanzend haar te krijgen).

Een paar keer in zee gaan heeft ook een paar hardnekkige plekken goed verminderd.

09/10/2023 <3

kiwiwitje

Berichten: 20102
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Eczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 10:00

Hier ook al jaaaaaaren eczeem. Werd afgeschoven op mijn Astma(waar ik dan ook al weer jaren geen last van heb)
Ik ben bij een allergoloog geweest, Kreeg een lijst aan allergieen mee terug (na testen uiteraard) en als ik dus zorg dat ik niet met de dingen waar ik allergisch voor ben in aanraking kom, dan ook totaal geen eczeem meer.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

Sintara

Berichten: 7377
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Eczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 10:33

Niet te vaak douchen, uitzoeken of je niet toevallig allergisch bent voor iets.. En geen strakke kleding dragen. Ik heb een keer een uitbraak van eczeem gehad over mijn hele lichaam, daarvoor heb ik deze tips gekregen en een ureum zalf. Was vrij snel over..

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 10:51

De reguliere geneeskunde is niet echt gericht op het voorkomen van kwalen, maar meer op dat moment genezen, wat bij zoiets als eczeem dus meer symptoombestrijding is.
Eczeem is iets wat van binnenuit komt en een onbalans in je lichaam aangeeft, doordat je lichaam zelf altijd weer naar balans zoekt en daardoor hersteld ben je er soms vanaf.
Iets belast je lichaam dusdanig dat het steeds weer uit balans raakt, de meeste onbalans ontstaat in de darmen, het is zaak om te weten wat je darmen allemaal belast en wat echt voedt, omdat dat niet voor ieder individu hetzelfde is zou ik kijken naar iemand die je daar mee kan helpen, een natuurdietist bijvoorbeeld, die gericht is op het voorkomen van problemen.

Sometimes you win en sometimes you learn.

Murloc
Berichten: 334
Geregistreerd: 28-03-12

Re: Eczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 11:11

Ik heb heel lang een eczeem plek in mijn nek/haargrens gehad. Door de hormooncremes werd het alleen maar erger. Ik ben op een gegeven moment maar andere crèmes gaan uitproberen. Thalasso Body Butter van therme heeft er voor gezorgd dat mijn huid weer rustig werd. De eczeem is gelukkig nogsteeds weg gebleven.

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 19:07

SparklingApp schreef:
De reguliere geneeskunde is niet echt gericht op het voorkomen van kwalen, maar meer op dat moment genezen, wat bij zoiets als eczeem dus meer symptoombestrijding is.
Eczeem is iets wat van binnenuit komt en een onbalans in je lichaam aangeeft, doordat je lichaam zelf altijd weer naar balans zoekt en daardoor hersteld ben je er soms vanaf.
Iets belast je lichaam dusdanig dat het steeds weer uit balans raakt, de meeste onbalans ontstaat in de darmen, het is zaak om te weten wat je darmen allemaal belast en wat echt voedt, omdat dat niet voor ieder individu hetzelfde is zou ik kijken naar iemand die je daar mee kan helpen, een natuurdietist bijvoorbeeld, die gericht is op het voorkomen van problemen.


Helemaa mee eens! Daarom ben ik destijds naar een homeopaat gegaan en ondanks dat ik er niet geloofde heeft het wel geholpen en ben ik al 1,5 jaar eczeemvrij!

dressagelady

Berichten: 6205
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 19:30

Ik eet ook vegetarisch en amper zuivel, maar sinds ik helemaal lactose vrij (dus ook geen toegevoegde lactose/melk meer in voeding als sauzen, taart ed, alles goed uitzoeken) eet is mijn darmflora en daarbij mijn eczeem ook vele malen beter geworden! Hormoonzalf kun je beter helemaal niet meer gebruiken, wat een troep!! Heb na al die jaren nog steeds geen pigment in m'n armholtes :')

Judigno

Berichten: 618
Geregistreerd: 06-01-14
Woonplaats: Onder een meeleessteen

Re: Eczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 19:58

Heb je al eens een allergietest gedaan? Ik heb ook al eczeem zo lang ik mij kan herinneren. Bij een dermatoloog geweest, allergietest gedaan waarbij ik allemaal stofjes op mijn rug geplakt kreeg, en daar kwam uit dat ik allergisch ben voor cocamidopropyl betaïne. Dat is het stofje wat ervoor zorgt dat dingen gaan schuimen, en zit dus bijvoorbeeld in wasmiddel, shampoo en zeep. Ik probeer dus nu zo veel mogelijk producten te gebruiken zonder/met minder van deze stof te gebruiken en heb aanzienlijk minder last van mijn eczeem. Hoef maar één keer ander wasmiddel te gebruiken en dan is het weer raak.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Cubby_, ChaplinC, GoogleAdsense, lovelady1, massiemas, Rox87, Spike2019, Unit en 178 bezoekers